Hvordan få løs bolt som er rustet fast i motorblokk.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Hvordan få løs bolt som er rustet fast i motorblokk.

Legg inn av omaas »

To av boltene til motorfestet gikk av da jeg tok ut motoren av ramma på en gammel xj900.
Siden ramma ikke skulle brukes sagde jeg den av og fjernet delene som sto fast i boltene.
Det er en stålforing som de går igjennom. Har prøvd det meste av rustfjerner og lignende, men boltene sitter.

Er der noen her som har et godt forslag?
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Hvordan få løs bolt som er rustet fast i motorblokk.

Legg inn av Kmann »

Skrueuttrekker hvor du borer et hull i senter av skruen, og slår ned en pinne som ligner en unbrako/torx Utenpå denne tres en mutter som du skrur ut med, Krever presisjon. Du får kjøpt sett der hvor man ikke skal kjøpe noe som begynner på B og slutter på iltema... De er nok ikke de beste. Men sammen med WD40, kanskje. Evt varme..
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Hvordan få løs bolt som er rustet fast i motorblokk.

Legg inn av omaas »

Kmann skrev:Skrueuttrekker hvor du borer et hull i senter av skruen, og slår ned en pinne som ligner en unbrako/torx Utenpå denne tres en mutter som du skrur ut med, Krever presisjon. Du får kjøpt sett der hvor man ikke skal kjøpe noe som begynner på B og slutter på iltema... De er nok ikke de beste. Men sammen med WD40, kanskje. Evt varme..
Hva kaller du dette settet?
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Hvordan få løs bolt som er rustet fast i motorblokk.

Legg inn av Kmann »

omaas skrev:
Kmann skrev:Skrueuttrekker hvor du borer et hull i senter av skruen, og slår ned en pinne som ligner en unbrako/torx Utenpå denne tres en mutter som du skrur ut med, Krever presisjon. Du får kjøpt sett der hvor man ikke skal kjøpe noe som begynner på B og slutter på iltema... De er nok ikke de beste. Men sammen med WD40, kanskje. Evt varme..
Hva kaller du dette settet?
Skrueuttrekkersett http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... ler-20379/
Men hvis en av de pinnene knekker inni skruen da er du ute å kjøre, Vi anbefale å kjøpe en dyrere kvalitet.
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hvordan få løs bolt som er rustet fast i motorblokk.

Legg inn av DrGreve »

Griserumper eller grisehaler er vel det mest vanlige navnet...
Har du gode borer, og det ikke er gjenger i selve godset, altså gjennomgangsbolt, er det bare å begynne å bore med en tynn bor og så øke på med diameter.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Hvordan få løs bolt som er rustet fast i motorblokk.

Legg inn av omaas »

Kmann skrev:
omaas skrev:
Kmann skrev:Skrueuttrekker hvor du borer et hull i senter av skruen, og slår ned en pinne som ligner en unbrako/torx Utenpå denne tres en mutter som du skrur ut med, Krever presisjon. Du får kjøpt sett der hvor man ikke skal kjøpe noe som begynner på B og slutter på iltema... De er nok ikke de beste. Men sammen med WD40, kanskje. Evt varme..
Hva kaller du dette settet?
Skrueuttrekkersett http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... ler-20379/
Men hvis en av de pinnene knekker inni skruen da er du ute å kjøre, Vi anbefale å kjøpe en dyrere kvalitet.
Takk for svar :thumleft
Skal kikke nærmere på dette.
DrGreve skrev:Griserumper eller grisehaler er vel det mest vanlige navnet...
Har du gode borer, og det ikke er gjenger i selve godset, altså gjennomgangsbolt, er det bare å begynne å bore med en tynn bor og så øke på med diameter.
Det er ikke gjenger gjennom godset.
Må nok skaffe meg noen ordentlige borer uansett. Dette er kanskje den tryggeste metoden? :scratch
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hvordan få løs bolt som er rustet fast i motorblokk.

Legg inn av DrGreve »

omaas skrev:
DrGreve skrev:Griserumper eller grisehaler er vel det mest vanlige navnet...
Har du gode borer, og det ikke er gjenger i selve godset, altså gjennomgangsbolt, er det bare å begynne å bore med en tynn bor og så øke på med diameter.
Det er ikke gjenger gjennom godset.
Må nok skaffe meg noen ordentlige borer uansett. Dette er kanskje den tryggeste metoden? :scratch
Tja, jeg bruker i allefall denne metoden når det er gjennomgangsbolt. Det er jo ikke mye du kan ødelegge, annet enn borer..
Husk å sette inn den nye bolten med noe rusthindrende pasta, eller rør litt på de med gjevne mellomrom, en gang i året.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hvordan få løs bolt som er rustet fast i motorblokk.

Legg inn av Jompa »

DrGreve skrev:Griserumper eller grisehaler er vel det mest vanlige navnet...
Har du gode borer, og det ikke er gjenger i selve godset, altså gjennomgangsbolt, er det bare å begynne å bore med en tynn bor og så øke på med diameter.
Har verken hørt at de blir kalt grisehaler eller griserumper, men skrueutrekker.
Men det er ikke det samme verktøyet som var nevnt litt høyere oppe i tråden.
Grisepikken er konisk og har venstregjenger.
"det andre verktøyet" fungerer bedre.

Jeg søkte opp ramma til XJ900 på CMSnl.com for å se hvordan boltene er festet til motoren, var ganske sikker på at det skal være gummioppheng. Men det ser ikke sånn ut. Ganske utydelig bilde også.
Det rare er at det fantes bare delelister for 83-modell hos cms, og 900en ble da produsert i mange år. (?)

PS. Det finnes "venstrevridde" bor som er fine til å løsne jævlige bolter med.
Bor først, som det allerede er nevnt, med tynt bor og sørg for å treffe så nære senter som mulig.
Hvis du f eks har en 10mm bolt bruker du et "venstrebor" på 8mm til slutt.
Som oftest kommer bolten før du er i botten med boret.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hvordan få løs bolt som er rustet fast i motorblokk.

Legg inn av DrGreve »

Jompa skrev:
DrGreve skrev:Griserumper eller grisehaler er vel det mest vanlige navnet...
Har du gode borer, og det ikke er gjenger i selve godset, altså gjennomgangsbolt, er det bare å begynne å bore med en tynn bor og så øke på med diameter.
Har verken hørt at de blir kalt grisehaler eller griserumper, men skrueutrekker.
Men det er ikke det samme verktøyet som var nevnt litt høyere oppe i tråden.
Grisepikken er konisk og har venstregjenger.
"det andre verktøyet" fungerer bedre.

Jeg søkte opp ramma til XJ900 på CMSnl.com for å se hvordan boltene er festet til motoren, var ganske sikker på at det skal være gummioppheng. Men det ser ikke sånn ut. Ganske utydelig bilde også.
Det rare er at det fantes bare delelister for 83-modell hos cms, og 900en ble da produsert i mange år. (?)

PS. Det finnes "venstrevridde" bor som er fine til å løsne jævlige bolter med.
Bor først, som det allerede er nevnt, med tynt bor og sørg for å treffe så nære senter som mulig.
Hvis du f eks har en 10mm bolt bruker du et "venstrebor" på 8mm til slutt.
Som oftest kommer bolten før du er i botten med boret.
Kjært barn har mange navn :)
Mange sykler har en aluminiumsforing i motorfestene, og det er noe dritt hvis man ikke mover boltene av og til. De irrer fast :(
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hvordan få løs bolt som er rustet fast i motorblokk.

Legg inn av Jompa »

Joda, det er sikkert, at kjært barn har mange navn.
Har du forresten lagt merke til at ikke fullt så kjære barn ofte har enda flere navn ?

oops, det var ikke barn og navn tråden skulle handle om.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hvordan få løs bolt som er rustet fast i motorblokk.

Legg inn av DrGreve »

Jompa skrev:Joda, det er sikkert, at kjært barn har mange navn.
Har du forresten lagt merke til at ikke fullt så kjære barn ofte har enda flere navn ?

oops, det var ikke barn og navn tråden skulle handle om.
Kjente engang ei jente i Porsgrunn som het Gunn og bare var 1 meter 42cm høy... hun ble bare kalt for Lillegunn... :scratch
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hvordan få løs bolt som er rustet fast i motorblokk.

Legg inn av SuperMorten »

DrGreve skrev:
Jompa skrev:Joda, det er sikkert, at kjært barn har mange navn.
Har du forresten lagt merke til at ikke fullt så kjære barn ofte har enda flere navn ?

oops, det var ikke barn og navn tråden skulle handle om.
Kjente engang ei jente i Porsgrunn som het Gunn og bare var 1 meter 42cm høy... hun ble bare kalt for Lillegunn... :scratch
Min datter på 10 uker har fått kallenavnet Lillegulp.. :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hvordan få løs bolt som er rustet fast i motorblokk.

Legg inn av Jompa »

DrGreve skrev:
Jompa skrev:Joda, det er sikkert, at kjært barn har mange navn.
Har du forresten lagt merke til at ikke fullt så kjære barn ofte har enda flere navn ?

oops, det var ikke barn og navn tråden skulle handle om.
Kjente engang ei jente i Porsgrunn som het Gunn og bare var 1 meter 42cm høy... hun ble bare kalt for Lillegunn... :scratch
Hvis æ skal gå til det andre ytterpunktet, så jobba æ engang ilag med en som heter Stein.
Han var sånn ca 150 kg, pluss minus og ble kalt Storstein.
Han va ikke redd for å fleipe med seg sjøl og brukte å si at det sku ha vært som i dyrenes verden,
at bare de største og flotteste hannene fikk parre seg.

Nei, no må det være nok.
Omaas får ikke løs en eneste bolt hvis han skal sitte hele kvelden å lese skitsnakk.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hvordan få løs bolt som er rustet fast i motorblokk.

Legg inn av DrGreve »

Jompa skrev:
DrGreve skrev:
Jompa skrev:Joda, det er sikkert, at kjært barn har mange navn.
Har du forresten lagt merke til at ikke fullt så kjære barn ofte har enda flere navn ?

oops, det var ikke barn og navn tråden skulle handle om.
Kjente engang ei jente i Porsgrunn som het Gunn og bare var 1 meter 42cm høy... hun ble bare kalt for Lillegunn... :scratch
Hvis æ skal gå til det andre ytterpunktet, så jobba æ engang ilag med en som heter Stein.
Han var sånn ca 150 kg, pluss minus og ble kalt Storstein.
Han va ikke redd for å fleipe med seg sjøl og brukte å si at det sku ha vært som i dyrenes verden,
at bare de største og flotteste hannene fikk parre seg.

Nei, no må det være nok.
Omaas får ikke løs en eneste bolt hvis han skal sitte hele kvelden å lese skitsnakk.
Tja, han er trønder og tåler det meste :)
Jeg jobbet med en kar som hadde laget sine ord i ungdommen og klarte ikke å legge om i voksen alder. Vinduer kalte han for vindurer, spekkhogger ble spetthogger og øya Lovund ble Lovlund pluss mange andre merkelige ord. Helketa for helvete, osv...
Jeg heter Halvard, men han kalte meg konsekvent for Halvor,, uten at jeg brydde meg nevneverdig, men etter flere år som kolleger ble jeg litt lei og sa ifra, jeg heter Halvard og ikke Halvor!. Han blåste det bort og sa, du skjønn no ka eg mein... Ja, sa jeg, og du heter Hans. Heretter skal jeg kalle deg Høns, det blir omtrent det samme. Da la han om :lol
Forøvrig, så håper jeg at bolten løsner...
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Hvordan få løs bolt som er rustet fast i motorblokk.

Legg inn av Kmann »

Grisepikken er kon og får "tak" bare øverst i skruen og presser den ytterigere ut i godset rundt og vil ofte ødelegge mer enn det gagner. De andre lager spor nedover i hullet og tar tak i hele skruen :thumleft
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Svar