Støttebryter 85 FZ750

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
safari
Motorsykkelen din: 85 Yamaha fz750 /95 virago750

Støttebryter 85 FZ750

Legg inn av safari »

Kjøpte for en tid tilbake en 85 FZ750, som manglet bryteren til støtta. Samt at lyset for neutral ikke virker. Har kjøpt ny bryter, men finner %#&&#& ikke ut hvor jeg skal koble den. :-k Noen som vil hjelpe en stakkar i nød?
Kan ikke finne releet heller :scratch
Et bilde hadde vært flott. :)
safari

Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Re: Støttebryter 85 FZ750

Legg inn av DrGreve »

Normalt ligger det en bryter i girkassen og en bryter ved clutch-hendelen. På gamle sykler kan det også være en såkalt diode switch eller silicon rectifier en eller annen plass i ledningsnettet. Her er jeg litt usikker, men tror at delenummeret er 4U881980M0.
Bryteren til sidestøtten er montert på rammen under støtta og har delenummer 1AA8256600.
Bryteren på clutch-hendelen har delenummer 36Y8291700
Bryteren som ligger nede i girkassen har delenummer 1AE8254000
Jeg ville først sjekket om den single ledningen som går fra girkassen til spenningsregulatoren er sammenkoblet. Er den det, ville jeg sjekket om bryteren på clutch-hendelen funker. Greit å sjekke billigste løsning først før man går på de dyreste løsningene :)
Lykke til.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
DrGreve

Legg inn av DrGreve »

Istedet for å legge ut noen bilder kan du ta på deg detektivarbeidet her :)
http://www.cmsnl.com/yamaha-fz750n-1985 ... partslist/" onclick="window.open(this.href);return false;
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

safari

Legg inn av safari »

DrGreve skrev:Normalt ligger det en bryter i girkassen og en bryter ved clutch-hendelen. På gamle sykler kan det også være en såkalt diode switch eller silicon rectifier en eller annen plass i ledningsnettet. Her er jeg litt usikker, men tror at delenummeret er 4U881980M0.
Bryteren til sidestøtten er montert på rammen under støtta og har delenummer 1AA8256600.
Bryteren på clutch-hendelen har delenummer 36Y8291700
Bryteren som ligger nede i girkassen har delenummer 1AE8254000
Jeg ville først sjekket om den single ledningen som går fra girkassen til spenningsregulatoren er sammenkoblet. Er den det, ville jeg sjekket om bryteren på clutch-hendelen funker. Greit å sjekke billigste løsning først før man går på de dyreste løsningene :)
Lykke til.
Takk for svar. :prf
Bryteren til Clutchen fungerer fint, og hindrer at man starter sykkelen uten og ha clutchen inne. Bryteren til støtta som jeg har montert er ny, og har en kontakt med to ledninger på. Denne bryteren manglet opprinnelig, men skal stå der orginalt. Den diodeswitchen har jeg og funnet, og den er tilkoblet og fungerer som den skal. Det jeg tror er at bryteren til støtta skal kobles inn i ett rele, som vel sikkert skal gå videre med strøm til tenning eller cdi boks, for å bryte tenningen når man setter sykkelen i gir uten å ta opp støtta. Men finner ingen plasser det er fjernet, eller bypasskoblet den bryteren som opprinnelig sto der :scratch
Bryteren til girkassen er vel for Neutral lyset. Skal sjekke den imorgen ;)

safari

Legg inn av safari »

DrGreve skrev:Istedet for å legge ut noen bilder kan du ta på deg detektivarbeidet her :)
http://www.cmsnl.com/yamaha-fz750n-1985 ... partslist/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jepp. Har den, men den viser ikke hvor det skal kobles på. Bare ett omtrentlig bilde av hvor på sykkelen det skal stå ;-)

Brukeravatar
DrGreve

Legg inn av DrGreve »

safari skrev: Bryteren til girkassen er vel for Neutral lyset. Skal sjekke den imorgen ;)
Sjekk først om kontakten til girkassebryteren er i orden før du går på selve bryteren. Den kan være dradd ut ved et uhell. Jeg tror du kan måle om bryteren funker ved å måle om det er kontakt ved å måle spenningen samtidig som du bruker girspaken. Da skal det være spenning når den er i fri, med tenningen på, seff... Tror jeg :)
There should be continuity when gear in neutral, står det i mine manualer.
Sist redigert av DrGreve den 01 okt 2013, 19:52, redigert 1 gang totalt.

Bilde

safari

Legg inn av safari »

DrGreve skrev:
safari skrev: Bryteren til girkassen er vel for Neutral lyset. Skal sjekke den imorgen ;)
Sjekk først om kontakten til girkassebryteren er i orden før du går på selve bryteren. Den kan være dradd ut ved et uhell. Jeg tror du kan måle om bryteren funker ved å måle om det er kontakt ved å måle spenningen samtidig som du bruker girspaken. Da skal det være spenning når den er i fri, med tenningen på, seff... Tror jeg :)
:thumleft

Brukeravatar
DrGreve

Legg inn av DrGreve »

Funker girkassebryteren, så er det vel bare en mulighet igjen og det er at pæren til neutral-lyset er sprengt? :)

Bilde

safari

Legg inn av safari »

DrGreve skrev:Funker girkassebryteren, så er det vel bare en mulighet igjen og det er at pæren til neutral-lyset er sprengt? :)
Var det jeg og håpte på... Men uheldigvis ikke så lett.. Godt vinteren er laaaang her oppe i Tromsø :-)

Svar