Harley Davidson Sportster 883 97'

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
egvikje
Innlegg: 4
Registrert: 05 jun 2014, 23:23
Motorsykkelen din: Xxxxxxxxx

Harley Davidson Sportster 883 97'

Legg inn av egvikje »

Fordeler og ulemper kontra japanske sykler i samme klassen?
Er den noe man spesielt bør se etter av typiske feil og mangler?
Kjørekomfort?
Vibrasjoner?
Er klar over at det fort kan bli mye skruing på disse syklene, men er glad i og skru selv, og har hørt at sporster er enkle å skru på og relativt billig og enkelt å få tak i deler.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Harley Davidson Sportster 883 97'

Legg inn av Intruder »

Harley er vel mtrent sm andre sykler kvalitetsmessig,så jeg ville ikke tvilt et sekund om jeg skulle byttet... :thumleft

De som sier det er noe ræl burde vel da ta inn over seg at den tross alt er helt i toppen hva angår salg i Norge..

Men hmm..........de ser ut som en MC skal gjøre,skrekk og gru... :mc7
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Harley Davidson Sportster 883 97'

Legg inn av gorbys »

Harley sin evo motor skal være etter det eg har lest og høyrt fra andre som kjøyrer harley deira beste.

Litt lesestoff: http://www.motorcyclenews.com/mcn/biker ... --current/" onclick="window.open(this.href);return false;

egvikje
Innlegg: 4
Registrert: 05 jun 2014, 23:23
Motorsykkelen din: Xxxxxxxxx

Re: Harley Davidson Sportster 883 97'

Legg inn av egvikje »

Takker for svar.
Noen som har kjørt den mye?
Er den treig og tung å kjøyre?
Har lest at bremsene er i det svakeste laget med bare en bremseskive fremme :sk?

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Harley Davidson Sportster 883 97'

Legg inn av Crinos »

Hei,

Jeg er rimelig HD man. Har bare hatt HD'er i min stall, kun veteraner dog og kun big-twins. Har fått kjørt litt sportster, men det er pent lite.

Harley-Davidson er en "greie". En lidenskap. Det finnes ingen fornuftige årsaker til å velge en HD ovenfor et annet merke, japansk eller europeisk. Annet enn.
Motoren og drivlinje... Det bare varer... varer og vaaaaaaaaarer.... Jeg tror det er få som kan matche livslengde på original maskiner. Selv om jeg har hørt at noen BMW GS'er har levd mange hundre tusen kilometer (Vi har jo tagesk med sine GS'er som har gått rimelig langt).

Det Sportster skal ha, som ikke big-twin's har like mye, er en mye mer turtall leken motor. Den er raskere på responsen, mens en big-twin trenger å tenke seg litt om før det braker løs.
En 883 er også liten nok til å være veldig lettkjørt og en med originalt oppsett har en fin geometri som gjør at den er veldig leken i trafikken, samtidig som den er meget komfortabel å kjøre.

Originale single disc er i grunnen ikke et problem. Jeg har en stor og tung big-twin, og ikke bidrar jeg som lettvekter der jeg bidrar godt på prosentsatsen av totalvekta.. Men har over hodet ingen problemer med å låse frembremsa om ønskelig, og det med så og si originale kalippere. (Sykkelen er veteran, så kalipperene er blitt byttet ut en gang eller to).

Av problemer som jeg kjenner til med litt eldre sportstere, er tenninga som ofte kan være litt fjusken... Dvs, den feiltenner på gitte turtall under pådrag. Noe man lett vil oppdage under en prøvetur. Vanligste fix på dette problemet er å bytte tenningsmodul, som koster fra ca 1.500,- opp til ca 3.500,-
Fks en veldig populær tenningsmodul Dyna 2000i setter deg tilbake ca 2.000,- og er en tenningsmodul jeg kan anbefale.

883'en har for "oss big-twin'ere" litt litte ompfa og moment, men det hele spørs jo hva du forventer deg og hva du er vandt med.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
spiritofwinter
Innlegg: 98
Registrert: 22 apr 2014, 21:45
Motorsykkelen din: 2015 KTM 1190 Adventure R
Sted: Sunnmøre

Re: Harley Davidson Sportster 883 97'

Legg inn av spiritofwinter »

Har kun kjørt nyere HD Sportster. Lånte meg en 2012 mod i USA i fjor, denne var såpass ny at der var ingen problemer med noen ting. Men en fantastisk opplevelse å kjøre på amerikanske landeveier :D

Står for sovit en eldre Sportster eller lignende på ønskelisten for neste år, må bare komme meg til USA å finne en.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Harley Davidson Sportster 883 97'

Legg inn av Crinos »

Siden du er i markedet... http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=56&t= ... 90#p218690" onclick="window.open(this.href);return false;
Godt mulig du allerede har sett den, men om ikke, er du nå klar over den :)
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Svar