Bilfører med IPAD i fanget på E6'n i 100 sone

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Bilfører med IPAD i fanget på E6'n i 100 sone

Legg inn av Cutless »

Dette er helt utrolig. Jeg var på vei hjem fra Oslo nå istad (med bil), og jeg la merke til en bilfører som vinglet fra side til side på E6'en i 100 sonen. Han smatt også ut rett foran meg på et tidspunkt uten å blinke. Jeg ble selvfølgelig mistenksom. I en tunnel så skimtet jeg en skjerm gjennom bakvinduet, og jeg sa til samboer: Er det en IPAD?!

[img]http://i50.photobucket.com/albums/f348/ ... a3fd41.png[/img]

I neste tunnel så får jeg muligheten til å kjøre forbi etter å ha observert enda mer vinglete kjøring. Når jeg kjører forbi møter dette synet oss:

[img]http://i50.photobucket.com/albums/f348/ ... 670edf.png[/img]

Vi sier i kor: "HAN SITTER FAEN MEG MED EN IPAD !" Han hadde da IPADEN sin mellom henda over styre slik at den lå over hornet/airbaggen. Han hadde også en GPS der, og mobilen. Så det var et under at han klarte å holde bilen i filen sin i 100-sonen. Når jeg så det så holdt jeg inn tuta i det jeg kjørte forbi. 2 min etter kjører han forbi meg, og da var skjermene lagt bort..

Jeg vet ikke hva jeg skal si jeg - tenker jeg legger ut bildet på facebook til skrekk og advarsel. Bildene er stillbilder tatt fra filmen på dashcammen jeg har.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37886
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bilfører med IPAD i fanget på E6'n i 100 sone

Legg inn av AJ »

Utrolige greier :oh !!

Jeg kommer nok aldri til å skjønne hvorfor folk absolutt må være på nett hele tiden, også mens de kjører bil :scratch :fool:
For egen del synes jeg det er godt å bare kunne lene meg tilbake i bilsetet og nyte turen uten noen form for forstyrrelser eller egenpåførte krav om at ting må gjøres eller følges opp på nettet hele tiden - eller hva disse trafikkgærningene holder på, som han med iPaden.

Reaksjonen du/dere kom med er jeg for øvrig - og selvfølgelig - helt enig i.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ZZR-Erling

Re: Bilfører med IPAD i fanget på E6'n i 100 sone

Legg inn av ZZR-Erling »

Jeg kjører Hvittingfoss-Fornebu-retur hver dag, ser endel av det der...typisk kjennetegn er vingling...skummelt.

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Bilfører med IPAD i fanget på E6'n i 100 sone

Legg inn av Kmann »

Kjørte tur-retur Molde i dag og henta sykkelen (92mil :-)å ) La merke til det (når jeg så opp fra telefonen :lol ) ofte at folk satt å pratet og skrev på telefonen....
Det skjer mye i løpet av 1,5 sekund i 80 km/t på E6 :-)å
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bilfører med IPAD i fanget på E6'n i 100 sone

Legg inn av jhn »

Jeg er helt enig i at nettsurfing er en uting i bil, men jeg er ikke helt enig i mobil forbudet.
Man har ikke lov til å snakke til en håndholdt tlf, men man kan snakke til folk, til alle mulige former for opptaksutstyr, man kan fikle med hva man vil av avansert utstyr, man kan fotografere og filme, man kan gjøre hva man vil bare man ikke snakker til telefonen.
Jeg ser at det også er vanlig at motorsyklister fotograferer under fart, det er også lovlig.
I sommer har jeg hatt en jobb som gjør at jeg har meget godt utsyn til et punkt på veien til Nordkapp hvor det er veldig vanlig å stoppe for noen ... dvs , motorsyklistene stopper ikke, de slakker litt av mens de vingler videre.
For meg ser det mye værre ut enn å prate i tlf, men det er lovlig

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Bilfører med IPAD i fanget på E6'n i 100 sone

Legg inn av RuneMC »

Var en tur i rushtrafikken idag med bil... jenta i bilen foran så jeg godt hadde øynene nedover på noe i fanget (mobil, teksting eller lign) - av og til gløttet hun opp og registrerte en lang luke foran seg og gasset på...
Bak meg en BMW sjåfør med mobilen til øret... av og til var han langt bak og av og til helt opp i ræva...
Jeg tok alle akselerasjoner og retardasjoner veldig pent for å gi han bak tid til å reagere...
Under mindre ideelle omstendigheter blir det evt kjedekollisjon av slikt - leser jo om det omtrent daglig...

Boten er for lav IMO - altfor mange synlig påvirket av tlf-bruk...

