Jeg liker den jevne og beroligende lyden av et velsmurt kjede. Så da denne lyden ble godt hørbart forstyrret av en metallisk kneppelyd fra drivlinja ble jeg ikke fullt så beroliget...
Ikke hørbar under kjøring og heller ingen merkbar nykking under kjøringen. Men hørbar når jeg rygget sykkelen inn i garasjen.
Samme med sykkelen på midstøtta, denne kneppe eller klikkelyden, om man vil, som var litt trøblete å lokalisere sånn med en gang. Kom den fra ABS-ringen på bakhjulet? Eller fra framdrevet eller selve kjedet...?
Etter hvert kunne jeg slå fast at lyden kom fra framdrevet.
Litt skummelt med lyder som dette på en sykkel, som er på god vei mot 95000 km...
Kjede og drev ble byttet for kort tid siden på det lokale verkstedet, som også gjorde samme jobb forrige gang. Så jeg tenkte at masterleddet i kjedet kanskje var klinket til en smule for hardt og dette kunne årsaken til ulyden. Klikk- og kneppelyder skal vi slett ikke ha noe av, spesielt ikke i drivlinja.
Fant ingen feil med masterleddet og tenkte da at framdrevet kanskje ikke var trukket til med riktig moment.
Så av med deksel og vippe opp låseringbretten. Og der kom synderen til syne! En liten metallgjenstad lå skjult bak bretten og falt ut da jeg vippet den opp.
Sjekket muttermomentet, som viste seg å være korrekt, 100Nm.
Tok av framdrevdekselet i går også og ga bretten på låseringen et par-tre kontante slag for å være på den helt sikre siden. Og da forsvant faktisk kneppelyden, men dukket altså opp igjen i dag.
Har nettopp tatt en sjekkerunde på et par-tre mil og nå er kun den beroligende kjedelyden tilbake, så da tar jeg helg med en bekymring mindre

.
Hvordan denne lille metallbiten havnet mellom mellom girakselmutteren og låseringbretten er ikke godt å si, men kan muligens være avskalling fra verkstedets verktøy eller fra selv låseringen. Hvordan den greide å lage en godt hørbar lyd fra der den var i klem er for meg et mysterium, som får lov til å leve sitt eget liv.
Nå er ting på stell og godt er det

.
lnepp.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.