Kjente kontrollsteder og hilsing

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Kjente kontrollsteder og hilsing

Legg inn av Kawagutten »

Begynner i vestfold siden det er der det er mest kontroller og skal lage en liste over kjente kontrollsteder så hvermannsen ikke har så lett for ødelegge den kommende fine mc sesongen alt for tidlig :-)
Har planer om å legge det inn på googles maps etterhvert og ønsker mange tips her som jeg kan legge i kartet :-)
Synes det er for skjipt når noen ivrige sjeler som akkurat har tatt frem sykkelen fra dvalen og skal kjenne og teste om den går som den skal og plutselig i et uopmerksomt øyeblikk står p i veien med en bot og det som værre er.
Kommer her til oppgradere denne med detaljert info og på kart etterhvert så finner vi trygge steder å kjøøre etterhvert :-)

Hvordan sier dere fra eller hilser?
Er det kontroll pleier jeg å ikke hilse men advare med å gi tegn nedover sånn at møtende skal dempe farten.

Vestfold:


Stokke Gamle E18 ved Ramsum barneskole og ved kirken.60 grense som går over til 40.

Tønsberg Ved stenmalenveien krysset Harbitzgate begge veier 40 grense .noen ganger flere ganger om dagen.

Semslinna ved Bilia Tønsberg Semslinna 15 3170 SEM/Travbanen på vei fra Tønsberg

Re Måler de som kjører sørover ved bensinstasjon(Shell) Svinevoll

PS ønsker alle en rimelig sommerlig mc sesong med lappen i behold :prop:
Sist redigert av Kawagutten den 27 feb 2014, 19:12, redigert 3 ganger totalt.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Kjente kontrollsteder og hilsing

Legg inn av JohnnyTh »

Med fare for å fremstå som moralensvokter, så er det vel ikke så lurt å teste noe som helst i en 40 sone.
Finn heller en 80 sone, der er det litt mer å gå på.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Kjente kontrollsteder og hilsing

Legg inn av Voodoodoo »

Tanken er god men hva skal en med en slik oversikt, det er umulig for en som er ukjent på de veiene å huske hvor kontrollplassene er. Lokalkjente sitter allerede inne med kunnskapen.
Skulle et slikt opplegg hatt noen funksjon måtte det vært ved å lage et kart fx i Google maps der en kunne legge inn kontrollsteder som poi-er og så laste den opp til en GPS enhet med lydvarsel noen km før en når kontrollstedet.
Kanskje en ide for noen kloke hoder å lage egen app for slikt...
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
pappan
Innlegg: 47
Registrert: 08 aug 2013, 00:34
Motorsykkelen din: BMW F650GS
Sted: Oslo

Re: Kjente kontrollsteder og hilsing

Legg inn av pappan »

Bare å laste ned Waze.
Gratis navigasjon, med rapportfunksjonalitet for kontroller(og ulykker etc), og merknader for steder med ofte kontroll. De fleste fotoboksene ligger også inne.
Waze ser også på andre wazebrukere om det er køer, eller saktegående trafikk, og beregner kjøretiden etter det.

Waze er basert på openmap, men fungerer overraskende bra. Ett slikt program blir heller ikke bedre enn sine brukere, men det er ganske mange som bruker det.
Sist redigert av pappan den 27 feb 2014, 10:35, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Kjente kontrollsteder og hilsing

Legg inn av Kawagutten »

JohnnyTh skrev:Med fare for å fremstå som moralensvokter, så er det vel ikke så lurt å teste noe som helst i en 40 sone.
Finn heller en 80 sone, der er det litt mer å gå på.
Ingen testing i 40soner men lett å kunne ligge litt over noen ganger.
Der 40sone er nevnt står f.eks. gamle E18 Ramsum så er det et sted.


Setter det inn kart senere men en app kunne vært moro å laget ja,blir foreløbig ikke noe av fra min side .
Setter opp liste med beskrivelse som bør kunne finnes på kart så folk kan sette inn i gps`n selv.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Kjente kontrollsteder og hilsing

Legg inn av jhn »

Jeg synes ikke det er skjipt i det hele tatt når noen ivrige sjeler som akkurat har tatt frem sykkelen fra dvalen og skal kjenne og teste om den går som den skal og plutselig i et uopmerksomt øyeblikk står p i veien med en bot og det som værre er forbi en barneskole, i en 40-sone. Helt fortjent spør du mæ.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Kjente kontrollsteder og hilsing

Legg inn av Voodoodoo »

jhn skrev:Jeg synes ikke det er skjipt i det hele tatt når noen ivrige sjeler som akkurat har tatt frem sykkelen fra dvalen og skal kjenne og teste om den går som den skal og plutselig i et uopmerksomt øyeblikk står p i veien med en bot og det som værre er forbi en barneskole, i en 40-sone. Helt fortjent spør du mæ.
40 sone er nå en ting, der har man lav fartsgrense av en grunn.

Men 1600,- for å kjøre 76 i 70'n på E134 på en tørr varm vei med minimal trafikk langt utafor bebyggelse det der idioti fra myndighetenes side. Så om en kan hjelpe andre til å slippe unna slik ekstra skattelegging så er det flott.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Kjente kontrollsteder og hilsing

Legg inn av jhn »

Det var 40 sonen og barneskolen jeg tenkte på.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Kjente kontrollsteder og hilsing

Legg inn av Kawagutten »

jhn skrev:Det var 40 sonen og barneskolen jeg tenkte på.
Jeg tenkte ikke på at folk testet toppfarta i 40 sonen for det er det ingen normale som gjør.Har sett folk teste bremser bortover der før og gitt på opp til fartsgrensa og sikkert kommet litt over men ikke i høy fart.Det hadde uansett blitt en klekkelig bot fordi det er dyrere i 40 sone enn i 70.Litt annen info om gamle E18 ved Ramsum:Ingen elever veien da alle blir hentet/levert der,det var 70 sone der før og eneste ulykke som har vært der en liten hundevalp som sprang ut igjennom en hekk og ble påkjørt.
Men er nok et bra sted å ha kontroll fordi du ikke ser den før p går ut i veien.
Jeg har klart meg bra der og til og med kjørt gjennom kontroll der uten speedometer intakt på det tidspunktet.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Kjente kontrollsteder og hilsing

Legg inn av Snikendeugle »

Jeg er rimelig sikker på at jeg hadde klart å stoppe for barnene om jeg kjørte 50 i en 40 sone... :>


For å være den som hiver bensin på ilden
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Kjente kontrollsteder og hilsing

Legg inn av RuneMC »

Har hørt at de hanker inn endel våryre motorsyklister opp bakkene fra/forbi Asker og oppover mot Liertoppen på E18 (90 og 100 sone) - så sannsynligvis er det noen som gir på noe grassalt der sånn ca en lys kveld i mai... synes vel ikke så veldig synd på dem... Å kjøre altfor fort på vei med E-nr er å be om trøbbel.

Ellers går det ofte flere år imellom jeg ser en manuell fartskontroll, og da er det mer tidspunkt som kan være viktig - f.eks. ukene før skolestart kjøres det gjerne noen fartskontroller og slikt i nærheten av skoler. Følger ellers med i lokalavisene og ser f.eks. at ved Darbu rett før Kongsberg er det lurt å holde seg i selen... (Ja, E134 ser ut til å være bygget for 120 på det strekket, men er skiltet 80, som er det samme som gamleveien av langt lavere standard...)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Kjente kontrollsteder og hilsing

Legg inn av jhn »

Kawagutten skrev:
jhn skrev:Det var 40 sonen og barneskolen jeg tenkte på.
Jeg tenkte ikke på at folk testet toppfarta i 40 sonen for det er det ingen normale som gjør.Har sett folk teste bremser bortover der før og gitt på opp til fartsgrensa og sikkert kommet litt over men ikke i høy fart.Det hadde uansett blitt en klekkelig bot fordi det er dyrere i 40 sone enn i 70.Litt annen info om gamle E18 ved Ramsum:Ingen elever veien da alle blir hentet/levert der,det var 70 sone der før og eneste ulykke som har vært der en liten hundevalp som sprang ut igjennom en hekk og ble påkjørt.
Men er nok et bra sted å ha kontroll fordi du ikke ser den før p går ut i veien.
Jeg har klart meg bra der og til og med kjørt gjennom kontroll der uten speedometer intakt på det tidspunktet.
Jeg tenkte bare at om folk får en bot for å overskride fartsgrensen forbi en barneskole, i 40-sone, så er det greit for min del ... uavhengig om det er under aks eller bremsetest
Snikendeugle skrev: Jeg er rimelig sikker på at jeg hadde klart å stoppe for barnene om jeg kjørte 50 i en 40 sone... :>.
Det var betryggende. :prf

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Kjente kontrollsteder og hilsing

Legg inn av Kawagutten »

RuneMC skrev:Har hørt at de hanker inn endel våryre motorsyklister opp bakkene fra/forbi Asker og oppover mot Liertoppen på E18 (90 og 100 sone) - så sannsynligvis er det noen som gir på noe grassalt der sånn ca en lys kveld i mai... synes vel ikke så veldig synd på dem... Å kjøre altfor fort på vei med E-nr er å be om trøbbel.

Ellers går det ofte flere år imellom jeg ser en manuell fartskontroll, og da er det mer tidspunkt som kan være viktig - f.eks. ukene før skolestart kjøres det gjerne noen fartskontroller og slikt i nærheten av skoler. Følger ellers med i lokalavisene og ser f.eks. at ved Darbu rett før Kongsberg er det lurt å holde seg i selen... (Ja, E134 ser ut til å være bygget for 120 på det strekket, men er skiltet 80, som er det samme som gamleveien av langt lavere standard...)
Det er flere veier til og fra Kongsberg som det er ofte kontroller men må prøve å finne litt nærmere adresse før jeg legger det ut ellers så er det vel ikke så ofte de har fast kontrollplass på E18 ved Liertoppen fordi de patruljerer frem og tilbake der hele døgnet og lite egnet for det tror jeg.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Kjente kontrollsteder og hilsing

Legg inn av gorbys »

Det finnes allerede apper for slikt, Waze er jo allerede nemnt. En annen er Trapster.
Begge to forutsetter jo at en del folk bruker det eller så dauer det jo helt ut.
Prøvde waze en stund men det sugde jo bokstavelig talt (batteri)livet ut av telefonen min og utenfor storbyene er det begrenset med brukere virka det som.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Kjente kontrollsteder og hilsing

Legg inn av Kawagutten »

Snikendeugle skrev:Jeg er rimelig sikker på at jeg hadde klart å stoppe for barnene om jeg kjørte 50 i en 40 sone... :>


For å være den som hiver bensin på ilden
Fyr i vei :D
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Svar