KjellV sin logg. Sensommer.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av kjellv »

Vårt lokallag har øket medlemsmassen fra ca 390 til noe over 450 det siste året. Jeg ror ingen av disse nye har kommet til oss pga av medlemsfordeler, rabattavtaler eller slikt. Det er andre ting som har overbevist dem.
Mulig du har rett når det gjelder unge motorsyklister med ferskt førerkort. Det er ikke mange av dem i våre medlemslister, i hvert fall i vårt lokallag. Men disse har fått en betydelig bedre føreropplæring enn generasjonen før dem. Deres opplæring er ferskere også.
Men det er ikke akkurat disse vi er mest opptatt av heller. De vi aller helst ønsker på båre kurs er kanskje 50-60 år, har en slitt skinndress fra -90 tallet som er blitt alt for trang. Kanskje har han tatt fram sin gamle FZR1000 som han var kongen i gata med på -90 tallet, fått liv i den og har sterke ønsker om å gjenoppleve sin storhetstid.
Eller kanskje han har kjøpt seg en splitter ny R1250GS med store alubokser og har tenkt å realisere drømmen om den store alpeturen nå som endelig ungene har blitt store og flyttet hjemmefra
Kanskje er det han som aldri har vært uten motorsykkel siden han var 16 år, men likevel ikke kjører mer enn 1000 km i året..
Kanskje er det en av mange som aldri har hørt eller forstått begreper som kontrastyring eller styrekomando. Disse som klarer å styre en motorsykkel til vanlig, men som i en kritisk situasjon har en tendens til å stivne. Slike som har stor nytte av enkle korrigeringer i blikkbruk, sittestilling, fartstilpasning under trygge forhold.
Eller en som er blitt ledsager for en ungdom med 125cc men føler seg litt usikker på sin oppgave.
Vi har mange i vår målgruppe, og alle er velkomne. Vi gjør ikke dette for å tjene penger, vi bruker vår fritid på dette fordi vi vet det gjør en forskjell for mange.

Det kan godt være at du ikke føler behov for verken medlemskap eller kurs hos NAF MC. Mulig du også føler at dette kan du og vet nok om allerede. Det er mange av dem. Alt for mange! Ulykkesstatistikkene viser stadig klarere at det er de godt voksne som er høyest representert der. Hvordan vi kan påvirke ulykkesstatistikkene i riktig retning er det mange instanser som er opptatt av. Det er NAF MC også. Samferdselsministeren er det også.
Ett eller annet pålegg eller forbud kommer garantert fra myndighetene på ett eller annet tidspunkt. Politikerne har normalt veldig klare meninger og sterk tro på at de sitter med de beste løsningene..
Uansett, jeg håper at dersom du skulle komme ut for ei ulykke med motorsykkel en gang, så er det en eller annen i reisefølget som har hatt noen av f.eks. NAF MC sine førstehjelpskurs for motorsyklister og kan bistå deg litt bedre enn de fleste.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av Bjerknez »

Vi snakker litt forbi hverandre her tror jeg.

Jeg har aldri sagt at jeg ikke trenger ytterligere opplæring eller at jeg er ferdig utlært. du sier heller ikke at jeg har sagt det, men det lå litt i kortene når jeg ser i hvilken sammenheng det ble nevnt. Skulle jeg komme ut for en ulykke så tror jeg helt klart førstehjelp er en god ting. Men det trenger man ikke være naf medlem for å lære seg.

Skal man verve nye medlemmer samt holde på dem så holder det liksom ikke å invitere gamlingene fra nabolaget. Man må treffe den yngre garde og gjerne så tidlig som mulig og hele tiden minne dem på ved hjelp av rabatter og andre goder om at et medlemskapet dems hjelper stort. Etter hvert vil det spre seg og medlemmene dukker opp, men det kommer ikke gratis.

Det holder liksom ikke med ny nettside og nye kontorer. Kom med noe som frister til medlemsskap.

Jeg kan også verve medlemmer til lokale ting som treffer folk. Det er noe helt annet. Men skal jeg få en fra Moss til å melde seg inn i samme laget, så må hen enten føle en tilknytning til oppdraget mitt eller så må hen på andre måter tjene noe på det. Sånn er det bare.

Ingen jobber gratis i dag, så sant dem ikke føler en tilknytning til det dem holder på med eller rett og slett bare synes det er gøy eller gir deg privilegier på noe måte.

Det er der NMCU feiler mener jeg. Dem har stor tro på det dem driver med og mye av det dem driver med er veldig bra. Men dem klarer ikke å nå frem til nye medlemmer. Det er bare en skare med eldre medlemmer som betaler fordi dem alltid har gjort det og fordi dem føler et slags fellesskap. Slike fellessksp må opparbeides og da må man treffe den yngre garde. Å akkurat der er dem ikke veldig gode slik jeg ser det.

Å så fremt dem ikke klarer det, så går det bare en vei for NMCU.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av Bjerknez »

Det minste dem kan gjøre er å trykke opp noen flyers og få forhandlere rundt om til å gi med dette når dem selger sykler. Det koster svært lite i den store sammenhengen. Feks. Kunne man som NMCU medlem fått 20% avslag på alt MC utstyr ved kjøp av sykkel. Allerede der er medlemsskapet i stor grad tjent inn. Vinn vinn.

I flyeren er det en barcode man scanner med mobilen. Man betaler med vips og ja... vipps, så er man medlem og vipps så tjente man inn summen og vel så det på utstyret man kjøpte i samme slengen. Uten rabatten er det jo ikke sikkert kjøperen hadde handlet i den butikken han kjøpte sykkelen heller. Så det blir litt vinn vinn.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av Bjerknez »

NMCU har mange lokallag rundt om. Så langt har jeg ikke sett en eneste stand noe sted når det feks. Er prøvekjøringsdager hos forhandlere. Hvorfor dukker dem ikke opp i slike settinger og gjlr seg synlige? Serverer gratis kaffe og verver noen medlemmer.

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:NMCU har mange lokallag rundt om. Så langt har jeg ikke sett en eneste stand noe sted når det feks. Er prøvekjøringsdager hos forhandlere. Hvorfor dukker dem ikke opp i slike settinger og gjlr seg synlige? Serverer gratis kaffe og verver noen medlemmer.
NMCU var tilstede hos AMS i går som de pleier. Denne gang var det riktignok bare en mann på standen, men det har sammenheng med at i går var de fleste ildsjelene lokalt på Gardermoen i NMCUs Årsmøte. De pleier å være mange flere på slike arrangement her hos oss. Flyers og NMCU materiell ligger alltid tilgjengelig på disken hos alle mc forhandlere jeg har vært innom her i nærheten. Selv passer jeg på å legge slike flyers i mappa når jeg leverer ut sykkel til ny kunde. Både fra NMCU og fra NAF MC.

Hvis ikke NMCU er synlige i ditt lokalmiljø, så engasjer deg i den lokale NMCU avdelingen der du bor. Det kan være at ditt lokallag sliter med rekruttering til styret, og en person med din entusiasme som er så full av gode ideer må være gull verd.

Representanten fra NMCU står her midt på bildet foran meg. Selv med bare en mann var standen til NMCU ganske synlig.Bilde

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av Bjerknez »

Veldig bra at dem er tilstede der du bor kjellv. Det er en god start :thumleft

Jeg har engasjert meg ganske mye i NMCU så jeg har ikke noe dårlig samvittighet der for å si det sånn. jeg har også luftet mange ideer for dem og vært på en del møter, men for egen del kan jeg ikke se noen forbedringer. Mulig dem har gjort en del grep innad, men bortsett fra nye nettsider og og opprustet tjeneste vedrørende medlemsregister og innmeldinger så sliter dem fortsatt med at medlemmer faller fra.

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:Veldig bra at dem er tilstede der du bor kjellv. Det er en god start :thumleft

Jeg har engasjert meg ganske mye i NMCU så jeg har ikke noe dårlig samvittighet der for å si det sånn. jeg har også luftet mange ideer for dem og vært på en del møter, men for egen del kan jeg ikke se noen forbedringer. Mulig dem har gjort en del grep innad, men bortsett fra nye nettsider og og opprustet tjeneste vedrørende medlemsregister og innmeldinger så sliter dem fortsatt med at medlemmer faller fra.
Det hjelper ikke mye for NMCU med et dyktig sentralstyre, flotte nettsider og rabattavtaler hvis ikke lokalavdelingene fungerer. Det er ute i de mange lokalavdelingene rekrutteringen skjer. Et godt lokallag kan få til stor medlemsvekst i sitt område, men dessverre vil et lokallag lett skylde på hovedstyre og administrasjonen når medlemstallet går nedover.

Det har skjedd mye siden NMCUs storhetstid på -70 tallet. Den gang var det mange store og aktive NMCU klubber rundt om i landet. Norgestreffet var sommerens høydepunkt, men det var mange andre treff rundt om i landet hvert år også.
Norgestreffet arrangeres ikke lenger. Det er fordi det ikke lengre er klubber som er store- og aktive nok til å arrangere det. Dagens motorsyklister har ikke lenger klubbtilhørighet, og reiser heller ikke på treff. De har heller ikke ønske om å stikke fram hodet og bidra til å arrangere et treff, fordi de forplikter seg til å arbeide gratis på sin egen fritid for å få dette til.
Så sitter NMCU igjen med et grunnfjell av medlemmer som husker -70 tallet, men de blir stadig færre. Rekrutteringen blant yngre motorsyklister går heller dårlig, da lokallagene ikke lenger er aktive nok til å få det til. Samtidig vil yngre generasjoner vegre seg for å hjelpe til, da de ikke har fått "dugnadsånden" inn med morsmelka. De ser ikke meningen i å betale en årlig kontingent hvis de kan velge å la være.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 19 feb 2023, 11:25
Bjerknez skrev:Veldig bra at dem er tilstede der du bor kjellv. Det er en god start :thumleft

Jeg har engasjert meg ganske mye i NMCU så jeg har ikke noe dårlig samvittighet der for å si det sånn. jeg har også luftet mange ideer for dem og vært på en del møter, men for egen del kan jeg ikke se noen forbedringer. Mulig dem har gjort en del grep innad, men bortsett fra nye nettsider og og opprustet tjeneste vedrørende medlemsregister og innmeldinger så sliter dem fortsatt med at medlemmer faller fra.
Det hjelper ikke mye for NMCU med et dyktig sentralstyre, flotte nettsider og rabattavtaler hvis ikke lokalavdelingene fungerer. Det er ute i de mange lokalavdelingene rekrutteringen skjer. Et godt lokallag kan få til stor medlemsvekst i sitt område, men dessverre vil et lokallag lett skylde på hovedstyre og administrasjonen når medlemstallet går nedover.

Det har skjedd mye siden NMCUs storhetstid på -70 tallet. Den gang var det mange store og aktive NMCU klubber rundt om i landet. Norgestreffet var sommerens høydepunkt, men det var mange andre treff rundt om i landet hvert år også.
Norgestreffet arrangeres ikke lenger. Det er fordi det ikke lengre er klubber som er store- og aktive nok til å arrangere det. Dagens motorsyklister har ikke lenger klubbtilhørighet, og reiser heller ikke på treff. De har heller ikke ønske om å stikke fram hodet og bidra til å arrangere et treff, fordi de forplikter seg til å arbeide gratis på sin egen fritid for å få dette til.
Så sitter NMCU igjen med et grunnfjell av medlemmer som husker -70 tallet, men de blir stadig færre. Rekrutteringen blant yngre motorsyklister går heller dårlig, da lokallagene ikke lenger er aktive nok til å få det til. Samtidig vil yngre generasjoner vegre seg for å hjelpe til, da de ikke har fått "dugnadsånden" inn med morsmelka. De ser ikke meningen i å betale en årlig kontingent hvis de kan velge å la være.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Ja, du har nok et poeng der kjellv. Men da blir spørsmålet... hva er det som skjer mellom lokallagene og ledelsen som ikke stemmer? Dette er uansett noe ledelsen må ta tak i. Jeg finner ikke noe informasjon om lokallag i Østfold. Østfold må jo være en av de topp tre viktigste områdene og få dette til å funke med tanke på antall forhandlere og antall potensielle medlemmer.

Klarer dem ikke å rekruttere skikkelige lokallag, som frister folk i nærområdet til å melde seg inn, så er nok løpet kjørt ja.

Det er flott med nye nettsider og alt funker i med de rette kombinasjonene, men jeg mener lokallagene burde blitt prioritert fremfor nettsider. Selv om jeg ser at en elektronisk rettet medlemshåndtering nok kan være besparende i lengden.

Dem som driver lokallagene burde fått provisjon ved verving av medlemmer. Feks. 50 kr. Pr. Medlem. da kan det hende motivasjonen går noe opp.

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av Canutus »

På Straand treffet i Vrådal sommeren -22 hadde NMCU eget stand-telt og minst 3 personer da jeg var innom og prata med de.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av Bjerknez »

Er det noen her som har en forklaring på hvorfor det heter "Motorcykkel Union"?

Jeg har vel aldri fått noe fullgodt svar på det og lurer veldig på om det navnet ble funnet opp og registrert på en nachspiel med fri tilgang til drugs....

Hvordan kan en såpass stor og seriøs organisasjon leve med en såpass massiv skriveleif i selve navnet?

Jeg kan ikke helt se at det kan være et annet språk heller...

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av kjellv »

Det er nå svært nær at sykkelen hentes fra vinterlageret. Jeg har ikke engang vært innom og hilst på den siden den ble satt inn i slutten av oktober. Ennå er det rundt 60 cm brøytekanter her jeg bor, men veiene er tørre og isfrie. Mange kuldegrader om natta ennå, men sola tar godt tak og det er dagtemperaturer som er akseptable for kortere turer.
Men først og fremst er det en tur innom verkstedet som er planen. Det står igjen litt ugjort arbeid fra 50000 km service, bla.a ompakking av styrelageret.

Men det har også bygget seg opp en idé jeg har tenkt litt på. Jeg er ikke helt fornøyd med standardspeilene. Når jeg kjører stående på dårlige veier over lengre strekninger sammen med andre har jeg behov for å kunne se i speilet av og til. Originalspeilene er gode når de er riktig justert og fastskrudd. Men hvis jeg justerer ett av speilene slik at det passer for stående kjøring så har det lett for å løsne og må fram med verktøy for å feste det igjen. Dette blir for tungvint.

Jeg har sett litt på Itchy Boots og speilene hun nå har på turen i sesong 7. Disse ser ut som de er montert på ram mount fester.

Er det noen som har sett noe slikt tilbudt noe sted, eller er det bare å kjøpe inn fester og starte på en kreativ ombygging?

Skjermbilde fra ørkenen i Mauretania her..
Bilde

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av kjellv »

Er det noen som har prøvd disse fra Touratech? Ser faktisk ikke dumt ut, og samtidig til en pris som ikke avskrekker.
https://no.touratech-nordic.com/rear-vi ... x1-25.html

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av AJ »

kjellv skrev: 29 mar 2023, 22:24 Er det noen som har prøvd disse fra Touratech? Ser faktisk ikke dumt ut, og samtidig til en pris som ikke avskrekker.
https://no.touratech-nordic.com/rear-vi ... x1-25.html
Har aldri prøvd, men mener å ha lest at mange har gode erfaringer med lignende speil (fra Kina...?) med samme løsning med mulighet for å felle inn speilene ved behov.
Touratech er vel også et trygt kjøp, får man tro...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

plaurh
Innlegg: 8
Registrert: 21 jun 2019, 13:38
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av plaurh »

kjellv skrev: 29 mar 2023, 18:57 Det er nå svært nær at sykkelen hentes fra vinterlageret. Jeg har ikke engang vært innom og hilst på den siden den ble satt inn i slutten av oktober. Ennå er det rundt 60 cm brøytekanter her jeg bor, men veiene er tørre og isfrie. Mange kuldegrader om natta ennå, men sola tar godt tak og det er dagtemperaturer som er akseptable for kortere turer.
Men først og fremst er det en tur innom verkstedet som er planen. Det står igjen litt ugjort arbeid fra 50000 km service, bla.a ompakking av styrelageret.

Men det har også bygget seg opp en idé jeg har tenkt litt på. Jeg er ikke helt fornøyd med standardspeilene. Når jeg kjører stående på dårlige veier over lengre strekninger sammen med andre har jeg behov for å kunne se i speilet av og til. Originalspeilene er gode når de er riktig justert og fastskrudd. Men hvis jeg justerer ett av speilene slik at det passer for stående kjøring så har det lett for å løsne og må fram med verktøy for å feste det igjen. Dette blir for tungvint.

Jeg har sett litt på Itchy Boots og speilene hun nå har på turen i sesong 7. Disse ser ut som de er montert på ram mount fester.

Er det noen som har sett noe slikt tilbudt noe sted, eller er det bare å kjøpe inn fester og starte på en kreativ ombygging?

Skjermbilde fra ørkenen i Mauretania her..
Bilde

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Jeg er veldig fornøyd med mine fra: https://backcountrymc.no/product/double ... adventure/

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av Domino »

Palma på "det andre forumet" har nettopp montert slike speil på sin Honda CRF250L.

Svar