Effekttap på høyt turtall

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Effekttap på høyt turtall

Legg inn av Jompa »

En jeg kjenner har en litt eldre 1100-kubikker fra soloppgangens land.
Når han gir fulle spjeld ( på øde strekninger sent om kvelden) mister motoren all kraft ved ca 7000 rpm og helst i 3. gear.
1. og andre går som oftest så det suser.

Sykkelen har injection av typen dfi, og alle målinger tyder på at anlegget fungerer som det skal.
Den samme sykkelen har 4-1 eksos uten effektpotte eller andre fancye finnesser.
Kompresjon: litt lav og varierende men innenfor servicelimit. Oljeforbruk: ok. Innsugsgummier: ok Luftfilter: nytt. Plugger: nye

Årsak til effekt-tapet ? :scratch

Jeg er mottakelig for alle mulige tips og teorier.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Effekttap på høyt turtall

Legg inn av Snikendeugle »

Sikkert noe annet, men på min sykkel ihvertfall, så merker jeg den "dør ut" i kraft om jeg ikke har db-killeren i potta installert. Ikke store forskjellene, men store nok til at jeg velger å kjøre med DB killer til jeg får lagt inn en mer skreddersydd mapping på sykkelen.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Effekttap på høyt turtall

Legg inn av Jompa »

Elolz, trur ikke på el-feil. De er vel ikke avhengig av turtall ? Måtte evt være spenningsfall på høyt turtall.
Og bensinfilteret er nytt.

Snikendeugle, mulig at eksosanlegget er endel av "skiten" , men da skulle vel motorn dabbe av på 1. og 2. gear også. ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Effekttap på høyt turtall

Legg inn av DrGreve »

CDI-boks?
Den henter jo sine signaler fra coilene, beregner disse og sender de til turteller.. Dette med at det kun skjer i 3 gir er litt merkelig, da..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Effekttap på høyt turtall

Legg inn av Jompa »

DrGreve skrev:CDI-boks?
Den henter jo sine signaler fra coilene, beregner disse og sender de til turteller.. Dette med at det kun skjer i 3 gir er litt merkelig, da..
Tja, æ har en mistanke om at temperaturen har endel å si.
Når man gir jernet opp gjennom gearene vil tempen øke, og coilene er skrudd fast rett over toppen.
Cdi-boksen sitt langt fra motoren, så den blir ikke direkte påvirka av motortemp.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Effekttap på høyt turtall

Legg inn av DrGreve »

Termisk brudd er jo et kjent problem på elektriske innretninger som for eks.eletroniske tenningsdeler. På de første Ford Escort med elektronisk fordeler var det mange som kjørte noen mil og så stoppet motoren uten grunn. Så kunne man vente en halvtime, starte opp og kjøre noen mil før det samme skjedde igjen. Det viste seg at spolen i fordeleren hadde et lite brudd som ble synlig når metallet i spolen ble varm. Når spolen igjen ble avkjølt så ble ikke bruddet "synlig" siden metall utvider seg i varme og trekker seg når det blir avkjølt.
Så tanken din er ikke så dum, i mitt hode :lol
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Haavar
Innlegg: 182
Registrert: 08 feb 2012, 19:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600

Re: Effekttap på høyt turtall

Legg inn av Haavar »

Hvis jeg forstår deg rett så dabber den av og ikke kutter eller fusker?
Hadde lignende problem på YZF'en i sommer da jeg byttet til helanlegg uten EXUP med uorginal demper og DB killer.
1. og 2. gir gikk greit (kan ikke gasse for mye på de girene uten å få hjulløft ;-) ), men når man fikk belastet den litt på høyere gir og åpnet spjeldene helt, dabbet den av.
For åpent anlegg forårsaket mager blanding. Satte på orginalanlegget igjen og den ble bra.
Juster TPS'en så den får en fetere blanding og prøv da (til våren?). Med fetere blanding vil den kanskje gå dårligere på tomgang og nøle ved gasspådrag men gå bedre ved 7000 i 3.
Den DFI boksen har vel en lysdiode som gir feilkodeblink hvis det er noe feil, men det har du eller han du kjenner mener jeg, sikkert kontroll på :D .
Du kan også prøve å ta ut DB killeren og se om det blir verre.
Nå er det vinter og snart jul, kanskje dette er en passende gave til en tilårskommen fra solopgangens land?
Bilde
http://www.diyautotune.com/catalog/micr ... p-509.html

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Effekttap på høyt turtall

Legg inn av Jompa »

Ja, Haavar. Som oftest dabber den av, men det hender at den fusker og skyter.
Har liten tro på el-feil, egentlig.

Men om en eller flere ventiler har veldig liten klaring, og motoren blir brått varm som ved full aks vil ventilene bli veldig varme og utvide seg i lengden.
Og da kan man miste kompresjon på ett eller flere sylindere ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Effekttap på høyt turtall

Legg inn av Kawagutten »

Hva med å sjekke om ventilstyringene på eksos siden er løse?
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

ZZR-Erling

Re: Effekttap på høyt turtall

Legg inn av ZZR-Erling »

Skitne injektorer?