Ellers en morsom observasjon midt på Billingstadsletta med maks kø og trafikk - plutselig farer to rådyr over veien - mellom bilene :oh
Første gang jeg har sett.
Sist redigert av RuneMC den 15 aug 2014, 22:56, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Bilfører med IPAD i fanget på E6'n i 100 sone

Legg inn av DrGreve »

RuneMC skrev:Ellers en morsom observasjon midt på Billingstadsletta med maks kø og trafikk - plutselig farer to rådyr over veien - mellom bilene: oh
Første gang jeg har sett.
For noen år siden kjørte en venninne av meg og jeg fra Bodø mot Bomtreffet i nærheten av Storuman i Vasterbotten i Sverige. Kraftig regn og tåke mellom grensen og Arjeplog, men min venninne holdt god fart, meget god fart med tanke på forholdene.. Jeg lå ett stykke bak på grunn av dekksprut fra henne og da sprang en elg mellom oss. Jeg så den ganske tidlig og slakket av, men den forankjørende registrerte ingen ting. Når vi stoppet i Arjeplog for kaffe og røyk, spurte jeg om hun så den elgen som sprang like bak seg.. Nei, hun hadde ikke sett noen ting :lol
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Bilfører med IPAD i fanget på E6'n i 100 sone

Legg inn av 45316 »

jhn skrev:Jeg er helt enig i at nettsurfing er en uting i bil, men jeg er ikke helt enig i mobil forbudet.
Man har ikke lov til å snakke til en håndholdt tlf, men man kan snakke til folk, til alle mulige former for opptaksutstyr, man kan fikle med hva man vil av avansert utstyr, man kan fotografere og filme, man kan gjøre hva man vil bare man ikke snakker til telefonen.
Jeg ser at det også er vanlig at motorsyklister fotograferer under fart, det er også lovlig.
I sommer har jeg hatt en jobb som gjør at jeg har meget godt utsyn til et punkt på veien til Nordkapp hvor det er veldig vanlig å stoppe for noen ... dvs , motorsyklistene stopper ikke, de slakker litt av mens de vingler videre.
For meg ser det mye værre ut enn å prate i tlf, men det er lovlig
Paragraf 3 i vtl omfatter farlige tilfeller av disse forholdene. Aberet er at det ikke kan avgjøres med forenklet forelegg, men krever anmeldelse.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Bilfører med IPAD i fanget på E6'n i 100 sone

Legg inn av mortenolb »

Noen kikka rart den gangen jeg satt og spiste burger med begge henda i forbikjøringsfila på E18 ut av Oslo. Dog hadde jeg i det minste øya på veien!

KawaKjetil

Re: Bilfører med IPAD i fanget på E6'n i 100 sone

Legg inn av KawaKjetil »

Du har bilder, så en anmeldelse kan i beste fall hindre tullingen fra å gjøre det igjen!

Dette har jeg sett for mye av i de siste årene etter smart telefonene ble hvermanseie :scratch

Holdt på å bli voldelig på motorvei for et år siden da en bil vinglet mellom feltene. Men da jeg kom opp på siden av bilen satt det en blond dame og skravlet ivei. Fløyten ble holdt inne til vi fikk øyekontakt. Telefonen ble så pent lagt på setet.

Daglig registreres bilister med tlf på øret. Tror ikke dette tar slutt før det straffes med 3 prikker og saftig bot. Men myndighetene ser ikke ut til å forstå konsekvenser og skjønne alvoret.
Hjelper ikke med de mikke mus bøtene som er nå! Her må det hard lut til :evil

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Bilfører med IPAD i fanget på E6'n i 100 sone

Legg inn av mortenolb »

Akkurat det å ha telefonen på øret er jo uproblematisk. Så lenge du ikke skal gire samtidig.


Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bilfører med IPAD i fanget på E6'n i 100 sone

Legg inn av jhn »

45316 skrev:
jhn skrev:Jeg er helt enig i at nettsurfing er en uting i bil, men jeg er ikke helt enig i mobil forbudet.
Man har ikke lov til å snakke til en håndholdt tlf, men man kan snakke til folk, til alle mulige former for opptaksutstyr, man kan fikle med hva man vil av avansert utstyr, man kan fotografere og filme, man kan gjøre hva man vil bare man ikke snakker til telefonen.
Jeg ser at det også er vanlig at motorsyklister fotograferer under fart, det er også lovlig.
I sommer har jeg hatt en jobb som gjør at jeg har meget godt utsyn til et punkt på veien til Nordkapp hvor det er veldig vanlig å stoppe for noen ... dvs , motorsyklistene stopper ikke, de slakker litt av mens de vingler videre.
For meg ser det mye værre ut enn å prate i tlf, men det er lovlig
Paragraf 3 i vtl omfatter farlige tilfeller av disse forholdene. Aberet er at det ikke kan avgjøres med forenklet forelegg, men krever anmeldelse.
Den paragrafen burde jo dekke uansvarlig telefonbruk også.
Jeg anser en motorsyklist med et fotoapparat i handa og øya festet på skjermen som en større fare enn en kar i bil med tlf i handa/øret.
Dette forbudet harmonerer ikke med resten lovverket.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bilfører med IPAD i fanget på E6'n i 100 sone

Legg inn av jhn »

Bergen skrev:Loven er klar som blekk på dette:
http://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2013-03-11-265
Ja den er jo det. Det ser jo ut til at det avgjørende er om apparatet kan kommunisere med andre eller ikke. Annet utstyr uten sender/mottaker, men som er like komplisert å bruke, er helt greit. Det virker i grunnen ikke helt gjennomtenkt

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Bilfører med IPAD i fanget på E6'n i 100 sone

Legg inn av Jompa »

Galskap.
Det hender jeg bruker pc,en når jeg kjører, men lar den aldri ligge i fanget. ( det blir alt for varmt)
Har da en skikkelig pc-holder i bilen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar