Bjerknez' sin lille sandkasse...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Godt gjort å se sinnstilstanden til en med hjelm og kjøreutstyr og hvor godt han liker sykkelen :twothumbs:

Uansett så tror jeg så absolutt jeg hadde kost meg på en slik, men altså, det er ikke der skoen har trykket for min del :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Uansett... det er snart fire uker siden jeg bestillte meg denne saken fra AliExpress:
34F3EF2C-663D-4E96-9565-0440ECCBFA77.jpeg
Nå ser det ut til at den snart ligger i postkassa mi :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Å der var den fremme, samt fersig koblet og montert :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

I dag fikk jeg pakken fra dypen i posten som inneholder trafo som det skal "feilsøkes" litt på. Jeg er på ingen måte kvalifiser til noe slikt og faktisk den første gangen jeg feilsøker et produkt. Vertfall en trafo.

Men jeg skal gi det et forsøk i alle fall. :)

Må ta det litt og litt da jeg ikke har tid til å sitte timesvis av gangen med dette, men dette kan jo bli alt fra veldig enkelt til ganske innviklet :)

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Fsva »

Det blir spennende å se om du finner årsaken den korte levetiden på disse omformerene, selve trafoen er tross alt en ganske robust sak.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Ok, da har jeg åpnet transformatoren og tatt en kjapp titt. I første øyekast kan jeg ikke se noe visuelt som er galt. Ingen tegn til korrosjon. Enheten er ren og fin innvendig.
2.JPG
Det første jeg gjorde var å slå på transformatoren før jeg åpnet den opp for å måle utgangsspenning. Denne målte jeg kun til 4.4V. Jeg åpnet så enheten og fant som nevnt ingen åpenbare visuelle feil. Så etter dårlige loddeskjøter og brente komponenter etc. Ingen feil jeg kunne se. Jeg byttet en 25V 220uF kondensator for sikkerhets skyld. Den så ikke øødelagt ut den som var der, men jeg byttet til en med lik verdi, da disse er en ganske vanlig feilkilde. Uten at jeg skal påstå at jeg vet at dette har noen sammenheng med den lave spenningen ut.

Jeg målte også den sorte og hvite ledningen på bildet under ved å stikke probene gjennom isolasjonen. Der målte jeg en motstand på 24ohm og multimeteret som ikke er Fluke, men ett fra Biltema, målte altså dette som kontakt.
3.JPG
Ren ukvalifisert gjetning vil vel tilsi at det er noe galt med trafoen? Skal vel ikke være noe kontakt der overhodet? Eller skal det det?

Jeg tar uansett i mot tips til hvor jeg bør feilsøke videre. Jeg fikk to transformatorer i posten som ikek virker, men den andre har jeg ikek sett på enda. En ting a gangen tenker jeg :)

Så det er informasjonen jeg har så langt. Men dette er nok litt out of my league. Hvis det er en komponent som har røket uten at det er synlig, så kaster jeg nok inn håndkleet. Det sitter en IC med navn "SMART-1201 - 1412 RoHS"
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Har fiklet litt mer, og klart og måle meg til at det kommer 12.9V AC inn på kretskortet etter transformatoren. Jeg måler 12.9V hele veien på kortet frem til en varistor. Den grønne flate komponenten på bildet under:
IMG_0432.JPG
Etter denne får jeg ikke noe utslag i det hele tatt. Etter litt googling leser jeg frem til at dette er et overspenningsvern. Hvis denne har røket så kan jo dette være feilkilden. Jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg måler 4.4V DC ut i kontakten hvis denne har røket dog...

Jeg tenkte på og lage en bro i stedenfor denne varistoren for å teste, men jeg liker ikke å leke med sjebnen. Er dette trygt, i testøyemed? Altså og lage en bro mellom disse kontaktene?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

En ting til...

Når jeg prøver og laste output som måler 4.4V DC på multimeter, så skjer det ingenting. Selv en 3V led diode lyste så vidt. Så ved den minste last, så kutter den ut.

Varistoren jeg nevnte over hadde ingen ytre tegn til skade så er slett ikke sikkert det er denne som er problemet. Jeg bare famler litt i blinde her nå egentlig. Personlig mistenker jeg kanskje at det er en IC (nevnt over) eller annet som er defekt. Eller evt. transformatoren, men jeg fant jo ut at jeg målte 12.9V AC inn på kretskortet helt frem til varistoren. Etter denne er det helt dødt. Så kanskje er det denne. Desverre har jeg ikke en slik komponent. Hvis noe annet kan brukes til erstatning for denne i testøyemed, så gi beskjed. Jeg har ganske mye rart av de vanligste komponentene.

Nå er det snart jobb her, så da blir det ikke mer fundering rundt dette før nærmere helgen.

Jeg venter med å åpne den andre transformatoren jeg fikk. Der har jeg jo evt. reservedeler hvis ikke samme feilen er der. Men en ting av gangen :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Har noen noen innvendinger her? Fredrik feks.? :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av FredrikE24 »

Kan være lurt å se litt på hva de ulike delene av kretskortet er til.

