Jente, 15 og lett mc.

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Cilvia
Innlegg: 3
Registrert: 27 mar 2014, 14:31
Motorsykkelen din: Har ikke

Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av Cilvia »

Hei, trenger veldig mye hjelp her... :) Blir kjempeglad for alle svar!

* Bor i Farsund, og er en jente som fyller 16 år denne høsten og ønsker å kjøpe lett mc. Dette går mine foreldre med på ettersom at min far selv har kjørt tung mc og han ble positivt overrasket at jeg ville ha lett istedet for scooter slik alle mine venninner skal. Jeg er 1.75 cm høy, hvis det har noe å si. Er ca. 1 m i bena. (Hvis det har noe å si for kjøretøyet?) Har tenkt å bruke den lette mc'en til å kjøre fra og til skolen, ut å besøke venner som bor et stykke unna, jobb og ridning. Har tenkt litt på Aprilia RS 125 GP eller Derbi GPR 125 4T 4V.

* Er det uvanlig/vanskelig for jenter i min alder å kjøre lette mc'er?

* Har ikke akkurat så lyst på noe kjøretøy (som f.eks. scooter) som kjører maks 45 km/t, med tanke på alle dritt sjåførene i Farsund (No hate), som kan både være aggresive/utolmodige og derfor må man komme seg fort til et eller annet sted, men som ikke kan det fordi scooterne ikke klarer å holde følge med trafikken.

* Er det forresten lov å ha med en passasjer bakpå når man kjører lett mc?

* Har tenkt å bruke mopeden/den lette mc'en i alle årene jeg skal gå på vgs, og når jeg skal gå på universitet, så i ca. 8 år kommer jeg til å trenge den. Kommer dette til å bli veldig dyrt i lengden, med tanke på å kjøpe drivstoff, forsikring og lignende? Ca. hvor høye blir summen av alle avgiftene per år?

* Hvor fort kan en lett kjøre? Kan en lett kjøre opp bratte bakker uten vansker?

* Så lurer jeg på, hvor mye koster det å fylle opp hele tanken på en lett mc? Og ca. hvor lang tid vil det ta før tanken er tom/ hvor langt kan man kjøre før tanken er tom?

* Noen modeller dere anbefaler?

* Er det vanskeligere å kjøre på lett mc med tynne hjul? Eller er det like lett med tynne hjul som med tykke hjul?

Takk for alle svar på forhånd :)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av Snikendeugle »

Cilvia skrev:Hei, trenger veldig mye hjelp her... :) Blir kjempeglad for alle svar!

* Bor i Farsund, og er en jente som fyller 16 år denne høsten og ønsker å kjøpe lett mc. Dette går mine foreldre med på ettersom at min far selv har kjørt tung mc og han ble positivt overrasket at jeg ville ha lett istedet for scooter slik alle mine venninner skal. Jeg er 1.75 cm høy, hvis det har noe å si. Er ca. 1 m i bena. (Hvis det har noe å si for kjøretøyet?) Har tenkt å bruke den lette mc'en til å kjøre fra og til skolen, ut å besøke venner som bor et stykke unna, jobb og ridning. Har tenkt litt på Aprilia RS 125 GP eller Derbi GPR 125 4T 4V.

* Er det uvanlig/vanskelig for jenter i min alder å kjøre lette mc'er?
>Uvanlig og uvanlig, det er kanskje ikke i flertallet, men det er vel ikke noe i veien med det?


* Har ikke akkurat så lyst på noe kjøretøy (som f.eks. scooter) som kjører maks 45 km/t, med tanke på alle dritt sjåførene i Farsund (No hate), som kan både være aggresive/utolmodige og derfor må man komme seg fort til et eller annet sted, men som ikke kan det fordi scooterne ikke klarer å holde følge med trafikken.

* Er det forresten lov å ha med en passasjer bakpå når man kjører lett mc?
>YEP!

* Har tenkt å bruke mopeden/den lette mc'en i alle årene jeg skal gå på vgs, og når jeg skal gå på universitet, så i ca. 8 år kommer jeg til å trenge den. Kommer dette til å bli veldig dyrt i lengden, med tanke på å kjøpe drivstoff, forsikring og lignende? Ca. hvor høye blir summen av alle avgiftene per år?
> Spør mor eller far om å sette forsikringen på de (men du betaler evt.), så sparer du mange kroner. Usikker på hva forsikringspriser ligger på "nyere" lettsykler for en 16 åring, men tipper det er en ganske betydelig sum på den alderen.

* Hvor fort kan en lett kjøre? Kan en lett kjøre opp bratte bakker uten vansker?
>De fleste lett-sykler går vel rundt 110-140km/t helt orginale. Du kommer nok fint opp alle bakker der det er vei med en lettsykkel.

* Så lurer jeg på, hvor mye koster det å fylle opp hele tanken på en lett mc? Og ca. hvor lang tid vil det ta før tanken er tom/ hvor langt kan man kjøre før tanken er tom?
> Det varierer fra sykkel til sykkel. Du kan for eksempel google deg frem med "sykkelmodell - Fuel economy". F.eks: Honda CBR 125 fuel economy så finner du nok mange fine svar.

* Noen modeller dere anbefaler?
>Honda CBR 125 syns jeg er knall. Kompakt, driftsikker og veldig god å kjøre. Men det spørs jo på hva slags type sykkel du vil ha.

* Er det vanskeligere å kjøre på lett mc med tynne hjul? Eller er det like lett med tynne hjul som med tykke hjul?
>Det spørs hvor tynne, men det er nok få sykler som er produsert med "feil" størrelse på dekkene som gjør det helt uaktuelt å kjøre sykkelen. Tynnere hjul betyr ofte bedre svingegenskaper.

Takk for alle svar på forhånd :)
Se inline replies
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av jongsanim »

* Er det uvanlig/vanskelig for jenter i min alder å kjøre lette mc'er?
Vet ikke om det er vanlig/uvanlig, men mener selv man ikke skal la seg styre av trender og den grå massen ;)

* Har tenkt å bruke mopeden/den lette mc'en i alle årene jeg skal gå på vgs, og når jeg skal gå på universitet, så i ca. 8 år kommer jeg til å trenge den. Kommer dette til å bli veldig dyrt i lengden, med tanke på å kjøpe drivstoff, forsikring og lignende? Ca. hvor høye blir summen av alle avgiftene per år?

Du har vel halv veiavgift (ca 1800), så er det forsikring, service og drivstoff... Forsikring er nok det dyreste, min MSX125 ligger på ca 5000-6000 i året med 20% bonus (startbonus)

* Hvor fort kan en lett kjøre? Kan en lett kjøre opp bratte bakker uten vansker?
Min går kjapt opp i 70/80, litt tregere opp til 100, og 110 er kun hvis det er lite motvind eller nedoverbakke ;) Har aldri opplevd å falle under 70/80 i "bratte" bakker.

* Noen modeller dere anbefaler?

Si ifra hvis du liker Honda MSX125 ;)

Har en i sort som jeg ikke er helt sikker på jeg vil beholde. Brukt som vintersykkel en sesong, så kjøpt i september 2013.

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av AndreasB »

Husk at ved å ha forsikring på foreldre så sparer ikke du opp bonus.. (Får man engang bonus på lett mc?)

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av jongsanim »

AndreasB skrev:Husk at ved å ha forsikring på foreldre så sparer ikke du opp bonus.. (Får man engang bonus på lett mc?)
JEg har det på min lette, ser ikke hvorfor man ikke skal få det?

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av MLeikarnes »

jongsanim skrev:
AndreasB skrev:Husk at ved å ha forsikring på foreldre så sparer ikke du opp bonus.. (Får man engang bonus på lett mc?)
JEg har det på min lette, ser ikke hvorfor man ikke skal få det?
Jeg har også bonus på Varaderoen som fremdeles står på meg, betaler ca. 2800kr i året for ansvarsforsikring på den. Får 20% startbonus når man oppretter ny forsikring i de fleste selskap.
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av JK95 »

Hei, og velkommen til MCsiden.no :vs Trivelig å se flere jenter som tenker å kjøre lettmc :thumleft

Hva sykkel angår så vil jeg si at det meste av sykler untatt cross/motard vil kunne kjøres av deg ;-) Siden du skal ha den lenge er nok 4-takt veien å gå, da 2-takt både drikker mer og trenger mer vedlikehold :prf Vil tro Derbi er en god sykkel, samme med Aprilia RS4 og Yamaha YZF, men anbefaler deg selvsagt å prøve før kjøp :thumleft

Lykke til i søket etter lettsykkelen :-)

Brukeravatar
bzzlink
Innlegg: 42
Registrert: 10 mar 2014, 23:06
Motorsykkelen din: KTM 690 enduro 2020

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av bzzlink »

Jeg synes det høres ut som et smart valg å velge lett MC!

Først vil jeg si at jeg kjører R sykkel selv, og ikke noe er bedre enn flere som velger de feteste syklene. Men slik du beskriver hva du skal bruke den til, så ville jeg tenkt meg om to ganger hvis jeg var deg.

R sykler er veldig tøffe utseendemessig. Men de er også litt tøffere å leve med kjøremessig. Dersom du kjøper deg lettsykkel først og fremst for å komme deg rundt, så ville jeg valgt en med bagasjeplass, som er litt lettere å kombinere med forskjellig klær og har litt mer skjerming for vær og vind.

Jeg ville sett på en 125 ccm scooter hvis jeg var deg. f.eks. en slik http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=46976872" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg har kjørt en slik endel siden broren min har en, og den har ikke noe problem med å komme opp bakker, eller å holde 100kmt med meg på (og jeg veier 95kg) så den går mer enn bra nok. Det er et stort bagasjerom hvor du får plass til 2 hjelmer og enda er det litt plass. Passasjerer sitter veldig godt på den, og den er en drøm å kjøre langt med. Så den er superpraktisk. Men den er jo ikke dritlekker å se på det skal jeg være enig i :)

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av AndreasB »

bzzlink skrev: Jeg ville sett på en 125 ccm scooter hvis jeg var deg. f.eks. en slik http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=46976872" onclick="window.open(this.href);return false;
Noen kommer garantert bli sur på meg nå... men jaja...

Mener du det fordi hun er jente eller? Hadde du anbefalt en gutt det samme?

Scooter er virkelig så ubrukelig.. mener hvertfall jeg.
Sist redigert av AndreasB den 27 mar 2014, 20:36, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av Snikendeugle »

Scooter er morro det, spesielt om du pimper og gir den litt særpreg. Men vanlig girsykkel er morsommere :)

Scooter er også VELDIG praktisk.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av MLeikarnes »

Har en kamerat som kjøpte seg ny Honda CBF i fjor, han har kjørt 25000km med den nå, lite vedlikehold og helt super sykkel å kjøre.
I MC-avisa testet de den med en stor kar fra Trondheim til Oslo på en tank bensin. De er nokså rimelige nye også, 33-35.000kr mener jeg, CBR er jo nesten den samme sykkelen men koster litt mer.
Varadero blir kanskje litt høy, har hatt min i 6 år nå snart, det er en driftssikker sykkel, men mye dyrere og tyngre. Søsteren min bruker den nå, hun er kanskje noe høyere (aner ikke... :lol ) men hun syns den er litt tung å manøvrere på, den har gått over 70.000km nå, og går enda!
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
bzzlink
Innlegg: 42
Registrert: 10 mar 2014, 23:06
Motorsykkelen din: KTM 690 enduro 2020

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av bzzlink »

AndreasB skrev:[quote="bzzlink"
Jeg ville sett på en 125 ccm scooter hvis jeg var deg. f.eks. en slik http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=46976872" onclick="window.open(this.href);return false;
Noen kommer garantert bli sur på meg nå... men jaja...

Mener du det fordi hun er jente eller? Hadde du anbefalt en gutt det samme?

Scooter er virkelig så ubrukelig.. mener hvertfall jeg.[/quote]

Jeg hadde anbefalt en gutt det samme ja!

Jeg er av den oppfatning at man skal kjøpe kjøretøy med hjertet, og derfor vet jeg hvordan det er å ha et upraktisk kjøretøy som eneste fremkomstmiddel. Man skal vite hva man går til med en R, samme om man er gutt eller jente.

Dersom kriteriene her er å komme seg rundt til venner og til forskjellige fritidsinteresser, og ha noe som kan følge trafikken, så er en maxiscooter som en Piaggio Xevo helt genialt.

Men hvis hun liker fart spenning, høyt turtall og kneskrap så oppveier det, slik at en R sykkel blir riktig. Siden det ikke var nevnt, så kom jeg med tipset til å se på et fremkomstmiddel og ikke en sportssykkel.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6957
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av kjellv »

Ingenting er vel kulere enn jenter som kjører MC. Skikkelig moro for deg blir det jo når du kjører fletta av jevnaldrende gutter med blodtrimma moped, enda du har venninna di bakpå :thumleft På toppen av alt kjører du lovlig, de gjør det ikke!

Jeg er enig med deg. Ønsker du deg lett MC så kjøper du deg lett MC og ikke lettscooter. Lar du deg overtale til å velge scooter så vil du kanskje aldri bli fornøyd med den.

Du spør om "brede og tynne dekk". MC dekk har rund bane som har kontakt med veien. Dvs at den gummiflaten som til en hver tid har kontakt med asfalten egentlig er ganske "tynn" uansett hvor bredt dekket er.

Velkommen hit, og lykke til i prosessen :thumleft

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6957
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av kjellv »

bzzlink skrev:Dersom kriteriene her er å komme seg rundt til venner og til forskjellige fritidsinteresser, og ha noe som kan følge trafikken, så er en maxiscooter som en Piaggio Xevo helt genialt.

Men hvis hun liker fart spenning, høyt turtall og kneskrap så oppveier det, slik at en R sykkel blir riktig. Siden det ikke var nevnt, så kom jeg med tipset til å se på et fremkomstmiddel og ikke en sportssykkel.
Først ...ikke bland maxiscootere opp i dette. Det er 125cc det er snakk om her. Maxiscooterene er langt større.
Men også: utvalget av sykler er enormt, og det er heldigvis mye man kan velge mellom ytterpunktene lettscooter og R-125

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av Snikendeugle »

kjellv skrev:Ingenting er vel kulere enn jenter som kjører MC. Skikkelig moro for deg blir det jo når du kjører fletta av jevnaldrende gutter med blodtrimma moped, enda du har venninna di bakpå :thumleft På toppen av alt kjører du lovlig, de gjør det ikke!

Jeg er enig med deg. Ønsker du deg lett MC så kjøper du deg lett MC og ikke lettscooter. Lar du deg overtale til å velge scooter så vil du kanskje aldri bli fornøyd med den.

Du spør om "brede og tynne dekk". MC dekk har rund bane som har kontakt med veien. Dvs at den gummiflaten som til en hver tid har kontakt med asfalten egentlig er ganske "tynn" uansett hvor bredt dekket er.

Velkommen hit, og lykke til i prosessen :thumleft
Hva er påstandende bak scooter misliket egentlig?
Sjangsen for at hun ikke liker mc'en hun ender opp med er jo like stor som at hun liker scooteren...
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Svar