Hvordan ville du kjørt her?
- Bjerknez
- Innlegg: 24620
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Hvordan ville du kjørt her?
Dette er egentlgi ikke et spørsmål som jeg lurer på lenger, men vil gjerne sjekke om andre er oppdatert angående riktig plassering i den rundkjøringen som sees her.
PS! Ikke skriv noen utfyllende forklaring som kan hjelpe eller evt. villede andre.
Skriv fargen på den linjen på bildet som du mener/vet er den riktige måten å plassere seg på i akkurat denne rundkjøringen når du skal rett frem og kommer fra høyre i bildet.
PS! Ikke skriv noen utfyllende forklaring som kan hjelpe eller evt. villede andre.
Skriv fargen på den linjen på bildet som du mener/vet er den riktige måten å plassere seg på i akkurat denne rundkjøringen når du skal rett frem og kommer fra høyre i bildet.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Hvordan ville du kjørt her?
Blå
Sent from my iPod touch using Tapatalk
Sent from my iPod touch using Tapatalk
- schnellfahrer
- Innlegg: 139
- Registrert: 13 jul 2012, 18:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE 2017
- Bosted: Skien
- jongsanim
- Innlegg: 1008
- Registrert: 20 mai 2013, 18:51
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Re: Hvordan ville du kjørt her?
Blå
Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
- MLeikarnes
- Innlegg: 959
- Registrert: 11 nov 2012, 01:53
- Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
- Bosted: Fræna, Møre og Romsdal
Re: Hvordan ville du kjørt her?
Blå
Sent from my Galaxy S3
Sent from my Galaxy S3
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!
Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!
Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/
- Bjerknez
- Innlegg: 24620
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvordan ville du kjørt her?
Heldigvis ikke bare meg som trengte en oppfrisking på rundkjøringer her, hehe.
- Bjerknez
- Innlegg: 24620
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvordan ville du kjørt her?
Skal jeg gi det rette svaret her, eller skal vi vente litt til?
Husk å se nøye på rundkjøringen :)
Husk å se nøye på rundkjøringen :)
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Hvordan ville du kjørt her?
Gul og blå (men mest gul)
Det går for det samme så lenge det ikke er noen tredje utkjørsel, da den ser ut til å være enveiskjørt.
Det går for det samme så lenge det ikke er noen tredje utkjørsel, da den ser ut til å være enveiskjørt.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- Bjerknez
- Innlegg: 24620
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvordan ville du kjørt her?
Tenk at man komemr med motorsykkel inn mot denne rundkjøringen. Man skal rett frem. Hvordan vilel du kjørt for å "imponere" sensor og kjørelærer?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvordan ville du kjørt her?
Valgfritt, men fortrinnsvis gul...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Blueberry
- Innlegg: 47
- Registrert: 05 mai 2014, 23:23
- Motorsykkelen din: '05 Honda XR125L
- Bosted: Gjøra, Sunndal
Re: Hvordan ville du kjørt her?
Var litt lur den der, hehe. Ville valgt blå.
- Bjerknez
- Innlegg: 24620
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvordan ville du kjørt her?
Kan vel avsløra at det er blå som er riktig i dette tillfellet.
Grunnen er at siste utkjørsel er rett frem og så lenge man skal ut av rundkjøringen i siste utkjørsel, så skal man ligge innerst (venstre). Altså blå. Utkjørselen som går ut der man kommer fra teller ikke.
Ligger man ytterst her, så sperrer man evt. for en bil som skal til høyre. De som kommer i mot kan også missoppfatte situasjonen og tro du skal til høyre siden du har plassert deg mot høyre. Dermed så er det "beste" valget den blå linjen :)
Grunnen er at siste utkjørsel er rett frem og så lenge man skal ut av rundkjøringen i siste utkjørsel, så skal man ligge innerst (venstre). Altså blå. Utkjørselen som går ut der man kommer fra teller ikke.
Ligger man ytterst her, så sperrer man evt. for en bil som skal til høyre. De som kommer i mot kan også missoppfatte situasjonen og tro du skal til høyre siden du har plassert deg mot høyre. Dermed så er det "beste" valget den blå linjen :)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvordan ville du kjørt her?
Tja...
Vegsen.no om kjøring i rundkjøringer:
http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasj ... 3%B8ringer" onclick="window.open(this.href);return false;
"Feltplassering
Generelt:Plassering gir nyttig informasjon om hvor en skal.
For feltplassering ved kjøring i rundkjøring gjelder i utgangspunktet reglene som i et vanlig vegkryss, dvs analogisk anvendelse av trafikkreglene § 6 og de føringer som ligger i trafikkreglene § 5 nr. 1.
På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen. Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre (min understrekning - AJ) . Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre.
Selve utkjøringen av en rundkjøring skjer i realiteten, uansett hvor en foretar utkjøringen, ved at en foretar en høyresving ut av rundkjøringen.
Ved feltskifte har den som skal skifte kjørefelt, vikeplikt.
Det er ikke snakk om å anvende flettereglene i selve rundkjøringen. I rundkjøringer med flere felt er det kun feltskiftebestemmelsene som skal anvendes. Det at det eventuelt er én veg ut av rundkjøring med bare ett felt medfører derfor ingen fletting i rundkjøringen.
Merknader:
Det vil imidlertid ikke alltid være brudd på vegtrafikkovgivningens bestemmelser dersom man velger høyre felt og kjører lenger enn rett frem i rundkjøringen. Det vil ofte f.eks kunne være ulikhet mellom skilting rett frem og hvordan vegen i realiteten går ut i forhold til innkjøringen. Dessuten vil det f.eks måtte tillates at f.eks syklister bruker ytre kjørefelt i rundkjøringen."
I den avbildede rundkjøringa er det vel neppe særlig tvil om at man skal rett fram. Veinummeret før og etter rundkjøringen er en klar indikasjon på dette...
Om det er fastslått at blå alene er fasiten, tillater jeg meg likevel å være (litt...
) uenig.


Vegsen.no om kjøring i rundkjøringer:
http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasj ... 3%B8ringer" onclick="window.open(this.href);return false;
"Feltplassering
Generelt:Plassering gir nyttig informasjon om hvor en skal.
For feltplassering ved kjøring i rundkjøring gjelder i utgangspunktet reglene som i et vanlig vegkryss, dvs analogisk anvendelse av trafikkreglene § 6 og de føringer som ligger i trafikkreglene § 5 nr. 1.
På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen. Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre (min understrekning - AJ) . Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre.
Selve utkjøringen av en rundkjøring skjer i realiteten, uansett hvor en foretar utkjøringen, ved at en foretar en høyresving ut av rundkjøringen.
Ved feltskifte har den som skal skifte kjørefelt, vikeplikt.
Det er ikke snakk om å anvende flettereglene i selve rundkjøringen. I rundkjøringer med flere felt er det kun feltskiftebestemmelsene som skal anvendes. Det at det eventuelt er én veg ut av rundkjøring med bare ett felt medfører derfor ingen fletting i rundkjøringen.
Merknader:
Det vil imidlertid ikke alltid være brudd på vegtrafikkovgivningens bestemmelser dersom man velger høyre felt og kjører lenger enn rett frem i rundkjøringen. Det vil ofte f.eks kunne være ulikhet mellom skilting rett frem og hvordan vegen i realiteten går ut i forhold til innkjøringen. Dessuten vil det f.eks måtte tillates at f.eks syklister bruker ytre kjørefelt i rundkjøringen."
I den avbildede rundkjøringa er det vel neppe særlig tvil om at man skal rett fram. Veinummeret før og etter rundkjøringen er en klar indikasjon på dette...
Om det er fastslått at blå alene er fasiten, tillater jeg meg likevel å være (litt...


_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24620
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvordan ville du kjørt her?
To kjørelærere sier vertfall at det er det blå som er det riktige i denne rundkjøringen. jeg spurte om dette da jeg vet jeg får denne på oppkjøringen. Jeg fikk beskjed om at hvis jeg fulgte blå linje her så imponerer jeg sensor.AJ skrev:Tja...![]()
Vegsen.no om kjøring i rundkjøringer:
http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasj ... 3%B8ringer" onclick="window.open(this.href);return false;
"Feltplassering
Generelt:Plassering gir nyttig informasjon om hvor en skal.
For feltplassering ved kjøring i rundkjøring gjelder i utgangspunktet reglene som i et vanlig vegkryss, dvs analogisk anvendelse av trafikkreglene § 6 og de føringer som ligger i trafikkreglene § 5 nr. 1.
På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen. Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre (min understrekning - AJ) . Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre.
Selve utkjøringen av en rundkjøring skjer i realiteten, uansett hvor en foretar utkjøringen, ved at en foretar en høyresving ut av rundkjøringen.
