Spidairs logg...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Spidairs logg...

Legg inn av spidair »

JRO skrev:

Du jobber ikke i KPS vel, med Medium Caliber prosjektet?
Har jobbet med MCRWS ja, som "innleid" testressurs fra KDS, der KDS sto for test utstyrsbiten (Strekklapper, accelerometere, high speed kamera og logge utstyr...) Så jeg kjenner godt til 30mm prosjektet ja :)

Og du, er du en jeg kanskje kjenner i KPS :)

I går, søndag, la jeg turen ned til Kristiansand, for å gjøre en "jobb". (Har smidd noen toalett skilter til en campingplass der nede og de trengte noe hjelp for å henge dem opp (Les: De trengte IKKE den hjelpen, jeg insisterte fordi jeg hadde lyst til å kjøre den lange veien for å henge opp ET skilt på en vegg, en jobb selv den mest evneveike kunne gjort, men greit med en unnskyldning for den slags turer...)). Startet nøyaktig klokka 07.00, det var ni grader pluss og jeg hadde superundertøy under alt det andre sikkerhets utstyret jeg bruker. Jeg kjørte mot Skollenborg og kjørte ned lågendalen uten å møte en eneste bil. Vet at elg og slikt kan være farlig på denne tiden, så jeg kjørte med fulltlys og var bare marginalt over farsgrensene på rett strekkene, da elg er et dyr jeg ikke føler jeg har behov for å se nærmere på...

Ved steinsholt svingte jeg av mot Siljan og her skal jeg si det gikk unna!! Svingene begynner å sitte nå, jeg vet liksom instintivt hvor stor fart jeg kan ha inn i en sving og fremdeles ha marginene på min side, altså ikke fortere enn at jeg kan tyne enda mer nedlegg hvis det skulle være nødvendig, og det var bare herlig!!! Helt fantastisk følelse når jeg kjenner dekkene "sitter" i asfalten og jeg liksom vipper vekten over på fremhjulet før en sving og "holder" vekten der hele svingen igjennom, presser svingen mellom styret liksom, for det gir meg både trygg følelse og en sinnsyk "buzz" i kroppen når dette stemmer og det gjør det oftere og oftere nå. Fremdeles har jeg ikke møtt en eneste bil og var helt nede i Skien sentrum før jeg traff på første eksemplar av arten, som jeg glatt kjørte forbi i Skiens gater med kurs for E18...

Rett strekkene på E18 er ikke mye å skrive om egentlig, annet enn at de er rette og at det sikkert kunne vært satt opp en fart på det dobbelte der, altså 220km/t på de flotteste strekkene. Nå er det ikke behagelig å kjøre morard i over 130km/t og det var den hastigheten den "klyngen" med biler, hele tre stykker, holdt i følge med meg nedover på motor vei strekkene. E180 er ikke akkurat så veldig spennende...

Så derfor var det med entusiasme jeg svingte av mot Lillesand/Høvåg noen avkjøringer før Kristiansand og begynte å tråkle meg bortover RV420 og deretter inn på RV401. Herlige svinger, nedlegg og krevende kurver var et himmelrike fremfor 130 på motorvei og det eneste som manglet var noen ekstra mil på sånn vei da jeg kom frem dit jeg skulle... Jeg modifiserte skiltet, pratet litt og nesten før en time hadde gått satt jeg på sykkelen igjen på vei tilbake, men denne gangen tråklet jeg med oppover uten å kjøre en meter på motorveien før jeg kom opp til Arendal... Bare gammel, svingete vei... Deilig!

På motorveien gikk trafikken tregt og jeg fikk øvd på forbi kjørings skills, noe som er helt sykt på den motarden min! Gire ned, legge seg ut, gi gass og BANG så er jeg forbi!! Det eneste jeg er forsiktig med er å TRO jeg klarer det, altså gjøre forbi kjøringene kortere og kortere og, vel så kort at jeg ikke klarer det. Kjørte ikke forbi når det var sperre linje bortsett fra de som var fornuftige nok til å legge seg ut og la meg passere i samme fil da, men da først etter å ha gjort meg ettertrykkelig sikker på at de ser meg bak seg og at grunnen til at de legger seg ut er for å slippe meg forbi. Så det var flere en meg på to hjulinger som bedrev den samme sporten... :) Så kom jeg til Skien igjen og jeg klarte ikke å slutte å kjøre forbi!! Merkelig fenomen det der, skal bare forbi EN til så skal jeg gi meg... men hey, der var det en til jeg må forbi... Endte med at jeg stoppet på bensin stasjonen på venstre side på Siljan veien og analyserte den trangen litt, for det er jo ikke normalt å bare MÅTTE forbi alle en har foran seg, er det vel? Den stoppen gjorde såklart at jeg slapp en lastebil type treg foran meg oppover Siljan bakkene og så var jeg igang igjen til jeg hadde tatt igjen hele rekke med biler og den trege lastebilen og igjen kunne "presse" svingene i hensiktsmessig hastighet og fremdeles være innafor.

Utrolig gøy å kjøre den supermotarden på sånn vei!! Helt utrolig styrevillig, akselererer som et skudd ut av svingene og dekkene sitter som et skudd selv i hårreisende hårnåls svinger, der nedlegget er så kraftig at styre nesten skraper asfalten. Den lange vandringen i fjæringen gjør selv de hardeste hull og humper behagelige og i noen av svingene, der asfalten liksom hadde sunket og muklet seg opp, betviler jeg at jeg ville ha klart svingen på en annen type sykkel med mindre fjæringsvei, men selv her klarte morarden svingen med bravur. Var mye grus og sand i enkelte svinger på turen, men i og med at jeg kjører med gode marginer klarte jeg å styre unna det meste, lot hjulene treffe bar asfalt isteden for grusen/sanden, men heller ikke dette ville gått om ikke motarden var så utrolig styrevillig som den er. Helt konge på svingete dumpete vei... og over farsdumper man ikke helt fikk med seg var der... Da sier det bare "flump" og fartsdumpen passerer under sykkelen som om den ikke var der i det hele tatt, helt syk følelse... :)

Grusveier derimot, så suger den big time!! Selv når jeg kjører rett frem på grus føles det som om sykkelen flyter hit og dit, som om begge hjulene er punktert faktisk... Og gis det litt gass så loggrer ræva som på en kosesyk puddel og følelsen av ukontroll brer seg fort. Å bremse på grus med de dekkene jeg kjører på er som å bremse på skikkelig glatt underlag, det skjer ingen verdens ting, så det er vel bare å konstantere at grus er noe jeg bør holde meg unna.... Kjennes alt annet enn trygt å ferdes på grus med de dekkene.. Så jeg må nok ha noen adventure dekk eller noe slikt skal jeg kjøre på grus.... Litt gøy er det da å legge opp sykkelen i svinger på grunn og rett og slett spinne den rundt svingen, men det spruter så jævlig bakover at det ikke er så lurt å gjøre når det er hytter, folk eller biler i nærheten... Men har ved et par anledninger gjort akkurat det får å komme rundt svingen, da det sto mellom å bremse seg rett ut i grøfta eller spinne sykkelen rundt svingen, men ikke å anbefale da jeg har null kontroll om jeg møter noen... eller noe.

Hadde en artig hendelse i så måte på grus da jeg kom kjørende i åtti pluss bortover veien langs eikeren på vei hjem i går. Der driver de noe grave arbeid eller noe slikt, men skiltene som varslet om dette hadde blåst ned tror jeg (det begynte å blåste opp noe helt jævlig rett før jeg kom til Eidsfoss i går, skikkelige vindkast som gjorde at jeg flere ganger hadde et nedlegg på 45% på rett strekkene for ikke å kjøre av veien...), for jeg så ihvertfall ikke noe skilt om denne jobbingen FØR godt inne i denne strekningen de drev å gravde på og kom derfor i godt driv, (les: alt for stor hastighet egentlig!!) rundt svingen og hadde ikke nubbesjanse til å stoppe eller bremse på grusen som plutselig åpenbarte seg rett foran meg, så jeg prøvde ikke engang, bare siktet med inn på asfalten på den andre siden før jeg traff grusen og lot det stå til! Det jeg ikke så var høyde forskjellen mellom grus og asfalt i enden av grusen, noe som gjorde at jeg høyst ufrivillig gjennomførte et ganske spenstig hopp med mortarden som sikkert målte noen gode meter før jeg landet igjen. Jeg rakk å reise meg før hoppet da, for å få et lavere tyngdepunkt og tok meg selv i å le høyt da jeg landet, for det var pokker meg kjempegøy! Landingen var, igjen på grunn av motardens lange fjæring, både myk og kontrolert uten antydning til hopp eller sprett etterpå og resten av turen foregikk uten dramatikk av noe slag... og litt lavere fart rundt svingene, da jeg ikke var sikker på om de drev og gravde flere steder... :)

Jeg har allerede iron butt fant jeg ut i går, for jeg satt på sykkelen så og si sammenhengende i 8 timer og var mer sliten enn sår i ræva. Gass hånden derimot... Jeg måtte nesten bende fingrene løs fra gasshandtaket da jeg kom hjem i går, var på grensa til å få skikkelig krampe i hånden kjente jeg. Merkelig nok plaget det meg ikke på turen.... Men kjenner i dag at jeg har holdt rundt gassen i åtte timer i går ja... :)

Må få kjøpt meg en GPS ser jeg også... En til å ha på sykkelen, som tåler litt.. :) Men alt i alt en meget fin tur i går, vel anvendte søndags timer ihvertfall :)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Spidairs logg...

Legg inn av Snikendeugle »

Satan, det ble mye tekst. Leser i kveld! :knegg
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Sted: Kongsberg

Re: Spidairs logg...

Legg inn av JRO »

spidair skrev:
JRO skrev:

Du jobber ikke i KPS vel, med Medium Caliber prosjektet?
Har jobbet med MCRWS ja, som "innleid" testressurs fra KDS, der KDS sto for test utstyrsbiten (Strekklapper, accelerometere, high speed kamera og logge utstyr...) Så jeg kjenner godt til 30mm prosjektet ja :)

Og du, er du en jeg kanskje kjenner i KPS :)
Vet ikke om du kjenner meg, men er HR Manager i KPS. Og har jobbet mye sammen med MCRWS folka.
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Spidairs logg...

Legg inn av spidair »

JRO skrev: Vet ikke om du kjenner meg, men er HR Manager i KPS. Og har jobbet mye sammen med MCRWS folka.
Vet heller ikke om jeg kjenner deg da... Var "utleid" fra KDS i litt over tre år til KPS og har vært med å testet det meste av våpenstasjoner og Hengsvann, Raufoss og Rena er et kjente steder... :) Helt super arbeidsplass vi har ihvertfall, såpass kan jeg vel slå fast selv om jeg ikke kjenner deg :)

Ja, snikende ugle, ble litt mye tekst, men det var en lang tur vettu :)

Prøvde litt bakhjuls kjøring i går (på en parkeringsplass) og må bare si at det nok er en stund til jeg føler meg trygg nok til å balansere på vippe punktet ja... Rettningen var det ingen feil med, men å tørre å vippe så langt tilbake at jeg kan kjøre på bakhjulet uten å øke farten er nok en stund til...

Og hvordan dras sykkelen opp på bakhjulet i større fart, si tredjegiret? Ved å slippe kløtsjen eller er det andre metoder? Noen som har peil? Neida, har ikke tenkt å kjøre Hokksund-Mjøndalen på bakhjulet, vil bare ha treningen HVIS jeg skulle havne på bakhjulet... Noe jeg faktisk ha gjort og ble skremt hvor lite kontroll jeg hadde når det skjedde...

Trener også på brems og unnamanøver, hvor mye jeg kan bremse før bakhjulet løfter seg... Har enda ikke trengt hverken å bråbremse eller unnamanøver, men det er greit å ha trent på det alllikevel.. Samt skrens bortover med bakbrems, for hurtig rettnings endring i situasjoner som krever det... Utrolig lettmanuvrert og leken den motarden, men jeg føler at jeg har bedre og bedre kontroll på den nå. Den responderer som jeg vil og som jeg forventer og merker selv at jeg er MYE mer smidig i kjøringen og i trafikken nå en da jeg begynte å kjøre. Merker at jeg jobber meg hele kroppen nå og ikke bare "tukter" sykkelen til å gjøre det den skal mens jeg sitter stiv oppå.. Har også fått føling med aksellerasjonen på sykkelen, noe som kom litt "brått" på noen ganger før jeg ble vant til det... Følte noen ganger at sykkelen gikk fra meg :) ..

Så må jeg nok ha kjørt mye med en hånd da jeg kjørte moped har jeg funnet ut (i min første ungdom :) ), for flere enn en gang har jeg tatt meg i å kjøre selv svingete og dumpete vei med bare en hånd på styret uten at det føltes det minste ukomfortabelt... Merkelig egentlig hvordan slike ting sitter igjen... :)

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Spidairs logg...

Legg inn av spidair »

Kjørte en runde rundt i Drammen fredag på leting etter en elektrobutikk de solgte tomtom rider (også litt for kjøringens del da... :) , men fant ingen. Lørdag skulle jeg til byen igjen og da slang jeg innom Lefdal og de hadde... 3100,- kostet herligheten, men du verden hvor lettlest og lettbrukelig den er, til og med med hansker..

Så i går, søndag, måtte jeg prøve den en tur, skrev inn Åmot og kjørte dit, stoppet i en busslomme og la inn, uten å ta av meg hanskene, Krøderen. Den ville ha meg opp veien mot sigdal (pga mest svinger :) ), men i og med det var veien jeg hadde tenkt å kjøre videre på, og ikke gadd å kjøre frem og tilbake på samme strekket, valgte jeg å ikke følge veivalget, men syste motor veien videre fordi Vikersund og derfra til Krøderen. Der la jeg inn Lampeland og fikk er herlig tur over vakre Lyngdal på helt utrolig svingete vei og med en så ru asfalt at sinnsvake nedlegg var mulig!! Og du vet du ligger langt nede når det begyner å bli vanskelig å holde hodet vannrett i svingene... Merker at jeg er mye mer ett med sykkelen nå, den føles mer ut som en forlengelse av meg nå en tidligere og det gir en helt utrolig følelse. Jeg merker at jeg har begynt å holde igjen nå, da jeg ikke vil over grensen der jeg ikke kan ha marginer å "redde" meg på. Var en del grus i noen av svingene på den strekningen, men jeg så det i god tid og slakket av/valgte bedre spor.

Da jeg kom til Lampeland (Etter en liten pitstop utenfor landhandleriet i Lyngdal) tastet jeg "Hjem" på GPS'en og til min overraskelse ville den ha meg oppover nummedal, ikke nedover, men jeg mistenkte at den ville ha meg ut på de mest svingete veiene så jeg valgte å følge den i dette tilfellet. Joda, like utenfor Lampeland ville Liv, damestemmen i GPS'en ha meg ned til venstre ("Kjør til venstre om tre hundre meter smukken!" var ordrett det hun sa... Vel, nesten da... :) ) Og over på paralell veien nedover mot Kongsberg. Jeg tro til jeg og kom ned til brua ved Svene og der ville hun ha meg til venstre igjen, over brua og så til høyre, veien til bevergrenda i Kongsberg. Jeg gjorde som damen (GPS'en) sa, da den veien er temmelig svingete nedover også (har kjørt den før...) men jeg hadde ikke kommet mange kilometerne før Liv... ehhh GPS'en ville ha meg til venstre igjen. Nå er Liv på vidotta tenkte jeg, men tenkte skitt au, jeg lar henne bestemme så kan jeg kjefte på henne etterpå fordi hun hadde rotet oss bort, og la i vei oppover en vei som så ut som den var klippet ut av Flå klype grand prix i både bredde og utførelse og som fulgte terrenget så godt at om du hadde tatt vekk asfalten ville ingen noengang mistenkt at det hadde gått en vei der... Veien var sinnsykt krevende å kjøre, noen slakke svinger, opp og ned i terrenget og nå og da dobblet veien nesten tilbake 180 grader i noen utrolig krappe svinger. Det var tydeligvis flere enn meg "Liv" (eller søstera hennes...) hadde rotet bort, for jeg traff ikke mindre enn tre sportsbiler, og en av dem et konigsegg (tror jeg), på den smale veien der jeg ikke hadde løftet et øyenbryn om jeg hadde truffet selveste Reodor Felgen i Il Tempo Gigante, det ville virket helt normalt liksom... på den veien...

Og om veien var vakker (sett fra setet på en supermotard som eter svinger!!) så var enkelte av gårdene jeg passerte så idylliske at jeg hadde lyst til å stoppe og høre hva de skulle ha for gården der, helt utrolig vakkert! Turen gikk imiddlertid videre og jeg hadde, etter en litt nølende start, fått blod på tann nå og voldtok min stakkars KTM med både gir og gass og brems og sinnsvake nedlegg (Godt at jeg ikke trenger å holde hodet rett for å orientere meg skikkelig...) og kom "over krøen" som det heter på rally språket i så godt driv at jeg lettet!!! Fyttyinnihelvette, veien ble plutselig senket med en tredve-førti centimeter og jeg landet helt i bunnen etter å ha vært i lufta i flere sekunder!!! Dæven for en følelse!! Hadde halvt og halvt trodd at sykkelen ville hoppe og sprette litt når jeg landet etter det svevet, men den landet bare og det var det, var ikke antydning til hopp eller sprett etter landing, demperne tok hoppet med glans, den er jo laget for dette, (vel, ikke akkurat sånn idiot kjøring kanskje, men hopp...) men allikevel ble jeg imponert!! Jeg stoppet ikke for å klappe meg på ryggen for vel utført idiot stunt, men gasset meg videre nedover det som godt kunne ha vært modellen Caprino brukte da han modellerte Flyklypa og hadde enda noen hjulløft, den ene med sving!! Jeg måtte vri sykkelen i lufta for å lande med riktig utgang til svingen!! Nå følte jeg at jeg virkelig pushet grensene her og at dette var et område jeg hadde VELDIG liten erfaring med, så jeg tok til vettet og slakket av noen hakk på gassen... Resten av turen i det som skulle vise seg å hete LURDALEN gikk uten dramatikk til jeg svingte til venstre ut på gamle kongsberg vei (som ender ut oppi bakkene over Darbu...) og turen gikk hjem...

Men lurdalen skal jeg kjøre mer, det var en meget gøy vei med mange... hmmm, muligheter :)

GPS'en jeg har i bilen ville uten unntak ha sendt meg den strakeste veien hjem og det gjør ikke Tomtom Rider, den finner den mest krokete veien den kan (Og spør om det er greit å kjøre på grus om det er grusveier på strekningen...) og derfor passer den ekstra godt på styret mitt :) GPS'en kler den sykkelen, ingen tvil om det :)

Det eneste jeg har å "flikke" litt på var at "OK" og "Fortsett/avbryt" knappene var litt vel små når de ligger het klemt nedtil ramma på skjermen og derfor litt vanskelig å trykke på når du har tømmerstokker til fingre med tilhørende hansker, men dette er helt sikkert bare en tilvending... Tror jeg kommer til å ha bøtter og spann av glede av denne GPS'en ihvertfall... Tenk deg en GPS som finner de mest krokete og svingete veiene for deg... Kan jo gi selv en evenukk "hard-on" det... :) Og ønsker du ikke å kjør eden mest krokete og svingete veien (Fordi du er kjip eller har litt dårlig tid) så er det bare å trykke på "Beregn alternativ" og den finner neste alternativ, som regel med langt rettere vei. Men alt dette kan du stille inn i menyene.. :)

Meget lettbrukt og lettforstått, tror selv mutter'n hadde klart å bruke denne GPS'en (hvis hun hadde latt være å gå seg vill i menyene...), med store ikoner og tydelig skrift sånn at gamle folk og motorsyklister kan se hva som står der selv på en solskinnsdag (var tydelig selv i sol...) så dette er en GPS jeg anbefaler flere.

Det var den GPS reklamen :) Men du verden hvor mye tryggere det føles å ha en GPS da, spesielt når jeg skal avsted på sykkel ferien jeg har planlagt om en tre ukers tid :)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Spidairs logg...

Legg inn av SuperMorten »

Godt skrevet :knegg Morsom lesning :prf Har den samme, og kjenner meg igjen i beskrivelsen om TomTom
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37895
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Spidairs logg...

Legg inn av AJ »

Helt enig :thumleft . Morsom og underholdende lesning :-).
Er selv ikke så flink med all verdens duppe-dingser, men begynner å bli venns med TomTom Rider'en på Stelvio'en.
Har vært veldig grei å ha på turen hit til Langeland her i Danmark. Tåler tungt regn gjør den også :drg .
Jeg er treg på å lære meg å bruke nye ting som dette, men det kommer seg etter hvert som man bruker tingene... ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Spidairs logg...

Legg inn av spidair »

Takk for det :) Skriver det jeg tenker jeg, så får det bli som det blir :)

Det mutter og fatter, og sikkert mange andre, ikke forstår er den "røde tråden" alt av elektronisk utstyr kommer med i dag (eller nesten, har vært borti noe "made in pakistan " som overhodet ikke hadde noen tråd i det hele tatt, ikke i svart hvitt engang..).

Husker jeg for noen år siden hentet muttern's første flatskjerm nede på elkjop, en flott og flat samsung etterfulgt av et intetsigende nonsens navn med 42" skjerm. Jeg pakket den ut, satte på det som skulle settes på og satte TV'n der den skulle stå og skrudde den på. Setter batteriene i fjernkontrollen og to minutter etter er TV'n klar til bruk og jeg hører muttern's stemme bak meg (hun har sittet og sett på meg mens jeg drev og fiklet...)
"Hvordan vet du hvordan du skal stille inn slike ting?", ville hun vite. "Jeg mener, du har aldri sett denne TV'n før, den er helt ny, men allikevel så vet du hvordan du skal stille den inn uten å ha sett i manualen i det hele tatt, for den ligger fremdeles i papp esken!".

Ja, hvordan forklarer jeg den røde tråden til ei dame på snart åtti? Tror du er nødt til å finne den selv, enten det er TV, mobil eller GPS... Samme som å mekke på motorer, du er nødt til å ha den røde tråden og forstå oppbyggningen og grunntrekkene. Sånn er det med elektriske duppeditter også.. Har man ikke det så sliter man.... og så må man selvfølgelig ha interessen for det, i det minste litt! Og hvor interisert mine to opphav er har jeg jo spurt meg, da ingen av dem evner å sende SMS engang, enda samtelige av mine gutter har holdt "kurs" mange ganger... Fattern husker alle numrene han da, kontakt register, hva er det? Og husker han dem ikke ringer han meg, så må jeg google dem.. he he


Tilbake til GPS'en. Den var litt trang å få av og på holderen sin så jeg "smurte" inn sidevangene med stearin jeg da, og nå går den mye lettere av og på. Den kunne godt ha vært låsbar da, men den er jo ikke større enn at den passer i lomma når jeg skal inn på butikken...

Prøvde den, GPS'en altså, i litt heftig bykjøring i Drammen i går. Stilte inn adresser etter hukommelsen rundt omkring i Drammen for å se og den klarte det med glans. Det han derimot ikke fikser er min hjemme adresse, den "tror" jeg bor langt nede i veien fra der jeg bor, men her tror jeg at kommunen (eller han som deler ut slike adresser) har fucka det opp, da min bil GPS er akkurat like forvirret... Så jeg fortalte den bare at den skulle bruke kordinatene der jeg var (når jeg var hjemme seffli... :) ) som hjemme adresse, men det er midt på jordet.. :)

Har plassert GPS'en til venstre på styret, slik at jeg kan se speedometeret og turtelleren og slikt sett er den også en liten vindskjerm. Ihvertfall meget godt bilde på den skjermen, selv med sollys rett på skjermen er det mulig å se noe. Meget trykkfølsom, selv med hansker. Så jeg tror dette var et bra kjøp jeg...

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Spidairs logg...

Legg inn av spidair »

Har da vært på min første flere dagrs tur med telt, sovepose og alt tilbehør :)

Turen startet på lørdag og gikk først til Tønsberg. Så ble GPSen stilt inn på Kristiansand og Isefjær, svingete rute og unngå motorvei, noe som resulterte i at jeg hadde "gamle" E18 HELT for meg selv store deler av veien. Deilig!

Det er noe helt eget ved å kjøre sykkel... friheten, utsikten, følelsen, mestring, sporvalg, nedlegget, g kreftene som river i deg, akselerasjonen ut av svingen... Deilig!! :)

Klokken var tolv da jeg seilet ut fra Isefjær camping og byglands fjorden og videre, jeg passerte Vennesla og var kommet nesten til Evje da samtelige av lampene plutselig begynte å lyse som et juletre og turtelleren gikk opp og ned som den gjør under start sekvensen, og jeg slo av tenningen rå kjapt og svingte til siden for å undersøke. Da jeg stoppet og sjekket virket alt normalt, så jeg startet igjen og lot den gå på tomgang og da alt så ut til å være i orden kjørte jeg ut på veien igjen, men kom bare 50 meter før det samme gjentok seg, og nå stoppet sykkelen før jeg fikk slått av tenningen... Faan... Jeg "hoppet" meg bort til en busslomme og tok av alt opppakkning og tok av setet og kikket på sikringer, som alle var hele og jeg hadde ikke multimeter for å måle spenningen med meg, så jeg kom på at jeg hadde kjørt forbi en bensin stasjon for kort tid siden og fant den, og telefon nummeret!! på GPSen (Kjempekjekt!!!) Jeg ringte og fikk ei ung jente på tråden som overhodet hverken hadde noen som helst lyst eller anledning til å hjelpe meg, så den tiden det var mulig å få hjelp på en bensin stasjon er vel over, så jeg ringte NAF (Ble jo medlem i NAF MC da jeg kjøpte sykkelen..)

Her fikk jeg hjelp og før det hadde gått en røyk, ca ti minutter, så dukket det opp en trivelig kar som kunne hjelpe meg, og som hadde multimeter for å måle spenningen på batteriet. Og ganske riktig var det som jeg hadde mistenkt, cellene hadde snudd seg i dritt batteriet fra biltema, 12 volt uten belastning, mn så fort jeg satte på tenningen falt spenningen til vel 3 volt, batteri kaputt med andre ord. Så jeg trillet sykkelen opp på planet til NAF bilen og ble kjørt til Odden camping der jeg skulle vente til mandag på et nytt batteri... Av alle ting la jeg "havariet" mitt ut på facebook og at jeg nå vansmektes på Odden camping hvorpå jeg fikk svar fra en gammel venn at han og kona lå på Odden også, snakk om flaks :) Så i går, mandag, tråkket jeg bort til bilberger verkstedet for å hente batteriet de hadde bestilt og jeg kunne endelig komme meg ut på veien igjen!!! Turen gikk videre og jeg lurte på hvor jeg nå skulle ta veien, hadde jo ingen plan... Hytta på Tunhovd tenkte jeg, den kan jeg tilbringe en natt på og mens jeg kjørte bortover byglands fjordens rette strekker tastet jeg inn HYTTA under favoritter og raskeste vei, bare at jeg gjorde det med hansker på meg....

Jeg la i vei med godt mot og kjørte over fjellet til Dalen, fy pokker hvor mye lettere det er å kjøre hårnåls svinger med sykkel fremfor med bil!! Både nedover og oppover på den andre siden, sykkelen dro som bare F oppover og jeg måtte passe meg for å ikke dra på bakhjulet da jeg var baktung med all opppakkningen... Jeg fylte bensin i Seljord og nå burde det ha gått et lys opp for meg, men jeg er ikke SÅ kjent oppi der at dette lyset kom til syne og det var først da jeg så skiltet med Notodden kommune at det begynte å demre for meg at noe var feil... Så jeg stoppet og sjekket GPS'en og så til min overraskelse at jeg slettes ikke hadde trykket HYTTA med min hanske bekledde hånd, men HJEM!!!! Flying fuck!!! Vel, når sant skal sies og bannskapen inne i hjelmen la seg å var det jo faktisk litt fristende å kjøre hjem til en lang kald dusj, ordentlig seng og god pizza fra fryseren, så etter å ha sukket litt og ristet litt på hodet sporet jeg jernhesten og satte kursen hjem... Der jeg er nå :)

Har fått utrolig mye god erfaring på turen da... Var litt ekkelt i begynnelsen å ha den ekstra vekten på sykkelen, men slikt kompangsrer en jo automatisk på etter en stund og kjøringen blir deretter. Hadde bare en "mishappening" på turen og det var på vei ut fra en rundkjøring der det lå sand i veibanen med nøyaktig samme farge som veibanen og derfor helt umulig å se, men jeg redde meg ved å stemple benet i bakken i ren reflekts, og klarte å rette opp sykkelen igjen før den veltet, puh...

Men siter igjen med en vellykket tur, fikk prøvd NAF og det ene og det andre på denne heller korte turen... ER mye mer venn med sykkelen nå merker jeg. Ikke at jeg gjør noe helt sinnsykt, men jeg merker at kjøringen går mye smidigere nå og en del ting går mer automatisk, som sporvalgene... Jeg tenker ikke lenger på sporvalget, jeg gjør det bare og DET har reddet livet mitt en del ganger også på denne turen. Hva en sjåfør i en buss full av turister tenker på når han kapper svinger kan en jo lure på, men bussen var godt og vel halvveis i min fil da jeg møtte den rundt en sving og hadde jeg ligget å kjørt midt i veien hadde jeg ikke sittet her og skrevet, men vært grillpynt på en diger blå buss... Fra bygland til Dalen gikk det kvast, flott vei, men humpete men til fortere en tar dumper med motarden til mindre blir de, men jeg var ikke over hundre over der, jeg vil jo gjerne beholde sertifikatet :)

Men både bremser og girer i sving nå, selv med fullt nedlegg og klarer å beholde trykket på forhjulet hele svingen i mellom for det, uten at sykkelen retter seg opp i det hele tatt og det er helt rått å kjenne de sytti hestene som sparker fra i utgangen av svingene, for så å "kaste" sykkelen kontrolert inn i neste sving, utrolig deilig følelse! På de første langturene jeg hadde fikk jeg ofte krampe i underarmene da jeg satt og niholdt i styret, men på denne turen har jeg bevisst slappet av på grepet og holder i styret som om jeg holdt i et rått egg og det hjelper!!! Har også stått å kjørt en del og det er pokker meg gøy, for liksom en helt annet syn på ting når man står å kjører.

Fikk brukt for min kjøreerfaring med bil også på turen. Rett før jeg ankom Notodden lå jeg bak en bil jeg hadde tenk å kjøre forbi, men så oppdagt jeg en hvit bil på en sidevei på venstre side av veien og lot det være, da man aldri kan være sikker på at den bilen ser begge veier før de svinger ut på veien... Bilen bak meg hadde ikke en erfaringen tydeligvis, eller kanskje han bare skulle vise denne MC typen hvordan forbi kjøringer skal gjøres, han begynte ihvertfall å kjøre forbi og det jeg hadde fryktet ville skje, det skjedde. Dama i den hvite toyota land cruiseren så bare til venstre da hun kjørte til høyre på veien og jeg la meg råkjapt til høyre i veibanen og det gjorde jeg helt rett i, for den blå bilen som nå var på vei forbi meg la seg inn igjen og bommet med en millimeter på en hvite bilen som hadde bråstoppet halvveis ut i veibanen der jeg skimtet et sjokkert kvinne ansikt og jeg lå et øyeblikk i mellom autovernet og den blå bilen før han forsvant bakover og jeg fnt det på tide å kjøre forbi for å komme vekk fra idioten i den blå bilen, for nå var det klart. Jeg kjørte fobi bare for å oppdage at idioten fulgte rett bak meg, for nå skulle han liksom rette opp "inntrykket" etter hans nesten kollisjon, så jeg ga gass. Veien var gudskjelov VELDIG svingete her og selv om fyren trodde at hans blå volkswagen caddy var overlegen alle andre kjøretøy på veien er den ikke overlegen en motorsykkel på svingete vei, så jeg kostet fra idioten. Hater sånne som etter nesten ulykker skal "rette" opp inntrykket ved å kjøre enda mer sinnsvakt... og ta livet av mange uskyldige i forsøket... :( Jeg skulle ha stoppet og ltt idioten klare seg selv, men jeg valgte å kjøre fra ham... Men der fikk jeg betalt for 28 år bak rattet i bil :)

For ellers hadde jeg nok kjørt forbi og møtt den dama slik ingen mann trenger å møte en dame :)

Vel, det var det denne gangen :)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Spidairs logg...

Legg inn av Snikendeugle »

Mitt store spørsmål er:
Hvorfor hadde du et Biltema batteri i en klin ny sykkel? :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Spidairs logg...

Legg inn av SuperMorten »

Snikendeugle skrev:Mitt store spørsmål er:
Hvorfor hadde du et Biltema batteri i en klin ny sykkel? :)
Samme tanken slo meg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Spidairs logg...

Legg inn av 45316 »

Liker virkelig måten du skriver og forteller på! Fortsett med det!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Spidairs logg...

Legg inn av spidair »

Snikendeugle skrev:Mitt store spørsmål er:
Hvorfor hadde du et Biltema batteri i en klin ny sykkel? :)
Ehhh vel, det som satt i orginalt sa takk for seg etter vinteren, enda det sto inne uten å røres... Så jeg kjøpte fort og, skulle det vise seg, gærnt et nytt et på biltema... Men da har jeg lært hva jeg ikke skal gjøre neste gang... Det nye jeg fikk tak i nå kostet 750,- kroner og kom tørrladet, med batteri syra i seks egne "flasker" jeg heldte på før jeg satte batteriet inn. Ventet en halvtime før jeg startet sånn at kjemien hadde kommet i gang i batteriet og det virket helt supert det.... :)

Liker virkelig måten du skriver og forteller på! Fortsett med det!
Takk :)

Var på en liten rundtur i dag også, kjørte oslofjord tunellen og tok til venstre, mot Oslo, på E6. I den neste tunnellen, den 4 kilometer lange tunnellen, lå traikken i god fart, ca 110 km/t og jeg fulgte på i ventre felt. Sånn omtrent halvveis inne i tunnellen kjørte en hel kolonne med trailere og bobiler og fytti inn i helvette å lufta og turbulens rev og sleit i meg og sykkelen når jeg paserte dem i omtrent 10 kilometer fortere enn de kjørte. Følte meg som en filledukke der jeg satt og ble kastet frem og tilbake mellom trailerne og tunnel veggen mens jeg gjorde mitt beste for å ikke stivne og få panikk, men slappet av for harde livet og senket trykket ned i fothvilerne for å få mer stabilitet på sykkelen. Var pokker meg ikke gøy i det hele tatt, for hjelmen fikk samme behandling som resten av meg og det ga meg trippelsyn, som når man kjører fort over et vaskebrett, bortsett fra at synet hakket i nesten et minutt før jeg klarte å komme med forbi de lastebilene. Neste gang jeg ser mange lastebiler etter hverandre inne i en tunnell skal jeg ikke kjøre forbi dem tenker jeg, for jeg jobbet som en helt inni der får ikke å smelle enten i veggen eller inn under hjulene på disse bilene og følte at jeg ikke hadde kontroll i det hele tatt og på toppen av det lå det en i en flott BMW bak meg og maste for å komme forbi, som om jeg liksom skulle vært sinnsvak nok til å lagt meg i mellom disse store bilene inne i den tunnellen.... Valget var enkelt, enten komme meg forbi disse hersens innrettningene eller dø i form av tunnel veggen, under hjulene til lastebilene eller som gallions figur i grillen på en BMW... Jeg valgte det første og gass og kom ganske ør og lettere rystet og filleristet ut på andre siden av tunnellen, men det var mye takket at jeg bevarte roen og ikke fikk panikk der inne... Hadde jeg stivnet helt og fått panikk ville det nok vært den siste tunnellen jeg hadde kjørt i, og likbilen måtte ha plukket meg opp med pinsett og trekk papir....

Hadde tenkt å skrike opp om forbud for disse hersens innrettningene, men tror faktisk man vil forby motorsykler før man forbyr trailere så et er vel bare å tie stille og kjøre mer fornuftig når man treffer på slike innrettninger. Kan hende min lettvekter av en sykkel, SMCR'n veier jo bare 140 kilo og med mine 100 kilo på toppen er det jo ikke rare vekten å blåse over ende, så mulig det er bedre å passere slike farkoster inne i tunneller på større og tyngre sykler... noe jeg fikk leve videre for å prøve en dag :)

Også mulig at det har noe å gjøre med at trykket blir mindre i tunneller, og dermed kjennes turbulensen tydeligere og sterkere, for du verden hvor den trakk meg frem og tilbake, mye verre enn sidevind... Sidevind rekker du jo å kompansere for, men den turbulensen har du ingen sjanse å kompansere for, den trekker deg hit og dit kjempekjapt og alt du kan gjøre er å få et så lavt tyngdepunkt som mulig og bare være "slapp" nok i kroppen sånn at du ikke gjør for store bevegelser, men ikke mindre skremmende for det...

Resten av turen gikk kjempefint og jeg valgte å kjøre mot Lodalen og gamlebyen i Oslo og kjente meg pokker nesten ikke igjen i Oslo sentrum lenger... Borte var skfitetomta til NSB, alle de små pakkhusene og jernbane skolen jeg har vært både elev og instruktør på fra 1995 til ca 2005 og isteden sto det digre og høye byggninger der og de har begynt på trikkespor og greier... Ny bru var det laget også... Så ting forandres fort tydeligvis.. :) Eller at jeg begynner å bli gammel... :) Også en mulighet...

Jeg rotet meg nesten bort og måtte prøve et par ganger før jeg skjønte tegninga og fant etterhvert ring 1 med vaterlands tunnellen og forbi slottet før jeg kom meg på rett kjøl igjen ute på E18. Jeg stoppet og tok en røyk ved Fillipstad rett før påkjøringen til E18 og filosoferte litt over nevnte hendelse... Gøy å være i live egentlig... Og egentlig like greit at toppfarten ikke er så stor på KTM'en min, for det tvinger meg til å tenke før jeg kjører... he he Er kjapp som faan den SMCR'n, men bare opp til 130, da er på en måte girene brukt opp og man har bare turtall å tyne videre på, men det er jo greit i et land som norge der høyeste tillatte fart er 110 km/t for øyeblikket...

Ellers må jeg si at veier med 70 km/t og dobble sperrelinjer IKKE frister å kjøre på lenger, fordi jeg da er prisgitt en eller annen søndags gåbort kjører som ligger å kjører i rykk og napp fordi han/hun er redd for de ville blomstene i veikanten eller noe slikt og det holder så j#%&la hardt noen ganger å la være å kjøre forbi slike idioter, spesielt når du VET at det er flere mil til du har lov til å kjøre forbi idioten.... Finnes el knapt noe verre og mer irriterende enn å ligge midt i halehenget bak slike biler med vario gass, som skifter konstant mllom 55 km/t og opp til fartsgrensen uten at du har mulighet for å kjøre forbi... Og du an ta deg gift på at NÅR forbi kjørings muligheten kommer, ja DA skal de opp i fart da!! Syntes politiet fokuserer ALT for lite på slike gærninger jeg, slike som irriterer så mye i trafikken at en eller annen gjør noe dumt... Men de tjener vel ikke noe på å soppe slike og fortelle dem hvor gassen er og at det på en tørr og fin solskinns dag ikke er noe i veien i å holde fartsrensen i en jevn hastighet og at de ville blomstene ikke er farlige... Jeg har kjørt forbi noen ganger, når jeg rett og slett ikke orket mer, mellom Hokksund og Mjøndalen, men passer da på å "ta" dem i det de kjører ut av rundkjøringen, da de flete av disse sinkene bruker tre uker på å aksellerere til seksti igjen... Jada, jeg vet at det ikke er lov, men jeg fatter ikke at politiet ikke gjør noe med disse "fartsbøllene" som jeg kaller dem, i negativ forstand... Syntes de burde fått som straff å gå å lære å kjøre igjen, da usikkerheten de viser nesten garantert kommer av for lite kjøring... Sikkert flere enn meg som iriterer seg grønne over disse uvettige sinkene... Og ikke minst veivesnets sinnsvake bruk av dobble sperrelinjer... Tror jammen de har forkjøpt seg på gulmaling jeg...

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Spidairs logg...

Legg inn av RuneMC »

Du trenger en litt tyngre touring- eller adventure-sykkel for ikke å bli "filleristet". Ville vært helt udramatisk på V-Strom'en f.eks., men ellers pleier jeg å ta først om Nesoddtangen, Vinterbro, Tusenfryd, Tyrigrava og Mosseveien (m/kollektivfelt) oppover... hvis jeg skal til Oslo fra Oslofjordtunnelen og ikke har travelt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Spidairs logg...

Legg inn av spidair »

Hmmm... Gikk av sykkelen i går og kikket litt nøyere etter enn det jeg pleier (bruker jo å foreta sikkerhets kontrollen fra tid til annen) på fordekket og ser til min overraskelse (burde jo ikke være det, egentlig,...) at dekket må byttes så og si ASAP som det heter på nynorsk. Det er forsåvidt greit nok, det som er litt overraskende er at mønsteret er slitt vekk på begge sidene av dekket, men det er mønster igjen på midten! Den skjønner ikke jeg... Nå kjører jeg riktignok i en masse svinger, og med temmelig dype nedlegg somme tider, men at dekket skulle slites fortest på sidene hadde jeg aldri trodd. Bakdekket var jo omvendt, der hadde jeg ganske gode dekkmønster igjen på sidene mens midten var blank, bokstavelig talt, for stålkorden lyste i mellom gummien, mens det på fordekket er et godt mønster igjen på midten, men helt blankt (eller oppskrapet og grovt slitt..) på sidene...

Kan det være gummi kvaliteten som spiller meg et puss her, at noe av den gummien som ligger på hver side er av litt dårligere, mykere karakter enn det ytterste laget? Dette må også ha gått ganske fort, da det ikke er så lenge siden jeg sjekket mønster dybden, som da var under tvil, men enda 1,6 millimeter på midten, men jeg ser jo at jeg må bli flinkere til å sjekke mer hyppig, for her kan det tydeligvis gå jævlig fort når det når et eller annet punkt...

Sykkelen har nå gått 17 000 kilometer, der jeg har kjørt 13 000 av dem i år (ca 115000 med sertifikat da, som jeg har hatt i tre måneder til nesten onsdag, den 13...) så det er vel kanskje på tide å bytte uansett...

And by the way, er det noen fra Drammens området her som kan gi meg et navn på et firma som bytter dekk uten at det koster det hvite i øyet og litt av det blå? Trenger ikke nødvendigvis å være i Drammen, men et eller annet sted i noen mils omkrets da... Anyone?

Byttet bakdekk hos monsterbike i sommer en gang... Jeg hadde bestilt time, (trodde jeg...) men av en eller annen grunn hadde fyren bak disken rotet det til å glemte å si til meg at det var noe de kalte dropp-inn time (om de hadde tid så skulle de bytte dekket), og tid hadde de overhodet ikke fikk jeg klart og tydelig høre da jeg troppet opp der nede til avtalt tid halv fire, til det jeg trodde var en fast time. Jeg sa neivel og gadd ikke å diskutere, eller i det hele tatt prøve å overbevise dem om at det var løken bak disken og ikke jeg som hadde gjort en feil her, så jeg sa at jeg da kunne bestille en ordentlig time en annen dag siden de hadde såååå mye å gjøre da jeg merket at fientligheten lå tjukk utapå betjeningen der nede mot meg, (jeg var simpelthen en idiot som trodde jeg bare kunne valse inn i deres butikk og kreve et nytt dekk av disse hard arbeidende ærlighetene.. også på toppen av det hele tro at jeg hadde time, nei vet du hva!!.) Det ville derimot ikke han verksted karen (som virket faktisk som en OK kar...) og etter litt om og men skulle han (de) se om de kunne bytte dekket allikevel... Så jeg satt der i omtrent en og en halv time og røyka og så på pip-pipene før han kunne meddele at dekk byttet var gjort. Da han smalt prisen på 3500,- i trynet på meg gadd jeg ikke å begynne å argumentere engang, fientligheten mot denne idioten (meg) lå tjukk hos hele betjeningen (de så på meg omtrent som om jeg var full av byllepest ) og jeg bestemte meg ganske enkelt at jeg ikke skal handle så mye som en fis på ei flaske hos monsterbike i fremtiden... Gidder ikke å utsette meg selv, eller andre for den sakens skyld, (monsterbike anbefaler jeg IKKE til de jeg møter), for den "servicen" de utsatte meg for der... End of that story, så monsterbike er som du sikkert skjønner out of the question...

Svar