[LØST] Honda varadero 125 fjernlys problemer

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
zeat
Innlegg: 3
Registrert: 02 mar 2014, 06:31
Motorsykkelen din: Honda Varadero xl125V 2004

[LØST] Honda varadero 125 fjernlys problemer

Legg inn av zeat »

Hei. har nå hatt min Varadero 125, 2004 modell over det siste året. Fjernlyset mitt virker til å være defekt.
Når jeg skrur på fjernlyset så aktiverer den fjernlyslampene (kan lite om navna på lampene, men dere skjønner forhåpentligvis :) ), men i det samme så deaktiverer den blendlysa (? de som brukes når man ikke har fjernlys :P ), som gjør fjernlyset så og si ubrukelig siden det da bare dekker de ytterste "kantene".
Derimot hvis jeg holder fjernlysknappen akkuratt på slirepunktet imellom så er det sånn jeg regner med at det skal være, og er et mye bedre lys.
Spørsmålet mitt er da, hva er det som skaper dette problemet, pæra, et rele eller lignende, og er dette noe som kan fikses lett?

Også har jeg en sprekk i lykteglasset, har hørt dette er ulovlig? isåfall så får jeg bytte denne ^^

Takker for deres tid og svar.
Håper på hjelpsomme og positive svar.
Sist redigert av zeat den 02 mar 2014, 19:31, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Honda varadero 125 fjernlys problemer og div. spørsmål

Legg inn av MLeikarnes »

Heisann!
Når du skifter om til fjernlys slukkes nærlysene, dette er helt normalt da de eldre varaderoene har doble H4 pærer. Dersom du holder inne vil tilslutt langlysbryteren smelte, har byttet 3-4 stk på min varadero, da det ikke er lysrele og alt av strøm går gjennom bryteren.
Varadero har ikke spesielt godt orginal lys, hadde samme opplevelsen som du har, men nå ble min knust etter 1,5 år så den har hatt 4 år uten kåper og uorginale lys... Dersom du må bytte lykteglass så må du nok bytte hele lykta, har min noe ødelagte liggende i garasjen enda, men den er knust.
Så det jeg vil frem til er at mest sannsynlig så virker lysene dine som de skal, bare at eldre varaderoer har dårlig lys. Dersom du setter inn rele burde du kunne gå opp til litt kraftigere pærer.

Sent from my Galaxy S3
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

zeat
Innlegg: 3
Registrert: 02 mar 2014, 06:31
Motorsykkelen din: Honda Varadero xl125V 2004

Re: Honda varadero 125 fjernlys problemer og div. spørsmål

Legg inn av zeat »

ahh, okei :)

syntes bare det var så overraskende dårlig, men da kan det vel hende jeg gjør noe lignende som deg ;) har allerede kjørt uten kåper en stund så, kan vel hende jeg kjøper uoriginale lys ja :)

Noen tips til hvordan jeg skal få festet lysene? hovedsakelig blinklysene, siden jeg har vært lite suksessfull med å finne et passende sted for nye blinklys så langt :)

tusen takk for hyggelig og hjelpsomt svar.

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Honda varadero 125 fjernlys problemer og div. spørsmål

Legg inn av MLeikarnes »

zeat skrev:ahh, okei :)

syntes bare det var så overraskende dårlig, men da kan det vel hende jeg gjør noe lignende som deg ;) har allerede kjørt uten kåper en stund så, kan vel hende jeg kjøper uoriginale lys ja :)

Noen tips til hvordan jeg skal få festet lysene? hovedsakelig blinklysene, siden jeg har vært lite suksessfull med å finne et passende sted for nye blinklys så langt :)

tusen takk for hyggelig og hjelpsomt svar.
Ser litt hvordan de er festet slik den er nå her:
Bilde

Når jeg bygde den om etter å ha blitt påkjørt kan du se her:
http://m.youtube.com/watch?v=_Tm9m9sOPwM

Det er mer bilder og tekst om begge ombygginger i "bloggen" min her på siden :-)
Min har nå gått over 70.000km så den har gått sine mil, de soste 10.000 som 170cc da men.


Sent from my Galaxy S3
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

zeat
Innlegg: 3
Registrert: 02 mar 2014, 06:31
Motorsykkelen din: Honda Varadero xl125V 2004

Re: Honda varadero 125 fjernlys problemer og div. spørsmål

Legg inn av zeat »

smart ^^
takker for svar, og skal sjekke ut bloggen din tenker jeg :)

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Honda varadero 125 fjernlys problemer og div. spørsmål

Legg inn av MLeikarnes »

zeat skrev:smart ^^
takker for svar, og skal sjekke ut bloggen din tenker jeg :)
Festene er fra Biltema, men er sveist litt om for å få lykta tettere inntil, lykta er fra louis.de (ikke så veldig bra lys i den egentlig, men bedre enn orginalt.)

http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=5430" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Honda2004
Innlegg: 51
Registrert: 08 aug 2014, 21:26
Motorsykkelen din: Honda XL 125 Varadero 04

Re: [LØST] Honda varadero 125 fjernlys problemer

Legg inn av Honda2004 »

zeat skrev:Hei. har nå hatt min Varadero 125, 2004 modell over det siste året. Fjernlyset mitt virker til å være defekt.
Når jeg skrur på fjernlyset så aktiverer den fjernlyslampene (kan lite om navna på lampene, men dere skjønner forhåpentligvis :) ), men i det samme så deaktiverer den blendlysa (? de som brukes når man ikke har fjernlys :P ), som gjør fjernlyset så og si ubrukelig siden det da bare dekker de ytterste "kantene".
Derimot hvis jeg holder fjernlysknappen akkuratt på slirepunktet imellom så er det sånn jeg regner med at det skal være, og er et mye bedre lys.
Spørsmålet mitt er da, hva er det som skaper dette problemet, pæra, et rele eller lignende, og er dette noe som kan fikses lett?

Også har jeg en sprekk i lykteglasset, har hørt dette er ulovlig? isåfall så får jeg bytte denne ^^

Takker for deres tid og svar.
Håper på hjelpsomme og positive svar.
Du beskriver det alle som har Varadero 04 har opplevd. Det jeg tror du prøver å si, er at når du har nærlys, virker det som du har mye lys, mens når du bytter, får du ikke det. I Norge er det faktisk (merkelig nok) forbudt, med doble lys. Du har ikke lov til å ha to nærlys som lyser samtidig. Nærlyset er jeg usikker på, men de nevnte at om du har to fjernlys, vil du blende biler. . Og andre.

Ja nærlyset blir "deaktivert" når du switcher og det er normalt, uansett om du har Honda Varadero eller andre.
Og ja, du får dobbelt lys når du har fjernlysknappen i midtstilling, uten at det er bra, som en annen her nevner.

Jeg hadde doble lys da jeg fikk sykkern min, men så endra verkstedet det, fordi det var ulovlig. . Ett argument var visstnok at du også kunne bli tatt for å være en bil.. Når du nevner dårlig lys, vil jeg sjekke med et verksted om pærene er montert feil, er moden for utskiftning, eller om reflokterene inne i kåpa, rett og slett er matte og trenger en puss. Det skal vanskelig gjøres å sette pærene feil, men det kan være fingeravtrykk på pærene.

Du sier noe om en sprekk i lykteglasset. . Dette er ikke en sprekk i et glass du kan bytte. Du må bytte frontkåpa.

Til slutt: Når du har fjernlysknappen på 0, har du Nærlys. Har du knappen på 1, har du fjernlys. Midtstilling (som ikke er bra) gir deg doble lys.

Svar