Europatur-- hva trenger man av bagasjeplass, egentlig?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Europatur-- hva trenger man av bagasjeplass, egentlig?

Legg inn av Olav K »

Med sykkelen vel parkert i mannehulen, er det lett å drømme seg vekk når man sitter i Barentshavet på jobb.
Er sugen på å dra en liten rundtur til Provence neste år, videre østover inn i Italia, til Comosjøen, via omveier som St. Bernardinopasset f. eks.
Ta Autozug til Narbonne i SørFrankrike, og hjem fra Munchen. MEN... jeg kjører streetfighter, har en tankveske på inntil 20 liter og en salveske på passasjersetet på inntil 15.
Jeg er lite interessert i å utstyre den med sidevesker. Jeg/vi kommer til å ligge på gjestehus og hoteller, så telt etc skal ikke være med.
Hva trenger man utover noe undertøy, vanlige sko, langbukse, en shorts...
Verktøy til å stramme kjedet med kanskje? Kamera, ladere...alle disse tingene får greit plass i veskene jeg har.
Tenker å investere i Klim kjøreutrustning som jeg har lest mye bra om her (sparer plass til regndress da:)
Bildet viser mitt planlagte reisefølge
Street Triple med bagasje.JPG
Er det noen åpenbare ting jeg har glemt?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Europatur-- hva trenger man av bagasjeplass, egentlig?

Legg inn av ojda »

Jeg ville jo iallefall gjort mye for å få med meg Pad/bærbar Pc på tur nedover.
Til alt fra ruteplanlegging/vær/hotellbestilling mm.
Tror jeg ville byttet ut 15 litern bak med en pakkrull som rommet
ca 50 liter, så har du plass til taxfree`n på hjemovervegen også.
Koster ikke mange kronene på Biltema, eller Louise i Kiel.
Pass på at du har plass til en 1,5 liter med drikke :-)å
Vesken forsvinner fort når det er varmt. :[-X
Sist redigert av ojda den 06 nov 2013, 10:48, redigert 1 gang totalt.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Vagabond60
Innlegg: 95
Registrert: 09 okt 2010, 08:24
Motorsykkelen din: BMW K 1600 GTL

Re: Europatur-- hva trenger man av bagasjeplass, egentlig?

Legg inn av Vagabond60 »

Har hatt flere turer nedover og tar med for mye hver gang. Når det gjelder verktøy så har jeg ikke med noe annet enn det som følger med mc´en (har kardang bla.), men det varierer sikkert. Når det gjelder tøy, pakk det du ser som et minimum og så reduser med 50%. Lett å vaske sokker/undertøy etc på kvelden.
Det jeg ser som et minimum er:
-Vanlig kjøreutstyr
-Regntøy
-jakke/genser som jeg kan ha under kjøredressen hvis det blir kaldt og som kan brukes om ettermiddagen som ytterjakke
-3 par sokker (bruker kun tynne ullsokker), 1 til å kjøre med og 2 rene, bytter hver dag og vasker på kvelden. Utrolig deilig å vaske føttene når man er på toget hjem og trekke på seg helt ubrukte sokker (derav 3 par ;-)
-3 truser
-2 t-skjorter (bruker type trenings-skjorte, mange av de er pene og lette å tørke). Den ene har du jo på deg under kjøring og bytter om kvelden.
-1 bukse for bruk om kvelden, gjerne av typen med avtagbare bein, så har du shorts hvis været er knall.
-1 par sko
-Toalettsaker
-iPad for ruteplanlegging bla.

Jeg har også med treningstøy, da jeg er litt treningsnarkoman (kortbukse, singlet og 5-fingersko (tar lite plass))

Kjørte i år med en BMW R 1200 RT og har jo mye bagasjeplass, men det du sier du har av plass holder !

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Europatur-- hva trenger man av bagasjeplass, egentlig?

Legg inn av DrGreve »

En kompis av meg hadde en grei og litt humoristisk vinklet bruksanvisning på NMCU sine sider tidligere, men ser nå at den er erstattet med denne :)
http://nmcu.org/files/Pakking.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Europatur-- hva trenger man av bagasjeplass, egentlig?

Legg inn av Snikendeugle »

Det mest nødvendige verktøy tar ikke store plassen. Et par fastnøkler som du vet passer din sykkel der det trengs, og bit-set med torx, flat, og umbraco kommer en langt med. En stor og en liten skralle er nok også også kjekt (+ et par piper da).

Sjekk ut SW-motech sine nettsider. De har mye forskjellige sykkel-spesifikke lasteløsninger.
http://www.sw-motech.com/swmotech2010/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;


Tenker selv å dra nedover i Europa en tur neste år. Og da blir det
Sidevesker (21l hver side)
http://shop.sw-motech.com/cgi-bin/cosmo ... =117701499

En drybag på passasjersetet (35l)
http://shop.sw-motech.com/cgi-bin/cosmo ... =117706317" onclick="window.open(this.href);return false;

Tailbag 36-45l
http://shop.sw-motech.com/cgi-bin/cosmo ... =117700813" onclick="window.open(this.href);return false;

og tankbagen min :)
Skal se an hvor mye jeg faktisk trenger-- Men bedre med for mye enn for lite. Spørs litt hvor lenge jeg blir også. Ikke har jeg noen store planer eller ønsker om å kjøre med ryggsekk heller. Blir fort litt slitsomt i skuldrene.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37953
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Europatur-- hva trenger man av bagasjeplass, egentlig?

Legg inn av AJ »

Skulle du ha behov for mer fleksibel plass så kan jo kanskje Nelson Rigg være tingen? :

Bilde

Mer info her: http://www.nelsonrigg.com/store/category.aspx?cid=126" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37953
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Europatur-- hva trenger man av bagasjeplass, egentlig?

Legg inn av AJ »

Vagabond60 skrev: Når det gjelder tøy, pakk det du ser som et minimum og så reduser med 50%.
Eller bruk slike kompresjonsbager.
Hadde med oss to slike Sea To Summit bager, en til meg og en til fruen, da vi dro nedover i sommer.
Med disse får man gjerne med seg litt ekstra - også T-skjorter (fra steder man er innom... ;-) og andre souvernirsmåting man gjerne kjøper i løpet av turen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Europatur-- hva trenger man av bagasjeplass, egentlig?

Legg inn av Olav K »

Takk for svar alle sammen :thumleft
Jeg prøver sålangt det går å bruke det jeg har av vesker på sykkelen. Jeg reiser MYE både privat (ski og paragliderferier) og i jobben i "åljå" så å pakke lett/lite er jeg vant med. Kun klær som kan vaskes sammen etc
En ultrabook kan nok få plass i bagasjen min.. tror jeg, ellers har jeg Iphone som jeg klarer det meste av bestillinger på Hotels.com og Airbnb.com på.
Alternativt skaffer jeg bare en slik diger Samsung tlf :-k
det får bli en liten vintersyssel å prøvepakke litt.. selv om "prøvepakking" er ei jentegreie i mine øyne da :lol
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Europatur-- hva trenger man av bagasjeplass, egentlig?

Legg inn av TBI81 »

Man klarer seg lenge med sånne smarte telefoner nå om dagen. Ingen behov for mer enn det. Er gratis nett på alle mcdonalds - Greit å ta seg lunsj og bestemme seg for final destinasjon for dagen :mk

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Europatur-- hva trenger man av bagasjeplass, egentlig?

Legg inn av TBI81 »

Fra sommerens europatur - prøvepakking kvelden før avreise. Vi forberedte oss på det meste da vi ikke planlegger så alt for langt framover. Hadde med telt og primus, soveposer og whatnot for å kunne være helt selvhjulpen om vi måtte. Vi fikk faktisk brukt alt unntatt dekkskummet og hadde til og med plass til taxfree på retur.
2013-06-30 21.25.17 (600x359).jpg
51 liter Ventura bakpå. Småsaker i Bagsteren foran (vann, kart ++).
2013-06-30 21.25.26 (600x421).jpg
2x store pakkpølser fra biltema. Hadde også miniveske foran til vann og sånt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37953
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Europatur-- hva trenger man av bagasjeplass, egentlig?

Legg inn av AJ »

Litt mer utfordrende for oss som reiser to på en sykkel...
Men det funker helt fint med GIVI "Maxi" på 55 liter, tankveske på godt og vel 20 og originale sidevesker, som jeg ikke er sikker på hvor store er... fra ca. 25, kanskje til noen-og-tredve?
Som andre adv.sykler har jo også Stelvio som kjent en sideveske som har måttet avgi plass for at det høyresite eksosanlegget som få plass...

Har vi med telt bruker vi en RevPack som svelger unna 100 liter, montert på toppboksplata slik som dette:

Bilde

Ellers mange gode og kanskje mindrer gode tips i denne tråden ;-) :

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=83190#p83190" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Europatur-- hva trenger man av bagasjeplass, egentlig?

Legg inn av erik m »

Sverger til sidevesker - tyngdepunktet så lavt og mot senter av sykkelen som mulig. De letteste tinga i toppboksen. Samme prinsipp som ryggsekk, egentlig. Og så er det greit å ha et minimum av bagasjesikring, altså låser, så jeg kan parkere over alt. Ingen garanti, men tar litt mer tid å åpne enn å kappe reimer til pakksekker og bager. Og jeg har med et minitelt og sovepose/underlag.
Nedover blir det gjerne varmere enn hjemme, og da er bomull det værste du kan ha på deg - suger svette, tørker seint og lukter fort vondt. Unntaket jeg bruker er dongeribukser (med kevlar og CE), og så bruker jeg skinnjakka mi med gode ventilasjonsmuligheter.. Korterma trøyer i kunststoff (treningstrøyer) og samme truser. Men som andre sier; tynne ullsokker, ned til 50%ull. Har med tre par jeg også, og to undertøysett + et ekstra til pysj. ei tynn langbukse med glidelås så den blir shorts og et par lette stoffsko, tynn fleecejakke og merinoullsett til kalde dager, og så har jeg med Speedy regndress, den tar nesten ingen plass og holder også kulda ute om du skal opp i fjella en kald dag. Regntrekk til hansker og støvler. Har også bare hatt sykler med låsbar verktøyboks så jeg har med originalverktøy. Små, hurtigtørkende microfiberhåndkle og engangs barberhøvel - holder til et par uker! Kjøper vann på 33cl på bensinstasjoner og har i tankveska sammen med et par New Energy om det blir langt til neste måltid - jeg kjører helst utafor allfarvei!
Men naturligvis - jeg pakker jo for en helt annen type tur en trådstarter!

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Europatur-- hva trenger man av bagasjeplass, egentlig?

Legg inn av TBI81 »

erik m skrev:Sverger til sidevesker - tyngdepunktet så lavt og mot senter av sykkelen som mulig.
Tyngdepunktet blir helt klart lavere med sidevesker, og som du sier kjekt å kunne låse. Det var en uvant følelse første krypkjøring med venturaen, men ikke noe stress (er jo ikke så mange kilo). Merker null til dette null i fart annet enn veldig lett framhjul i over 250. Lettere å snike i kø uten sidevesker er det også og en slipper å tenke på å pakke lik vekt på hver side. Veldig praktisk at det kun tar 5min å montere festebrakettene (liker ikke å kjøre rundt med disse bøylene til vanlig). Og ikke minst - en veldig hyggelig pris konta kofferter :thumleft

Men nå sporer jeg av. Mannen vil jo ikke ha mer plass (er egentlig helt for å pakke lett altså) :thumleft

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Europatur-- hva trenger man av bagasjeplass, egentlig?

Legg inn av Snikendeugle »

[video]https://www.youtube.com/watch?v=vgk-lA12FBk[/video]

:)) Slipper både å bli for sidetungt og for høyt om det fordeles litt.
Men bagger på sal/rack er nok desidert billigst, ja.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Online
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3454
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Europatur-- hva trenger man av bagasjeplass, egentlig?

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg traff to stk i Sør tyskland en gang og de hadde kun med seg en tannbørste og visa kort. Så klart det går ann å pakke lett. undertøy kjøpte de etter som de trengte og kastet det gamle.

Jeg vil anbefale et punkterings sett. Fantastisk god følelse å være selvhjulpen når uhellet er ute.
Ellers er det ikke så mye man må ha med seg. Men det man tar med seg bør man ha mulighet til å låse inn. På siste turen min så hadde jeg fult veskesett pluss tankveske. Tankvesken ble brukt til ting jeg ville ha lett tilgang til og sørget for å ha plass nok i toppboksen til at jeg kunen låse inn det som var i tankvesken når jeg forlot sykkelen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar