Har du trimmet sykkelen din og kjørt den i benk?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Har du trimmet sykkelen din og kjørt den i benk?

Legg inn av Kawagutten »

Lager her en tråd for de som har trimmet og kjørt sykkelen sin benk(rullende landevei) og vil legge inn utskriften sin her så vi ser hva de forskjellige sykler har å gå på :-)

F.eks :Kawasaki ZX12R 02 med pc111,yoshimura(japansk) helanlegg,KN filter,dyreste iridiumplugger slo ut på 177.3hk på bakhjulet.(orginalt i motor er 178)



NOEN FLERE???
Sist redigert av Kawagutten den 07 mai 2015, 21:05, redigert 2 ganger totalt.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Har du trimmet sykkelen din og kjørt den i benk?

Legg inn av Bringisen »

Selv har jeg aldri gjort dette siden jeg alltid har synes at syklene har nok effekt.

Men dette kan bli en spennende tråd. Kjekt å se hva folk kan få til.
Det som også hadde vært fint er om dere som trimmer, kunne svare ærlig på om sykkelens egenskaper ellers blir dårligere og om holdbarheten til motoren ble satt tilbake etter utførelsen.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Har du trimmet sykkelen din og kjørt den i benk?

Legg inn av Voodoodoo »

Har gjort de vanlige tingene med min Hayabusa 2003.
Dvs. Satt på helanlegg 4-2-2 samt montert Powercommander og modifisert luftfilterboksen og satt i et BMC filter.

Bilde

Effekten merkes god i forhold til original. Mer moment og jamnere effektkurve. På toppen av dette gikk bensinforbruket kraftig ned på "finkjøring".
Ligger nå mellom 0,55 og 0,6 på langkjøring.

Å kalle det jeg har gjort for trimming er litt misvisende, optimalisering er et mer dekkende ord. Jeg har fjernet hindre i org eksos som er lagt inn for å tilfredstille byråkratiets krav til støy og avgass samt justert sykkelen i tråd med den bensinkvaliteten vi har tilgang på her til lands.

Sammenlikning av effekt er ganske misvisende. For å få en bra sammenlikning må syklene kjøres i samme benk med likt lufttrykk og lufttemp samt samma temp på bensinen.


Memento mori
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Har du trimmet sykkelen din og kjørt den i benk?

Legg inn av Kawagutten »

Bringisen skrev:Selv har jeg aldri gjort dette siden jeg alltid har synes at syklene har nok effekt.

Men dette kan bli en spennende tråd. Kjekt å se hva folk kan få til.
Det som også hadde vært fint er om dere som trimmer, kunne svare ærlig på om sykkelens egenskaper ellers blir dårligere og om holdbarheten til motoren ble satt tilbake etter utførelsen.
Merket ingen forskjell på ZX12R hverken på sykkel eller motor etter 2års bruk.Tok ikke turtallsperra.
Sykkelen ble mer leken og vill :D var justert til å gi mer i mellomregisteret enn på topp :D
Sist redigert av Kawagutten den 07 mai 2015, 21:04, redigert 1 gang totalt.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Har du trimmet sykkelen din og kjørt den i benk?

Legg inn av jongsanim »

For oss som ikke forstår seg på tallene i utgangspunktet hadde det vært flott om den originale effekten var skrevet også :)

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Har du trimmet sykkelen din og kjørt den i benk?

Legg inn av TBI81 »

Fra fabrikk lå vel førstegen busaen på en 150ish på bakhjulet.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Har du trimmet sykkelen din og kjørt den i benk?

Legg inn av Kjellrf »

Min Z1000A2 fra 78 benket jeg til 89 hk på bakhjulet, mot originalt 83 hk på motor. Altså opp ca 20 hk.
Dette er gjort: 0.5 borring med original overdim, V&H effektanlegg, Accel coiler og 34mm originalforgassere fra Z1000J med ovale KN-filter.

Da jeg hadde slitne 26mm originalgassere fra før, går sykkelen nå silkemykt over hele registeret etter bytte av gassere. Eneste aber, før dro den bedre under 3000 rpm, pga mindre forgassere. Bensinforbruk 0,50-0,55 l/m
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Per K
Innlegg: 26
Registrert: 23 mai 2012, 14:19
Motorsykkelen din: Kawasaki H1 500, 1974
Sted: Holmestrand

Re: Har du trimmet sykkelen din og kjørt den i benk?

Legg inn av Per K »

Min Kawasaki H1 (1974) gjorde 66,3HK på bakhjulet mot ca. 50 originalt. Dette foregikk på et treff og jeg var litt uforberedt med tanke på dysing. Tror nok tallet ville vært nærmere 70HK med dagens oppsett.

