Ventiljustering, gjenbruk av pakning; smart/idiotisk?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Ventiljustering, gjenbruk av pakning; smart/idiotisk?

Legg inn av PCP »

Hei,

vurderer sterkt å ta en ventiljustering på min 96 VFR750 i vinter. Aner ikke om eller når det har blitt gjort før, men det er i beste fall ca 35.000 km siden, og i verste fall godt over 100.000 km siden... :-k

I den anledning lurer jeg på om toppdeksel-pakningene på Honda V4 er ment for gjenbruk, eller "engangs", som bør/må skiftes når lokkene har vært av?

Til tross for alder og relativt høy km er motoren knusk-tørr, og har merkelig nok heller ikke etterfylt en dråpe olje mellom skiftene (12-13.000km). Ikke er jeg særlig glad i å skru lenger heller, så ser helst at jobben blir bra på første forsøk. :D

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Ventiljustering, gjenbruk av pakning; smart/idiotisk?

Legg inn av Crinos »

Så vidt jeg kjenner til, er det nok engangs.. Selv om det helt sikkert fungerer fint å gjennbruke.
Dog, en pakning til få kroner er ikke det jeg ville ha spart penger på.
VELDG kjedelig å blåse toppakninga når du er på en lengre tur eller to :scratch
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Ventiljustering, gjenbruk av pakning; smart/idiotisk?

Legg inn av DrGreve »

Nå er det vel strengt tatt dekselpakningen han tenkte på og den kan gjenbrukes, men følg gjerne med om den begynner å svette en stund etter påmontering.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Ventiljustering, gjenbruk av pakning; smart/idiotisk?

Legg inn av PCP »

Ja, jeg tenkte kun på toppdeksel-pakning Crinos, har ikke tenkt meg helt ned til topp-pakningen. (Den bør som du sier alltid byttes, ikke minst med vannkjølt motor)

Så det er forsåvidt ikke en ting som vil gjøre at man blir stående langs veien eller noe sånt, er mer bare det at toppene på VFR er litt jobb å komme til, så hvis det er sånn 50/50 om det blir tett etterpå bytter jeg de likegodt med en gang.

Men ser at det vil koste ca 800 kr, så syns det var verdt å høre hva som er vanlig ved ventilsjekk...

Byttet du sist du hadde opp VF'en din Greve?

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Ventiljustering, gjenbruk av pakning; smart/idiotisk?

Legg inn av Kjellrf »

Mener det er gummipakning på VFR (ihvertfall på de eldre) som kan brukes flere ganger. Forventet levetid er 6-8 år før de må byttes. Uoriginale gummipakninger er noe herk, de pleier å lekke ganske fort.

Har brukt et syltynt lag med blå pakningssilikon fra Loctite på pakningene, det har funka fint.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Ventiljustering, gjenbruk av pakning; smart/idiotisk?

Legg inn av DrGreve »

PCP skrev:Ja, jeg tenkte kun på toppdeksel-pakning Crinos, har ikke tenkt meg helt ned til topp-pakningen. (Den bør som du sier alltid byttes, ikke minst med vannkjølt motor)

Så det er forsåvidt ikke en ting som vil gjøre at man blir stående langs veien eller noe sånt, er mer bare det at toppene på VFR er litt jobb å komme til, så hvis det er sånn 50/50 om det blir tett etterpå bytter jeg de likegodt med en gang.

Men ser at det vil koste ca 800 kr, så syns det var verdt å høre hva som er vanlig ved ventilsjekk...

Byttet du sist du hadde opp VF'en din Greve?
Så lenge du ikke løsner noen av boltene til oljerørene og kambukkene, så tror jeg ikke du blir plaget med topp-pakningen og det er heller ikke nødvendig å løsne de når du bare skal justere/sjekke ventilene.
Problemet på gamle motorer som ikke har vært byttet topp-pakning på mange år er at hvis man løsner på boltene til oljerør og kamleiene er at spennet på toppen forandrer seg som nesten unntak fører til lekkasje på topp-pakningen.
Sist jeg hadde topplokket av byttet jeg ikke dekselpakningen, men jeg har 2 i reserve hvis de skal begynne å svette. Bare følg kjellfr sin anbefaling om å smøre pakningen, så tror jeg det går bra :)
Du har vel shimsjustering på din VFR?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Ventiljustering, gjenbruk av pakning; smart/idiotisk?

