Kompisen min og jeg har byttet hele drevpakken og når han hadde montert alt, så var clutchen borte. Jeg så litt på denne løsningen med 3 kuler og en plate med spor til disse kulene, men skjønte ikke mye, verken ved å studere patenten eller manualen..
Noen triks?
Jompa, jeg trenger hjelp med clutch rod gpz1100
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Jompa, jeg trenger hjelp med clutch rod gpz1100
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, jeg trenger hjelp med clutch rod gpz1100
Betyr det at clutchklipa gikk helt inn uten motstand ?
Posisjon på armen gir seg selv, ca 1/3 omdreining med mulighet for bevegelse i forhold til dekslet og wiren.
Har dere hatt oppe det lille dekslet på sida av dekslet ? Justeringa til Clutchen sitter under dekslet. Stram skruen til den "botner" og slakk den en halv millimeter så det blir litt klaring til trykkstanga, og lås låsemuttern.
Wiren justeres etterpå på vanlig måte.
Patenten med de tre kulen er ganske enkel.
Kulene ligger i hvert sitt hull i ei plate i bunnen av det store hullet som mekanismen er tredd nedi.
Det er denne plata man flytter ut eller inn med justeringsskruen. Det er samme hvilken vei holderen med de tre kulene monteres, selv om det er ei flat side på holderen.
Hullene til kulene blir grunnere på den ene sida, sånn at når den bevegelie delen med tilsvarende hull (3 stk) vris trykker den på "pushroden".
Det er bare snakk om en til to mm bevegelse, men nolk til å løse ut clutshen.
Samme clutchmekanisme på alle Z 1000 og 1100 motorer.
Posisjon på armen gir seg selv, ca 1/3 omdreining med mulighet for bevegelse i forhold til dekslet og wiren.
Har dere hatt oppe det lille dekslet på sida av dekslet ? Justeringa til Clutchen sitter under dekslet. Stram skruen til den "botner" og slakk den en halv millimeter så det blir litt klaring til trykkstanga, og lås låsemuttern.
Wiren justeres etterpå på vanlig måte.
Patenten med de tre kulen er ganske enkel.
Kulene ligger i hvert sitt hull i ei plate i bunnen av det store hullet som mekanismen er tredd nedi.
Det er denne plata man flytter ut eller inn med justeringsskruen. Det er samme hvilken vei holderen med de tre kulene monteres, selv om det er ei flat side på holderen.
Hullene til kulene blir grunnere på den ene sida, sånn at når den bevegelie delen med tilsvarende hull (3 stk) vris trykker den på "pushroden".
Det er bare snakk om en til to mm bevegelse, men nolk til å løse ut clutshen.
Samme clutchmekanisme på alle Z 1000 og 1100 motorer.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Jompa, jeg trenger hjelp med clutch rod gpz1100
I think I figure it out :)
Jeg åpnet den lille luken på framdrevsdekselet og fjernet låsemutteren og skrudde til hendelen gikk helt ut. Om den frir clutchen helt, vet jeg ikke, for eieren gikk å la seg og jeg hadde ikke nøkkel til å starte den. Han får finjustere selv i såfall..
Jeg åpnet den lille luken på framdrevsdekselet og fjernet låsemutteren og skrudde til hendelen gikk helt ut. Om den frir clutchen helt, vet jeg ikke, for eieren gikk å la seg og jeg hadde ikke nøkkel til å starte den. Han får finjustere selv i såfall..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Jompa, jeg trenger hjelp med clutch rod gpz1100
Jeg dro armen inne i dekselet så langt jeg fikk til før jeg trykket hylsa ned på de 3 kulene. Deretter skrudde jeg på justeringsskruen til hendelen gikk helt ut, slik den er når clutchen ikke er engasjert.
Han må sikkert finjustere i morgen, men jeg er en sånn kar som ikke klarer å la halvgjort arbeid liggende og i morgen tidlig tenkte jeg å kjøre til Bodø..
Han må sikkert finjustere i morgen, men jeg er en sånn kar som ikke klarer å la halvgjort arbeid liggende og i morgen tidlig tenkte jeg å kjøre til Bodø..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
