Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

Til helgen lover det godt for litt garasjekos og gnikking av sykkelen. Den skal også settes på vedlikeholdslading, selv om det i følge multimeteret ikke er nødvendig... sånn for sikkerhetsskyld... Er det dumt kanskje?

Sideveskene skal jeg også gjøre reine etter noen måneder i en støvete kjeller.

Så må jeg jo starte den opp, bare for å gi meg selv den gleden og la den gå seg god og varm. Tenker den fryser litt nå etter å ha stått så lenge rolig.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av FredrikE24 »

Om spenningen er fin hadde jeg droppa det egentlig. Du får nesten se ann spenningen etter at du har brukt litt lys og slikt.

Hadde forøvrig gleden av å låne et Brymen Elma instrument igår på jobb for feilsøking. Elektrikeren hadde dette FLUKE lommeimstrumentet med faste ledninger og det holdt ikke mål til det vi skulle gjøre.
Da fikk jeg låne et slikt. Det gikk helt greit, til det plutselig ble svart i displayet og jeg måtte levere det tilbake dødt, stas.. Skifta batterier selvfølgelig. Jeg er litt skuffa faktisk :knegg

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

Haha, Det har har nok sin forklaring :knegg

Er nok mye tilfeldigheter ute å går her.

Angående ladingen, så tror jeg nok du har et poeng ja. Ingen grunn til å lade hvis batteriet holder rundt 12.8V :thumleft

EDIT:
Hvilket multimeter var det forresten?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av FredrikE24 »

Litt synd, da dette måtte opp å gå og vi ble forsinka på tid. Jeg synes det var dumt og det kostet mye penger(at ting ble stående). Så kom det etterhvert en med et nytt instrument og vi fikk det i gang igjen. Jeg er imidlertid fortsatt overbevist om at jeg ikke skal kjøpe meg noe slikt. Nå har jeg hands-on erfaring :P

Det var et brymen et eller annet.
Sist redigert av FredrikE24 den 18 jan 2023, 07:52, redigert 1 gang totalt.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 18 jan 2023, 07:51 Litt synd, da dette måtte opp å gå og vi ble forsinka på tid. Jeg synes det var dumt og det kostet mye penger. Så kom det etterhvert en med et nytt instrument og vi fikk det i gang igjen. Jeg er imidlertid fortsatt overbevist om at jeg ikke skal kjøpe meg noe slikt. Nå har jeg hands-on erfaring :P

Det var et brymen et eller annet.
Kjøp det du liker :twothumbs:

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg retter det til at man kjøper det som funker

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 18 jan 2023, 16:59 Jeg retter det til at man kjøper det som funker
Det holder jeg med deg i. Gjør det samme selv :thumleft

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

Startet opp Rocket'en i går for første gang på flere måneder. Den startet som bare det, helt vanlig uten merkelige lyder slik de andre syklene mine har hatt, hvor BMW S1000R (begge to) var de klart "værste" der. Det hørtes nesten ut som noe var ødelagt når jeg startet dem opp etter lang tid stillestand. Det var noen "ulyder" og tikking i motoren som ikek hørtes bra ut og det varte i sikkert opp mot 30 sekunder. Hørtes nesten ut som en gressklipper.

Den siste S1000R'en jeg hadde fikk etter en slik start litt tikkelyder i motoren. Var på verksted og fikk sjekket det opp, men dem hørte ikke ikke noe unormalt. Sikkert fordi dem ikke hørte før og etter lyden oppsto.

Etter dette ble jeg ikke 100% fortrolig med sykkelen og solgte den etter sesongen da jeg uansett hadde gått litt lei og bestemte meg for en MC pause.

Han som kjøpte sykkelen av meg fikk litt problemer med motoren da den hadde fusket litt. Dette ble dog rettet på verksted fikk jeg høre og har ikke hørt noe mer fra han siden. Om dette har noe med denne oppstartet å gjøre vet jeg ikke, men jeg pleier og ha en ganske god magefølelse for slikt merkelig nok, uten at jeg kan forklare dette.

Jeg føler at motoren i Rocket'er er mer "robust". På en måte en ganske stor motor som dem ikke har tynt alt av krefter ut av. Den føles på en måte litt overdimensjonert og at den på den måten tåler litt mer "juling".

Men ikke vet jeg. Jeg er så absolutt ingen mekaniker.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av dypen »

Noen spesiell grunn for å starte opp …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 20 jan 2023, 11:11 Noen spesiell grunn for å starte opp …
Bare for egen tilfredstillelse :)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

Forøvrig ble det en liten oppgradering i Furtebua her om dagen. Det ble ryddet litt også fikk jeg hengt opp to multimetere for å få litt mer benkplass :)
furtebua.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Gammelsmurfen »

Du har for mange multimetere @Bjerknez :D
Neida, må innrømme at jeg kjenner meg igjen når det gjelder å ha flere av mer eller mindre samme verktøy...
Har vel 4 stk her hjemme om jeg inkluderer tang-ampermeteret som også har andre funksjoner + 2 på hytta :crazy:

Gøy å pusle med elektronikk, jeg hadde det som yrke i mange (12 år) før jeg skjønte at det kom til å bli for dyrt i Norge og "konverterte" delvis i yrkesveien fra hardware til software.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

Hehe. ja, helt klart. Kjøpte en del for å teste litt ut. Alle de jeg har kjøpt hadde fungert helt utmerket til mitt bruk. Men så kjøpte jeg de to Brymen meterene og da forsvant de andre ned i skuffen. (For jeg har sikkert 7-8 stk. til som ikke ses på bildet :)

Elektronikk er gøy ja. Er ikke så veldig ofte jeg får tid til å stikke hode ned i furtebua, men for meg er dte viktigste at jeg trives når jeg først er der. Har en del småprosjekter jeg holder på med som jeg drar frem fra tid til annen. :)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

Laget meg noen nye kretskort for en stund siden som er en forenklet utgave, eller rettere sagt "amatørversjonen" av denne:
https://quinled.info/pre-assembled-quinled-dig-uno/

Min funker like bra, men versjonen i linken over er noe mer "idiotsikker" da denne er produsert for komersielt bruk. Min er bare loddet sammen hjemme i kjelleren.

Jeg har heller ikke testet enda hvor mye strøm jeg kan kjlre gjennom kretskortet over tid, men det skal jeg gjøre etter hvert. Den i linken over er 20 ampere. Jeg tror ikke mitt kretskort er noe dårligere. Mitt kretskort består nemlig av fire lag, hvor to av lagene er avsett til pluss og minus. Jeg kommer uansett ikke til å kjlre så mye strøm gjennom dem, men uansett litt artig å lage noe slikt helt selv :)
A64A3055-E608-4B47-9230-F86CCF0A42F4.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av FredrikE24 »

Kan du forklare hva det er, og hvordan virker den?

Svar