Har jeg grunn til å klage?

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
mart92
Innlegg: 2
Registrert: 18 sep 2013, 17:53
Motorsykkelen din: Har ikke MC enda.

Har jeg grunn til å klage?

Legg inn av mart92 »

Hei

Startet kjøretimer for mellomtung MC i vår, aldri kjørt sykkel noe særlig før den tid, så var veldig fersk i gamet.
Har hat 5 dobbeltimer, landeveiskjøring med teori og banekjøring med teori.

Kjørelæreren min fortalte meg at han syntes jeg var god nok til å kunne ta oppkjøring, så jeg slo til men strøk. :(
Kjente irritasjonen komme da jeg fikk vite det. Grunnen til at jeg strøk var sporvalg i svinger. Sensor mente jeg kjørte trafikkfarlig.

Jeg skjønte rett og slett ikke hvorfor, pga. at kjørelæreren nesten aldri har rettet meg mens jeg har kjørt. Uerfarne meg har jo trodd at jeg har kjørt rett og trafikksikkert.
Så nå har det seg slik at jeg ikke rekker å kjøre opp i år, må vente til våren pga. kort MC sesong. Dette er jævlig surt.

Brukt 20 000 kr ++ på dette og føler opplæringen har vært dårlig.
Er det noe vits i å klage? I såfall hva kan jeg få ut av det?

Takker for svar!

Martin

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Har jeg grunn til å klage?

Legg inn av Intruder »

Tror nok neppe det er særlig hjelp i å klage,men du kan jo prøve !! :thumleft

Tror nok mange kjørelærere er mer opptatt av å se andres feil og glemme sine egne. :prop:

Og...velkommen til MCsida,og du får nok flere gode råd !! :vs
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Har jeg grunn til å klage?

Legg inn av ega16 »

farlig sporvalg, hmm kjørte du over i motgående fil? :D ellers synes jeg det er rar grunn til å stryke i seg selv.

Hva skrev sensoren på lappen som du fikk?

mart92
Innlegg: 2
Registrert: 18 sep 2013, 17:53
Motorsykkelen din: Har ikke MC enda.

Re: Har jeg grunn til å klage?

Legg inn av mart92 »

ega16 skrev:farlig sporvalg, hmm kjørte du over i motgående fil? :D ellers synes jeg det er rar grunn til å stryke i seg selv.

Hva skrev sensoren på lappen som du fikk?
"Kjøremåten er ikke trafikksikker nok. Ikke god nok plassering. Eks. kutter ikke -/kutter for seint lukkede kurver --> sensor griper inn 1 gang. Mye statisk plassering til venstre i eget felt/nær midten ved møting av andre kjøretøy."

Var aldri over gulstripa, verken med sykkelen eller kroppen. Føler meg nesten snytt iom. at jeg har kjørt slik under hele kjøreopplæringen uten at læreren har rettet meg.

Brukeravatar
Fyksing
Innlegg: 2
Registrert: 19 jul 2013, 15:27
Motorsykkelen din: Honda CBR

Re: Har jeg grunn til å klage?

Legg inn av Fyksing »

Hadde hatt akkurat samme opplevelsen som deg. Tok oppkjøringa i fjor høst, men sensor strøk meg. Avbrutte faktisk kjøringa etter en stund, da det var "utrygg kjøring".
Kjørelæreren min hadde hele tiden sagt at jeg kjørte bra osv, så jeg forstod egentlig ikke att jeg strøk. Jaja, fikk da enda en oppkjøring en måned senere, men den ble avlyst pga snø :sk?

Fikk da mellomtung lappen i år som er kjipt, da jeg kunne fått tung hadde jeg fått den i fjor.

Men gikk mye bedre i år, bestilte ny sensor og bare personligheten til han fikk meg i bra humør, så sensoren har mye å si. I tillegg skulle han kjøre egen sykkel, noe som og er mye bedre, etter min mening ihvertfall.

Men jeg forstår ikke hvorfor du ikke får kjørt opp i år. Så lenge det ikke er snø/glatt så er det da vel sesong? Jeg fikk oppkjøring i oktober en gang, men den ble ikke avlyst før dagen før, pga snøen som hadde komt.

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Har jeg grunn til å klage?

Legg inn av ega16 »

mart92 skrev:
ega16 skrev:farlig sporvalg, hmm kjørte du over i motgående fil? :D ellers synes jeg det er rar grunn til å stryke i seg selv.

Hva skrev sensoren på lappen som du fikk?
"Kjøremåten er ikke trafikksikker nok. Ikke god nok plassering. Eks. kutter ikke -/kutter for seint lukkede kurver --> sensor griper inn 1 gang. Mye statisk plassering til venstre i eget felt/nær midten ved møting av andre kjøretøy."

Var aldri over gulstripa, verken med sykkelen eller kroppen. Føler meg nesten snytt iom. at jeg har kjørt slik under hele kjøreopplæringen uten at læreren har rettet meg.

Aner ikke hva en "lukket kurve" er.. En sirkel? En sving man ikke ser igjennom? Tolker det ihvertfall som sensor mener at du plasserer deg for langt ut mot midtstripa igjennom svinger.

Vi hadde en diskusjon her tidligere om dette (husker ikke hva tråden het) og det virket som det var litt ulike oppfatninger av hva som er riktig blant kjørelærere og sensorer.

Det er jo egentlig ikke noe fasit svar på dette, men det kan selvsagt bli farlig dersom man plutselig møter på en bil i mot som kutter svingen. På den andre siden vil man få dårligere sikt igjennom svingen og større fare for at man havner i grøfta/motgående om man er litt fersk og kommer litt for fort inn i svingen og stivner til (altså dersom man tar svingen tidlig som sensor tydeligvis mener man alltid bør gjøre).

Plassering til venstre er jo ganske så normalt når man kjører "rett fram", pleier å gi meg selv litt plass når jeg møter på større kjøretøy. Man bør selvsagt bruke hele veibanen aktivt til å signalisere hvor man skal (kryss, rundkjøringer) og at man blir sett best mulig av andre ellers. Kanskje sensor mente at du ikke gjorde dette riktig.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Har jeg grunn til å klage?

Legg inn av DrGreve »

Ved normal kjøring er vel regelen at man skal velge høyre spor i venstresvinger for å få lengre sikt og eventuelt kutte når man har den fulle oversikten. Til venstre ved høyresvinger, også for å øke siktlengden. Ved venstresving har jeg problemer med å se noen grunn til å fravike den regelen. Ved høyresving kan man jo ta det sporet som passer i forhold til radius og siktlengde. Er siktlengden kort er selvølgelig fartstilpassning ekstra viktig.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Blindern
Innlegg: 25
Registrert: 01 sep 2013, 13:51
Motorsykkelen din: Honda

Re: Har jeg grunn til å klage?

Legg inn av Blindern »

Først om fremst vil jeg si at det er utrolig leit å høre. Hadde jeg vært i dine sko ville jeg nok tatt det opp med kjørelærer. Ganske sikker på at jeg hadde vært ganske forbanna.

Jeg ble opplært til å holde meg i hjulbuen. Altså hvis jeg skulle til høyre så skulle jeg ligge i høyre hjulspor, for så å bruke kulen som skillte høyre og venstre hjulspor. :D

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Har jeg grunn til å klage?

Legg inn av Relax »

Det virker som det er flere kjøreskoler, eller kanskje bare enkelte lærere (?) som ikke er "up to date"
Det er irriterende :scratch
Er det blitt så mange kjøreskoler,,,lærere at "hvemsomehelst" får jobben?
Eller..er det sensorer det er forksjell på?
Begge deler, trolig....

Det burde være faste, satte rettninglinjer å følge slik at det ikke går så mye på skjønn.
De tjener penger som gress , da bør de levere også!

Jeg ville tatt dette opp med kjøreskole lærer og kanskje daglig leder av kjøreskolen.
Om de innser at de har gjort feil, så kanskje du får en time i ersattning , og at skolen skjerper seg litt framover.
"Do the right thing"

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Har jeg grunn til å klage?

Legg inn av TBI81 »

Mange kjipe sensorer også husk.. kondolerer.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Har jeg grunn til å klage?

Legg inn av Intruder »

Iallfall betenkelig med disse kjøreskolene,dyre og med full anledning til å dra ut opplærina mest mulig... :terge :skriver
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Har jeg grunn til å klage?

Legg inn av Snikendeugle »

Om du har følt opplæringen har vært dårlig, da må du jo si det før du selv syns du er klar for oppkjøring.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Har jeg grunn til å klage?

Legg inn av jongsanim »

Lærer/instruktør skal da kun sende folk til oppkjøring dersom de mener de er klare for det? Jeg hadde konfrontert kjørelærer med dette. Hvis vedkommende beklager og kompenserer med et par timer, eller noe annet ville jeg sett mellom fingrene. Hvis vedkommende blir sinna og avvisende ville jeg hengt dem ut som useriøse :)

Og når jeg sier konfrontere, mener jeg å ta det som en fin og avbalansert prat, ikke sur anklagende skitkasting :)

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Har jeg grunn til å klage?

Legg inn av Geiroe »

Det er forskjell på de som sitter bakpå. Det er tydelig at kjørelærer er flink til og ikke påvirke sykkelen inn før sving, hvis sensor er lang, og stikker ut til siden for å se, så påvirker det sykkelen, og du får en linje som du kanskje ikke hadde tenkt. Da må du være tydeligere med å markere sporvalget inn i sving, for ikke å falle inn i svingen for tidlig, og på den måten få sensor utrygg.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Har jeg grunn til å klage?

Legg inn av PCP »

Først og fremst; velkommen til Forumet mart92! :vs

ega16 skrev: Vi hadde en diskusjon her tidligere om dette (husker ikke hva tråden het) og det virket som det var litt ulike oppfatninger av hva som er riktig blant kjørelærere og sensorer.
Det virker ganske åpenbart at det her er snakk om manglende retningslinjer. At vi som allerede har klart å karre til oss førerkort har litt delte oppfatninger om hva som er den beste måten å komme seg gjennom en sving, er forsåvidt helt greit. Men når ulike sensorer ikke er enig, og den ene stryker eleven hvis denne gjør det den andre mener er riktig, så er det jo et ganske alvorlig problem. =;

De beste forum-trådene er som regel dem som sporer litt av, og tråden ega16 viser til var denne; "Plassering når man får sykkel bak seg" http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=1&t=6 ... t=hjulspor som sporet over i generell diskusjon om sporvalg.

Kan være av interesse for deg også mart92, legg spesielt merke til den forskjellige praksis folk har lært også i nyere tid, og ikke minst innlegget fra Dolefifi som strøk på sin oppkjøring fordi sensor var av en annen skole (so to speek) enn kjørelærer.

Svar