AJ Arena...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Som nevnt i annen tråd fikk jeg byttet kjede, drev og lagt på nye dekk på KTM'en i går. Og i dag sjekket jeg momenttiltrekkingen på hjulene siden jeg ved et tidligere dekkbytte fort merket at noe ikke stemte etter verkstedbesøket. Det viste seg nemlig at mutteren på bakhjulakselen var trukket til langt over 90 Nm, som det skal være.
Så dette sjekket jeg nå nettopp og denne gangen var tiltrekkingen korrekt.

Sjekket også kjedejusteringen, slakk og hjulretningjusteringen. Også her helt på merket begge.
Jeg la merke til at verkstedet hadde en type laser, ikke den samme som jeg har, som de nok har brukt. Kjedet helt perfekt innstilt på linje med bakhjulet. Og naturligvis også forhjulet... ;)

Så vel utført jobb gjort på verkstedet denne gangen :prf .
Men jeg merket tydelig på lommeboka at dekk er blitt dyrere og at prisene på verkstedtjenester også har hivd seg på prisgaloppen... :-k

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg bestilte dekk fra Tyskland i Januar. Hadde håpet å få det i tide, men der må jeg si at prisene var gode. Problemet er at det kun har dukket opp et dekk hittil. Så for å få start på sesongen så måtte jeg bite i det sure eplet og kjøpe to dekk fra MCOslo. Det synes jeg var rådyrt. Men sånn er det.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

For et drøyt kvarters tid siden hørte vi her hjemme en rullende lyd som kunne minne om et lavtflygende helikopter.
Men intet helikopter var å se.
Samtidig med rumlelyden kjente vi svake rystelser i huset.
Så ble det stille...

-Jordskjelv, sa jeg umiddelbart til kona, som sperret opp øynene.
-Helt sikkert, sa jeg og gluggene utvidet seg ytterligere.

Og jada, det var jordskjelv:

https://www.aftenposten.no/norge/i/d4Jv ... illestroem

https://www.hadeland.no/kraftig-dronn-p ... 21-1473307

"Artig" opplevelse :-) .
Forøvrig ingen skade skjedd.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Vårstemning på bygda :sunny:
20260507_154215.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Da var ODA bilen innom igjen. Denne gangen med en fjellørret og hvalburger leveranse. Begge deler ser veldig bra ut.
Dette er mat for mons, så det holder!
Begge deler havner på grillen straks det lar seg gjøre :yeyeye !
Og naturligvis også på middagsbordet tilberedt på variert vis på kjøkkenet.
oda juni 3.jpg
oda juni 2.jpg
oda juni 1.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Jeg liker den jevne og beroligende lyden av et velsmurt kjede. Så da denne lyden ble godt hørbart forstyrret av en metallisk kneppelyd fra drivlinja ble jeg ikke fullt så beroliget...
Ikke hørbar under kjøring og heller ingen merkbar nykking under kjøringen. Men hørbar når jeg rygget sykkelen inn i garasjen.
Samme med sykkelen på midstøtta, denne kneppe eller klikkelyden, om man vil, som var litt trøblete å lokalisere sånn med en gang. Kom den fra ABS-ringen på bakhjulet? Eller fra framdrevet eller selve kjedet...?
Etter hvert kunne jeg slå fast at lyden kom fra framdrevet.
Litt skummelt med lyder som dette på en sykkel, som er på god vei mot 95000 km...

Kjede og drev ble byttet for kort tid siden på det lokale verkstedet, som også gjorde samme jobb forrige gang. Så jeg tenkte at masterleddet i kjedet kanskje var klinket til en smule for hardt og dette kunne årsaken til ulyden. Klikk- og kneppelyder skal vi slett ikke ha noe av, spesielt ikke i drivlinja.

Fant ingen feil med masterleddet og tenkte da at framdrevet kanskje ikke var trukket til med riktig moment.
Så av med deksel og vippe opp låseringbretten. Og der kom synderen til syne! En liten metallgjenstad lå skjult bak bretten og falt ut da jeg vippet den opp.
Sjekket muttermomentet, som viste seg å være korrekt, 100Nm.

Tok av framdrevdekselet i går også og ga bretten på låseringen et par-tre kontante slag for å være på den helt sikre siden. Og da forsvant faktisk kneppelyden, men dukket altså opp igjen i dag.

Har nettopp tatt en sjekkerunde på et par-tre mil og nå er kun den beroligende kjedelyden tilbake, så da tar jeg helg med en bekymring mindre :-) .

Hvordan denne lille metallbiten havnet mellom mellom girakselmutteren og låseringbretten er ikke godt å si, men kan muligens være avskalling fra verkstedets verktøy eller fra selv låseringen. Hvordan den greide å lage en godt hørbar lyd fra der den var i klem er for meg et mysterium, som får lov til å leve sitt eget liv.
Nå er ting på stell og godt er det :prf .
lnepp.jpg

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

At det er en sammenheng med at en bit av noe har lagt seg mellom mutter og bretten på skiva, har jeg vondt for å tro.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 26 jun 2026, 15:21 At det er en sammenheng med at en bit av noe har lagt seg mellom mutter og bretten på skiva, har jeg vondt for å tro.
Jeg også.
Men lyden forsvant med en gang metallbiten falt ut :dontknow

Sjekket igjen nå nettopp. Ingen ulyd.
Ingen skader/defekter på framdrevtennene, ingen trege/stive kjedeledd, ingen skader på ABS-ring og ingen synlige fremmedlegemer som metallbit eller småstein, som kommer borti framdrevet.
Kun velsmurt kjede- og drev lyd nå.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Da ble det endelig noen mil med Guzzi'en i finværet i dag :sunny: .
Og igjen får jeg får jeg bekreftet at denne sykkelen med en ekte luftkjølt motor stortrives når det er skikkelig varmt i været. Silkemyk motorgange og girkasse som kniv i smør. Men fortsatt med de rette vibrasjonene.. . :crazy:

Ikke rart denne modellen har solgt og selger trolig fortsatt godt i hjemlandet.

Hadde for øvrig samme erfaring med med Stelvio'en, som gikk som aller best da vi var på Italiatur i 2013 hvor det var så varmt at vi nærmest rant bort.

Så dette er sykler som virkelig trives i høytemperert sommervarme, ingen særlig tvil om det.
Likevel slår jeg av tenninga om jeg blir stående i kø på de varmeste dagene, noe som heldigvis sjelden forekommer.

Nærmer seg 25K og jeg stortrives fortsatt med denne flotte sykkelen \:D/!
Helt klart et riktig godt sykkelvalg for meg :prf .

Har nevnt det før, unner alle å eie en slik, men det er ikke alle forunt å oppleve det :knegg .
mg270626.jpg

Welshen
Motorsykkelen din: BMW R1300GS

Legg inn av Welshen »

Godt ulyd ble borte og godlyden er tilbake igjen. Da er det crusing som gjelder. Ja, det har vært varmt de siste dagene. Sykkelen har det fint, men sjåføren må finne på noe lurt i forbindelse med alt som skal på til kjøretur. Hjelper godt i fart, men selv da ble det varmt i går.

En flott sykkel du har.
I don`t care about little things.....

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Nå har 1290'en passert 95K og oppleves som bedre enn noengang.

Er det noen andre her på fortumet som har hatt en sykkel fra den var ny og som har gått like langt eller lengre , som er intereressert i å dele sine erfringer?
Interessert å kunne utveksle erfaringer om dette :thumleft .

Brukeravatar
Olav K
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2024

Legg inn av Olav K »

Min 2019 mod R1250GS Adventure passerte akkurat 100K da jeg bytta den inn for ettpar år siden (2024)
Ingen problemer (som forventet, vi snakker jo bayersk kvalitet) med unntak av et ladeproblem som blei tatt hånd om helt i starten.

Demperne holdt også tett, men merket jo helt klart forbedring når jeg henta ut en ny 1250.
Synes det er slik det skal være, sålenge servicer og vedlikehold er ivaretatt :thumleft

Nå levde nok min GSA et hardere liv enn de aller aller fleste GSer her til lands, med lange turer på ACTer, TET, Bukkeritt, Grus & Gourmet og andre offroad turer. Samme med min kamerat, som bor i
Italia, hans GSA gar passert 150k med mye "pryl", men han fikk byttet dempere på garanti på 98000 km.
Men det understøtter min teori om at antall kilometer ikke betyr alt på en moderne mc, service, olje og filterbytter og annet vedlikehold er også vel så viktig
Har flere venner med GSer som har gått både 150 og 200k. :twothumbs:

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Hvor mange kilometer har du fått på 2024 modell’n til nå @Olav K
dypen :thumleft "Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
Olav K
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2024

