[Jongsanims blogg] Service is Sverige - LocaToWeb ;)

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: [Jongsanims blogg] Politi og hjelmer

Legg inn av jongsanim »

Ny opplevelse i dag! Stod en Harley i veikanten på vei inn mot Oslo.. Stoppet og hørte om alt stod bra til, det gjorde det men han hadde blitt stoppet av politiet og måtte finne en ny hjelm..

La ikke merke til noen hjelm der, men regner med at det var en "amerikansk halvhjelm" som bare dekker topplokket.

Noen minutter senere lanesplittet jeg litt mellom kollektivt og normalfelt, med fjernlysene og blinklysene på, og der stod politiet ved innsnevringen av feltene... Slo fort av fjernlys og passerte dem pent og rolig, men fikk "evil-eye" fra en av dem :P

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: [Jongsanims blogg] Politi og hjelmer

Legg inn av Erman »

Han har vett nok til å kjøre uten en godkjent hjelm - som ifølge loven er det samme som å kjøre uten - men gidder ikke kjøre uten? :lol

HD...
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: [Jongsanims blogg] Politi og hjelmer

Legg inn av jongsanim »

Erman skrev:Han har vett nok til å kjøre uten en godkjent hjelm - som ifølge loven er det samme som å kjøre uten - men gidder ikke kjøre uten? :lol

HD...
:D

Lurer på om det er forskjellige reaksjoner fra politiet ved bruk av ikke-godkjent hjelm og ingen hjelm?

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: [Jongsanims blogg] Politi og hjelmer

Legg inn av Snikendeugle »

Erman skrev:Han har vett nok til å kjøre uten en godkjent hjelm - som ifølge loven er det samme som å kjøre uten - men gidder ikke kjøre uten? :lol

HD...
En ikke godkjent hjelm må ikke nødvendigvis bety at den knuser i 1000 biter bare du ser stygt på den men... Vet ikke hva tilfellet her var.
Halvhjelm er nå bedre enn ingen hjelm :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: [Jongsanims blogg] Politi og hjelmer

Legg inn av jongsanim »

Snikendeugle skrev:
Erman skrev:Han har vett nok til å kjøre uten en godkjent hjelm - som ifølge loven er det samme som å kjøre uten - men gidder ikke kjøre uten? :lol

HD...
En ikke godkjent hjelm må ikke nødvendigvis bety at den knuser i 1000 biter bare du ser stygt på den men... Vet ikke hva tilfellet her var.
Halvhjelm er nå bedre enn ingen hjelm :)
Må bare påpeke at det vi kaller halvhjelm her i Norge er 3/4 hjelm i USA (?), mens en amerikansk halvhjelm er det lokket du setter oppå toppen av hodet :P Etter hva jeg forstår hvertfall.

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: [Jongsanims blogg] Politi og hjelmer

Legg inn av EasyRider »

Tviler på at politiet stopper å sjekker om hjelmen din er godkjent eller ikke.

Men kjører du rundt med tyskerhjelm, så sier saken seg selv.

Kan jo være noe annet dem ville prøve å ta han for, og fant ikke noe annet så det ble forelegg for hjelm. :-k
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: [Jongsanims blogg] Politi og hjelmer

Legg inn av kjellv »

EasyRider skrev:Tviler på at politiet stopper å sjekker om hjelmen din er godkjent eller ikke.

Men kjører du rundt med tyskerhjelm, så sier saken seg selv.

Kan jo være noe annet dem ville prøve å ta han for, og fant ikke noe annet så det ble forelegg for hjelm. :-k
Problemet er vel kanskje ikke hva politiet sier, men heller hva forsikringsselskapet sier under er evt skadeoppgjør etter en alvorlig ulykke.

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: [Jongsanims blogg] Politi og hjelmer

Legg inn av jongsanim »

Virker som om alle med sykkel i Oslo syntes det er fint å kjøre gjennom Røakrysset og erte meg fordi jeg ikke kan :-/

Må ha vært 30-40 gjennom de 10 minuttene jeg sporadisk har vært ute på trappen :(

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: [Jongsanims blogg] flott vær men jobb

Legg inn av Snikendeugle »

Takk for kaffen ihvertfall! Hyggelig :)

Jeg fant omsider en ganske fin vei innover mot Lommedalen :prf
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: [Jongsanims blogg] Politi og hjelmer

Legg inn av AndreasB »

jongsanim skrev: med fjernlysene og blinklysene på,
Beklager, men:

Jasså, du er en av disse idiotene som gjør at jeg får kjeft på jobb .. Ja, det går utover andre motorsyklister at dere kjører rundt med fjernlyset på!

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: [Jongsanims blogg] flott vær men jobb

Legg inn av Snikendeugle »

Ikke noe galt med fjernlys på dagtid? Blir folk virkelig blendet av det midt på dagen når sola skinner?

Kjører ofte med fjernlys på dagen om det skal lanesplittes i litt høyere hastigheter--- Men blinklys derimot, er jeg ikke så flink på å bruke :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: [Jongsanims blogg] flott vær men jobb

Legg inn av SuperMorten »

Snikendeugle skrev:Ikke noe galt med fjernlys på dagtid? Blir folk virkelig blendet av det midt på dagen når sola skinner?

Kjører ofte med fjernlys på dagen om det skal lanesplittes i litt høyere hastigheter--- Men blinklys derimot, er jeg ikke så flink på å bruke :)
Jeg blir blendet av det, og ikke bare det, men det irriterer meg så mye at jeg blir en mye dårligere sjåfør.. Jeg blir så opptatt av det møkkalyset, at jeg ikke ser alt det andre som jeg burde ha sett. Mulig jeg trenger psykolog, men det blir i et annet forum.. :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: [Jongsanims blogg] flott vær men jobb

Legg inn av Snikendeugle »

SuperMorten skrev:
Snikendeugle skrev:Ikke noe galt med fjernlys på dagtid? Blir folk virkelig blendet av det midt på dagen når sola skinner?

Kjører ofte med fjernlys på dagen om det skal lanesplittes i litt høyere hastigheter--- Men blinklys derimot, er jeg ikke så flink på å bruke :)
Jeg blir blendet av det, og ikke bare det, men det irriterer meg så mye at jeg blir en mye dårligere sjåfør.. Jeg blir så opptatt av det møkkalyset, at jeg ikke ser alt det andre som jeg burde ha sett. Mulig jeg trenger psykolog, men det blir i et annet forum.. :knegg

Det sagt, så må jeg skyte inn at om jeg har på fjernlys, ligger jeg aldri bak en bil i mer enn et par sekunder. Om jeg vet jeg blir liggende bak noen slår jeg det av til jeg skal presse meg imellom bilene igjen :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: [Jongsanims blogg] flott vær men jobb

Legg inn av SuperMorten »

Snikendeugle skrev:
SuperMorten skrev:
Snikendeugle skrev:Ikke noe galt med fjernlys på dagtid? Blir folk virkelig blendet av det midt på dagen når sola skinner?

Kjører ofte med fjernlys på dagen om det skal lanesplittes i litt høyere hastigheter--- Men blinklys derimot, er jeg ikke så flink på å bruke :)
Jeg blir blendet av det, og ikke bare det, men det irriterer meg så mye at jeg blir en mye dårligere sjåfør.. Jeg blir så opptatt av det møkkalyset, at jeg ikke ser alt det andre som jeg burde ha sett. Mulig jeg trenger psykolog, men det blir i et annet forum.. :knegg

Det sagt, så må jeg skyte inn at om jeg har på fjernlys, ligger jeg aldri bak en bil i mer enn et par sekunder. Om jeg vet jeg blir liggende bak noen slår jeg det av til jeg skal presse meg imellom bilene igjen :)
Sånn i ytterste konsekvens (uansett om jeg er på 2 eller 4 hjul) snur jeg speilet en annen vei, slik at jeg ikke skal bli forstyrret av det ](*,) :terge :rop :banansplit :fool: :bandana :bb_p: lyset.. Da ser jeg ihvertfall ikke om det kommer en tulling bak meg som vil forbi..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: [Jongsanims blogg] flott vær men jobb

Legg inn av jongsanim »

Ja, jeg bruker fjernlys, men KUN hvis jeg skal lanesplitte i stillestående kø mellom to parallelle filer. Så om du blir blendet av meg er det i speilet ditt til jeg har passert, ikke motgående trafikk :-)

Irriterer meg selv av de som konsekvent har på fjernlys med motgående trafikk

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Svar