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Effekttap på høyt turtall

Legg inn av Kjellrf »

Har coilene riktig ohm-verdier? Brudd i plugghetter? Fått en dårlig plugg? Anbefaler NGK BP-plugg, virker bedre enn B/BR-plugg på Kawan min. Eller (helst) Denso's tilsvarende. Fikk bedre gassrespons.

Er det et lite filter oppe i tanken som kan være modent for rens?

En bensinledning som ligger i klem/bend?

Ellers har eksosanlegget mye å si på høyt turtall. Prøvde strake rør på CX'en engang, var umulig å få mer enn 6-7.000rpm.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Effekttap på høyt turtall

Legg inn av Kwak »

Sjekk bensinpumpe. DFI systemet er avhengig av tilstrekkelig trykk og mengde.
Insprut mengden er styrt av hvor lenge dysene står åpne. Er trykket for lavt vil blandingen bli for mager.
Den vil kunne gi nok på lavere turtall da DFI sørger for å "åpne fullt" så lenge det går, men på ett visst turtall/belastning blir det ikke nok.
Årsaken til at dette skjer i 3. gir kan være at motoren går lettere opp i 1, og 2.
Sjekk også evt bensinkran (hvis den har det) og evt filter i tank som kan strupe pumpa
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Effekttap på høyt turtall

Legg inn av gsx750_80 »

Jompa skrev:En jeg kjenner har en litt eldre 1100-kubikker fra soloppgangens land.
Når han gir fulle spjeld ( på øde strekninger sent om kvelden) mister motoren all kraft ved ca 7000 rpm og helst i 3. gear.
1. og andre går som oftest så det suser.

Sykkelen har injection av typen dfi, og alle målinger tyder på at anlegget fungerer som det skal.
Den samme sykkelen har 4-1 eksos uten effektpotte eller andre fancye finnesser.
Kompresjon: litt lav og varierende men innenfor servicelimit. Oljeforbruk: ok. Innsugsgummier: ok Luftfilter: nytt. Plugger: nye

Årsak til effekt-tapet ? :scratch

Jeg er mottakelig for alle mulige tips og teorier.
Tja, vet ikke, men tenker at en mulig årsak kan være at den ikke får nok bensin.
Normalt skal du jo trenge mindre gasspådrag for å nå et visst (i dette tilfellet relativt høyt) turtall jo lavere gear som benyttes.
Gjetning: Om sykkelen når 170 km/t på 10 000 omdr. min i 3. gear vil den ha omtrent 120 km/t ved 7000 omdr./min.
Da begynner luftmotstand å gjøre seg relativt sterkt gjeldende, og bensintørsten øker.

Har du forsøkt å legge inn 4. gear når problemene oppstår? Hva skjer da?
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Haavar
Innlegg: 182
Registrert: 08 feb 2012, 19:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600

Re: Effekttap på høyt turtall

Legg inn av Haavar »

Jompa skrev:Ja, Haavar. Som oftest dabber den av, men det hender at den fusker og skyter.
Har liten tro på el-feil, egentlig.

Men om en eller flere ventiler har veldig liten klaring, og motoren blir brått varm som ved full aks vil ventilene bli veldig varme og utvide seg i lengden.
Og da kan man miste kompresjon på ett eller flere sylindere ?
Jeg tror heller ikke det er en el-feil. Den går magert og dabber av, den går enda magrere og begynner å fuske og skyte.
Som Kjellrf sier så har eksosanlegget mye å si. Gpz'en fresk og fin fra fabrikk (og alle andre sykler for den saks skyld) ble fintunet mot mer mager blanding for å følge visse krav til utslipp og bensinforbruk. Det er ikke rare marginer å gå på. Litt ujevn kompressjon, uorginalt eksosanlegg, litt slitte ventilseter, dysene gir ikke helt likt lenger, små ting som får motoren til å gå utenfor marginen. Hadde den hatt forgassere så kunne du puttet i et par hakk større dyser og problemet løst. Remapping av DFI og powercommander er vel ikke tilgjengelig.
Min FZX startet tregt og gikk ikke reint når kald men gikk helt fint når varm. Den hadde gått langt over ventiljusteringsintervallet når jeg fikk den. Alle innsugningsventilene "lå på" mer eller mindre.
Toppen i aluminium utvider seg mer enn ventilene i stål og ventilene får mer klaring når varm. FZX'en er vannavkjølt og GPZ luftavkjølt så dette variere sikkert fra motor til motor.
Mange GPZ DFI eiere har satt på forgassere når DFI trøbbler det til for mye, men det er vel en falitt erklæring? :sorry

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Effekttap på høyt turtall

Legg inn av ejs »

:thumleft

Går den magert kan du :tettere luftfilter,høyere bensintrykk,eller det enkleste,,,
putte en motstand i en av ledningene til luft tempføleren.(0,5-1k)

:prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Svar