Valg av nytt kjede og drevpakke.

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Solo-rider
Innlegg: 867
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
Bosted: Vestfold

Valg av nytt kjede og drevpakke.

Legg inn av Solo-rider »

Hallo !

Noen her som har råd å komme med ved valg av nytt kjede og drevpakke. Min sykkel er en Honda Transalp XL650,2005.
Kom gjerne med generelle råd som gjelder for andre sykler også.

Tenkte i utgangspunktet på en standard kjede og drevpakke fra D.I.D og JT. (525 kjede 118 ledd)
Men så driver jeg og "fintenker" litt da... Hva med å oppgradere til dyrere (bedre ?) kjede og drev...
Kan jeg da få lengre kjørelengde ut av kjede og drevene ? Hva med prisforskjell ?

Forutsetningen for kjørelengden er at jeg har normalt med smøring og rengjøring av kjede + kjører kun på asfalt uten røkk og nappkjøring..

http://www.didchain.com/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Valg av nytt kjede og drevpakke.

Legg inn av TBI81 »

Holder betraktelig lengre med sterkere komponenter. Pluss er det også å ha flere km mellom hver justering også. Vurder også å endre utveksling og å monter auto oljer typ scottoiler. Anbefaler absolutt sterkeste fra did av kjede :thumleft

Solo-rider
Innlegg: 867
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
Bosted: Vestfold

Re: Valg av nytt kjede og drevpakke.

Legg inn av Solo-rider »

TBI81 skrev:Holder betraktelig lengre med sterkere komponenter. Pluss er det også å ha flere km mellom hver justering også. Vurder også å endre utveksling og å monter auto oljer typ scottoiler. Anbefaler absolutt sterkeste fra did av kjede :thumleft
Jeg troen på om at det varer lenger med et sterkere kjede.
Men hvor mye lenger kan et slikt kjede gå da tro ?
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Valg av nytt kjede og drevpakke.

Legg inn av ejs »

Solo-rider skrev:
TBI81 skrev:Holder betraktelig lengre med sterkere komponenter. Pluss er det også å ha flere km mellom hver justering også. Vurder også å endre utveksling og å monter auto oljer typ scottoiler. Anbefaler absolutt sterkeste fra did av kjede :thumleft
Jeg troen på om at det varer lenger med et sterkere kjede.
Men hvor mye lenger kan et slikt kjede gå da tro ?
Det blir jo oppgitt "wear index " og "tensile strength" :mk
If it ain't broke, I'll break it.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Valg av nytt kjede og drevpakke.

Legg inn av TBI81 »

Solo-rider skrev:
TBI81 skrev:Holder betraktelig lengre med sterkere komponenter. Pluss er det også å ha flere km mellom hver justering også. Vurder også å endre utveksling og å monter auto oljer typ scottoiler. Anbefaler absolutt sterkeste fra did av kjede :thumleft
Jeg troen på om at det varer lenger med et sterkere kjede.
Men hvor mye lenger kan et slikt kjede gå da tro ?
Kommer nok veldig an på bruk og vedlikehold der også. Men uansett lengre enn std på samme bruk :-)

Solo-rider
Innlegg: 867
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
Bosted: Vestfold

Re: Valg av nytt kjede og drevpakke.

Legg inn av Solo-rider »

ejs skrev:
Solo-rider skrev:
TBI81 skrev:Holder betraktelig lengre med sterkere komponenter. Pluss er det også å ha flere km mellom hver justering også. Vurder også å endre utveksling og å monter auto oljer typ scottoiler. Anbefaler absolutt sterkeste fra did av kjede :thumleft
Jeg troen på om at det varer lenger med et sterkere kjede.
Men hvor mye lenger kan et slikt kjede gå da tro ?
Det blir jo oppgitt "wear index " og "tensile strength" :mk
Blir litt avansert for meg dette.. Wear index. ifølge D.I.D http://www.didchain.com/chainSpecs.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Er det hva kjede strekker seg ? Ser jo at det er stor forskjell på enkleste kjede og de bedre.
Wear index kjede type : Standard 525 = 100 ??
525 NZ = 410
525 VX = 3600
525 ZVM-X= 4000
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Valg av nytt kjede og drevpakke.

Legg inn av ejs »

:thumleft

Tensile strength =bruddstyrke.
Wear index = brukslengde index i forhold til en standard (100>4000)eks
If it ain't broke, I'll break it.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Valg av nytt kjede og drevpakke.

Legg inn av TBI81 »

Hadde ZVMX på SVen i fjor og skal montere nå i vinter på busaen (530) med karbonforsterket 17-43 drev (+3bak). Det gledes stort og må si jeg er spent på hvordan den oppfører seg omdrevet :thumleft
PS: Fort noen kroner å bestille fra utlandet. Tror jeg kom på tett over halv pris fra UK med mine.

Solo-rider
Innlegg: 867
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
Bosted: Vestfold

Re: Valg av nytt kjede og drevpakke.

Legg inn av Solo-rider »

TBI81 skrev:Hadde ZVMX på SVen i fjor og skal montere nå i vinter på busaen (530) med karbonforsterket 17-43 drev (+3bak). Det gledes stort og må si jeg er spent på hvordan den oppfører seg omdrevet :thumleft
PS: Fort noen kroner å bestille fra utlandet. Tror jeg kom på tett over halv pris fra UK med mine.

ZVM-X kjede er jo kanskje litt å overdrive på min "moped". Men om jeg gjør det. Hva med drevene ?
Er disse SunStar drevene av bedre en JT drev tro ? http://www.wemoto.com/bikes/honda/xl_65 ... r_-_steel/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ellers så tenkte jeg på ikke bruke vinkelsliper og klinke med hammer når jeg skifter...
Er denne grei å bruke ? http://www.wemoto.com/bikes/honda/xl_65 ... n_riveter/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Bosted: Kongsberg

Re: Valg av nytt kjede og drevpakke.

Legg inn av MH434 »

DID ERV3 520 kjede og Renthal stål drev! (evt aluminium)
WD40 som kjedespray!

Kjøpte mitt hos Ridersdiscount i USA, god service og rask levering! ;-)
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Valg av nytt kjede og drevpakke.

Legg inn av TBI81 »

Solo-rider skrev:
TBI81 skrev:Hadde ZVMX på SVen i fjor og skal montere nå i vinter på busaen (530) med karbonforsterket 17-43 drev (+3bak). Det gledes stort og må si jeg er spent på hvordan den oppfører seg omdrevet :thumleft
PS: Fort noen kroner å bestille fra utlandet. Tror jeg kom på tett over halv pris fra UK med mine.

ZVM-X kjede er jo kanskje litt å overdrive på min "moped". Men om jeg gjør det. Hva med drevene ?
Er disse SunStar drevene av bedre en JT drev tro ? http://www.wemoto.com/bikes/honda/xl_65 ... r_-_steel/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ellers så tenkte jeg på ikke bruke vinkelsliper og klinke med hammer når jeg skifter...
Er denne grei å bruke ? http://www.wemoto.com/bikes/honda/xl_65 ... n_riveter/" onclick="window.open(this.href);return false;
Er kanskje litt overkill. Spesielt om du er snill med kjedet i utgangspunktet. Skader dog aldri å ha det "sterkt nok" tenker jeg. Kun kjørt med JT selv, så Sunstar har jeg lite erfaring med dessverre. Sikkert noen andre her som har? Har heller ikke prøvd rivetern du viser til (kun prøvd biltema faktisk), men den er sikkert helt fin :-)

ZZR-Erling

Re: Valg av nytt kjede og drevpakke.

Legg inn av ZZR-Erling »

DID er bra greier!
Rengjøring: parafin, kost og fille, ca hver 5-6000
Smøring: liker kjedespray best, gjerne Castrol sin.
Lengde: tja..ZZR-1400 går rundt 40k på ett bra sett, godt vedlikeholdt.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1621
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Valg av nytt kjede og drevpakke.

Legg inn av Kjellrf »

Solo-rider skrev:
TBI81 skrev:Hadde ZVMX på SVen i fjor og skal montere nå i vinter på busaen (530) med karbonforsterket 17-43 drev (+3bak). Det gledes stort og må si jeg er spent på hvordan den oppfører seg omdrevet :thumleft
PS: Fort noen kroner å bestille fra utlandet. Tror jeg kom på tett over halv pris fra UK med mine.

ZVM-X kjede er jo kanskje litt å overdrive på min "moped". Men om jeg gjør det. Hva med drevene ?
Er disse SunStar drevene av bedre en JT drev tro ? http://www.wemoto.com/bikes/honda/xl_65 ... r_-_steel/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ellers så tenkte jeg på ikke bruke vinkelsliper og klinke med hammer når jeg skifter...
Er denne grei å bruke ? http://www.wemoto.com/bikes/honda/xl_65 ... n_riveter/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sunstar har drev av originalkvalitet (hadde ihvertfall før), mens kjedene de hadde, ikke var mer enn middels. Kjøp ett hakk sterkere kjede enn nødvendig, da har du bra kjede. Og velg helst D.I.D., Tsubaki eller EK.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Tomgsx-r
Innlegg: 249
Registrert: 26 mar 2013, 07:45
Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
Bosted: Rogaland

Re: Valg av nytt kjede og drevpakke.

Legg inn av Tomgsx-r »

ZZR-Erling skrev:DID er bra greier!
Rengjøring: parafin, kost og fille, ca hver 5-6000
Smøring: liker kjedespray best, gjerne Castrol sin.
Lengde: tja..ZZR-1400 går rundt 40k på ett bra sett, godt vedlikeholdt.
Hvor ofte smører dere med kjedespray? Jeg tar alltid min opp på depot støtta etter hver tur, og tørker vekk "gammal" smøring og påfører ny. Tenker når det er tørt på veiene, og ikke bløtt.

ZZR-Erling

Re: Valg av nytt kjede og drevpakke.

Legg inn av ZZR-Erling »

Tar det litt på gefuhlen, men på tørt er det vel ca hver 40-70 mil. Regner det, smører jeg etter hver tur.

Svar