Uansett, det blir mer dynokjøring senere når jeg har gjort ytterligere modifikasjoner. Mitt langsiktige mål er satt til 90HK på bakhjulet. For å nå dette målet har jeg tenkt å:
- Utforme forbrenningskammer etter moderne prinsipper med korrekt «squish» klaring.
- Benytte digital programmerbar tenning.
- Ytterligere porting av sylindere.

Bilde
.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Har du trimmet sykkelen din og kjørt den i benk?

Legg inn av Kawagutten »

Kawasaki ZX12R 02
Ting tar tid men fant utskriftene :knegg
Her fra to forskjellige dynobenker.Merket at det manglet litt når jeg hentet sykkelen fra service så er kanskje ikke merkbar forskjell på dynobenkene.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Kawagutten den 07 mai 2015, 21:03, redigert 1 gang totalt.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

ZZR-Erling

Re: Har du trimmet sykkelen din og kjørt den i benk?

Legg inn av ZZR-Erling »

Vil bare si noe lurt: toppeffektsøkningen er jo lite interessant, det er jo arealøkningen under kurvene som virkelig betyr noe, og merkes...så ja, grafiske fremstillinger er det eneste som er vettugt.

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Har du trimmet sykkelen din og kjørt den i benk?

Legg inn av KawaJens »

Bringisen skrev:Selv har jeg aldri gjort dette siden jeg alltid har synes at syklene har nok effekt.

Men dette kan bli en spennende tråd. Kjekt å se hva folk kan få til.
Det som også hadde vært fint er om dere som trimmer, kunne svare ærlig på om sykkelens egenskaper ellers blir dårligere og om holdbarheten til motoren ble satt tilbake etter utførelsen.
Va legger du i trimming då? Vanlig modifikasjoner er Helanlegg,luftfilter og flashing av ECU eller montere PC og legge in et MAP som er til passet. Skal ikke ha så mye å si på. Funket meget bra på mine, og om du trur meg eller ikke får so vere.

ZZR-Erling

Re: Har du trimmet sykkelen din og kjørt den i benk?

Legg inn av ZZR-Erling »

Kawagutten skrev:Ting tar tid men fant utskriftene :knegg
Her fra to forskjellige dynobenker.Merket at det manglet litt når jeg hentet sykkelen fra service så er kanskje ikke merkbar forskjell på dynobenkene.
Hvilken bike?

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Har du trimmet sykkelen din og kjørt den i benk?

Legg inn av Andreas »

Per K skrev:Min Kawasaki H1 (1974) gjorde 66,3HK på bakhjulet mot ca. 50 originalt. Dette foregikk på et treff og jeg var litt uforberedt med tanke på dysing. Tror nok tallet ville vært nærmere 70HK med dagens oppsett.

Uansett, det blir mer dynokjøring senere når jeg har gjort ytterligere modifikasjoner. Mitt langsiktige mål er satt til 90HK på bakhjulet. For å nå dette målet har jeg tenkt å:
- Utforme forbrenningskammer etter moderne prinsipper med korrekt «squish» klaring.
- Benytte digital programmerbar tenning.
- Ytterligere porting av sylindere.

.
Pent stykke arbeid :thumleft 90hk i en 500cc blårøykmaskin må lage meget nakkehårreisende lyd :prop:

ZZR-Erling

Re: Har du trimmet sykkelen din og kjørt den i benk?

Legg inn av ZZR-Erling »

Andreas skrev:
Per K skrev:Min Kawasaki H1 (1974) gjorde 66,3HK på bakhjulet mot ca. 50 originalt. Dette foregikk på et treff og jeg var litt uforberedt med tanke på dysing. Tror nok tallet ville vært nærmere 70HK med dagens oppsett.

Uansett, det blir mer dynokjøring senere når jeg har gjort ytterligere modifikasjoner. Mitt langsiktige mål er satt til 90HK på bakhjulet. For å nå dette målet har jeg tenkt å:
- Utforme forbrenningskammer etter moderne prinsipper med korrekt «squish» klaring.
- Benytte digital programmerbar tenning.
- Ytterligere porting av sylindere.

.
Pent stykke arbeid :thumleft 90hk i en 500cc blårøykmaskin må lage meget nakkehårreisende lyd :prop:
Ja, definitivt herlig kvasslyd, men den blei dauar opp til 7000.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Har du trimmet sykkelen din og kjørt den i benk?

Legg inn av ejs »

Bilde
Kawasaki 750turbo
Originalt 112 hk på motor, med 95 hk på bakhjulet.
:-)
If it ain't broke, I'll break it.

Svar