KjellV sin logg. Sesongstart?

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av Bjerknez »

Hva hadde en slik service kostet for oss vanlig dødlige?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 08 apr 2023, 17:04 Hva hadde en slik service kostet for oss vanlig dødlige?
Hele 50000 km servicen, ca 11000

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 08 apr 2023, 17:05
Bjerknez skrev: 08 apr 2023, 17:04 Hva hadde en slik service kostet for oss vanlig dødlige?
Hele 50000 km servicen, ca 11000
Åja, ikke værre. Ut fra hva du beskrev så hørtes det dyrere ut. :thumleft

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av kjellv »

Jeg bare lurer. Hvordan er det egentlig mulig.. :scratch
2023-04-18_edited.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 18 apr 2023, 20:23 Jeg bare lurer. Hvordan er det egentlig mulig.. :scratch

2023-04-18_edited.jpg
Kjørt på bakhjulet og mistet balansen?

Man faller vel ikke bare av sykkelen uten videre? Så sant man ikke får et illebefinnende og blodpumpa slutter og virke? Eller noe...?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 18 apr 2023, 20:37
kjellv skrev: 18 apr 2023, 20:23 Jeg bare lurer. Hvordan er det egentlig mulig.. :scratch

2023-04-18_edited.jpg
Kjørt på bakhjulet og mistet balansen?

Man faller vel ikke bare av sykkelen uten videre? Så sant man ikke får et illebefinnende og blodpumpa slutter og virke? Eller noe...?
Nei det er nettopp det jeg spekulerer litt på. Mangelfull forankring i hvert fall..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 18 apr 2023, 20:40
Bjerknez skrev: 18 apr 2023, 20:37
kjellv skrev: 18 apr 2023, 20:23 Jeg bare lurer. Hvordan er det egentlig mulig.. :scratch

2023-04-18_edited.jpg
Kjørt på bakhjulet og mistet balansen?

Man faller vel ikke bare av sykkelen uten videre? Så sant man ikke får et illebefinnende og blodpumpa slutter og virke? Eller noe...?
Nei det er nettopp det jeg spekulerer litt på. Mangelfull forankring i hvert fall..
Jeg tror at den som skrev artikkelen er en dame/jente med liten forståelse av prinsippet her. Man faller jo gjerne MED motorsykkelen. Man detter ikke av den. Fronter man med en bil så flur man riktignok av motorsykkelen (eller "detter" av) men da burde jo overskriften vært "motorsyklist frontet med en bil".

Så sant man ikke sitter på sykkelen mens den står stille på støtten og får feks. Et hjerteinnfarkt, som gjør at du trolig faktisk detter av sykkelen så tror jeg ikke det er mulig og oppleve dette mens sykkelen står oppreist uten støtte.

Man kan velte, ja, men ikke dette av sykkelen.

Jeg tror uheldig formulering av forfatter er skylden i en slik uttalelse :)

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av kgjersda »

I 2018 falt faktisk motorsyklisten av motorsykkelen på et meget uheldig steg her i høgget. Motorsykkelen stod igjen på veien.
veltet.PNG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av Bjerknez »

Poenget er at man ikke "faller av" sykkelen hvor dette er hovedårsaken. Man kan velte OGSÅ falle av sykkelen, men da skulle det stått "motorsyklist veltet"

Man faller liksom ikke bare av sykkelen. jeg vet ikke engang om det er mulig, uten at sykkelen først velter eller er i et sammenstøt av noe slag.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 19 apr 2023, 07:43 Man faller liksom ikke bare av sykkelen. jeg vet ikke engang om det er mulig, uten at sykkelen først velter eller er i et sammenstøt av noe slag.
Jeg vet ikke hva som har skjedd i dette ulykkestilfellet. Men jeg mener det ikke er utenkelig at fører har falt av sykkelen.
Tenkt scenario; veiene mange steder nå om dagen er ganske uforutsigbare med mye "usynlige"telehiv og dekkeskader.
Motorsyklister kan ha havnet i en slik veifelle, fått hendene slått vekk fra styreholkene pga. møtet med veifella og dermed falt av sykkelen.

Men igjen, jeg vet ikke om noe slikt kan ha skjedd. Men at det mulig, er det neppe noen tvil om.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 19 apr 2023, 07:57
Bjerknez skrev: 19 apr 2023, 07:43 Man faller liksom ikke bare av sykkelen. jeg vet ikke engang om det er mulig, uten at sykkelen først velter eller er i et sammenstøt av noe slag.
Jeg vet ikke hva som har skjedd i dette ulykkestilfellet. Men jeg mener det ikke er utenkelig at fører har falt av sykkelen.
Tenkt scenario; veiene mange steder nå om dagen er ganske uforutsigbare med mye "usynlige"telehiv og dekkeskader.
Motorsyklister kan ha havnet i en slik veifelle, fått hendene slått vekk fra styreholkene pga. møtet med veifella og dermed falt av sykkelen.

Men igjen, jeg vet ikke om noe slikt kan ha skjedd. Men at det mulig, er det neppe noen tvil om.
Du har et poeng og det samme gjelder ved feks. bakhjulskjøring hvor man feks. glipper taket i styret. Da faler man av sykkelen.

Men hovedårsaken til ulykken blir ikke at man falt av sykkelen. Hovedårsaken var at man dro på bakhjulet, eller kjørte uforsvarlig og veltet etc.

Det er jo en grunn til at man faller av sykkelen...

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 466
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av Canutus »

Var jo en episode (var det i fjor) der en motorsykelist ble funnet 800m fra sykkelen hvor de antok hen hadde fått et illebefinnende og sykkelen fortsatte på egen maskin. Så ja, om en dulter borti f.eks autovern så er det vel mulig å falle av.
Men er vel ingen overraskelse at media er litt upresis eller direkte feil.
AJ skrev: 19 apr 2023, 07:57
Bjerknez skrev: 19 apr 2023, 07:43 Man faller liksom ikke bare av sykkelen. jeg vet ikke engang om det er mulig, uten at sykkelen først velter eller er i et sammenstøt av noe slag.
Jeg vet ikke hva som har skjedd i dette ulykkestilfellet. Men jeg mener det ikke er utenkelig at fører har falt av sykkelen.
Tenkt scenario; veiene mange steder nå om dagen er ganske uforutsigbare med mye "usynlige"telehiv og dekkeskader.
Motorsyklister kan ha havnet i en slik veifelle, fått hendene slått vekk fra styreholkene pga. møtet med veifella og dermed falt av sykkelen.

Men igjen, jeg vet ikke om noe slikt kan ha skjedd. Men at det mulig, er det neppe noen tvil om.

xavi0n
Innlegg: 497
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av xavi0n »

hvor sansynlig det er på veien er en ting, men har i løp vært flere episoder med highside der fører er slengt av og sykkel fortsetter videre til første å beste vegg
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av kjellv »

kgjersda skrev:I 2018 falt faktisk motorsyklisten av motorsykkelen på et meget uheldig steg her i høgget. Motorsykkelen stod igjen på veien.
veltet.PNG
Husker den saken. Her var vel den mest trolige årsaken at han hadde vært for nærme kanten og høyre aluboks hadde huket i en stabbestein. Men både han og sykkelen endte vel i ura

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av Bjerknez »

Poenget her er selve beskrivelsen. Ulykken skjedde fordi man falt av sykkelen liksom. Det er slik jeg leser det. Ulykken skjedde fordi man mistet balansen, kjørte på noe, etc som MEDFØRTE at man falt av sykkelen.

Er formuleringen jeg hengte meg mest opp i. Jeg også skjønner at man faller av sykkelen hvis man fronter med en bil. Men har man frontet med en bil så skriver man ikke at man har falt av sykkelen og ikke noe mer.

Når man er ute å kjører så faller man ikke av sykkelen sånn uten videre, uten at det er en grunn til det slik jeg ser det.

Svar