Da er soppsesongen i gang for fullt.
Her er plukkfangsten etter en snau halvannen times tur i skauen noen steinkast fra her jeg bor:
soppfangst 210925.jpg
Mye granmatriske, som er en av favorittene mine med sin utpregede chilismak og nydelig orange farge med grønne sjatteringer

!
Ellers noen rød- og brunskrubb, den svært gode steinsoppen og noen duftrisker.
Kantarellen derimot, glimrer med sitt fra fravær, men det gjør slettes ingenting siden det er mer enn nok granmatriske flere steder akkurat nå. Men den må plukkes tidlig siden den er ekstra utsatt for å bli markspist.
Fant også to sopper jeg er veldig usikker på, den brune til venstre på bildet, som åpenbart vokser med bjørk og den sjøgrønne til høyre med tynn stilk med ring, som vokser sammen med granskog slik også granmatrisken gjør, derav navnet.
Noen som har kunnskap om disse?
Høysesong også for fermentering med en ny og for meg ukjent grønnsak, nemlig romanesko, som er en blanding av blomkål og broccoli, dyrket ølologisk på Jevnaker her på Hadeland. Spennende!
"Sauset" sammen med bla. gul squash og vårløk fra samme sted og videre løvetannrøtter, sjalottløk, reddik, paprika og ikke minst bittermelon fra Vietnam (!)
Ferm210925.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.