Tryggest med motorsyklister bak bilrattet?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Tryggest med motorsyklister bak bilrattet?

Legg inn av AJ »

En artig sak fra Visordown her:

Motorcyclists '23% better' behind the wheel of a car

Noen tilsvarende forskning på dette her i landet, tro?

Nå når dette endelig er bevist, burde vel vi som kjører både bil og MC (skadefritt...) få lavere forsikringspremier... :-k

Et tema til diskusjon og meningsutveksling nå i PMS-tiden... :scratch :dontknow
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

sotOle
Innlegg: 171
Registrert: 16 sep 2013, 21:14
Motorsykkelen din: Ja

Re: Tryggest med motorsyklister bak bilrattet?

Legg inn av sotOle »

Det ser i hvert fall ut som om konklusjonen er basert på et solid grunnlag.

Men å argumentere med forsikringsselskap er ingen enkel øvelse så her må vel i så fall NMCU på banen.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: Tryggest med motorsyklister bak bilrattet?

Legg inn av rogg »

Dette er noe jeg og andre har sagt tidligere her inne.... først tok jeg sertifikat på traktor, så billappen to år senere. Ydeligere to år senere kom MClappen. Da først kunne jeg si at jeg var en god bilfører. Når jeg så et år senere tok lastebillappen, må jeg i all beskjedenhet få lov å si at jeg følte meg enda bedre som bilfører. Tror det har noe med å lære og kjenne hvordan andre har det i trafikken.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Tryggest med motorsyklister bak bilrattet?

Legg inn av Svolp »

rogg skrev:Dette er noe jeg og andre har sagt tidligere her inne.... først tok jeg sertifikat på traktor, så billappen to år senere. Ydeligere to år senere kom MClappen. Da først kunne jeg si at jeg var en god bilfører. Når jeg så et år senere tok lastebillappen, må jeg i all beskjedenhet få lov å si at jeg følte meg enda bedre som bilfører. Tror det har noe med å lære og kjenne hvordan andre har det i trafikken.
Legger til blålys lappen for min egen del!

:thumleft
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Tryggest med motorsyklister bak bilrattet?

Legg inn av Kawagutten »

sotOle skrev:Det ser i hvert fall ut som om konklusjonen er basert på et solid grunnlag.

Men å argumentere med forsikringsselskap er ingen enkel øvelse så her må vel i så fall NMCU på banen.

Det var det første som slo meg også at her må det sterkere skyts til og nmcu har fått til mye men om det er noe for dem å ta tak vet jeg ikke og det blir i så fall en kamp mot hver enkelt forsikrings selskap.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: Tryggest med motorsyklister bak bilrattet?

Legg inn av Lamberghini »

Jeg tror motorsyklister kjører mer enn folk som ikke har motorsykkel. Da er det ikke så rart at vi som gruppe er bedre trafikanter. I tillegg tar man gjerne med seg holdningene fra styret til rattet, og for de fleste betyr det mer defensiv kjøring.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Tryggest med motorsyklister bak bilrattet?

Legg inn av Snikendeugle »

De fleste (kun) bilførere vet ikke hvordan det er å omtrent aldri bli sett, så om en har kjørt motorsykkel selv og så setter seg i bilen, er en jo i viten om at det _KAN_ være motorsykler i blindsonen f.eks..

Men uansett... Statistikker... :roll
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Tryggest med motorsyklister bak bilrattet?

Legg inn av jongsanim »

Snikendeugle skrev:
Men uansett... Statistikker... :roll
.... er til for å misbrukes ;)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Tryggest med motorsyklister bak bilrattet?

Legg inn av RuneMC »

Bare 23% :oh ... jeg har jo naivt nok trodd på det en motorsyklist sa etter noen øl for noen år siden... at de som kjører MC blir 5x bedre som bilførere (og det blir jo myyye mer enn stusselige 23%) :lol
Sist redigert av RuneMC den 15 nov 2013, 21:00, redigert 2 ganger totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Tryggest med motorsyklister bak bilrattet?

Legg inn av jongsanim »

RuneMC skrev:Bare 23% :oh ... jeg har jo naivt nok trodd på det en motorsyklist sa etter noen øl for noen år siden... at de som kjører MC blir 5x bedre som bilførere (dvs 500% bedre) :lol
det er med en øl i hver fot :D da blir alt så mye bedre!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6983
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Tryggest med motorsyklister bak bilrattet?

Legg inn av kjellv »

sotOle skrev:Det ser i hvert fall ut som om konklusjonen er basert på et solid grunnlag.

Men å argumentere med forsikringsselskap er ingen enkel øvelse så her må vel i så fall NMCU på banen.
Dette har NMCU allerede tatt tak i. Jeg har gjennom IF som NMCU-medlem 10% på MC-forsikringen og 8% på bilforsikringen. Her er medlemsfordelene http://nmcu.org/files/Fordeler%202013-26.pdf

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Tryggest med motorsyklister bak bilrattet?

Legg inn av Jompa »

Vet nå ikke helt...
Uten å ha noen statistikk for handa vil jeg huske at de fleste ulykkene med både bil og mc er singelulykkeuur.
Mao er det ingen andre enn fører som er skyld i ulykka. Ser da bort ifra elgpåkjørsler, steinras som treffer kjøreyøy og andre lignende årsaker.
Og hva med mopedister ?
Veldig mange av dem kjører som om de er kokt i hodet, blir de også bedre bilister ?
Og er det i såfall mopederfaringa som gjør dem bedre ?

Jeg ef selv bilist, motorsyklist, traktorfører og tidligere mopedist.
Kan ikke si at jeg holder spesielt utkikk etter motorsykler når jeg er innlosjert i bilen,
men så er jeg vel en av dem som sørger for at prosenten ikke er høyere enn 23.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Tryggest med motorsyklister bak bilrattet?

Legg inn av Intruder »

Den eneste mopedisten jeg vet som er bedre enn noen bilist er kjerringa.... :-)å
HU skulle vært sjåførlærer !! *mas
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Tryggest med motorsyklister bak bilrattet?

Legg inn av PCP »

Jompa skrev:Vet nå ikke helt...
Uten å ha noen statistikk for handa vil jeg huske at de fleste ulykkene med både bil og mc er singelulykkeuur.
Mao er det ingen andre enn fører som er skyld i ulykka. Ser da bort ifra elgpåkjørsler, steinras som treffer kjøreyøy og andre lignende årsaker.
Og hva med mopedister ?
Veldig mange av dem kjører som om de er kokt i hodet, blir de også bedre bilister ?
Og er det i såfall mopederfaringa som gjør dem bedre ?

Jeg ef selv bilist, motorsyklist, traktorfører og tidligere mopedist.
Kan ikke si at jeg holder spesielt utkikk etter motorsykler når jeg er innlosjert i bilen,
men så er jeg vel en av dem som sørger for at prosenten ikke er høyere enn 23.
Ja, du ødelegger statistikken for oss kjempeflinke! :evil
Vi som først tilhører gruppen på ca 70% som er flinkere enn snittet, og deretter kan smykke oss med 23% ekstra grunnet sykkel i garasjen. Men du er til gjengjeld kanskje jeger? isåfall gir IF deg 12% reduksjon på bilforsikringen! Jegere (NJFF-medlemmer) er etter alt å dømme 4% flinkere bilister enn NMCU-medlemmer. :P :p

Men du har rett i at det er mange singelulykker, såvidt jeg kan se er det et lite flertall utforkjøringer med MC, tett fulgt av møteulykker, mens det for bil er omvendt med en liten overvekt av møteulykker. Det varierer sikkert litt med hvilken statistikk man leser, og feks om man tar med alle ulykker, eller bare de med personskader, etc. Uansett er det jo fullt mulig at MC-førere statistisk sett er 23% flinkere til å la vær å drepe eller skade seg med bil, uavhengig av om ulykken har en motpart eller ei.

Kanskje de er flinkere til å vite hvor grensene går?, kanskje de lar vær å teste dette i bil?, kanskje de er bedre til å lese trafikkbildet?, kanskje de er mer observante?, kanskje de har med seg tanken om at en eneste feilvurdering lett kan føre til død eller noe enda verre...? Eller kanskje er det bare fordi de kjører mye mindre bil og heller bruker sykkelen, og dermed er mindre eksponert for bilulykker? :scratch


Når det gjelder dette med å holde ekstra utkikk etter motorsykler når man er innlosjert i bil, så er det faktisk en ting jeg vil hevde at jeg er litt ekstra bevisst på når jeg som MC-fører kjører bil. Ikke overalt og hele tiden, men feks idet jeg skal krysse kollektivfeltet på E18 i forbindelse med av/på-kjøringer, så er jeg livredd for at en av alle disse "MC-jævlene" skal ha kommet som lyn fra klar himmel inn i min blindsone. Jeg tror denne ekstra aktsomheten har en viss sammenheng med at jeg har den samme frykten for at en av disse "bur-idiotene" skal svinge rett i meg når jeg ligger i kollektivfeltet på E18 med motorsykkel.

Til slutt; vi var vel såvidt innom dette temaet i "farlige sjåfører" (eller noe sånt)-tråden, og om vi alle her er 23% flinkere vet jeg ikke, men jeg har en teori om at genuin interesse for kjøring og trafikk potensielt gjør deg til en bedre sjåfør. Jeg tror dette ofte kommer MC-førere tilgode fordi vi generelt som gruppe har en større interesse for selve kjøringen, enn bilister flest, og i alle fall dem som anser bil som et nødvendig onde for transport fra A til B. ;-)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Tryggest med motorsyklister bak bilrattet?

Legg inn av Jompa »

PCP:

Ja, jeg er jeger, går av og til på rypejakt.
Det er godt å se at det gjør meg til en bedre bilfører, selv om jeg ikke fatter hvorfor.

Bortsett fra det er jeg vel stort sett enig i det du skriver, selv om jeg vet at jeg selv er mye sløvere bak rattet enn bak styret.
Har lest en eller flere plasser at alle burde ha kjørt noen timer mc som endel av bilføreropplæringa.
Det hadde nok ikke vært dumt, men praktisk gjennomførbart ?

Et billig alternativ er å ta seg en tur langs veiene som fotgjenger, det er virkelig skremmende mange ganger.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar