Råd til sykkelkjøp - Sportstourer; god for passasjer

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
schnellfahrer
Innlegg: 139
Registrert: 13 jul 2012, 18:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE 2017
Sted: Skien

Råd til sykkelkjøp - Sportstourer; god for passasjer

Legg inn av schnellfahrer »

Hei! Med lappen kun 4 måneder gammel i baklomma er det åpenbart at sykkelinteressen kommer til å okkupere mer av min fritid enn jeg noen gang hadde trodd. Dama er kjempeklar og har gitt velsignelse for innkjøp av en nyere sykkel til våren.

Jeg håper at noen kan komme med tips og erfaringer slik at jeg kan begynne å planlegge vårens kjøp.

Vi ønsker en sykkel som er god for to personer. De aller lengste turene blir nok ikke aktuelt med det første, men langhelger er definitivt aktuelt. Ser derfor at vi bør ha en sykkel som trekker bra fra bunn, men den trenger allikevel ikke ha allverdens toppeffekt. 100HK er sikkert bra. Har sånn smått begynt å se etter sykler rundt 1000ccm på finn. Jeg må selvfølgelig prøve flere modeller, men hadde håpet å få en viss oversikt over hva jeg skal se etter så jeg kan være skikkelig effektiv når våren kommer og handle raskt. Motorsykkelinteressen er veldig ny, så jeg aner rett og slett ikke hva som fins.

Pris: 60-100.000
Alder: Nyere enn 2002
Utstyr: Kåpe (hel/halv), ABS, Varmeholker, Kofferter

Sykler som ser interessante ut:
Yamaha FZ-1
Honda CBF-1000
Honda VFR800

Setter pris på alle tips.
Yamaha Super Tenere XT1200ZE
x - Honda CBF1000
x - Honda VFR700

Vagabond60
Innlegg: 95
Registrert: 09 okt 2010, 08:24
Motorsykkelen din: BMW K 1600 GTL

Re: Råd til sykkelkjøp - Sportstourer; god for passasjer

Legg inn av Vagabond60 »

Litt over i pris, men noe prutningsmonn er det (solgte tilsvarende for noen uker siden for 135`). En kjempe tur maskin, godt utstyrt og rask. Var på Vålerbanen og så en som kjørte heftig på en slik maskin. http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=44067152" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Råd til sykkelkjøp - Sportstourer; god for passasjer

Legg inn av DrGreve »

Jeg ville gått for VFR800. Den er god på alt og har en bunnsolid motor og godt med moment gjennom hele registeret. De eneste klagene jeg har hørt fra viffere er at passasjer sitter godt mens fører kan oppleve litt "tresmak" i baken etter en hel dagstur. En komfortsal vil sikkert være en god investering hvis dette stemmer.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
schnellfahrer
Innlegg: 139
Registrert: 13 jul 2012, 18:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE 2017
Sted: Skien

Re: Råd til sykkelkjøp - Sportstourer; god for passasjer

Legg inn av schnellfahrer »

Den Beemer'n var fet, men litt for mye over budsjett. Skal allikevel følge med om det dukker opp flere slike. Takker.

VFR er absolutt aktuelt. Dama sitter med litt mye knekk i bena på den vi har nå, men det er kanskje bedre på nyere modeller?
Yamaha Super Tenere XT1200ZE
x - Honda CBF1000
x - Honda VFR700

Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Sted: Telemark

Re: Råd til sykkelkjøp - Sportstourer; god for passasjer

Legg inn av LoneRider »

Jeg skal kjøpe sykkel i samme kategori til våren og har følgende på listen:

BMW K1200S
Honda CBR1100XX
Kawasaki Z1000X
Suzuki GSX1250FA (er veldig fornøyd med min 650)
Yamaha FJR1300
Triumph Sprint ST

Disse har en litt mer sportslig stilling enn et par av de du nevnte.

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Råd til sykkelkjøp - Sportstourer; god for passasjer

Legg inn av Flanker »

BMW R1200GS, men den vil nok ligge litt over din prisklasse.

Suzuki V-Strom 1000
Triumph Tiger
Aprilia Caponord

Alle disse har motor på ~1000 kubikk, plenty med bånndrag, motorer på ~100 hk. og en behagelig kjørestilling for både fører og passasjer. Allroadsyklene dette er egner seg utmerket til både langtur med passasjer og inspirert kjøring på svingete vei. Det er mang en fører på plastrakett som har blitt tatt igjen og forbikjørt etter noter av en stor men kvikkstyrt og momentsterk allroad'er på svingete vei...

Vil du ha sportstourer så er VFR800 en selvsagt kandidat. Men se også på Triumph Sprint ST, hørt mye skryt om den!

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Råd til sykkelkjøp - Sportstourer; god for passasjer

Legg inn av Anaxim »

Tror jeg pga. sittestilling (mer oppreist) og bagasjemuligheter ville satset på Honda CBF 1000. Sykkelen har også ganske "røslige" mål, samtidig som den ikke veier for mye. Skulle ha tilstrekkelig ytelse med 98hk. En ganske rimelig en skulle det være mulig å finne også. Ser at mange har (ettermontert) helkåpe.

Svar