Fjusking ved pådrag cbx 750f

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Viddien1980
Innlegg: 16
Registrert: 28 apr 2013, 23:57
Motorsykkelen din: Suzuki gs 650 L
Sted: Hommersåk ( Sandnes)

Fjusking ved pådrag cbx 750f

Legg inn av Viddien1980 »

Hei.
Har en gammel sliter, en 87 Honda CBX 750F. Den starter lett og lar seg ruse uten fjusk i fri.
Ved pådrag, særlig på mellom 3500 og opp til 6000 så sliter den med å komme opp i turtall. Virker nesten som turbo lagg for når den først kommer går den som et skudd.

Snakket med honda forhandler, og han sa at det skulle være svært usynkrone gassere før problemet blir så markant som jeg beskrev. Han skulle forøvrig ha 6000 for en synkronisering.
Jeg har byttet olje og luftfilter nylig. Så kansje tennpluggene er årsaken??
Denne har hydrauliske løftere så ventiljustering er vel utelukket.

Noen gode tips ??

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1598
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Fjusking ved pådrag cbx 750f

Legg inn av Kjellrf »

Mulighet for usynkrone forgassere kan du sjekke ved kaldstart. Hvis alle svanehalsene blir like fort varme etter at motoren startes, er synkroniseringen iorden. Blir de ulikt varme, har du ett eller annet problem med tenning, forgassere, synkronisering eller ventiler.

På eldre kjøretøy har jeg og andre noen ganger hatt positive resultater ved å bruke injektor/injectionrens. Har brukt STP sin, så den kan anbefales. Den renser opp i alle små ganger og dyser i forgasserne.

En annen feilkilde jeg har opplevd på det turtallet, er defekte plugghetter. De skal ohmes, og ha ca 5 K ohm motstand.
Eller mellom 20K-30K mellom plugghette 1 og 4, og det samme mellom 2 og 3. Dvs hettene som går inn på samme koil.

En annen feil på disse, var rådebank på syl 3. På 84 modellen var det lite olje, slik at de lett fikk rådebank når man kjørte hardt med lite olje på motoren. Husk også på en spesiell teknikk for å peile olja, og at peilepinnen ikke skal skrus ned når man peiler, bare dyppes.

Ellers er nok sykkelen din en overligger, CBX750F fra 87 tror jeg aldri blei aldri tatt inn, kan være overligger fra 85 eller kanskje 86.
Sjekk rammenr.

Mener årsmodellene er som dette, etter rammenr:
RC17-20XXXXXX CBX750FE 1984
RC17-21XXXXXX CBX750FF 1985
RC17-22XXXXXX CBX750FG 1986

Viktig å vite når du skal bestille deler, og få alt riktig. Dessuten er det lav årsavgift fra det året sykkelen er 30 år, gjelder fra produksjonsår, ikke reg.år.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

ZZR-Erling

Re: Fjusking ved pådrag cbx 750f

Legg inn av ZZR-Erling »

Tipper på skit i forgasserene.

Brukeravatar
Viddien1980
Innlegg: 16
Registrert: 28 apr 2013, 23:57
Motorsykkelen din: Suzuki gs 650 L
Sted: Hommersåk ( Sandnes)

Re: Fjusking ved pådrag cbx 750f

Legg inn av Viddien1980 »

Takk Kjellrf for gode tips. Får finne frem multimeteret i morgen å kjøpe noe dyserens.

ZZR-Erling

Re: Fjusking ved pådrag cbx 750f

Legg inn av ZZR-Erling »

Viddien1980 skrev:Takk Kjellrf for gode tips. Får finne frem multimeteret i morgen å kjøpe noe dyserens.
Kan være greit å gjøre en ting igangen, det enkleste først.

Brukeravatar
Viddien1980
Innlegg: 16
Registrert: 28 apr 2013, 23:57
Motorsykkelen din: Suzuki gs 650 L
Sted: Hommersåk ( Sandnes)

Re: Fjusking ved pådrag cbx 750f

Legg inn av Viddien1980 »

Bilde

Så da er dette igrunn en 84 modell ?
Vognkortet sier 1987 og jeg betalte full årsavgift. Kan jeg få endret dette ?

Var forøvrig litt lite olje, men godt opp på pinnen. Toppet den helt nå.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1598
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Fjusking ved pådrag cbx 750f

Legg inn av Kjellrf »

Ser sånn ut, hvis jeg husker rett.

1. Få tak i en kopi av tollkortet (ring og be om å få sendt en kopi), der står det når den er fortollet inn.
Evt hvis den er importert seinere (mest sannsynlig), få en bekreftelse på når den er produsert fra importøren (Kellox AS).

2. Gå på Trafikkstasjon og få de til å legge inn en kommentar i vognkortet om at kjøretøyet er produsert i 1984.

3. Send en søknad til Toll & avgift om refundering av mellomlegget mellom høy og lav årsavgift for inneværende år. Hvis du har omregistrert den i år, kan du også be om å få refundert omreg.avgifta.

Henvis til lovteksten i:
Stortingsvedtak om særavgifter til statskassen for budsjettåret 2014
B. Årsavgift (kap. 5536 post 72) $ 1. f) 11
D. Omregistreringsavgift (kap. 5536 post 75) $2 d)

Her kan du finne reglene:
http://lovdata.no/dokument/STV/forskrif ... #%C2%A71_3" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg fikk avslag første gang, men fikk medhold på anken, med beklagelse. Trolig er det vanlige saksbehandlere som tar første henvendelse, mens juristene tar ankene.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Viddien1980
Innlegg: 16
Registrert: 28 apr 2013, 23:57
Motorsykkelen din: Suzuki gs 650 L
Sted: Hommersåk ( Sandnes)

Re: Fjusking ved pådrag cbx 750f

Legg inn av Viddien1980 »

Takker for svar. Får begynne prosessen med statens tviltilsyn.

Svar