Legg inn av Olav K »

dypen skrev: 17 jul 2026, 23:50 Hvor mange kilometer har du fått på 2024 modell’n til nå @Olav K
Den skal på 50k service i midten av august, før vi drar sørover på eventyr.
I år har det også blitt noen kilometer på Dr Big og GS750en (med 850 motor) jeg kjøpte i vår.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Hvis @kaiu Fortsatt har sin 1290 regner jeg med at den nærmer seg 200K.
Så får vi se om han kommer på banen med sine erfaringer.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Olav K skrev: 18 jul 2026, 07:27
dypen skrev: 17 jul 2026, 23:50 Hvor mange kilometer har du fått på 2024 modell’n til nå @Olav K
Den skal på 50k service i midten av august, før vi drar sørover på eventyr.
I år har det også blitt noen kilometer på Dr Big og GS750en (med 850 motor) jeg kjøpte i vår.
Husket plutselig at vi har egen tråd om høy km.stand her på forumet.... :redface

Så da oppfordrer jeg brukere med høy km.stand erfaringer som gjerne vil komme med sine brukserfaringer om å bruke den, nemlig denne:

viewtopic.php?p=449183#p449183

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Da kan jeg i disse dager slå meg for brystet med 150K aktive KTM-kilometere siden april 2015, fordelt på 1290'er, 55K på den første og altså 95K så langt på den andre.
Km.tallet er ikke helt nøyaktig siden jeg også har noen tusen km. på KTM 390 Duke, men husker ikke i farten hvor mange tusen.
Men de kilometerne var minst like fornøyelige som de jeg har hatt gleden av på 1290'ene.

Tok en kort Romeriksrunde idag og må igjen få gi uttrykk for at KTM 1290 er en utrolig motorsykkel, intet mindre!
Denne skal det bli vondt å kvitte seg med den dagen det måtte skje!!

Brukeravatar
BC45
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800 2025, CFMOTO 450 MT 2026

Legg inn av BC45 »

95 k på én og samme sykkel er ikke verst. Det har jeg aldri vært i nærheten av for å si det sånn. Så utrolig bra at du har en sykkel du er så fornøyd med. Lurer på om jeg har funnet en sånn sykkel i Tigern. Har riktignok bare hatt den to sesonger, men er strålende fornøyd enn så lenge. Har det stort sett holdt med å følge servicer på 1290´n? Har demperne holdt hele veien?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

BC45 skrev: 28 jul 2026, 19:36 95 k på én og samme sykkel er ikke verst. Det har jeg aldri vært i nærheten av for å si det sånn. Så utrolig bra at du har en sykkel du er så fornøyd med. Lurer på om jeg har funnet en sånn sykkel i Tigern. Har riktignok bare hatt den to sesonger, men er strålende fornøyd enn så lenge. Har det stort sett holdt med å følge servicer på 1290´n? Har demperne holdt hele veien?
Har måttet ta en heloverhaling av framgaffelen på begge 1290'ene pga. lekkasje. Men det kostet ikke allverdens.

På den første 1290'em måtte jeg i tillegg bytte hovedlyspære. Og en ny ventil pga. luftlekkasje på bakhjulet. Ellers intet på 55K.

Litt mer på den jeg har nå, hvor det oppsto en kraftig oljesvetting etter førstegangsservice, som ble fikset på garanti, men som senere resulterte i ødelagt svinghjul og sensorkollaps (ikke spør om hvilken... ) Svinghjul byttet gratis siden verkstedet som fikset oljesvettingen hadde glemt å feste en løs metallpakning, som da hadde greit å "smadre" svinghjulet over tid. I den forbindelse kollapset også en essensiell sensor, uten at verkstedet ville innrømme sammenhengen med den løse metallpakningsringen. Dog ikke all verdens utgift.
I tillegg bytte av oljetemp.sensor, heller ikke dette stor kostnaden.

Og til slutt, to hovedlyktbytter pga. fukt og lysfeil - på garanti.
Så ja, noen utfordringer har det vært, men ikke av de verste.

Forøvrig alle servicer utført.
Tre kjede- og drevbytter så langt.

Problemfri de siste to sesongene.

Og nå er sykkelen bedre enn noengang.
Som jeg pleier å si, med tiden (og kilometerne...) blir summen av delene bedre enn helheten i forhold til ny :-) .

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Da er soppsesongen i gang for alvor :thumleft !

Her resultatet etter en rusletur ettermiddag i det smått ulendte skogsterrenget rett ved her jeg bor:
sopp170826.jpg
Nok til mange blant annet biffsnaddermiddager utover høsten og vinteren :prf .

En del fåresopp og mye av en av favorittene, nemlig den orange skivesoppen med grønne sjatteringer på sopphatten granmatriske og en og annen kremle, furumatriske og blek piggsopp.
Kantarellen jeg kom over lot jeg stå til en senere anledning siden de fortsatt var småvokste.

Men altså mye ung uangrepet, ikke markspist granmatriske, noe denne fort blir dessverre. Men sanker man den ti,l rett tid sikrer man seg en utmerket matsopp med litt smak av chili :thumleft .

Svar