SMK.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.

Er kubikk lykke ?

Ja. Jo mere jo bedre. Selv om jeg ikke mestrer det.
9
69%
Nei. Jo mindre jo bedre !
4
31%
 
Stemmer totalt: 13

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Spørsmålet må vel heller bli om det er nødvendig å ha tusenvis av kubikk og hundrevis av hester for å trives som motorsyklist?

Man skal jo ikke snakke lenge med yngre motorsyklister (eldre også for den sakens skyld, men ikke like fremtredende hos den eldre garde) før det blir snakk om hvor dyrt det er å ha mc. De står ved siden av 1000 kubikkeren og forteller om dyre servicer, dyre dekk, dyr forsikring, dyrt vedlikehold osv osv osv...

Jeg tror de yngre motorsyklistene i dag går glipp av mye fordi de med enkelhet kan låne penger til en ræcer med 200 hk som de ikke har kunnskaper til å utnytte mer enn kanskje 50% av kjøreegenskapene.

Hadde de tenkt seg litt om, og vært villige til å prøve, kunne de fått en mindre sykkel til langt lavere pris og med langt mindre driftskostnader. Og den sykkelen kunne gitt dem mer i form av den gleden det er å merke at man faktisk kan utnytte kjøretøyet fullt ut.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Pollti

Legg inn av Pollti »

Precis på pricken Jalmar. Jeg nyter den "godt" planlagte forbikjøring mye bedre enn forbikjøringen hvor det bare er å vri på rulla også er det meste tilgitt.

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Det er sånne ting som har fått meg til å tenke litt i småkubikkklassen også. Jeg kjører jo turer på mange av de samme svingete og bakkete strekningene nå som jeg gjorde med den lille Jawaen. Og med Voyageren så rusler det og går i høygir gjennom svinger og oppover bakker. Behagelig, ja helt klart. Komfortabelt, selvføglelig. Men inspirerende og spennende? Føler jeg at jeg kjører mc eller at jeg "er med på tur"? :[-X:

Med en liten motorsvak sykkel må man absolutt engasjere seg mer.. Man må kjøre aktivt. Og det er moro. Og det skjer uten at man er nødt til å passere "mistelappen"-grensa.

Men det er selvfølgelig hver til sitt bruk. Kunne ikke kjøre en 250 med full oppakning til Skibotn på et døgn uten å få varige mèn. Men jeg kunne kjørt til Skibotn med full oppakning med en 250 på 3-4 dager. Og sikkert fått mer glede av turen som sådan.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Pollti

Legg inn av Pollti »

Innstillingen er feil !! Spørsmålet er bare hvor uvitende og målorientert du er. :mrgreen:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Har noen prøvd den nye Kawaski 250 'Ninja' R, forresten...?
Småkubikk så det holder og solgt veldig bra i Norge også, så vidt jeg vet...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Det er jo så.

Du kan jo lese historien til denne fyren:

http://mopedtrip.com/intro/index.html

DA kan man snakke om å være målorientert.

Men saken er jo at det er menneskelig å ønske seg mer og mer. Når jeg hadde liten sykkel tenkte jeg på hvor flott det måtte være å ha en stor sykkel slik at jeg fikk med meg alt jeg ønsket å ha med. Nå vet jeg jo at ting tar den plassen du setter av til det. Og det blir aldri plass nok og aldri krefter nok. Derfor er det kanskje en tanke å gå litt bakover og tenke på nytt.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

AJ skrev:Har noen prøvd den nye Kawaski 250 'Ninja' R, forresten...?
Småkubikk så det holder og solgt veldig bra i Norge også, så vidt jeg vet...
Den er et ypperlig symbol på det jeg mener. En fullt ut brukbar motorsykkel for de fleste. Artig å kjøre og rimelig i både innkjøp og drift. Og selvfølgelig lansert i akkurat riktig tid. Det kommer flere alternativer fra flere fabrikanter neste sesong.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Pollti

Legg inn av Pollti »

Aprilia kommer også med nye små ccm sykkeler nå. Og de andre fabrikkene vil nok gi svar på satsingen til Kawasaki og Aprilia. Og det er på høy tide at det satses litt på småkubikkere. Utvalget i Norge har vært semmert i mange år.
Og likere har det vel ikke vært nedover i Europa heller. Det har vel vært et lite marked så da har ihvertfall Aprilia,Cagiva og Honda heller valgt å skremme opp 125 ccm modellene til å yte fra 25 hk og oppover og på den måten fylle behovet i markedet.

Pollti

Legg inn av Pollti »

Hmmm. http://www.mc24.no/article.php?articleI ... tegoryID=6

Denne vil bli vurdert når den kommer.

mekkern
Innlegg: 7590
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Legg inn av mekkern »

den så jaggu spesiell ut....hadde den 1 forhjul så-mulig. :[-X:

Pollti

Legg inn av Pollti »

SMK øker ! En kamerat ringte nettopp , han har nettopp byttet seg ned fra Honda 600 til no kinesisk møl på 125 ccm men med orginal Skruzuki V twin motor i ramma. Det høres slappt ut men det kan nok bli moro for det. :-$

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Med litt fantasi kan selv slappe ting bli bra.

Sett i forhold til en moped er sikkert den 125'en sprek. :thumleft:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Bimma
Innlegg: 713
Registrert: 03 nov 2008, 15:11
Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Bimma »

Jalmar skrev:Med litt fantasi kan selv slappe ting bli bra. :thumleft:
:icon_eek:
Livet består av øyeblikk - nyt dem !

Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km

BLOGGEN MIN: mc-tourer.com

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Det er dreiemomentet som teller, ikke kompresjonene. :whistle:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Pollti

Legg inn av Pollti »

Den går vel som en Honda 600 omtrent.

Svar