Hvilket dekk? GSXR 1000 2002

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Hvilket dekk? GSXR 1000 2002

Legg inn av AndreasB »

Hallais,

trenger nytt fordekk, og har vært en tur på motorsykkeldekk.com..
Fant dette dekket her: http://www.motorsykkeldekk.com/cgi-bin/ ... 0%20(K1/K2" onclick="window.open(this.href);return false;)%20(2001%3E2002)_WVBL_

Skal visstnok være et ganske bra dekk, noen som har erfaring?

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hvilket dekk? GSXR 1000 2002

Legg inn av LordShaft »

Jeg vet mange sverger til disse på bmw s1000rr syklene sine. De ble levert originalt fra fabrikk med disse dekkene. Jeg har aldri prøvd de selv. Men hadde vært litt skeptisk med tanke på de lave temperaturene vi har her i landet. Hva bruker du sykkelen din mest til? Hvordan varer sesongen din

Note 3

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Hvilket dekk? GSXR 1000 2002

Legg inn av AndreasB »

Hmm, vel jeg prøver så godt jeg kan å holde meg inne på regnværsdager.. er det sjanse for regn tar jeg bilen..

Men dekk får vel fort temp på over 20 grader?

Men jeg er ingen racerfører for å si det slik, jeg kan godt dra på når det er rettstrekke, men jeg tester ikke dekkenes egenskaper i svinger.. (Enda)
Men jeg er litt småredd for at dekk skal skli i svinger, selv om jeg tror ikke jeg klarer kjøre i nærheten av det dekkene klarer.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hvilket dekk? GSXR 1000 2002

Legg inn av LordShaft »

Et dekk klarer fint å oppnå 20 grader. Men dette er langt under optimal driftstemperatur på et racing dekk. De ligger på mellom 40 - 60 grader på et framdekk og 60 - 80 på bakdekk.

Med den kjøringen du beskriver her ville jeg helt klart gått for et sport touring dekk type metzeler z8 eller Michelin pilot road 4.
Eller et sportsdekk type pilot power 3 eller metzeler m5.
Det eneste du oppnår med din type kjøring og slike dekk er faktisk dårligere grep og minimal levetid.



Note 3

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Hvilket dekk? GSXR 1000 2002

Legg inn av AndreasB »

LordShaft skrev: Det eneste du oppnår med din type kjøring og slike dekk er faktisk dårligere grep og minimal levetid.
o.O explain :D Dårligere grep som følge av at de ikke blir varme nok?

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Sted: Kongsberg

Re: Hvilket dekk? GSXR 1000 2002

Legg inn av MH434 »

Gå for Power 3! :thumleft
Lordshaft og fler jeg kjenner er strålende fornøyd med de... Tror ikke du finner et bedre allround dekk til en 1000RR.
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Hvilket dekk? GSXR 1000 2002

Legg inn av AndreasB »

MH434 skrev:Gå for Power 3! :thumleft
Lordshaft og fler jeg kjenner er strålende fornøyd med de... Tror ikke du finner et bedre allround dekk til en 1000RR.
Det er til en GSXR1000 :D men det går vel for det samme :P

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hvilket dekk? GSXR 1000 2002

Legg inn av LordShaft »

Jeg har prøvd å finne ut litt angående optimalt driftstemperatur på de forskjellige dekktypene...

Jeg finner veldig lite info på sport-touring dekk, men har funnet litt på sport dekk og racing dekk....

Et gate-orientert sportsdekk tilbyr optimal ytelse et sted mellom 40-60 grader Celsius på forhjulet og 60-80 grader Celsius på bakdekket.
Mens et Supersport dekk fungerer best ved 60-80 grader på framdekket, mens den bakre på 80-100 grader Celsius. Når det gjelder Slicks (ingen mønster), er det optimale driftsområde rundt 80 til 110 grader Celsius på framdekket og 90 til 130 grader Celsius i bakdekket. Det hele avhenger av omfanget av sammensatte og konstruksjon som er tilgjengelig. Denne variasjon mellom den ene enden av temperaturområdet, og den andre skyldes mer til dekkets konstruksjon, enn forbindelsen.

Hentet fra yamaha sitt racing team sine sider.

Vi er alle enige om at mykere dekk vil gi bedre grep enn hardere dekk. (Sport vs Sport-touring)
Men det er ikke alltid slik.

Når et dekk blir varmt, vil det bli mere smidig og lettere "sige" inn i alle krinker og kroker på den overflaten du kjører (asfalt)
Men etterhvert som dekket blir varmet opp og kjølt ned igjen, vil dekket gjennomgå en prosess som kalles outgassing. Bokstavelig talt, at deler av dekket blir omgjort til gasser og flykter, noe som resulterer i endring av den kjemiske sammensetningen av dekket.

De fleste Sport-touring og sport dekk i dag, er konstruert slik at de skal tåle denne prosessen veldig godt... imotsetning til racedekk og slicks!! Som kan direkte være farlig å kjøre på vanlig vei.
Så et sport-touring dekk som har hardere gummi enn et sport dekk vil da kunne oppnå bedre grep pga at du raskere oppnår optimal driftstemperatur. De fleste som kjører sykkel i dag, stopper for trafikk, lyskryss, tanker osv osv.... noe som gjør at det er vanskelig å holde optimal driftstemperatur.

Gate ryttere vil faktisk få en større grad av trekkraft og mer liv ut av et gate dekk som er konstruert for å tåle hundrevis av varme sykluser og opererer med lavere temperaturer. Og faktisk, vil de fleste moderne "sport-touring" dekk gi et bedre nivå av grep for 90% av alle gate ryttere på et sport dekk fra samme merke eller konkurrenten. Bare en liten del av eliten, og de ​​leser sannsynligvis ikke dette uansett, kan bruke det fulle potensialet av et moderne hypersportsdekk. Faktisk er det ganske utrolig hva dyktige ryttere gjøre på moderne sport-touring dekk. Dyktige ryttere kan fortsatt dra knærne rundt svinger med disse angivelig "harde" dekkene.

Når det er sagt, hvorfor er det slik at vi er så utrolig lite opplyst om dekk, spesiellt her i norden hvor vi har så utrolig varierte teperaturer. Hvorfor er jeg selv så forbanna sta og sliter med å stole på et sport touring dekk kontra ett sport dekk??? ](*,)

Jeg skulle gitt mye for å sett hva optimal driftstemperatur er på de forskjellige dekkene som er veldig populær her på forumet.

Dette er sakset fra en annen tråd jeg svarte i. De nyeste sport dekkene i dag er langt bedre egnet for kjøring på kald asfalt og får mye raskere driftstemperatur. Jeg mener at k3 dekket til metzeler er rangert som racing dekk. Noe som er helt bortkastet på norske veier med din kjørestil.

Selv kan jeg på det varmeste anbefale pilot power 3, men kan hende det er mer økonomisk og bedre for din kjørestil å gå for pilot road dekkene. Pluss at du får omtrent dobbelt så lang levetid ut av de

Note 3

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Hvilket dekk? GSXR 1000 2002

Legg inn av Voodoodoo »

AndreasB skrev:
LordShaft skrev: Det eneste du oppnår med din type kjøring og slike dekk er faktisk dårligere grep og minimal levetid.
o.O explain :D Dårligere grep som følge av at de ikke blir varme nok?
Delvis korrekt.
I tillegg til at dekka har en mye høyere arbeidstemperatur enn std. Gatedekk krever de høyere belastning for å komme opp i temperatur. Festet i lav temperatur er heller kleint.

Legg til at asfalten i Norge som regel holder en langt lavere temperatur enn lenger sør i Europa så skjønner man at gategodkjente slicks er dårlig butikk.