Legg inn av DrGreve »

Sitter og studerer manualen for 96-mod og det ser ut som om at boltene til kamleiene ikke har noen funksjon til å holde toppen på plass og hvis du får store avvik på ventilklaringen må du av med kammene for å få å bytte shims?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Ventiljustering, gjenbruk av pakning; smart/idiotisk?

Legg inn av Relax »

Jeg er litt enkel i min tankegang , men hvis en motor går godt som den skal , starter lett, har normalt bensinforbruk, normalt olje forbruk , ingen blå røyk , ingen ulyd ( ventil klikking) , normalt bensinforbruk....... hvorfor skal man begynne å skru da?

Kan en ventil brenne,,legge seg fast , uten at det merkes i forhold til noe av dette .. ( Om det er ventil klikking, så. ja, det høres! )..

" if it works, don't touch it!"
"Do the right thing"

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Ventiljustering, gjenbruk av pakning; smart/idiotisk?

Legg inn av ejs »

:thumleft

Er vel mest vanlig at ventilåpningene blir mindre.Da blir det mindre tikking.
(Må bruke tynnere shims).
If it ain't broke, I'll break it.

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Ventiljustering, gjenbruk av pakning; smart/idiotisk?

Legg inn av FJZZR »

Det er all grunn til å sjekke ventilklaring!!!

Det aller farligkte er det en ikke hører, altså for trange ventiler. VentIlen klarer ikke avgi varmen mot godset i toppen og blir følgelig for varm. For stor klaring gjør at ventilen lander for hardt i setet og både ventiltallerken og sete kan bli deformert.
Å høre ventilklaring er en tvilsom praksis. Uten at jeg kjenner til nevnte VFR så kan gummipaktninger ofte brukes flere ganger. Det kan dog være lurt å skifte gummi ringene mellom skruehodene og selve toppdekselet. Bruk momentnøkkel! Drar du disse flate, lekker det selv om paktning er helt ny.

lykke til!

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Ventiljustering, gjenbruk av pakning; smart/idiotisk?

Legg inn av PCP »

Relax skrev:Jeg er litt enkel i min tankegang , men hvis en motor går godt som den skal , starter lett, har normalt bensinforbruk, normalt olje forbruk , ingen blå røyk , ingen ulyd ( ventil klikking) , normalt bensinforbruk....... hvorfor skal man begynne å skru da?

Kan en ventil brenne,,legge seg fast , uten at det merkes i forhold til noe av dette .. ( Om det er ventil klikking, så. ja, det høres! )..

" if it works, don't touch it!"
Jeg kan merke at jeg møter meg selv litt i døra når jeg skal argumentere mot dette. For jeg er langt på vei enig, og har nok generelt et relativt avslappet forhold til vedlikehold. Feks skal sykkelen i følge boka ha nye tennplugger ved hvert eneste oljeskift, kan ikke si jeg følger dette...

Men akkurat disse ventilene bekymrer meg litt, ikke minst fordi de for alt hva jeg vet muligens aldri har blitt sjekket/justert, og som andre har nevnt allerede er det for trange klaringer som er den største trusselen. Dette kan komme snikende uten lyder, og når symptomene først kommer til overflaten er det gjerne litt for sent. (Dvs de får for lite kjøling fordi varmen ledes for dårlig over i toppen, og innen dette har gått så langt at de ikke lenger holder trykket i sylinder i så stor grad at det merkes, er de gjerne allerede brent. Da sitter man plutselig med en betydelig jobb, med nye ventiler, sliping av ventil-seter og hele pakka.)

Motoren min har bare ett lite problem, den starter lett, går godt på tomgang, ingen oljeforbruk, røyk, eller denslags, og den drar normalt, men den har hakkete ujevn gange på lavt turtall i lav hastighet, når man er akkurat såvidt forbi stram gasswire, noe som er irriterende i kø-kjøring. Tviler sterkt på at dette skyldes ventilene, jeg mistenker at det enten bare er forgassere som er ute av synkronisering, eller eventuelt god gammel rusk i forgasser (de små dysene, luft-skruene eller kretsløpet rundt dette).

Gidder ikke plukke ut og fra hverandre forgassere om jeg ikke absolutt må, men prøver først en synkronisering med Carbtune. For å slippe å gjøre dette også mer enn en gang tenker jeg at nå er rett tid for en ventil-kontroll og nye plugger, slik at forgasserne selv er eneste ukjente variabel. Blir det ikke bra da, så får jeg rive dem ut neste vinter.


Takk for alle gode tips og lykkeønskninger! :vs

PS@ Dr.Greve
Ja, det er shims, med de fordeler og ulemper det medfører.
Er jo færre deler, mindre som kan gå i stykker, og det holder vel også innstilling noe bedre. Men blir mye styr om det er feil, kammene må ut, jeg må måle med micrometer, regne ut, og bestille nye, og håpe det blir riktig når alt er sammen igjen. Skal undersøke litt nærmere dette du nevner om bolter, og om de holder noe mer enn bare kammene. :-k

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Ventiljustering, gjenbruk av pakning; smart/idiotisk?

Legg inn av Kjellrf »

Du sjekker vel ventiler uten å ta ut kamakslene, det er bare hvis du må bytte shims de må ut. Og det er 48.000km intervall på sjekk av ventiler på VFR med shims. Så sjekker du nå, er det en stund til neste gang, og du er trygg på hva du har. De har vært stabile, skjelden behov for justering.

Mener forresten at servicetida på 48.000km service med justering av ventiler er bortimot 8 timer på VFR...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Ventiljustering, gjenbruk av pakning; smart/idiotisk?

Legg inn av PCP »

Ja det er jo sant Kjellrf, det finnes defintivt konstruksjoner der toppene er lettere å komme til, men virkelig mye styr blir det kun om det er noe galt. (Har heller aldri gjort det før på VFR, men byttet ventil/ventil-styringer etc på VF500 for mange år siden, så antar det er en del likheter).

Prøver å trøste meg selv med to ting:
1. Hvis jeg først må bite i det sure eplet og ta ut kammer, innbiller jeg meg at det tross alt må være litt greiere på VFR750 med sine tannhjuls-drevne kammer, fordi man da slipper å bæle med kamkjede, kjedestrammer, skinner, og dette som "alle andre" må.

2. Når man som fersk og for første gang har byttet clutch på en Citroen CX, endres perspektiv for hva som er knotete skrujobb for evig og alltid! :P :p :lol

Ellers har jeg hørt det du skriver før også, at klaringene generelt holder seg godt på VFR. Syns egentlig det er ganske utrolig at den fortsatt etter over 100K hverken svetter eller bruker noe olje i det hele tatt. Men du som kjenner litt til det, hva er egentlig svakhetene med denne motoren, de kan jo ikke gå evig..?

Eneste jeg har hørt om er at noen utvikler slark i girpedal-akselen. Min er enn så lenge tight, og simmering tett.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Ventiljustering, gjenbruk av pakning; smart/idiotisk?

Legg inn av DrGreve »

PCP skrev:Ja det er jo sant Kjellrf, det finnes defintivt konstruksjoner der toppene er lettere å komme til, men virkelig mye styr blir det kun om det er noe galt. (Har heller aldri gjort det før på VFR, men byttet ventil/ventil-styringer etc på VF500 for mange år siden, så antar det er en del likheter).

Prøver å trøste meg selv med to ting:
1. Hvis jeg først må bite i det sure eplet og ta ut kammer, innbiller jeg meg at det tross alt må være litt greiere på VFR750 med sine tannhjuls-drevne kammer, fordi man da slipper å bæle med kamkjede, kjedestrammer, skinner, og dette som "alle andre" må.

2. Når man som fersk og for første gang har byttet clutch på en Citroen CX, endres perspektiv for hva som er knotete skrujobb for evig og alltid! :P :p :lol

Ellers har jeg hørt det du skriver før også, at klaringene generelt holder seg godt på VFR. Syns egentlig det er ganske utrolig at den fortsatt etter over 100K hverken svetter eller bruker noe olje i det hele tatt. Men du som kjenner litt til det, hva er egentlig svakhetene med denne motoren, de kan jo ikke gå evig..?

Eneste jeg har hørt om er at noen utvikler slark i girpedal-akselen. Min er enn så lenge tight, og simmering tett.
Motormessig er det lite gjengangerfeil på VFR, men laderegulatoren kan gi noen problemer av og til.
Og tannhjulsdrevne kammer er en genial løsning, skulle ønske at det hadde vært en mulighet til å konvertere løsningen fra VF1000R til min uten å måtte bytte hele motoren..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Ventiljustering, gjenbruk av pakning; smart/idiotisk?

Legg inn av Kjellrf »

Jeg monterte Dynojet-sett på min VF1000F2, når man har hatt opp forgasserne 10-12 ganger for å stille dysenål eller bytte dyser, da er man rimelig lei...
](*,)

Når det gjelder feil på VFR'en, er det mer feil med førerne enn med sykkelen, tror jeg...

:roll
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar