Hei, jeg kjører for øyeblikket en Yamaha YZF-R125 og er strålende fornøyd med den! Men det har seg slik at med kun 17,5hk i maskinen er det ikke mye kraft man får ut av den.
Det jeg vurderer er og gå bort fra R-sykkel når tiden for mellomtung ankommer, og da heller kjøpe en super motard eller en enduro sykkel da jeg tror man kan få større glede ut av en slik sykkel. Lurte på da hvordan det blir med hk/kw osv. i mellomtung klassen.
De syklene jeg har sett på er Yamaha WR450, Suzuki DRZ400, KTM EXC 450 og da har jeg tenkt til å plombere ned til 48hk så de går som mellomtung
EDIT:
Kom kanskje litt dårlig frem at det jeg lurte på her er om noen kunne tilføye meninger eller komme med tips angående dette.
Super Motard/Enduro som mellomtung (A2)?
- Nostalgic
- Innlegg: 205
- Registrert: 11 okt 2013, 10:00
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
- Sted: Fredrikstad
Super Motard/Enduro som mellomtung (A2)?
Sist redigert av Nostalgic den 14 nov 2013, 13:07, redigert 2 ganger totalt.
Nostalgic's Logg
Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Sted: Oslo
Re: Super Motard/Enduro
Du får også KTM SMC 690 i mellomtung mapping. Kanskje bedre deal for det lange løpet.
EXC Modellene går med mye mer vedlikehold, da de ikke er lagd for noe særlig kontinuerlig veikjøring. Ihvertfall den oppfatningen jeg har av de.
EXC Modellene går med mye mer vedlikehold, da de ikke er lagd for noe særlig kontinuerlig veikjøring. Ihvertfall den oppfatningen jeg har av de.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Sted: Stange
- Kontakt:
Re: Super Motard/Enduro som mellomtung (A2)?
patrikskauen skrev:Hei, jeg kjører for øyeblikket en Yamaha YZF-R125 og er strålende fornøyd med den! Men det har seg slik at med kun 17,5hk i maskinen er det ikke mye kraft man får ut av den.
Det jeg vurderer er og gå bort fra R-sykkel når tiden for mellomtung ankommer, og da heller kjøpe en super motard eller en enduro sykkel da jeg tror man kan få større glede ut av en slik sykkel. Lurte på da hvordan det blir med hk/kw osv. i mellomtung klassen.
De syklene jeg har sett på er Yamaha WR450, Suzuki DRZ400, KTM EXC 450 og da har jeg tenkt til å plombere ned til 48hk så de går som mellomtung
Hei!
Ingen av de syklene du nevner her får du registrert med 48hk. Grunnen er at de er for lette.
Maks effekt er 35kW, mens effekt /vektforholdet ikke kan overstige 0,2kW/kg.
Maks effekt på dem blir noe slik som:
WR 450 33hk
DRZ 400 39hk
KTM EXC 450 32,5hk
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
- Nostalgic
- Innlegg: 205
- Registrert: 11 okt 2013, 10:00
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
- Sted: Fredrikstad
Re: Super Motard/Enduro som mellomtung (A2)?
Okei, takk :-) Jeg er egentlig veldig blank på dette feltet så flott å få hjelp
Nostalgic's Logg
Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km
- Nostalgic
- Innlegg: 205
- Registrert: 11 okt 2013, 10:00
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
- Sted: Fredrikstad
Re: Super Motard/Enduro
Ja, jeg får sjekke det litt opp.. Det som hadde vært flott med 690 er at jeg evt. kunne fjernet plomberingen når jeg får tunglappen og kjørt videre med samme sykkelSnikendeugle skrev:Du får også KTM SMC 690 i mellomtung mapping. Kanskje bedre deal for det lange løpet.
EXC Modellene går med mye mer vedlikehold, da de ikke er lagd for noe særlig kontinuerlig veikjøring. Ihvertfall den oppfatningen jeg har av de.
Nostalgic's Logg
Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km
Re: Super Motard/Enduro som mellomtung (A2)?
Jo DRZ 400 har 29,4kW. Noe som blir 0.201kW, altså 0,01kW for mye, men ringte inn til vegvesenet sin tekniske avdeling og spurte om det gikk ann å få den som mellomtung siden den bare såvidt overskriver, og det gikk helt fint. :) Kan absolutt anbefale DRZ, veldig holdbar motor med lange serviceintervaller og utrolig lettkjørt.Epylypzon skrev:patrikskauen skrev:Hei, jeg kjører for øyeblikket en Yamaha YZF-R125 og er strålende fornøyd med den! Men det har seg slik at med kun 17,5hk i maskinen er det ikke mye kraft man får ut av den.
Det jeg vurderer er og gå bort fra R-sykkel når tiden for mellomtung ankommer, og da heller kjøpe en super motard eller en enduro sykkel da jeg tror man kan få større glede ut av en slik sykkel. Lurte på da hvordan det blir med hk/kw osv. i mellomtung klassen.
De syklene jeg har sett på er Yamaha WR450, Suzuki DRZ400, KTM EXC 450 og da har jeg tenkt til å plombere ned til 48hk så de går som mellomtung
Hei!
Ingen av de syklene du nevner her får du registrert med 48hk. Grunnen er at de er for lette.
Maks effekt er 35kW, mens effekt /vektforholdet ikke kan overstige 0,2kW/kg.
Maks effekt på dem blir noe slik som:
WR 450 33hk
DRZ 400 39hk
KTM EXC 450 32,5hk
De fleste 450'er er registrert med en ufattelig lav motoreffekt pga. utslippskravene i EU.
F.eks denne: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;
Er registrert med 13HK. :) http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+ ... mer=pu6314" onclick="window.open(this.href);return false;
Sist redigert av osteper den 14 sep 2014, 23:14, redigert 1 gang totalt.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6972
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Super Motard/Enduro som mellomtung (A2)?
En liten kommentar til første innlegg i tråden: YZF-R125 har ikke 17,5 hk, men 15. Dersom du da ikke har gjort noe ulovlig med den da...
Ikke heng deg så mye opp i hk... Det er dreiemomentet som betyr noe når du kjører.
Men du glemmer noen av Yamaha sine A2-sykler, nemlig XT 660
Se særlig på XT660Z Tènèrè. Her har du sykkel du kan bruke til det aller meste, også milslukende langturer på alle typer veier. Når du siden går over til ren A er du uansett klar for noe større likevel
Ikke heng deg så mye opp i hk... Det er dreiemomentet som betyr noe når du kjører.
Men du glemmer noen av Yamaha sine A2-sykler, nemlig XT 660
Se særlig på XT660Z Tènèrè. Her har du sykkel du kan bruke til det aller meste, også milslukende langturer på alle typer veier. Når du siden går over til ren A er du uansett klar for noe større likevel
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Marshall
- Innlegg: 52
- Registrert: 13 sep 2014, 18:58
- Motorsykkelen din: Forhåpentligvis til neste sesong
- Sted: Tromsø
Re: Super Motard/Enduro som mellomtung (A2)?
Stjeler tråden litt å stiller et spørsmål
Vurderer selv å kjøpe motard ala Husky, Husa eller Ktm. Men har hørt at motarder er av den høye klassen, så hvor høy bør man evt være for å ha god kontroll over sykkelen stående? Jeg er 1,75 og greier ikke ha begge bena i bakken samtidig på mopeden min en gang..
Vurderer selv å kjøpe motard ala Husky, Husa eller Ktm. Men har hørt at motarder er av den høye klassen, så hvor høy bør man evt være for å ha god kontroll over sykkelen stående? Jeg er 1,75 og greier ikke ha begge bena i bakken samtidig på mopeden min en gang..
braaAAap
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Sted: Oslo
Re: Super Motard/Enduro som mellomtung (A2)?
Vanlige motard mopeder er ikke såå mye lavere enn "ordentlige" motarder. Men en fot nede om gangen holder i massevis. Ihvertfall om mulig tip-toe med to føtter.
Jeg er 183 og har ikke noe problem med å sitte på "høye" motarder som Enduro 690 etc.
Jeg er 183 og har ikke noe problem med å sitte på "høye" motarder som Enduro 690 etc.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- Nostalgic
- Innlegg: 205
- Registrert: 11 okt 2013, 10:00
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
- Sted: Fredrikstad
Re: Super Motard/Enduro som mellomtung (A2)?
Jeg har gjort litt med den for å øke effekten, men er ikke stort man får gjort med en 125cc 4-takt uten at det skal koste en formue..kjellv skrev:En liten kommentar til første innlegg i tråden: YZF-R125 har ikke 17,5 hk, men 15. Dersom du da ikke har gjort noe ulovlig med den da...
Ikke heng deg så mye opp i hk... Det er dreiemomentet som betyr noe når du kjører.
Men du glemmer noen av Yamaha sine A2-sykler, nemlig XT 660
Se særlig på XT660Z Tènèrè. Her har du sykkel du kan bruke til det aller meste, også milslukende langturer på alle typer veier. Når du siden går over til ren A er du uansett klar for noe større likevel
Yamaha XT660 er ikke en type sykkel jeg kunne tenke meg. Jeg har sett en del på Yamaha WR450/WR426 og DRZ400... Har også sett på de litt eldre R6'ene i det siste og er en del av dem som er registrert som A2 :-)
Nostalgic's Logg
Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km
Re: Super Motard/Enduro som mellomtung (A2)?
Hvor mye har du tenkt å legge i sykkel?
DRZ 400 ligger på rundt 40-55 000 avhengig av type og årsmod.
KTM 690 ligger på 80-90 000, men da har du jo til gjengjeld en tungsykkel når du får A-lappen etter 2 år. :)
DRZ 400 ligger på rundt 40-55 000 avhengig av type og årsmod.
KTM 690 ligger på 80-90 000, men da har du jo til gjengjeld en tungsykkel når du får A-lappen etter 2 år. :)