Jørgen`s alt-mulig-prat.! 04 R1. Skifte av gaffeltetning på gang.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2731
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Nybegynner prøver "blogging". Im back!! Honda VTR SP1 ?

Legg inn av Busa Trond »

Sjekk med Elolz, han har vært på hugget i vinter.
Står noe om det i bloggen hans, tror han har Googla dette tett en stund :vs
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... &start=360" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jørgen L
Innlegg: 134
Registrert: 02 sep 2013, 00:26
Motorsykkelen din: 04 Yamaha R1
Sted: Smøla, Møre og Romsdal

Re: Nybegynner prøver "blogging". Im back!! Honda VTR SP1 ?

Legg inn av Jørgen L »

Se der ja! :) Da har man litt lektyre :thumleft Takk!

Brukeravatar
Jørgen L
Innlegg: 134
Registrert: 02 sep 2013, 00:26
Motorsykkelen din: 04 Yamaha R1
Sted: Smøla, Møre og Romsdal

Re: Nybegynner prøver "blogging". Im back!! Honda VTR SP1 ?

Legg inn av Jørgen L »

Fortsatt ikke funnet meg MC.! Har for så vidt ikke vært det helt store MC-været her i midt-norge heller enda, i tillegg til at jeg har vært borte på jobb noen uker.


Som skrevet i den posten jeg hadde ang priser på brukt MC, så sliter jeg med å forsvare at så gamle sykler er så dyre i forhold til at avgifter og priser på nye mc har gått ned.


Har fulgt med på de aktuelle syklene siste 8-10mnd, og sammenlignet med da jeg solgte min forrige R1 for snart 1,5 år siden.
R1, som er den aktuelle sykkelen, kom jo i 98, altså det begynner å bli en gammel sykkel. De fleste har kommet til rundt 60.000km, som vil si storservice med ventilsjekk / justering etc. Det er en kostnad på 7-10k, alt etter hva man trenger / velger å gjøre.

Har også snust litt på en billig GSXR 600 fra 97, men den er uten historikk og da vet man jo ikke når service etc er utført, og hva som er gjort.


Jeg høres kanskje gnålete ut, men liker at ting er på stell, og at jeg vet hva jeg kjøper, til en fornuftig pris.

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Nybegynner prøver "blogging". Im back!! Fortsatt uten M

Legg inn av freddy123 »

Hva med å ta turen over grensa og finne seg noe der ? Er jo litt mere styr såklart , men vil tro det er lettere i finne noe du liker og blir fornøyd med prismessig da :) visst ikke så må du jo bare fortsette og holde utkikk da for det dukker nok opp noe før eller siden :)

Brukeravatar
Jørgen L
Innlegg: 134
Registrert: 02 sep 2013, 00:26
Motorsykkelen din: 04 Yamaha R1
Sted: Smøla, Møre og Romsdal

Re: Nybegynner prøver "blogging". Im back!! Fortsatt uten M

Legg inn av Jørgen L »

freddy123 skrev:Hva med å ta turen over grensa og finne seg noe der ? Er jo litt mere styr såklart , men vil tro det er lettere i finne noe du liker og blir fornøyd med prismessig da :) visst ikke så må du jo bare fortsette og holde utkikk da for det dukker nok opp noe før eller siden :)

Jeg har sett en del på sykkel i utlandet, og lest en del om et. Jeg "kvier" meg litt på å ta fatt på en slik jobb, selv om det sikkert ikke er så vanskelig. Så må man jo da egentlig bestemme seg for å kjøpe om man reiser, hvis ikke kan det vel bli litt bortkastet kapital i reising.

Jeg hadde max tak på 60k tidligere, men pga større opprustning rundt huset, så har jeg nå satt rundt 40 som maxpris for riktig objekt. Man får jo masse rimelig R1 i Sverige, av 1. 2. og 3.generasjon.

Jeg følger kraftig meg. Oppdaterer vel FINN sånn ca 20-30 ganger pr time når jeg er aktiv på elektriske duppedingser :yeyeye

Brukeravatar
Jørgen L
Innlegg: 134
Registrert: 02 sep 2013, 00:26
Motorsykkelen din: 04 Yamaha R1
Sted: Smøla, Møre og Romsdal

Re: Nybegynner prøver "blogging". Im back!! På leting etter

Legg inn av Jørgen L »

Elolz skrev:
Jørgen L skrev:Honda VTR SP1.... Noen som har pluss / minus og si om den? :)

Sjelden sykkel?
Typiske problemer?
Hvordan har jeg unngått å få med meg denne posten. :oh

Jeg endte opp med en sånn ja! Jeg liker sykkelen veldig godt, har montert PCV og lagt inn map fra siden deres, hadde tenkt på custom map hos forhandler, men synes dette ble greit nok. Ganske twitchy på gassen uten, absolutt et must på en SP1, SP2 skal være grei uten. Ikke gøy å bevege seg under 40-50. Absolutt ikke noe for mye bykjøring. Sykkelen er drevet veldig høyt. 2.gir og 4.500rpm = 80km/t. Jeg har vel ikke vært over 4.giret, for det meste blir det 2. og 3. Kommer nok til å dreve om når kjede og drev må byttes, må vel ha en speedohealer i tillegg da.

Rikelig med krefter, herlig drag og lyd! Skal være ekstremt pålitelige sykler. Var en på facebook som hadde 100.000 MILES uten å noen gang måtte åpne motoren. Gikk som en klokke fremdeles. Smilet er minst like bredt som når jeg kjørte Ducati 748 (når den faktisk funket...). Veldig mye likheter mellom den generasjonen Ducati og SP1/SP2, men Honda har jo en helt annen kvalitet.

Det er den mest krevende sykkelen jeg har hatt å kjøre. Føles som om den tvinger deg til å bruke riktig teknikk hele veien, ellers kommer du helt utav det og må sette ned farten. Jeg ser på dette som en positiv ting, liker litt utfordring og en sykkel som holder deg på hugget. Ellers er det absolutt en av de sjeldnere syklene her til lands, sjeldnere enn Ducatiene. var visst en ganske heftig nypris på disse, og likevel solgte visst Honda de med tap.

Ser det er 2stk SP1 på finn nå (og en svindyr SP2 :roll ), men syns de er litt dyre... Jeg ga 62k for min, 2000mod med rett over 32.000km, og den har Akrapovic helanlegg i titanium til 20k nypris. Storservice på 24.000km var tatt. Den lå ute i høst til 70k i høst uten å bli solgt.

Er litt bedre utvalg i Tyskland og Nederland av disse, men du må nok likevel regne med å måtte ut med rundt 55-60k for en i grei stand etter avgiftene er betalt, med mindre du finner et kupp.
Takk for flott innlegg! Selv om jeg har hatt to mc`er tidligere, så anser jeg meg selv som superfersk sjåfør. Kjørte en del den sesongen jeg kjørte opp, med en 03 R6 (hadde den 1,5 sesong), og fikk kjørt litt på den 02 R1 jeg hadde (nesten en sesong). Men noen erfaren sjåfør er jeg langt i fra.

Sååå, slik sett hørtes kanskje VTR`en ut som "litt for meget" for min del. Jeg hadde en på hånden forrige fritur, men den ble snappet opp før jeg fikk rotet meg til å bli enig med meg selv, i tillegg til at det måtte klaffe å reise å hente den.

Nå har jeg, som skrevet i svaret til freddy123 over her, skrella av litt på max sum jeg ser meg råd til å bruke nå i år.



Det med å åpne motor er også en ting jeg har i bakhodet. Jeg er maskinist, og opptatt av at det tekniske er i orden. Da får jeg litt bismak når selger ikke vet når siste service vært, om det i det heletatt har vært motorsjekk med ventiler / synk av evt gassere etc.


Pr dags dato virker det som om jeg er en veldig sær fyr, der ingenting er bra nok, og alt er for dyrt :-k :redface

Brukeravatar
Jørgen L
Innlegg: 134
Registrert: 02 sep 2013, 00:26
Motorsykkelen din: 04 Yamaha R1
Sted: Smøla, Møre og Romsdal

Re: Nybegynner prøver "blogging". Im back!! Fortsatt uten M

Legg inn av Jørgen L »

2000mod GSXR 600 da, noen som har erfaringer med disse? Gått ca 50.000km.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Nybegynner prøver "blogging". Im back!! Fortsatt uten M

Legg inn av LordShaft »

Jeg ville gått for noe større enn 600 til vei. Det er et helvetes turtalls jag på disse syklene. Greit med litt mere motor og trøkk i bunn og mellom register :thumleft

Brukeravatar
Jørgen L
Innlegg: 134
Registrert: 02 sep 2013, 00:26
Motorsykkelen din: 04 Yamaha R1
Sted: Smøla, Møre og Romsdal

Re: Nybegynner prøver "blogging". Im back!! Fortsatt uten M

Legg inn av Jørgen L »

Jaa, du har rett der. Merket stor forskjell fra R6 jeg hadde når jeg gikk over til R1 :)

Greia er at det er et par stykker i nærheten her til salgs. Mulig jeg drar å ser på den ene iløpet av de kommende dagene!

Men du har jo et godt poeng der.. Og igjen, det er R1 som står øverst på ønskelista.........
Hadde det bare kommet en som ikke måtte ha storservice til en normal pris snart :sorry

Brukeravatar
Jørgen L
Innlegg: 134
Registrert: 02 sep 2013, 00:26
Motorsykkelen din: 04 Yamaha R1
Sted: Smøla, Møre og Romsdal

Re: Nybegynner prøver "blogging". Im back!! Fortsatt uten M

Legg inn av Jørgen L »

Blir det så veldig mye billigere å hente i Sverige når det er så gammelt da? Ligger rundt 25-30k der også, så kommer smørbrødlista med toll og avgifter, reise etc.. Da tipper jeg 40k er nådd.

Har sett litt på SV / TL osv, men blir ikke fortrolig med utseende. Må i så fall være hele kåper. TL1000r ser jo grei ut, men kunne tenke meg å sett en i virkeligheten..

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Nybegynner prøver "blogging". Im back!! Fortsatt uten M

Legg inn av LordShaft »

Vent heller, jobb som faen for å få inn noen kroner ekstra også kjøp det du vil ha. Ikke gå for noen du i utgangspunktet ikke har lyst på.

Note4

Brukeravatar
Jørgen L
Innlegg: 134
Registrert: 02 sep 2013, 00:26
Motorsykkelen din: 04 Yamaha R1
Sted: Smøla, Møre og Romsdal

Re: Nybegynner prøver "blogging". Im back!! Fortsatt uten M

Legg inn av Jørgen L »

Kronasjer er vel i grunnen der, men man må liksom bestemme seg for max man skal bruke, hvis ikke hadde det blitt ganske ny sykkel ;)
Holder på med hus om dagen, så det er derfor jeg holder igjen, litt hardt :)

Brukeravatar
Jørgen L
Innlegg: 134
Registrert: 02 sep 2013, 00:26
Motorsykkelen din: 04 Yamaha R1
Sted: Smøla, Møre og Romsdal

Re: Nybegynner prøver "blogging". Im back!! Fortsatt uten M

Legg inn av Jørgen L »

Da har jeg vært og sett på 2 stk GSXR 600. En 97mod og en 2000.

Konklusjon: Vil ikke ha.


Værbruken i midt-norge siste ukene har mildt sagt vært helt forferdelige, med sørvest kuling og regn. Så slik sett har et MC-kjøp vært en dårlig investering frem til nå.

Men, jeg holder fortsatt følge med både FINN og andre plasser det kan dukke opp ting.

Har vel i grunnen bestemt meg for at det blir noe mere enn 600ccm, og mest sannsynlig R1 eller 929rr, om jeg finner noe. Skal være et relativt godt kjøp om det blir noe annet.

Hvorfor? Ganske enkelt fordi jeg er tilfreds med utseende, og synes spesielt R1 ser flott ut, selv om de første generasjonene er gamle :)

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Nybegynner prøver "blogging". Im back!! Fortsatt uten M

Legg inn av Reodor Felgen »

Ser det står en 02 modell R1 på Facebook, bruktmarked for bil, båt og mc: Nordmøre og Sør-trøndelag.
65 000km og 56 000 kroner.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6963
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Nybegynner prøver "blogging". Im back!! Fortsatt uten M

Legg inn av kjellv »

Det er min nabo som selger.
Så vidt jeg vet er det en god og problemfri sykkel. Han har fått seg dame og skal bli samboer. Han sier selv at han like godt kan selge da sykkelen knapt blir brukt lenger.
https://www.facebook.com/groups/1591014 ... p_activity

Svar