Tennpluggtråden - om tennpluggbytte, typer tennplugg osv.
Lagt inn: 23 jul 2014, 20:14
Vi har noen tennplugg-tråder her inne, men ingen om tennplugger generell hvor det også inviteres til å fortelle andre om hvordan man går fram for komme til tennpluggene på syklene.
Det er jo et faktum at det kan svært så klundrete og vanskelig å komme til, selv med sykkelens originalverktøy.
Så jeg tror det kan være folk her inne som vil sette pris på en "how-to" når de oppdager at det slett ikke er noen 5-minutters jobb å skifte plugger på sykkelen.
Noe det faktisk er på neon, deriblant Moto Guzzi Stelvio, hvor 5 minutter er "et hav av tid"...
Vet ikke hvor stor interessen er, men her kan dere også komme med meninger og erfaringer med pluggtyper. Er stadig utvikling på denne fronten også. Et stikkord kan være iridium-plugger...
Har byttet til Denso Iridium Power selv på Stelvio'en etter tips fra en Stelvio NTX eier i USA. Som så mange andre hadde han litt for mye "surging" og jaging på lavturtall og bestemte turtallsområder for øvrig på sykkelen sin og prøvde alle løsninger uten at noe hjalp. Et ikke ukjent fenomen med mange moderne tosylindra MC-motorer.
Løsningen, iflg. Guzzi-eieren i Unaiten var Denso Iridium Power. Srtelvio'en hans fikk en langt mykere og jevnere gange etter pluggbyttet.
Dette fristet til å prøve selv. Ikke fordi jeg har samme problem med min Stelvio. Litt nykking på lavt turtall har jeg enda, men det mest ble borte etter at jeg koblet ut lambdasondene og "spritet opp" CO'en noen få hakk.
Men etter at Denso'ene kom på plass ble det en merkbar endring til det enda bedre.
Fornøyd så langt etter en testtur på ca. 3 mil.
Blir enda mer fornøyd om det skulle vise seg at iridium-pluggene har mer en dobbelt så lang levetid som de konvensjonelle NGK pluggene.
Og så noen bilder:

Pluggbytte på Stelvio er latterlig enkelt: Vippe ut Guzzi-logoen for å få tilgang til dekselskruen, deretter av med plugghette og inn med pluggnøkkel. Gjort på to minutter.



Det er jo et faktum at det kan svært så klundrete og vanskelig å komme til, selv med sykkelens originalverktøy.
Så jeg tror det kan være folk her inne som vil sette pris på en "how-to" når de oppdager at det slett ikke er noen 5-minutters jobb å skifte plugger på sykkelen.
Noe det faktisk er på neon, deriblant Moto Guzzi Stelvio, hvor 5 minutter er "et hav av tid"...

Vet ikke hvor stor interessen er, men her kan dere også komme med meninger og erfaringer med pluggtyper. Er stadig utvikling på denne fronten også. Et stikkord kan være iridium-plugger...
Har byttet til Denso Iridium Power selv på Stelvio'en etter tips fra en Stelvio NTX eier i USA. Som så mange andre hadde han litt for mye "surging" og jaging på lavturtall og bestemte turtallsområder for øvrig på sykkelen sin og prøvde alle løsninger uten at noe hjalp. Et ikke ukjent fenomen med mange moderne tosylindra MC-motorer.
Løsningen, iflg. Guzzi-eieren i Unaiten var Denso Iridium Power. Srtelvio'en hans fikk en langt mykere og jevnere gange etter pluggbyttet.
Dette fristet til å prøve selv. Ikke fordi jeg har samme problem med min Stelvio. Litt nykking på lavt turtall har jeg enda, men det mest ble borte etter at jeg koblet ut lambdasondene og "spritet opp" CO'en noen få hakk.
Men etter at Denso'ene kom på plass ble det en merkbar endring til det enda bedre.
Fornøyd så langt etter en testtur på ca. 3 mil.
Blir enda mer fornøyd om det skulle vise seg at iridium-pluggene har mer en dobbelt så lang levetid som de konvensjonelle NGK pluggene.
Og så noen bilder:

Pluggbytte på Stelvio er latterlig enkelt: Vippe ut Guzzi-logoen for å få tilgang til dekselskruen, deretter av med plugghette og inn med pluggnøkkel. Gjort på to minutter.


