KjellV sin logg. Sesongstart?

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 789
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: KjellV sin logg. Sommertur 2023

Legg inn av Tore L »

Ser ut som dere har det bra og koser dere. :)
Som Aj sier er vi er glad i bilder, så får vi legge ut litt også når vi starter i morgen - kjør pent :)
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sommertur 2023

Legg inn av rolf-arne »

Leser og har det artig med en gjeng fra Hamar

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sommertur 2023

Legg inn av kjellv »

Sitter i gapahuken og koser oss men noe brunt fra Systembolaget som egner seg godt som sovemedisin før ei natt i hengekøya. Spent på om vi går besøk av bjørn i natt, her langt fra folk i Jemtland det det finner rundt 1000 bjørn..
Vi snorker visst ganske bra begge to har vi hørt, så vi regnet med å få være i fred.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Bilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: KjellV sin logg. Sommertur 2023

Legg inn av Gammelsmurfen »

kjellv skrev: 17 aug 2023, 22:12 Sitter i gapahuken og koser oss men noe brunt fra Systembolaget som egner seg godt som sovemedisin før ei natt i hengekøya. Spent på om vi går besøk av bjørn i natt, her langt fra folk i Jemtland det det finner rundt 1000 bjørn..
Vi snorker visst ganske bra begge to har vi hørt, så vi regnet med å få være i fred.
Koselig da! Men gjør som Monsen, heng opp maten i et tre fremfor å ha det i forteltet :knegg

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sommertur 2023

Legg inn av kjellv »

Så har vi forlatt Sverige og har landa i Elverum. På besøk hos bror til kjøremakker.

Natta i hengekøya i Ljusnedalen like nord for Funasdalen var fin. Ned mot 8 grader på natta, og det var temperatur det var godt å sove i. Våkna i 4 tia og hadde besøk av en liten elgokse bare noen meter fra hengekøya. Han sto å snusa mot meg litt, før han bråsnudde og stakk.
Så var det reinsafari gjennom reinbeitedistriktet ned mot Idre. Der ble vi sittende litt å diskutere og se på værmeldingene. Fant det fornuftig å returnere hjem i morgen før regnet kommer. Kjøremakker må være hjemme igjen seinest tirsdag.
I natt blir det lavvo på plena foran hytta.

BildeBildeBildeBilde

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sommertur 2023

Legg inn av kjellv »

Det ble ei sur og utrivelig natt i lavvoen.
Det var meldt ubetydelige mengder regn et par timer på natta, men det ble 4 timer med betydelig mye regn. Våkna utpå natta av spetakkel, og etterhvert begynte det å dryppe i teltet. Det ble ei våt natt. Fikk berga kjøreklær og støvler, de lå på sykkelen under en Jervenduk og holdt seg tørr. Men øvrige klær, liggeunderlag og sovepose ble vått.
Vi hadde uansett bestemt oss for å kjøre hjem i dag, før regnet skulle komme for fullt. Det klarte vi. Har kjørt i solskinn med mørke skyer i speilet hele turen. Jeg kom hjem ca halv 10 i kveld, og en time etter at jeg kom hjem begynte det å regne.

Vi startet hjemturen halv 11 i dag, og kjørte nordover E3 Østerdalen nesten til Koppang. Så opp Imsdalen, Friisveien til Atna, og opp til Folldal. Så kjørte vi opp og gjennom Einunddalen nord for Folldal. Anbefaler alle å kjøre Både Imsdalen og Einunddalen, dersom dere er glad i grusvei og flott Norsk natur. Helt fantastisk. Imsdalen bar preg av flommen for et par uker siden, ikke alt var reparert. Så noen kjøretekniske øvelser ble det.
Hjem igjen via Oppdal og Sunndal.
6 dager på tur, totalt ca 50/50 grus og asfalt, mens i Sverige antakelig nærmere 80% på grus. Totalt 200 mil

BildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk



Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sommertur 2023

Legg inn av rolf-arne »

Fin opplevelse, ganske heldig med været..

Godt rusta så går det meste.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sommertur 2023

Legg inn av kjellv »

Mest for egen logg, men i dag er nytt framdekk montert etter Sverigeturen. Det var for lite igjen på Battlax AT41 til at jeg ville legge ut på tur til Touringtreffet neste helg. Valget denne gang er å gå for noe ennå mer grusorientert, og jeg har satt på et Dunlop Trailmax Raid 50/50. Bakdekket er det for mye igjen av til at jeg bytter ennå.
AT41 har jeg i grunnen vært veldig fornøyd med, men slitasjen og trapping ble så rar og det oppstod mye støy og vibrasjoner siste del av turen. Kun 5000 km har dette gått.
Kastene på midtrekka er fortsatt høye og har skarpe kanter, men knasterekken nr 2 på begge sider er nesten nedslitt på siden mot midten av dekket og er betydelig høyere mot utside. Ytre knasterekke er nærmest som da dekket var nytt.
Skjønner nesten ikke hvorfor dekket ble slik. Lufttrykket har vært riktig stort sett hele tiden.

Men dette skal bli spennende å teste ut BildeBilde

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk



Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: KjellV sin logg. Sommertur 2023

Legg inn av Ketil »

Dette er et dekk jeg også har vurdert til neste skifte, så veldig fint om du kan gi noen tilbakemeldinger på dine erfaringer med dekket. Ellers må jeg skryte litt igjen av dine reisereferat, slike innlegg som bidrar til å holde på min interesse for mc-siden


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5290
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: KjellV sin logg. Sommertur 2023

Legg inn av dypen »

Bestandig godt å få på nye dekk men min erfaring er ganske jamn slitasje på for og bakdekk, fordekket slites men trapping er det som etterhvert gjør att det må byttes og bakdekket slites mest på midten som igjen påvirker sporing og tyngre handling. Da er valget lett, det blir på med to nye dekk. Føler ikke for å strekke levetid på det ene dekket til fordel for opplevelsen med to friske nye dekk.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sommertur 2023

Legg inn av kjellv »

Ketil skrev: 24 aug 2023, 21:29 Dette er et dekk jeg også har vurdert til neste skifte, så veldig fint om du kan gi noen tilbakemeldinger på dine erfaringer med dekket. Ellers må jeg skryte litt igjen av dine reisereferat, slike innlegg som bidrar til å holde på min interesse for mc-sidenBilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja det skal jeg nok gjøre. Første inntrykk etter å ha kjørt 4-5 km på asfalt er at det er litt støy i det, men det må man forvente på et så grovt dekk. En markant ulelyd som forsterker seg med økende fart. Men det er ikke verre enn at dette kan jeg godt leve med.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sommertur 2023

Legg inn av kjellv »

dypen skrev: 24 aug 2023, 21:34 Bestandig godt å få på nye dekk men min erfaring er ganske jamn slitasje på for og bakdekk, fordekket slites men trapping er det som etterhvert gjør att det må byttes og bakdekket slites mest på midten som igjen påvirker sporing og tyngre handling. Da er valget lett, det blir på med to nye dekk. Føler ikke for å strekke levetid på det ene dekket til fordel for opplevelsen med to friske nye dekk.
Jeg pleier også å bytte dekk som et sett. Men gjør et unntak denne gang, bakdekket har ikke synlig slitasje eller touringstripe i det hele tatt. Det ser fortsatt ut omtrent som nytt etter 5000 km.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5290
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: KjellV sin logg. Sommertur 2023

Legg inn av dypen »

Ser den, da ser det ut som du klarer 10 - 12k ihvertfall på bakdekket.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sommertur 2023

Legg inn av rolf-arne »

Ketil skrev: Ellers må jeg skryte litt igjen av dine reisereferat, slike innlegg som bidrar til å holde på min interesse for mc-sidenBilde
Helt på sin plass med skryt, gode reisebrev fra Kjell.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: KjellV sin logg. Sommertur 2023

Legg inn av Gammelsmurfen »

Får håpe det nye holder minst det dobbelte, for det burde man kunne forvente av et framdekk.
Slitasjen så litt uvanlig ut ja, jeg fikk jo tatt det i øyesyn på tirsdag.
Dunlop mc-dekk går for å være bra saker, enten der er Trailxxx eller Roadxxx seriene.
Har selv hatt det på forrige sykkel, det sto på da jeg kjøpte den brukt, men jeg husker ikke modellen, fungerte bra i hvert fall.
Regner med at det holder mye lenger enn 5k.
Støy på asfalt slipper man nok ikke på et mer knastete dekk, det som alltid er litt spennende er grep på våt asfalt.
Blir alltid et kompromiss, men på grus er det vel mye bedre.

Sent fra min SM-S901B via Tapatalk


Svar