Denne integrerte kretsen hadde jeg ikke tenkt så mye på enda. Den kondensatoren du skifta har kun med strømforsyningen å gjøre. Du ser det sitter fire dioder der. Er nok en likeretterbro hvor kondisen glatter ut. Hvis du vil lære noe, og bruke Oscilloscope, så kan du måle litt på strømforsyningen. Pass dog på hvilket potensial jordproben har. Kun for gøy selvsagt, med mindre du faktisk måler for lav spenning, da kan en diode ha gått ettersom instrumentet ditt måler effektivverdien(toppverdi / sqrt 2).

Likestrømsdelen benyttes nok til å svitsje relleet av og på for å skru av og på strømmen til lampene. Relé-kontaktene er nok tilkoblet 12VAC direkte, mens spolen drives av uregulert 12VDC(måler nok en 13-14V ubelastet).
Transistoren du ser der driver nok relé-spolen. Basis-pinnen er nok koblet til en pinne(mer eller mindre direkte) på den integrerte kretsen.

Kan være lurt å tenke litt på hva du skal måle, altså AC eller DC.

Den integrerte kretsen benyttes nok kun for modusvalg med vribryteren, så tenker at man ikke skal bry deg så mye om den foreløpig.

Kan være lurt å lage et kretsskjema, så blir det enklere å få et overblikk over hva det dreier seg om.

Varistor minker resistans ved økende spenning. Du får nesten finne ut hvordan den er kobla inn i kretsen.
Sist redigert av FredrikE24 den 29 sep 2021, 19:22, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5300
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av dypen »

Da var de vel fremme :thumleft Var litt bekymret for at det var fukt og deretter rust irr som var eller hadde vært problemet men det ser ut som den har hatt ett godt liv innendørs.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av FredrikE24 »

Varistoren skal slik sett ha en rimelig høy motstand over seg når spenningen er lav. Når spenningen kommer over en viss grenseverdi begynner den å lede bedre. Trolig føre overspenning utenom kretsene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg kan jo for morroskyld prøve og bytte de fire diodene. Har mange liggende. Finnes det noe enkel måte og utelukke feks. Varistoren som feilkilde?

Skal se om jeg får tatt bedre bilde av kretskortet. Å tegne nytt koblingsskjema for kretsen er nok utelukket.

Uansett så er det vertfall ikke korrosjon som er problemet. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Nå har jeg fundert en del og det ser ut til at jeg har missforstått hele greia her. Det tok sin tid, men det er et godt eksempel på hva som skjer når man bare hiver seg på noe uten å vite hvordan en slik boks faktisk fungerer. Jeg har heller aldri feilsøkt før. Men jada, man lærer noe nytt hver dag :)

Så alt jeg har skrevet her om denne enheten kan strykes og vi kan starte på nytt. jeg trodde nemlig at denne skulle gi DC ut gjennom den kabelen som egentlig er DC INPUT fra sensor etc. Men denne skal selvsagt gi VAC ut siden LED pærer og lamper har innebygget AC/DC krets. :redface :lol

Problemet nå er at jeg ikke har noe å teste med, siden jeg må teste AC last. Jeg kan selvsagt bare hente en led pære, som jeg har nok av, men klokken er 04:19 i skrivende stund og det blir nok ikke populært og vekke bikkje og kjærring, så jeg blir i furtebua til jeg skal på jobb om litt :)

MEN.. jeg kan vertfall si at jeg måler nøyaktig 12.97VAC ut, og dusk/dawn sensoren fungerer fint. men jeg har ikke testet den med last enda. Er kanskje der problemet ligger?

Dypen:
Hva mener du med at den ikke virket? Er det ikke noe lys i det hele tatt, eller er den ustabil og virker bare noen ganger? Hvilken modus hadde du den i når den ikke virket?

Skal teste med 12V last senere i dag, men skulle kanskje gjerne testet den med opp mot maks last.

Problemet nå, er at jeg KAN ha gjort noe med denne som har fikset problemet uten at jeg vet hva jeg har gjort, siden jeg missforsto i utgangspunktet. Det kan være en av loddeskjøtene jeg har loddet på nytt, en komponent som jeg har vekket til live gjennom litt testing (feiltesting) eller kondensatoren jeg byttet. Det er lite trolig at det jeg har gjort har fått den til å virke igjen evt. men man vet jo aldri.

jeg tror kanskje problemet kan dukke opp igjen når man laster utgangen. Men uten last ser den faktisk ut til å virke som den skal for øyeblikket. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

En liten rettelse.

jeg fant netopp en liten 0.95W 12V LED pære og denne lyste opp, men utgangsspenningen datt til rundt 7-8VAC. Så da kan vi si at vi har snevret inn problemet en god del her.

Spørsmålet nå blir, hvorfor får jeg et så massivt volt drop når jeg laster enheten med 0.95 watt?

Merk at jeg tidligere skrev at jeg målte ca. 50ohm motstand mellom den sorte og hvite ledningen på primær siden av trafoen. Noe sier meg at trafoen er kaputt. ALt det andre ser ut til å virke som det skal.

Kretskortet jeg vist bilde av fungerer mer eller mindre bare som et rele og hvis noe skulle være defekt på det kortet som har med dette å gjøre så må det vel i så tilfelle være releet? Men det ser vertfall ut til å fungere som det skal rent mekanisk vertfall...

Svar