Det er jo klart at om en primært skal kuske rundt rudskogen på varme sommerdager og har tilgang på dekkvarmere så funker det jo bra men til gatebruk så duger det ei.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Sted: Kongsberg

Re: Hvilket dekk? GSXR 1000 2002

Legg inn av MH434 »

Dere må også huske at det er stor forskjell på de forskjellige DOT dekka når det gjelder grep og oppvarming på kald asfalt. Nå husker jeg ikke alle detaljene i farta, men Power Cup var de banedekka som er godkjent for gata som kom raskest opp i arbeidstemp (uten dekkvarmere)
Og ett banedekk behøver ikke bli så veldig varme før de knuser sportsdekka på grep, de er også mer lettstyrt og lettere som gjør sentrifugalkraften mindre merkbar i høy hastighet, men som Lordshaft var inne på, så tåler banedekka færre varmesykluser før grepet avtar.

Men som nevnt her, så er det bortkasta penger å kjøpe DOT dekker til gatebruk hvis du ikke kjører endel trackdays! Slites fortere og er elendig på våt vei iforhold til rene gatehjul.
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hvilket dekk? GSXR 1000 2002

Legg inn av cannon »

Trådstarter spør om råd ang nytt dekk foran. Du bør ta hensyn til hva du har bak. Og til hva slags kjøring (og dermed dekkegenskaper) du trenger.

Min påstand er at det meste av standard gatedekk gjør jobben nesten uansett. Jeg kjører Metz m3 på min cbr929rr. Dette er ikke sportsdekk, men de sitter helt fint både på veien og på rudskogen med kneskrap på første runde. Kneskrap betyr ikke at det går veldig fort, men det indikerer at grepet er til å stole på. Jeg reduserer heller ikke dekktrykk for banekjøring. Mitt dekkvalg er gjort mest med tanke på økonomi. Alle penga går til banesykkelen, og der har dekkvalg, temp og trykk MYE å si.
Jeg kjører nå dunlop d212 på rr. Alltid dekkvarmere og +80 grader før hvert pass. Dekkene er gategodkjent men jeg hadde ikke turt å bruke dem på gatesykkelen.

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Hvilket dekk? GSXR 1000 2002

Legg inn av AndreasB »

Er dette dekket noe bra?

http://www.xlmoto.no/mc-dekk-michelin-pilot-road-3" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Hvilket dekk? GSXR 1000 2002

Legg inn av Voodoodoo »

AndreasB skrev:Er dette dekket noe bra?

http://www.xlmoto.no/mc-dekk-michelin-pilot-road-3" onclick="window.open(this.href);return false;
PR3 er et knalldekk til daglig bruk, spesiellt gode våtegenskaper. Skal du pushe hardt så merker du dog at det har mye mønster/seipinger og det kan overopphete på de varmeste sommerdagen hvis du virkelig kliner til(les kneskrap og max lading).
Har kjørt ut et par sett. ett på zx9 og ett på hayabusa.

Likte de veldig godt men liker Pirelli Angel Gt bedre.

Grunnen til at de er satt ned i pris er at det har kommet en ny modell, Pilot Road 4 som visstnok er enda bedre enn 3-ern på allt.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Hvilket dekk? GSXR 1000 2002

Legg inn av AndreasB »

Voodoodoo skrev:
AndreasB skrev:Er dette dekket noe bra?

http://www.xlmoto.no/mc-dekk-michelin-pilot-road-3" onclick="window.open(this.href);return false;
PR3 er et knalldekk til daglig bruk, spesiellt gode våtegenskaper. Skal du pushe hardt så merker du dog at det har mye mønster/seipinger og det kan overopphete på de varmeste sommerdagen hvis du virkelig kliner til(les kneskrap og max lading).
Har kjørt ut et par sett. ett på zx9 og ett på hayabusa.

Likte de veldig godt men liker Pirelli Angel Gt bedre.

Grunnen til at de er satt ned i pris er at det har kommet en ny modell, Pilot Road 4 som visstnok er enda bedre enn 3-ern på allt.
Ok, men er det et greit valg?

Klarer jeg legge om selv?

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Hvilket dekk? GSXR 1000 2002

Legg inn av Voodoodoo »

Ja og nei. Jeg har en manuell dekkomlegger til å skifte hjul med. Har du ikke utstyr klarer du ikke å legge om uten å ripe felgen.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Svar