KjellV sin logg. Sesongstart?

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37861
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av AJ »

Kopparleden synes jeg selv er oppskrytt. Ganske uinspirerende synes jeg. Mye natur, selvfølgelig, men kjedelig veistrekning. Eneste interessante jeg opplevde på turen jeg hadde på denne veien var en reinsflokk som satte en midlertidig stopper for turen.

Når det er nevnt skal det også nevnes at Kopparleden kanskje er den beste innfartsåren likevel til Sverige når man kommer fra Midt-Norge området.

For meg er Sverige for øvrig best sør for Malung og helt på sørspissen til Kåseberga.
Og en av de beste og mest MC-vennlige innfartsveiene til Sveariket er på den blå-grønne veien fra Halden, etter min mening.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6955
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av kjellv »

AJ skrev: 03 apr 2023, 21:57 Kopparleden synes jeg selv er oppskrytt. Ganske uinspirerende synes jeg. Mye natur, selvfølgelig, men kjedelig veistrekning. Eneste interessante jeg opplevde på turen jeg hadde på denne veien var en reinsflokk som satte en midlertidig stopper for turen.

Når det er nevnt skal det også nevnes at Kopparleden kanskje er den beste innfartsåren likevel til Sverige når man kommer fra Midt-Norge området.

For meg er Sverige for øvrig best sør for Malung og helt på sørspissen til Kåseberga.
Og en av de beste og mest MC-vennlige innfartsveiene til Sveariket er på den blå-grønne veien fra Halden, etter min mening.
Kopparleden er sikkert kjedelig som veistrekning. Jeg kar "kjørt" deler av den i Google maps street wiew. Men den er en del av transportetappen fram til Särna, og ingen av oss har vært i området rundt Femunden før. Derfor blir det slik.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37861
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av AJ »

kjellv skrev: 03 apr 2023, 22:10 Kopparleden er sikkert kjedelig som veistrekning. Jeg kar "kjørt" deler av den i Google maps street wiew. Men den er en del av transportetappen fram til Särna, og ingen av oss har vært i området rundt Femunden før. Derfor blir det slik.
Det skjønner jeg. Var jo selv nysgjerrig på veistrekningen etter å ha lest om den. Men ble altså skuffet. Mulig jeg hadde spent forventningene litt vel høyt? Trolig.
Kommer nok ikke til å oppsøke området igjen for alene å oppleve det, for å si det sånn.
Men som transportetappe, helt grei.
Mener å huske at veidekket også var rimelig bra hele veien.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6955
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av kjellv »

AJ skrev: 03 apr 2023, 22:16
Mener å huske at veidekket også var rimelig bra hele veien.
Ja nettopp, virker å være asfaltert hele veien :lol

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37861
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av AJ »

kjellv skrev: 03 apr 2023, 22:22
AJ skrev: 03 apr 2023, 22:16
Mener å huske at veidekket også var rimelig bra hele veien.
Ja nettopp, virker å være asfaltert hele veien :lol
Noen dekkeskader her og der, men min erfaring er at svenskene fikser disse så godt de kan bedre enn her hjemme.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6955
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av kjellv »

Da er påskekyllingene i kveld ankommet omtrent som bestilt. Tre flotte gutter og ei sliten mor nyter roen og samværet i valpekassa.
20230404_200636.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37861
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av AJ »

kjellv skrev: 04 apr 2023, 23:28 Da er påskekyllingene i kveld ankommet omtrent som bestilt. Tre flotte gutter og ei sliten mor nyter roen og samværet i valpekassa.

Bilde
Gratulerer :D !

Alltid hyggelig med slike begivenheter!
Husker dette spesielt fra oppvektsen med kalvinger i fjøset.
Men også det samme når kattene vi hadde på gården fikk nye kattunger.

Valpefødsler opplevde jeg do aldri siden min far kvitte seg med med rett før jeg ble født.
Har heller aldri hatt hund selv.
Men skjønner det er stas med nye valper :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22899
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av Bjerknez »

Hund har jeg hatt de siste snart 14 årene og den lever enda. Men den er gammel og "egen" samt litt stiv i kroppen. Den er rett og slett pensjonist. :)

Men det blir nok trolig ikke hund igjen på oss når den vi har nå forsvinner.

Men den beste tiden med hunder etter min erfaring er omtrent midt i livet dems. Når dem begynner og forstå hva som skjer, når du kommer hjem, hva du mener etc. Da får dem litt personlighet. Det er MYE selskap i hund.

Hunder er søte når dem er valper, men det er en slitsom periode (synes jeg/vi). Sikkert fordi vi gikk "all in" med hud og hår og gjorde alt det "rette" for å få en trygg og uredd hund som var lydig.

Det ga resultater. Kan ikke huske sist jeg gikk tur med han MED bånd. Han har aldri hatt bånd hjemme på gårdsplassen heller. Han stikker egelrett aldri av og han har aldri gjort det. Rett og slett fordi vi lagde en mental barriere rundt på gårdsplassen. Han vet hvor grensen går.

Men ja, det har vært mye på jobb, på godt og vondt. :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6955
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av kjellv »

Påskesyssel..

De sto igjen noen punkter etter 50000 km service på sykkelen i sommer, blant annet smøring av svingarmslager og lenkelager. Tok meg på tak med dette i dag og er nå ferdig med svingarma. Det gjenstår bare å montere noen deler av Worldcrosserkitet, bukplata og beskyttelse for bremsekalipper og kardangklokka.
I morgen er det styrelageret som skal få samme service, da er sykkelen klar for sesongen.

BildeBildeBilde

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5264
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av dypen »

Godt å få bekrefta tilstand og utført servicepunkter, god følelse før sesong start :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6955
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av kjellv »

dypen skrev: 07 apr 2023, 21:12 Godt å få bekrefta tilstand og utført servicepunkter, god følelse før sesong start :)
Ja, det gir en veldig god følelse. Særlig ettersom jeg fant at smørefettet i alle 7 nålelagrene løsnet i lange, faste tynne strimler, nesten samme form, farge og konsistens som gresstrå som lå mellom nålene. Ikke mye hjelp i dette fettet lenger. Det gir rikelig pågangsmot for å gå i gang med styrelageret også, fettet der er jo like gammelt.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5264
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av dypen »

Ikke smart å hoppe bukk over slike ting, litt jobb men det får du igjen for nå :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av Jompa »

Hvordan så lagrene ut ?
Mye slakk ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6955
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av kjellv »

Jompa skrev:Hvordan så lagrene ut ?
Mye slakk ?
Nei. Ingen følbar slakke, alt virket å være helt som det skulle. Jeg fikk løs en fôring fra lenkeleddet uten å demontere veldig mye, og åpnet den for å se. Da ble det klart at her var det eneste riktige å gjøre hele jobben skikkelig. Sjekket også foringene nøye, ingen grader eller synlig slitasje etter nålene.
Så denne servicen var nok til riktig tid og bør holde 50000 km til

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6955
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av kjellv »

Da er servicen ferdig. Jeg valgte å ikke følge verkstedhåndboka til punkt og prikke i dag, den beskriver en omfattende jobb. Der står at man skal ta av forhjulet, bremsekalippere og framskjerm, styret, øvre gaffelbru med tenningslås og begge dempere før man løsner mutterne på styrekrona og demonterer alt. Slik jeg gjorde det var hele jobben gjort på litt over en time. Jeg er så heldig at jeg kan bruke verkstedet på jobb, der vi har både løftebord og traverskran.

Min teori som fungerte utmerket var at jeg ikke trengte å demontere alt. Der burde være nok å løsne styrekrona og senke gaffelbrua 5-10 cm, og dermed få plass til å rengjøre/smøre opp igjen nedre styrelager fra undersiden. Det funket utmerket.

Jeg lot sykkelen stå med fiksert framhjul på hovedstøtte, og festet stropper til traverskrana så langt bak at stroppene ikke var i veien for arbeidet. Så løsnet jeg styret, stripset det fast til vinskjermen og tok av øvre gaffelbru med tenningslås.
20230408_133523.jpg
20230408_133542.jpg
20230408_133533.jpg
Så tok jeg av mutrene på styrekrona med skiver og støvtetning. Løftet forparten av sykkelen med traverskrana, og fordemper med styrekrone, dempere og framhjul sto igjen på løftebordet ettersom framhjulet var fiksert. Da var det bare å plukke av øvre styrelager, rengjøre dette og pakke det igjen med nytt fett. Nedre styrelager rengjorde jeg fra undersiden mens det fortsatt sto fast på styrespindel og pakket dette med nytt fett. Da var det bate å senke traverskrana igjen og montere i motsatt rekkefølge.
20230408_134300.jpg
20230408_134319.jpg
Det er nesten så jeg tror dette har vært gjort en gang tidligere, og denne jobben var nok ikke så nødvendig å ta nå. Det var bra med fett på lagrene, og fettet så nesten ut som det det var nytt. Mutrene på styrekrona var kanskje noe løst, det var ingen motstand å snakke om da jeg løsnet mutrene. Men det er i alle fall montert igjen nå med nytt fett og tildratt med riktig moment.

Da er sykkelen klar for ny sesong :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar