Rustne bremseskiver

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Rustne bremseskiver

Legg inn av JohnnyTh »

Siden jeg var litt for ivrig med å få syklene ut av vinterlagring, så var ikke garasjen ferdig ryddet. Derfor ble begge to stående ute over helgen.

Slik så KAwasaki sine bremseskiver ut.

Bilde


Mens den gamle Suzukien fra 1988 så slik ut.
Bilde

Ganske overraskende at det kunne være sånn forskjell.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Rustne bremseskiver

Legg inn av Geir »

Jøsses.... Min gamle gode ble stående ute hele vinteren (under tak, men likevel...) 50 meter fra sjøen og ikke en gang den hadde så mye rust på skivene som Kawasakien din! :O Sprøytet du dem med saltlake i løpet av helgen?!
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Rustne bremseskiver

Legg inn av DrGreve »

Er det originale skiver, så er jeg skuffet på Kawasaki`s vegne. Min kompis sin GPZ er like ille, men er usikker på om de er originale.. Han måtte pusse rustvann av framfelgen her om dagen..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Rustne bremseskiver

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg går ut fra at det er de orginale bremseskivene.
Eneste forskjellen her er at Kawasakien ble kjørt en tur til Sokendal 30 april på tørre veier. Skulle ikke tro jeg har fått noe salt fra den turen. JA en forskjell til. KAwasakien ble vasket og vokset etter turen.. Så da fikk den jo litt ekstra vann på seg.
Suzukien har stått siden jeg tok den ut noen dager før den turen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Rustne bremseskiver

Legg inn av Barbarozza »

Har med legeringa i skivene å gjøre, og ikke noe for betydninga av bremsene i det hele tatt.
Rust er jo oksidering mellom jern og oksygen enkelt forklart, bør bare ikke blir stående slik over lang tid.

Jeg antar at de er iblanda feks mer chrome, nikkel eller kopper og slikt som hemmer oksyderinga på den gamle 98 modellen, men kjemiker er jeg ikke. Det motsatte er feks sulfur som får det til å oksidere raskere.

Kina skivene mine rusta omtrent ikke...ville tro det nesten var rustfritt stål men i alle fall høyt innhold av Chrome :vs

ZZZR1400 og GTR1400 er kjent for å ha noe av de beste bremsene i markedet originalt..så synes ikke du skal bekymre deg noe særlig
Memento mori

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1598
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Rustne bremseskiver

Legg inn av Kjellrf »

Barbarozza skrev:Har med legeringa i skivene å gjøre, og ikke noe for betydninga av bremsene i det hele tatt.
Rust er jo oksidering mellom jern og oksygen enkelt forklart, bør bare ikke blir stående slik over lang tid.

Jeg antar at de er iblanda feks mer chrome, nikkel eller kopper og slikt som hemmer oksyderinga på den gamle 98 modellen, men kjemiker er jeg ikke. Det motsatte er feks sulfur som får det til å oksidere raskere.

Kina skivene mine rusta omtrent ikke...ville tro det nesten var rustfritt stål men i alle fall høyt innhold av Chrome :vs

ZZZR1400 og GTR1400 er kjent for å ha noe av de beste bremsene i markedet originalt..så synes ikke du skal bekymre deg noe særlig
Rusta har egentlig noe med bremseevnene å gjøre...

Skiver som ruster lettere, har større friksjon, og bremser derved bedre. Skiver som aldri ruster, er så "glatte" at de bremser dårligere. En kjent sak fra 70/80-tallet. Mer chrome = dårligere grip. Så se det som en fordel med ett tynt rustsjikt :)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Rustne bremseskiver

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg er ikke så veldig bekymret. Bare litt overrasket over forskjellen. GTR min har de beste bremser jeg noen gang har prøvd på en sykkel, men nå har jeg selvsagt ikke prøvd den nye 1200GS :roll
Bremsene er nok noe av det jeg er mest fornøyd med.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Orion
Innlegg: 753
Registrert: 14 feb 2014, 18:52
Motorsykkelen din: Aprilia SR50R
Sted: Oslo

Re: Rustne bremseskiver

Legg inn av Orion »

Er det mulig å forhindre korrusjon på bremseskivene? Tenker hovedsaklig under vinterlagring, og på bremseskiver som er kjent for å ruste. Eksempel smøre inn med noe godstoff (WD40?) før en setter den vekk og vaske vekk på våren?


Sent from my iPod touch using Tapatalk

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Rustne bremseskiver

Legg inn av JohnnyTh »

Orion skrev:Er det mulig å forhindre korrusjon på bremseskivene? Tenker hovedsaklig under vinterlagring, og på bremseskiver som er kjent for å ruste. Eksempel smøre inn med noe godstoff (WD40?) før en setter den vekk og vaske vekk på våren?


Sent from my iPod touch using Tapatalk
Jeg har brukt WD40 eller 5-56 når jeg lagrer sykkelen utendørs mens jeg er på jobb. Virker som det har en efekt
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Orion
Innlegg: 753
Registrert: 14 feb 2014, 18:52
Motorsykkelen din: Aprilia SR50R
Sted: Oslo

Re: Rustne bremseskiver

Legg inn av Orion »

Påvirker det bremsene om man får WD40/5-56 på bremseklossene? Mener om det er nok å tørke av med ei fille før man tar sykkelen i bruk.


Sent from my iPod touch using Tapatalk

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Rustne bremseskiver

Legg inn av simpson »

Barbarozza skrev:

ZZZR1400 og GTR1400 er kjent for å ha noe av de beste bremsene i markedet originalt..så synes ikke du skal bekymre deg noe særlig
Kanskje innen touringkonseptet men ikke i markedet generelt.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Rustne bremseskiver

Legg inn av JohnnyTh »

simpson skrev:
Barbarozza skrev:

ZZZR1400 og GTR1400 er kjent for å ha noe av de beste bremsene i markedet originalt..så synes ikke du skal bekymre deg noe særlig
Kanskje innen touringkonseptet men ikke i markedet generelt.
Det har du sikkert rett i. ZZR og GTR er jo ikke så veldig vanlige sykkler, så sikkert ikke så mange som vet at de har de beste bremsene.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Rustne bremseskiver

Legg inn av poulet_cavalier »

Orion skrev:Påvirker det bremsene om man får WD40/5-56 på bremseklossene? Mener om det er nok å tørke av med ei fille før man tar sykkelen i bruk.


Sent from my iPod touch using Tapatalk
Jeg fikk wd40 på bremseskiver og klosser (ikke med vilje). Det ble tilnærmet null brems etterpå så det anbefaler jeg *ikke*. Det ble også *mye* gnikking med bremserens for å få skiten vekk igjen.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Rustne bremseskiver

Legg inn av simpson »

poulet_cavalier skrev:
Orion skrev:Påvirker det bremsene om man får WD40/5-56 på bremseklossene? Mener om det er nok å tørke av med ei fille før man tar sykkelen i bruk.


Sent from my iPod touch using Tapatalk
Jeg fikk wd40 på bremseskiver og klosser (ikke med vilje). Det ble tilnærmet null brems etterpå så det anbefaler jeg *ikke*. Det ble også *mye* gnikking med bremserens for å få skiten vekk igjen.
Nå er jo WD- 40 laget for bla smøring så det er jo kkke så rart.....

Orion
Innlegg: 753
Registrert: 14 feb 2014, 18:52
Motorsykkelen din: Aprilia SR50R
Sted: Oslo

Rustne bremseskiver

Legg inn av Orion »

Var en som smurte bremseskivene med det før han lagret sykkelen utendørs. Derfor jeg spurte.

Andre tips for å forhindre/utsette korrusjon på bremseskiver mottas med takk. Går ut fra regelmessig vask er ett av dem.


Sent from my iPod touch using Tapatalk

Svar