Ved feltskifte har den som skal skifte kjørefelt, vikeplikt.
Det er ikke snakk om å anvende flettereglene i selve rundkjøringen. I rundkjøringer med flere felt er det kun feltskiftebestemmelsene som skal anvendes. Det at det eventuelt er én veg ut av rundkjøring med bare ett felt medfører derfor ingen fletting i rundkjøringen.
Merknader:
Det vil imidlertid ikke alltid være brudd på vegtrafikkovgivningens bestemmelser dersom man velger høyre felt og kjører lenger enn rett frem i rundkjøringen. Det vil ofte f.eks kunne være ulikhet mellom skilting rett frem og hvordan vegen i realiteten går ut i forhold til innkjøringen. Dessuten vil det f.eks måtte tillates at f.eks syklister bruker ytre kjørefelt i rundkjøringen."
I den avbildede rundkjøringa er det vel neppe særlig tvil om at man skal rett fram. Veinummeret før og etter rundkjøringen er en klar indikasjon på dette...
Om det er fastslått at blå alene er fasiten, tillater jeg meg likevel å være (litt...) uenig.
Hvis man ser på bildet så er det ingen skilt man skal bry seg om. Heller ingen syklister etc. man skal rett og slett rett frem i avbildet rundkjøring og da er det blå som er riktig i dette tillfelle. Så hvis du er uenig med meg, så er du også uenig med to kjørelærere :-)å
Jeg trodde det var gul som var riktig selv, men ble sporenstreks rettet på stedet ved at kjørelærer "rykket" i sykkelen.
Re: Hvordan ville du kjørt her?
Blå er nok sikkert best men i fålge lovverket kan man altså og kjøre i gult spor. Så kan kjørelærerne være så uenige de bare vil. Selv plaserer jeg meg som regel alltid i den blå linjen for der er det minst biler og så fletter mann inn i rundkjøringen. Dvs hvis rundkjøringen har to felt i utkjøringen, med plass til fletting.Bjerknez skrev:To kjørelærere sier vertfall at det er det blå som er det riktige i denne rundkjøringen. jeg spurte om dette da jeg vet jeg får denne på oppkjøringen. Jeg fikk beskjed om at hvis jeg fulgte blå linje her så imponerer jeg sensor.AJ skrev:Tja...![]()
Vegsen.no om kjøring i rundkjøringer:
http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasj ... 3%B8ringer" onclick="window.open(this.href);return false;
"Feltplassering
Generelt:Plassering gir nyttig informasjon om hvor en skal.
For feltplassering ved kjøring i rundkjøring gjelder i utgangspunktet reglene som i et vanlig vegkryss, dvs analogisk anvendelse av trafikkreglene § 6 og de føringer som ligger i trafikkreglene § 5 nr. 1.
På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen. Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre (min understrekning - AJ) . Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre.
Selve utkjøringen av en rundkjøring skjer i realiteten, uansett hvor en foretar utkjøringen, ved at en foretar en høyresving ut av rundkjøringen.
Ved feltskifte har den som skal skifte kjørefelt, vikeplikt.
Det er ikke snakk om å anvende flettereglene i selve rundkjøringen. I rundkjøringer med flere felt er det kun feltskiftebestemmelsene som skal anvendes. Det at det eventuelt er én veg ut av rundkjøring med bare ett felt medfører derfor ingen fletting i rundkjøringen.
Merknader:
Det vil imidlertid ikke alltid være brudd på vegtrafikkovgivningens bestemmelser dersom man velger høyre felt og kjører lenger enn rett frem i rundkjøringen. Det vil ofte f.eks kunne være ulikhet mellom skilting rett frem og hvordan vegen i realiteten går ut i forhold til innkjøringen. Dessuten vil det f.eks måtte tillates at f.eks syklister bruker ytre kjørefelt i rundkjøringen."
I den avbildede rundkjøringa er det vel neppe særlig tvil om at man skal rett fram. Veinummeret før og etter rundkjøringen er en klar indikasjon på dette...
Om det er fastslått at blå alene er fasiten, tillater jeg meg likevel å være (litt...) uenig.
Hvis man ser på bildet så er det ingen skilt man skal bry seg om. Heller ingen syklister etc. man skal rett og slett rett frem i avbildet rundkjøring og da er det blå som er riktig i dette tillfelle. Så hvis du er uenig med meg, så er du også uenig med to kjørelærere :-)å
Jeg trodde det var gul som var riktig selv, men ble sporenstreks rettet på stedet ved at kjørelærer "rykket" i sykkelen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvordan ville du kjørt her?
Antakelig ikke bare de to heller. Og tar det med stor ro. Også i rundkjøringene...Bjerknez skrev: Så hvis du er uenig med meg, så er du også uenig med to kjørelærere :-)å

Så lenge lovverket/lovtolkningene er såpass fleksible som de er.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Hvordan ville du kjørt her?
Helt klart blå.
Siden svaret er gitt - litt utfyllende:
Kunne kanskje vært valgfritt om veien som kommer inn til rundkjøringen nedenfra hadde vært noe annet enn enveiskjørt inn i rundkjøringen...
Ellers kan man forsåvidt ligge i ytre felt hele veien i alle rundkjøringer utifra regelen om vikeplikt ved feltskifte, men da er man ikke helt i "synk" med bilene/vanlig trafikkavvikling - og som motorsyklist hjelper det lite å ha teknisk rett, hvis man ikke vil bruke mye tid på sykehus/verksted.
Det blir det samme som å blinke venstre når du skal en utkjøring til venstre - forsåvidt "valgfritt" - men det er lurt for oss på MC som ikke sitter godt beskyttet i et "bur". Jeg skifter også til å blinke til høyre når neste utkjøring er den jeg skal ut. (For å gi best mulig flyt for de som venter ved/er på vei inn mot neste innkjøring i rundkjøringen).
Siden svaret er gitt - litt utfyllende:
Kunne kanskje vært valgfritt om veien som kommer inn til rundkjøringen nedenfra hadde vært noe annet enn enveiskjørt inn i rundkjøringen...
Ellers kan man forsåvidt ligge i ytre felt hele veien i alle rundkjøringer utifra regelen om vikeplikt ved feltskifte, men da er man ikke helt i "synk" med bilene/vanlig trafikkavvikling - og som motorsyklist hjelper det lite å ha teknisk rett, hvis man ikke vil bruke mye tid på sykehus/verksted.
Det blir det samme som å blinke venstre når du skal en utkjøring til venstre - forsåvidt "valgfritt" - men det er lurt for oss på MC som ikke sitter godt beskyttet i et "bur". Jeg skifter også til å blinke til høyre når neste utkjøring er den jeg skal ut. (For å gi best mulig flyt for de som venter ved/er på vei inn mot neste innkjøring i rundkjøringen).
Sist redigert av RuneMC den 26 mai 2014, 15:02, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Bjerknez
- Innlegg: 24620
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvordan ville du kjørt her?
Jeg er bare glad for at det ikke bare var meg som tok feil her. Får liksom inntrykk av at ALLE kan det med rundkjøringer, men i praksis så ser det litt annerledes ut.AJ skrev:Antakelig ikke bare de to heller. Og tar det med stor ro. Også i rundkjøringene...Bjerknez skrev: Så hvis du er uenig med meg, så er du også uenig med to kjørelærere :-)å![]()
Så lenge lovverket/lovtolkningene er såpass fleksible som de er.
Men... jeg har nå uansett til gode å kjøre på noen/bli påkjørt i en rundkjøring etter 20 år med klasse B. Flaks?..tja... :-)
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Hvordan ville du kjørt her?
Å her er det mest vesentlige i hele diskusjonenBjerknez skrev:AJ skrev:Jeg er bare glad for at det ikke bare var meg som tok feil her. Får liksom inntrykk av at ALLE kan det med rundkjøringer, men i praksis så ser det litt annerledes ut.Bjerknez skrev:

Man kan kjøre så perfekt man bare vil i rundkjøringer. Men du kan ta deg faan på at
brorparten av de som kjører igjennom samme rundkjøring, har en helt annen
mening/"eller ingen mening" om hva som er korrekt

Unngå å kjøre paralellt med andre (så sant du kan). Å vær superoppmerksom
på de du deler rundkjøring med
Det er du som er "myk", og alltid den tapende

Sist redigert av ojda den 26 mai 2014, 09:44, redigert 1 gang totalt.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- Staven
- Innlegg: 174
- Registrert: 02 apr 2014, 21:36
- Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 600 k6
- Bosted: Hadeland
Re: Hvordan ville du kjørt her?
Gul
Sent fra min HTC One via Tapatalk
Sent fra min HTC One via Tapatalk
Hadeland. Suzuki Gsxr 600 2006
2014 - 8800km
2015 - venter!!
2014 - 8800km
2015 - venter!!