Bremsekalipter falt av
- Olav K
- Innlegg: 2669
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Bremsekalipter falt av
Jeg fikk Jr på besøk i dag, han kom med sin Duke125, hadde akkurat kjørt 55 km fra Odda. Vi vasket syklene sammen, og skulle til å kjøre til bensinstasjonen for å fylle suppe på tanken. Plutselig sier han, "pappa, frambremsen virker ikke" En rask sjekk viser at kalipteret henger og dingler i slangen, helt fritt fra bremseskiva. Den ene bolten står i kalipteret og den andre er borte.
Har noen hørt om dette før? Jeg er ikke noen mekkeguru, men dette er nytt for meg!? Skremmende, tenk om det hadde skjedd i stor fart?
Har noen hørt om dette før? Jeg er ikke noen mekkeguru, men dette er nytt for meg!? Skremmende, tenk om det hadde skjedd i stor fart?
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Bremsekalipter falt av
Det store spørsmålet er hvem som sist har skrudd på dette. Ingen tvil om at vedkommende ikke har skrudd kalipperen fast, enten ved bytte av bremseklosser eller at framhjulet har vært avmontert. Det har rett og slett løsnet over tid.Olav K skrev:Jeg fikk Jr på besøk i dag, han kom med sin Duke125, hadde akkurat kjørt 55 km fra Odda. Vi vasket syklene sammen, og skulle til å kjøre til bensinstasjonen for å fylle suppe på tanken. Plutselig sier han, "pappa, frambremsen virker ikke" En rask sjekk viser at kalipteret henger og dingler i slangen, helt fritt fra bremseskiva. Den ene bolten står i kalipteret og den andre er borte.
Har noen hørt om dette før? Jeg er ikke noen mekkeguru, men dette er nytt for meg!? Skremmende, tenk om det hadde skjedd i stor fart?
Bra det ble oppdaget på denne måten, og ikke ved at hele kalipperen hadde kilt seg mellom gaffelbein og felg og skapt hjullåsing i fart.
- Olav K
- Innlegg: 2669
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Bremsekalipter falt av
Ingen har (meg bekjent) skrudd på dette, sykkelen har orginalt dekk og bremseklosser. Er på tide å ta klossene nå ser jeg, men det blir det jo tid til nå. Den bolten er nok bestillingsvare, vil jeg tro. Fingjenget 8mm i 10.9 kvalitetkjellv skrev:Det store spørsmålet er hvem som sist har skrudd på dette. Ingen tvil om at vedkommende ikke har skrudd kalipperen fast, enten ved bytte av bremseklosser eller at framhjulet har vært avmontert. Det har rett og slett løsnet over tid.Olav K skrev:Jeg fikk Jr på besøk i dag, han kom med sin Duke125, hadde akkurat kjørt 55 km fra Odda. Vi vasket syklene sammen, og skulle til å kjøre til bensinstasjonen for å fylle suppe på tanken. Plutselig sier han, "pappa, frambremsen virker ikke" En rask sjekk viser at kalipteret henger og dingler i slangen, helt fritt fra bremseskiva. Den ene bolten står i kalipteret og den andre er borte.
Har noen hørt om dette før? Jeg er ikke noen mekkeguru, men dette er nytt for meg!? Skremmende, tenk om det hadde skjedd i stor fart?
Bra det ble oppdaget på denne måten, og ikke ved at hele kalipperen hadde kilt seg mellom gaffelbein og felg og skapt hjullåsing i fart.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Bremsekalipter falt av
Hvis den er helt ny og uskrudd, så ville jeg tatt bilde og sendt til KTM.
Feil i produksjonen skjer selv på de beste fabrikker, og kanskje vil du få en oppmerksomhet fra KTM som belønning for at du gjør dem oppmerksomme på en såpass alvorlig glipp. Om ikke annet kan det være at det medfører innstramming i kvalitetskontrollen/endring i rutiner slik at andre ikke opplever det samme.
Er den skrudd sammen ved mottak i Norge av forhandler, ville jeg kontaktet forhandleren. Da ville jeg også blitt betenkt mhp den forhandleren...
Ny skrue bør man uansett få på garanti. Siste skrue jeg kjøpte til min kostet 70 kr...
Feil i produksjonen skjer selv på de beste fabrikker, og kanskje vil du få en oppmerksomhet fra KTM som belønning for at du gjør dem oppmerksomme på en såpass alvorlig glipp. Om ikke annet kan det være at det medfører innstramming i kvalitetskontrollen/endring i rutiner slik at andre ikke opplever det samme.
Er den skrudd sammen ved mottak i Norge av forhandler, ville jeg kontaktet forhandleren. Da ville jeg også blitt betenkt mhp den forhandleren...
Ny skrue bør man uansett få på garanti. Siste skrue jeg kjøpte til min kostet 70 kr...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: Bremsekalipter falt av
Dette har jeg vært med på sjøl. Dro til calipere med momentnøkkel men uten locktite og la iveg nedover i Tyskland. Kjørte vel en 8-10 runder på nurburgring før jeg fikk en guffen vibrasjon i bremsene.
Svisja gjennom wipperman og på veg nedover bakken mot Brunchen gløtta jeg ned på bremsene og så at den ene caliperen hang løs uten boliger og den andre hadde 2 løse skruer.
Rulla rolig inn på runden og parkerte. Stripsa opp den ene caliperen med et flatjern jeg fant mellom klossene og festa de løse boltene på den andre caliperen.
Deretter kjørte jeg pent og pyntelig til nærmeste forhandler og fikk meg nye bolter.
Har etter dette alltid brukt locktite og alltid sjekket boltene før kjøring. Det er nok ikke uten grunn at det brukes låsetråd i racing
Svisja gjennom wipperman og på veg nedover bakken mot Brunchen gløtta jeg ned på bremsene og så at den ene caliperen hang løs uten boliger og den andre hadde 2 løse skruer.
Rulla rolig inn på runden og parkerte. Stripsa opp den ene caliperen med et flatjern jeg fant mellom klossene og festa de løse boltene på den andre caliperen.
Deretter kjørte jeg pent og pyntelig til nærmeste forhandler og fikk meg nye bolter.
Har etter dette alltid brukt locktite og alltid sjekket boltene før kjøring. Det er nok ikke uten grunn at det brukes låsetråd i racing
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: Bremsekalipter falt av
Har den vært på service da? Kalipperbolter er et sjekkpunkt på servicesjekken.Olav K skrev:Ingen har (meg bekjent) skrudd på dette, sykkelen har orginalt dekk og bremseklosser. Er på tide å ta klossene nå ser jeg, men det blir det jo tid til nå. Den bolten er nok bestillingsvare, vil jeg tro. Fingjenget 8mm i 10.9 kvalitetkjellv skrev:Det store spørsmålet er hvem som sist har skrudd på dette. Ingen tvil om at vedkommende ikke har skrudd kalipperen fast, enten ved bytte av bremseklosser eller at framhjulet har vært avmontert. Det har rett og slett løsnet over tid.Olav K skrev:Jeg fikk Jr på besøk i dag, han kom med sin Duke125, hadde akkurat kjørt 55 km fra Odda. Vi vasket syklene sammen, og skulle til å kjøre til bensinstasjonen for å fylle suppe på tanken. Plutselig sier han, "pappa, frambremsen virker ikke" En rask sjekk viser at kalipteret henger og dingler i slangen, helt fritt fra bremseskiva. Den ene bolten står i kalipteret og den andre er borte.
Har noen hørt om dette før? Jeg er ikke noen mekkeguru, men dette er nytt for meg!? Skremmende, tenk om det hadde skjedd i stor fart?
Bra det ble oppdaget på denne måten, og ikke ved at hele kalipperen hadde kilt seg mellom gaffelbein og felg og skapt hjullåsing i fart.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Bremsekalipter falt av
Har du sjekket om den manglende bolten kan ha knukket? I såfall sitter det kanskje igjen en del av bolten i hullet neders på gaffelbein. Helt merkelig at kalipperen kan ha ramlet av før feilen ble oppdaget.
- Kjellrf
- Innlegg: 1622
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Bremsekalipter falt av
Nye sykler kommer ofte i eske uten framhjul montert, hjulet blir montert hos forhandler.
Det er for å få lavere eske å sende de i.
Det er for å få lavere eske å sende de i.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- tor2502
- Innlegg: 545
- Registrert: 19 mar 2013, 00:23
- Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
- Bosted: Holmestrand
Re: Bremsekalipter falt av
Jeg bruker alltid locktite på slike bolter.kjellv skrev:Det store spørsmålet er hvem som sist har skrudd på dette. Ingen tvil om at vedkommende ikke har skrudd kalipperen fast, enten ved bytte av bremseklosser eller at framhjulet har vært avmontert. Det har rett og slett løsnet over tid.Olav K skrev:Jeg fikk Jr på besøk i dag, han kom med sin Duke125, hadde akkurat kjørt 55 km fra Odda. Vi vasket syklene sammen, og skulle til å kjøre til bensinstasjonen for å fylle suppe på tanken. Plutselig sier han, "pappa, frambremsen virker ikke" En rask sjekk viser at kalipteret henger og dingler i slangen, helt fritt fra bremseskiva. Den ene bolten står i kalipteret og den andre er borte.
Har noen hørt om dette før? Jeg er ikke noen mekkeguru, men dette er nytt for meg!? Skremmende, tenk om det hadde skjedd i stor fart?
Bra det ble oppdaget på denne måten, og ikke ved at hele kalipperen hadde kilt seg mellom gaffelbein og felg og skapt hjullåsing i fart.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF
- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Bosted: Stange
- Kontakt:
Re: Bremsekalipter falt av
Merkelig. Mine kalipere har sikkert vært skrudd av 20-30 ganger siden den var ny i 2012.
Bruker aldri loctite, kun moment ihht servicebok
Bruker aldri loctite, kun moment ihht servicebok
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Bremsekalipter falt av
Står det i manualen at du skal ha det?tor2502 skrev: Jeg bruker alltid locktite på slike bolter.
Jeg spør fordi dersom det IKKE står det, da gjør du noe du ikke burde.
Saken er den at når du bremser mye, da blir kaliperen og boltene varme.
Det smelter limet ditt, og plutselig sitter boltene LØSERE enn den skulle fordi den har smøring.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- tor2502
- Innlegg: 545
- Registrert: 19 mar 2013, 00:23
- Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
- Bosted: Holmestrand
Re: Bremsekalipter falt av
måtte hente servicemanualen for å lete litt, nei det står ingenting om locktite , men det er bare en dråpe på gjengene og de settes til med riktig torq ihht manual, nå er jeg ikke så bekymret for det du sier, jeg bremser ikke så mye og ikke kjører jeg ned bratte fjellpass....tagesk skrev:Står det i manualen at du skal ha det?tor2502 skrev: Jeg bruker alltid locktite på slike bolter.
Jeg spør fordi dersom det IKKE står det, da gjør du noe du ikke burde.
Saken er den at når du bremser mye, da blir kaliperen og boltene varme.
Det smelter limet ditt, og plutselig sitter boltene LØSERE enn den skulle fordi den har smøring.
[TaSK]
dessuten sjekkes de boltene med jevne mellomrom så jeg er ikke bekymret.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Bremsekalipter falt av
Du strammer bolten for mye.tor2502 skrev:nei det står ingenting om locktite , men det er bare en dråpe på gjengene og de settes til med riktig torq ihht manual
Momentet er regnet ut basert på tørre gjenger.
Når du smører dem trekker du til for mye.
Det er nok en grunn til at produsenten ikke anbefaler så kraftig til-trekkeing som det du nå bruker.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Re: Bremsekalipter falt av
hvor høy tempratur må herdet locktite varmes opp til for å smelte?tagesk skrev:Du strammer bolten for mye.tor2502 skrev:nei det står ingenting om locktite , men det er bare en dråpe på gjengene og de settes til med riktig torq ihht manual
Momentet er regnet ut basert på tørre gjenger.
Når du smører dem trekker du til for mye.
Det er nok en grunn til at produsenten ikke anbefaler så kraftig til-trekkeing som det du nå bruker.
[TaSK]
Motorsykkelprodusenter smører ikke boltene under montering? I de fleste tilfeller jeg er borti så skal gjenger smøres for å få riktig moment.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Bremsekalipter falt av
Helt enig med tagesk her. Ikke for å kverulere, men; veldig viktig å ikke smøre bolter som ikke skal smøres før tiltrekking. Locktite fungere som smøring før den tørker. Kalipperbolter skal typisk ikke smøres og de løsner "aldri" når de er satt til med riktig moment. Jeg kommenterer dett fordi "vranglæra" noen ganger kan føre til store konsekvenser. I manualene til mine sykler er det spesifisert hvilke bolter som trenger locktite-låsing.
Re: Bremsekalipter falt av
Hovedregel er tørre bolter i alle tabeller.JohnnyTh skrev:hvor høy tempratur må herdet locktite varmes opp til for å smelte?tagesk skrev:Du strammer bolten for mye.tor2502 skrev:nei det står ingenting om locktite , men det er bare en dråpe på gjengene og de settes til med riktig torq ihht manual
Momentet er regnet ut basert på tørre gjenger.
Når du smører dem trekker du til for mye.
Det er nok en grunn til at produsenten ikke anbefaler så kraftig til-trekkeing som det du nå bruker.
[TaSK]
Motorsykkelprodusenter smører ikke boltene under montering? I de fleste tilfeller jeg er borti så skal gjenger smøres for å få riktig moment.
Når det er snakk om å smøre bolter, skal det stå hva slags smøremiddel det er snakk om.
På litt større bolter skal helle ikke gjengene smøres, men anleggsflaten på undersiden av hode.
Forskjellen på dette kan fort utgjøre 40% i moment.
Her er ett eksempel D
Ducati 1098 Frame torque settings – all settings in Nm
Metric:
English^:
Part Thread (mm) Nm ±10% Tolerance Notes
Accessories and equipment
Reflector to bracket fastener 4x0.7mm 2.5 Nm
2.5
2
Sidestand
read like this mm Nm
Nut securing sidestand pivot bolt 8x1.25 24.0 LOCK 10 (GREASE B on bolt)
24
18
Bolt securing sidestand to crankcase 10x1.5 43.0 LOCK 5
43
32
Sidestand sensor bolt 6x1 10.0
10
7
Sidestand sensor cable clamp bolt 6x1 10.0
10
7
Chain-Front Sprocket
Front sprocket retaining nut 25x1.5 186* GREASE B
186
137
Front sprocket cover bolt 6x1 6.0
Boltetrekking er ett enormt fagfelt der det syndes og synses helt vilt.
Re: Bremsekalipter falt av
På jobb må vi ofte bytte bolter for de har blitt montert uten smøring. Tydligvis anderledes på mc, godt vi har så mange som kan mc faget.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Bremsekalipter falt av
Det er jo derfor det finnes verkstedhåndbøker, sånn at alle ikke trenger å vite alt, og at det blir gjort på rette måten.JohnnyTh skrev:På jobb må vi ofte bytte bolter for de har blitt montert uten smøring. Tydligvis anderledes på mc, godt vi har så mange som kan mc faget.
Det finnes tilsvarende til alle sykler.
Ang jobben din, du er isolatør og da går det ofte i varme.
Jeg har jobbet mye med varmevekslere bla i Nordsjøen.
Det er for det meste rustfrie eller syrefaste bolter/muttere.
Disse har mye lettere for å skjære seg en vanlig stålkvalitet, så det blir ofte smurt for å unngå skjæring.
En annen ting er at bolter som er utsatt for ekstrem varme blir ofte smurt med diverse middel for ikke å brenne fast og i det hele tatt skal være mulighet for å få de opp senere.
Dette er bla Copa-Slip osv.
Re: Bremsekalipter falt av
Du har rett i mye her. Men ikke spesielt mye varme det går i hos isolatørene. Ikke mye som er over 100 grader. Og skruer og bolter beuker vi ikke. Men ofte jobbene våre blir forsinket på grunn av problemer med bolttrekking. Det er og egentlig lite rør i rustfri kvalitet.simpson skrev:Det er jo derfor det finnes verkstedhåndbøker, sånn at alle ikke trenger å vite alt, og at det blir gjort på rette måten.JohnnyTh skrev:På jobb må vi ofte bytte bolter for de har blitt montert uten smøring. Tydligvis anderledes på mc, godt vi har så mange som kan mc faget.
Det finnes tilsvarende til alle sykler.
Ang jobben din, du er isolatør og da går det ofte i varme.
Jeg har jobbet mye med varmevekslere bla i Nordsjøen.
Det er for det meste rustfrie eller syrefaste bolter/muttere.
Disse har mye lettere for å skjære seg en vanlig stålkvalitet, så det blir ofte smurt for å unngå skjæring.
En annen ting er at bolter som er utsatt for ekstrem varme blir ofte smurt med diverse middel for ikke å brenne fast og i det hele tatt skal være mulighet for å få de opp senere.
Dette er bla Copa-Slip osv.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Bremsekalipter falt av
Nå blir jeg litt forvirra her.JohnnyTh skrev:Du har rett i mye her. Men ikke spesielt mye varme det går i hos isolatørene. Ikke mye som er over 100 grader. Og skruer og bolter beuker vi ikke. Men ofte jobbene våre blir forsinket på grunn av problemer med bolttrekking. Det er og egentlig lite rør i rustfri kvalitet.simpson skrev:Det er jo derfor det finnes verkstedhåndbøker, sånn at alle ikke trenger å vite alt, og at det blir gjort på rette måten.JohnnyTh skrev:På jobb må vi ofte bytte bolter for de har blitt montert uten smøring. Tydligvis anderledes på mc, godt vi har så mange som kan mc faget.
Det finnes tilsvarende til alle sykler.
Ang jobben din, du er isolatør og da går det ofte i varme.
Jeg har jobbet mye med varmevekslere bla i Nordsjøen.
Det er for det meste rustfrie eller syrefaste bolter/muttere.
Disse har mye lettere for å skjære seg en vanlig stålkvalitet, så det blir ofte smurt for å unngå skjæring.
En annen ting er at bolter som er utsatt for ekstrem varme blir ofte smurt med diverse middel for ikke å brenne fast og i det hele tatt skal være mulighet for å få de opp senere.
Dette er bla Copa-Slip osv.
Du sier først at du må ofte bytte bolter for de har blitt montert uten smøring, og så sier du at bolter og skruer bruker du ikke?
Men ang rustfritt.
Det er mye svart stål i rør, men antagelig enda mer i 316 kvalitet.
De fleste faste installasjoner vil ha mest mulig rustfritt og på enkelte plasser finnes ikke svart stål.
Re: Bremsekalipter falt av
Da er du lett å forvirre. Les en gang til. Jeg sa ikke jeg må ofte. Men at VI må ofte. Vi er flertall og da omfatter det de jeg jobber sammen med. Er en stund siden jeg kun hadde ansvar for isolasjonsavdelingen.simpson skrev:Nå blir jeg litt forvirra her.JohnnyTh skrev:Du har rett i mye her. Men ikke spesielt mye varme det går i hos isolatørene. Ikke mye som er over 100 grader. Og skruer og bolter beuker vi ikke. Men ofte jobbene våre blir forsinket på grunn av problemer med bolttrekking. Det er og egentlig lite rør i rustfri kvalitet.simpson skrev:Det er jo derfor det finnes verkstedhåndbøker, sånn at alle ikke trenger å vite alt, og at det blir gjort på rette måten.JohnnyTh skrev:På jobb må vi ofte bytte bolter for de har blitt montert uten smøring. Tydligvis anderledes på mc, godt vi har så mange som kan mc faget.
Det finnes tilsvarende til alle sykler.
Ang jobben din, du er isolatør og da går det ofte i varme.
Jeg har jobbet mye med varmevekslere bla i Nordsjøen.
Det er for det meste rustfrie eller syrefaste bolter/muttere.
Disse har mye lettere for å skjære seg en vanlig stålkvalitet, så det blir ofte smurt for å unngå skjæring.
En annen ting er at bolter som er utsatt for ekstrem varme blir ofte smurt med diverse middel for ikke å brenne fast og i det hele tatt skal være mulighet for å få de opp senere.
Dette er bla Copa-Slip osv.
Du sier først at du må ofte bytte bolter for de har blitt montert uten smøring, og så sier du at bolter og skruer bruker du ikke?
Men ang rustfritt.
Det er mye svart stål i rør, men antagelig enda mer i 316 kvalitet.
De fleste faste installasjoner vil ha mest mulig rustfritt og på enkelte plasser finnes ikke svart stål.
Det kan godt være det finnes plasser uten svart stål, men det er nok ikke de samme som jeg har jobbet på. Hvilke instalasjoner er det du har vært på der det ikke finnes svart stål?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.