Har jobbet med MCRWS ja, som "innleid" testressurs fra KDS, der KDS sto for test utstyrsbiten (Strekklapper, accelerometere, high speed kamera og logge utstyr...) Så jeg kjenner godt til 30mm prosjektet ja :)JRO skrev:
Du jobber ikke i KPS vel, med Medium Caliber prosjektet?
Og du, er du en jeg kanskje kjenner i KPS :)
I går, søndag, la jeg turen ned til Kristiansand, for å gjøre en "jobb". (Har smidd noen toalett skilter til en campingplass der nede og de trengte noe hjelp for å henge dem opp (Les: De trengte IKKE den hjelpen, jeg insisterte fordi jeg hadde lyst til å kjøre den lange veien for å henge opp ET skilt på en vegg, en jobb selv den mest evneveike kunne gjort, men greit med en unnskyldning for den slags turer...)). Startet nøyaktig klokka 07.00, det var ni grader pluss og jeg hadde superundertøy under alt det andre sikkerhets utstyret jeg bruker. Jeg kjørte mot Skollenborg og kjørte ned lågendalen uten å møte en eneste bil. Vet at elg og slikt kan være farlig på denne tiden, så jeg kjørte med fulltlys og var bare marginalt over farsgrensene på rett strekkene, da elg er et dyr jeg ikke føler jeg har behov for å se nærmere på...
Ved steinsholt svingte jeg av mot Siljan og her skal jeg si det gikk unna!! Svingene begynner å sitte nå, jeg vet liksom instintivt hvor stor fart jeg kan ha inn i en sving og fremdeles ha marginene på min side, altså ikke fortere enn at jeg kan tyne enda mer nedlegg hvis det skulle være nødvendig, og det var bare herlig!!! Helt fantastisk følelse når jeg kjenner dekkene "sitter" i asfalten og jeg liksom vipper vekten over på fremhjulet før en sving og "holder" vekten der hele svingen igjennom, presser svingen mellom styret liksom, for det gir meg både trygg følelse og en sinnsyk "buzz" i kroppen når dette stemmer og det gjør det oftere og oftere nå. Fremdeles har jeg ikke møtt en eneste bil og var helt nede i Skien sentrum før jeg traff på første eksemplar av arten, som jeg glatt kjørte forbi i Skiens gater med kurs for E18...
Rett strekkene på E18 er ikke mye å skrive om egentlig, annet enn at de er rette og at det sikkert kunne vært satt opp en fart på det dobbelte der, altså 220km/t på de flotteste strekkene. Nå er det ikke behagelig å kjøre morard i over 130km/t og det var den hastigheten den "klyngen" med biler, hele tre stykker, holdt i følge med meg nedover på motor vei strekkene. E180 er ikke akkurat så veldig spennende...
Så derfor var det med entusiasme jeg svingte av mot Lillesand/Høvåg noen avkjøringer før Kristiansand og begynte å tråkle meg bortover RV420 og deretter inn på RV401. Herlige svinger, nedlegg og krevende kurver var et himmelrike fremfor 130 på motorvei og det eneste som manglet var noen ekstra mil på sånn vei da jeg kom frem dit jeg skulle... Jeg modifiserte skiltet, pratet litt og nesten før en time hadde gått satt jeg på sykkelen igjen på vei tilbake, men denne gangen tråklet jeg med oppover uten å kjøre en meter på motorveien før jeg kom opp til Arendal... Bare gammel, svingete vei... Deilig!
På motorveien gikk trafikken tregt og jeg fikk øvd på forbi kjørings skills, noe som er helt sykt på den motarden min! Gire ned, legge seg ut, gi gass og BANG så er jeg forbi!! Det eneste jeg er forsiktig med er å TRO jeg klarer det, altså gjøre forbi kjøringene kortere og kortere og, vel så kort at jeg ikke klarer det. Kjørte ikke forbi når det var sperre linje bortsett fra de som var fornuftige nok til å legge seg ut og la meg passere i samme fil da, men da først etter å ha gjort meg ettertrykkelig sikker på at de ser meg bak seg og at grunnen til at de legger seg ut er for å slippe meg forbi. Så det var flere en meg på to hjulinger som bedrev den samme sporten... :) Så kom jeg til Skien igjen og jeg klarte ikke å slutte å kjøre forbi!! Merkelig fenomen det der, skal bare forbi EN til så skal jeg gi meg... men hey, der var det en til jeg må forbi... Endte med at jeg stoppet på bensin stasjonen på venstre side på Siljan veien og analyserte den trangen litt, for det er jo ikke normalt å bare MÅTTE forbi alle en har foran seg, er det vel? Den stoppen gjorde såklart at jeg slapp en lastebil type treg foran meg oppover Siljan bakkene og så var jeg igang igjen til jeg hadde tatt igjen hele rekke med biler og den trege lastebilen og igjen kunne "presse" svingene i hensiktsmessig hastighet og fremdeles være innafor.
Utrolig gøy å kjøre den supermotarden på sånn vei!! Helt utrolig styrevillig, akselererer som et skudd ut av svingene og dekkene sitter som et skudd selv i hårreisende hårnåls svinger, der nedlegget er så kraftig at styre nesten skraper asfalten. Den lange vandringen i fjæringen gjør selv de hardeste hull og humper behagelige og i noen av svingene, der asfalten liksom hadde sunket og muklet seg opp, betviler jeg at jeg ville ha klart svingen på en annen type sykkel med mindre fjæringsvei, men selv her klarte morarden svingen med bravur. Var mye grus og sand i enkelte svinger på turen, men i og med at jeg kjører med gode marginer klarte jeg å styre unna det meste, lot hjulene treffe bar asfalt isteden for grusen/sanden, men heller ikke dette ville gått om ikke motarden var så utrolig styrevillig som den er. Helt konge på svingete dumpete vei... og over farsdumper man ikke helt fikk med seg var der... Da sier det bare "flump" og fartsdumpen passerer under sykkelen som om den ikke var der i det hele tatt, helt syk følelse... :)
Grusveier derimot, så suger den big time!! Selv når jeg kjører rett frem på grus føles det som om sykkelen flyter hit og dit, som om begge hjulene er punktert faktisk... Og gis det litt gass så loggrer ræva som på en kosesyk puddel og følelsen av ukontroll brer seg fort. Å bremse på grus med de dekkene jeg kjører på er som å bremse på skikkelig glatt underlag, det skjer ingen verdens ting, så det er vel bare å konstantere at grus er noe jeg bør holde meg unna.... Kjennes alt annet enn trygt å ferdes på grus med de dekkene.. Så jeg må nok ha noen adventure dekk eller noe slikt skal jeg kjøre på grus.... Litt gøy er det da å legge opp sykkelen i svinger på grunn og rett og slett spinne den rundt svingen, men det spruter så jævlig bakover at det ikke er så lurt å gjøre når det er hytter, folk eller biler i nærheten... Men har ved et par anledninger gjort akkurat det får å komme rundt svingen, da det sto mellom å bremse seg rett ut i grøfta eller spinne sykkelen rundt svingen, men ikke å anbefale da jeg har null kontroll om jeg møter noen... eller noe.
Hadde en artig hendelse i så måte på grus da jeg kom kjørende i åtti pluss bortover veien langs eikeren på vei hjem i går. Der driver de noe grave arbeid eller noe slikt, men skiltene som varslet om dette hadde blåst ned tror jeg (det begynte å blåste opp noe helt jævlig rett før jeg kom til Eidsfoss i går, skikkelige vindkast som gjorde at jeg flere ganger hadde et nedlegg på 45% på rett strekkene for ikke å kjøre av veien...), for jeg så ihvertfall ikke noe skilt om denne jobbingen FØR godt inne i denne strekningen de drev å gravde på og kom derfor i godt driv, (les: alt for stor hastighet egentlig!!) rundt svingen og hadde ikke nubbesjanse til å stoppe eller bremse på grusen som plutselig åpenbarte seg rett foran meg, så jeg prøvde ikke engang, bare siktet med inn på asfalten på den andre siden før jeg traff grusen og lot det stå til! Det jeg ikke så var høyde forskjellen mellom grus og asfalt i enden av grusen, noe som gjorde at jeg høyst ufrivillig gjennomførte et ganske spenstig hopp med mortarden som sikkert målte noen gode meter før jeg landet igjen. Jeg rakk å reise meg før hoppet da, for å få et lavere tyngdepunkt og tok meg selv i å le høyt da jeg landet, for det var pokker meg kjempegøy! Landingen var, igjen på grunn av motardens lange fjæring, både myk og kontrolert uten antydning til hopp eller sprett etterpå og resten av turen foregikk uten dramatikk av noe slag... og litt lavere fart rundt svingene, da jeg ikke var sikker på om de drev og gravde flere steder... :)
Jeg har allerede iron butt fant jeg ut i går, for jeg satt på sykkelen så og si sammenhengende i 8 timer og var mer sliten enn sår i ræva. Gass hånden derimot... Jeg måtte nesten bende fingrene løs fra gasshandtaket da jeg kom hjem i går, var på grensa til å få skikkelig krampe i hånden kjente jeg. Merkelig nok plaget det meg ikke på turen.... Men kjenner i dag at jeg har holdt rundt gassen i åtte timer i går ja... :)
Må få kjøpt meg en GPS ser jeg også... En til å ha på sykkelen, som tåler litt.. :) Men alt i alt en meget fin tur i går, vel anvendte søndags timer ihvertfall :)