Justering av dempere?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Justering av dempere?

Legg inn av KydeX »

Hei.

I går hadde jeg en lang tur sammen med en gjeng som jeg ikke har kjørt med så mye før. Det ble mye såkalt "inspirert" kjøring på svingete landeveier. Noen av veiene vi kjørte på var det ikke like fin asfalt, litt humpete og sprukket asfalt. Jeg trener mye på svingteknikk, så jeg føler ikke jeg er helt borte, holdt greit følge med de andre uten å være ukomfortabel. Men så har jeg justert støtdemperne rimelig stive, og det har funket bra på veier som er i bra stand. I går merket jeg imidlertid i noen av svingene der det også var humper at demperne, spesielt framme, ikke svelget unna alt skikkelig. Ved et tilfelle følte jeg nesten at fronten fikk et såpass kraftig slag at forhjulet flyttet på seg. Jeg hentet meg greit inn igjen, men det var en litt ubehagelig følelse.

Så er spørsmålet: Hvordan bør jeg sette opp demperne på sykkelen? Jeg ønsker å ha et litt sportslig oppsett, og har ikke noe imot å gå på kompromiss med komfort, men hvordan skal det egentlig være? Jeg vil tro det er noen her inne som har god greie på dette?

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Justering av dempere?

Legg inn av KydeX »

Fant noe selv her: http://www.suspensionshop.org/tech_suspension_setup.php" onclick="window.open(this.href);return false;

AKR
Innlegg: 1
Registrert: 21 jan 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZRX1200R 2001

Re: Justering av dempere?

Legg inn av AKR »

Hei,

jeg synes denne siden er veldig bra:

http://www.motorcycle-suspension-setup.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Justering av dempere?

Legg inn av gorbys »

Hvor mye kan du justere på sykkelen din da?
Forspenn på fjører rekner eg med?
Kan du justere både komprimering og dekomprimering på dempere, eller bare en av de?


Sent fra min C6903 via Tapatalk

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Justering av dempere?

Legg inn av KydeX »

Preload og Rebound kan justeres etter hva jeg finner (Honda VFR1200). Ikke compression.

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Justering av dempere?

Legg inn av KydeX »

Jeg får ta en sjekk i løpet av helga, jeg tror alt står på veldig stive innstillinger. Tror han som hadde sykkelen før meg har stort sett kjørt med mye last på sykkelen. Jeg mistenker i hvert fall at det er alt for mye rebound damping både framme og bak.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Justering av dempere?

Legg inn av gorbys »

Har du brukerhåndbok? Der står kanskje "default" innstillinger, set dei der og bruk det som utgangspunkt.
Grei fremgangsmåte for justering av preload og "sig" http://m.motorcyclistonline.com/howto/1 ... sion_setup" onclick="window.open(this.href);return false;

Sent fra min C6903 via Tapatalk

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Justering av dempere?

Legg inn av cannon »

Begynn med å sette rett sag (forspenning) og sett demping til standardverdier. På en std gatesykkel er gjerne fjærene for stive for inspirert singelkjøring.

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Justering av dempere?

Legg inn av KydeX »

Takk for alle tipsene. Har ikke fått tid til å gjøre det enda, men skal ta en skikkelig gjennomgang på dette. Er det noen metode man kan bruke for å måle sag som ikke innebærer at man må være tre mann for å holde sykkelen og måle? På gaffelen ser jeg for meg at man kan feste en strips ved gaffeltetningen og så måle hvor mye den flytter seg, men hva med bak? Noen gode ideer?

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Justering av dempere?

Legg inn av gorbys »

Strips funker bra fremme :-)
Eg var aleine når eg gjorde det, bak så satte eg først sykkelen på midtstøtte og målte, og så stillte eg sykkelen inntil ein vegg så eg kunne snu meg rundt å sjå kva målet vart mens eg satt oppå. Men målet bak er nok enklest å sjekke når ein er to

Sent fra min C6903 via Tapatalk

ZZR-Erling

Re: Justering av dempere?

Legg inn av ZZR-Erling »

Velg ESA bike :prf

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Justering av dempere?

Legg inn av cannon »

Sag blir ikke nøyaktig nok uten medhjelpere og løfting av sykkel. Høyde uten fører skal måles med helt ekspanderte fjærer foran og bak. Høyde med fører skal måles i riktig sittestilling og med kjøreutstyr på. Ingen vits i gjøre dette hvis man ikke er nøye. ;-)

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Justering av dempere?

Legg inn av KydeX »

ZZR-Erling skrev:Velg ESA bike :prf
Hehe, venta på deg :)

Svar