I dag har jeg loddet dette sammen, dessverre så har jeg ikke noen strømkilde som jeg kan plugge inn her på hytta så testingen må bli senere.
Blir nok noen flere slike lodde prosjekter etter hvert
Nei dette var bare ett lite enkelt DIY sett som man lodder alle delene sammen for så og se at det du har gjort virker.Gammelsmurfen skrev: 22 des 2025, 22:58 Hmmm DIP Switch, motstander, lysdioder og antaglig en lavvolts kontakt![]()
Spenningsdeler? Noe du skal bruke på solcelleannlegg @Toalmar ?
Ok, du hadde nok likt Josty Kit fra 70 og 80 tallet, byggesett i forskjellige størrelser og ting man også kunne bruke til noe.Toalmar skrev: 23 des 2025, 01:21Nei dette var bare ett lite enkelt DIY sett som man lodder alle delene sammen for så og se at det du har gjort virker.Gammelsmurfen skrev: 22 des 2025, 22:58 Hmmm DIP Switch, motstander, lysdioder og antaglig en lavvolts kontakt![]()
Spenningsdeler? Noe du skal bruke på solcelleannlegg @Toalmar ?
Her lyser lysdiodene i forskjellig styrke fra sterkt til lavt såfremt man har loddet motstandene i rett rekkefølge![]()
Jepp, det var med en liten boks med fluxmiddel, men har nok ikke brukt det riktig.Bjerknez skrev: 23 des 2025, 09:03 Fulgte det ikke med fluxmiddel?
Det er et absolutt must når man lodder mener jeg. Å ja, jeg har loddet en del i mitt liv. Mer enn dem fleste vil jeg påstå. Både lektronikk og kopperrør.
Nå er det vel Arduino neste?
På det nivået du er nå så vil en arduino og eller mikrokontrollere generelt være en artig greie. Så kan du begynne å lage dine egne snkle kretser som faktisk er ganske nyttige. Enkle voltregulatorer beregnet for ting som ikke trekker mye strøm er superenkle å lage. Man får egne bittesmå komponenter som fikser den biffen også kan du avansere ut fra det med led dioder som lyser etc.
Det er ekstremt mye artig du kan lage selv som faktisk ser ganske proft ut også med bare noen timer på Youtube og med litt selvlæring og feiling.
Kjøp deg et sett med komponenter som er vanlige å bruke i de fleste kretser. Dioder, motstander, kondensatorer og diverse voltregulatorer. Dette handler du fra ALiExpress og det koster så og si ingenting.
Men hold deg unna SMD komponenter i starten. Disse kan være vriene og lodde for en nybegynner. Skal du prøve deg så start med 1206 komponenter som er dem største. Du trenger heller ikke noe mindre enn dette til hobbybruk. Så sant ikke målet er og absolutt lage noe som er så lite som mulig. Her er teknikk like viktig som størrelse på komponenter vedrørende størrelse på kretskort/sluttprodukt. :)
Artig å sette sammen noe for så å se at det virkerToalmar skrev: 21 des 2025, 14:11 Ikke kjøpt i dag, men for en liten tid siden ble dette "DIY loddesettet" med en forsendelse fra Temu.
Blir nok noen flere slike lodde prosjekter etter hvert![]()
![]()
Om det behøves flussmiddel eller ei beror helt på hvor god man er til å lodde, hva man lodder og hva slags type tinn man bruker. Jeg har aldri brukt ekstra flussmiddel til lodding av elektronikk. Det er flussmiddel i tinnet i utgangspunktet, og det blir mindre vasking etterpå.Bjerknez skrev: 23 des 2025, 16:11 Flix middel bør du bruke hele tiden når du lodder. Det "renser" og får loddingen til å flyte bedre, noe som er med på å gi bedre kontakt og forhindre korrosjon etc. det er stor forskjell på fluxmiddel. Amtech leverer bra fluxmiddel og er verdenskjent. Du får ikke kjøpt amtech på aliexpress (selv om det står det på pakkene) men du får kjøpt veldig bra Fluxmiddel på Aliexpress.
Jeg har kjøpt alt der av elektronikk og tilbehør.
Du vil også på sikt trenge en strømforsyner som gir strøm til prosjektene dine etc. da kan du teste med feks, 1-60 ish volt og forhindre for høyt strømforbruk etc.
Fluxmiddel er ikke noe man påfører en fra før ren komponent til en ren loddeflate. Da er flussmiddel helt unødvendig. Skal man reparere elektronikk vil flussmiddel komme til god nytte. Som feks. Hvis man skal avlodde IC kretser eller andre komponenter. Generelt kan man si at flussmiddel er noe man burde ha innenfor rekkevidde når man driver med lodding.FredrikE24 skrev: 24 des 2025, 10:17Om det behøves flussmiddel eller ei beror helt på hvor god man er til å lodde, hva man lodder og hva slags type tinn man bruker. Jeg har aldri brukt ekstra flussmiddel til lodding av elektronikk. Det er flussmiddel i tinnet i utgangspunktet, og det blir mindre vasking etterpå.Bjerknez skrev: 23 des 2025, 16:11 Flix middel bør du bruke hele tiden når du lodder. Det "renser" og får loddingen til å flyte bedre, noe som er med på å gi bedre kontakt og forhindre korrosjon etc. det er stor forskjell på fluxmiddel. Amtech leverer bra fluxmiddel og er verdenskjent. Du får ikke kjøpt amtech på aliexpress (selv om det står det på pakkene) men du får kjøpt veldig bra Fluxmiddel på Aliexpress.
Jeg har kjøpt alt der av elektronikk og tilbehør.
Du vil også på sikt trenge en strømforsyner som gir strøm til prosjektene dine etc. da kan du teste med feks, 1-60 ish volt og forhindre for høyt strømforbruk etc.
La oss ta et eksempel. Jeg er ganske sikker på at du forstår nytten av flussmiddel for det selges jo samt brukes av en grunn.FredrikE24 skrev: 24 des 2025, 22:01 Da har det sansynligvis vært blyfritt, og sannsynligvis overflatemontering.
Man trenger jo ikke massevis av utstyr bare for å lodde noen hullmonterte komponenter på et kretskort. Om man driver elektronikk-verksted så er det imidlertid noe annet.Bjerknez skrev: 25 des 2025, 09:48 Jeg anbefaler at Toalmar uansett skaffer seg flussmiddel. Jeg ville kjøpt meg flussmiddel på sprøyte. Ikke disse boksene med flussmiddel i. Begge deler funker, men jeg synes nå uansett det fungerer bedre i sprøyteform da det er lettere og påføre mer nøyaktig.
Det er mye artig man får kjøpt innen elektronikk fiksing. Men desverre må man ofte ty til AliExpress for å få det man vil ha.
Også trenger du som nevnt multimeter(e). Der er nok jeg og Fredrik litt uenige om hva som er best for hobbybrukeren, så den diskusjonen gidder jeg ikke flere ganger, haha.
Men sannheten er at etterhvert som du begynner å skal måle batterikretser og måling av strømforbruk og spenninger i kretser rundt mikrokontrollere etc. så ønsker du et multimeter med ålreit oppløsning. Høy oppløsning. Multimetere trenger du gjerne minst to av mener jeg. For ofte når du driver med elektronikk vil di gjerne overvåke inngangsspenning og utgangsspenning samtisig, samt kanskje strømforbruket. Jeg har mer enn en gang hatt nytte av tre multimetere samtidig.
Bakdelen med multimetere er at dem er utrolig treige. Skal du måle signaler så vil et multimeter ikke klare og vise deg dette som regel. Da må du ha et osciloscop. Et verktøy jeg aldri trodde jeg trengte til hobbybruk, men som har vært svært nyttig i enkelte tillfeller.
Jeg kan ta et eksempel. Jeg skulle lage en krets som hindret overspenning til mikrokontroller når jeg koblet en mikrokontroller som krevde 3.3V til et bilbatteri. Da brukte jeg en såkalt TVS diode som hindrer dette og jeg kunne faktisk se at det funket via et osciloscop. For spenningen og ikke minst overspenningen fra et bilbatteri ville regelreett kokt en voltregulator på et hundredels sekund.
Det er noe med det når man ser at dette fungerer i praksis før man lodder sammen noe.
---------
Lær deg å bruke EasyEDA. Et gratis og formidabelt verktøy hvis du skal lage koblingsskjemaer og kretskort. Programmet er direkte koblet til EasyEDA som produserer kretskort av koblingsskjema du lager. Det er heller ikke dyrt. Faktisk ganske rimelig. Det er en begrensning på rundt 10x10cm. I størrelse, men dette holder i bøtter og spann for de fleste hobbyprosjekter.
Her er et av prosjektene som jeg hadde:
https://bjerknez.no/problemer-med-at-ba ... gen-13815/
Et annet prosjekt jeg hadde var å montere ledlys på en gammel snøfreser ved hjelp av et vanlig drillbatteri hvor jeg minterte et adapter til dette på freseren. Selvsagt var målet og bruke elektroniske brytere til dette ved hjelp av mikrokontrollere. Just for fun. Men prosjektet er enda ikke påbegynt.
Nei, man trenger ikke mye utstyr. Men en hobby har en tendens til å utvikle seg å da finner man fort ut at man kanskje er tjent med mer utstyr.FredrikE24 skrev: 25 des 2025, 19:31Man trenger jo ikke massevis av utstyr bare for å lodde noen hullmonterte komponenter på et kretskort. Om man driver elektronikk-verksted så er det imidlertid noe annet.Bjerknez skrev: 25 des 2025, 09:48 Jeg anbefaler at Toalmar uansett skaffer seg flussmiddel. Jeg ville kjøpt meg flussmiddel på sprøyte. Ikke disse boksene med flussmiddel i. Begge deler funker, men jeg synes nå uansett det fungerer bedre i sprøyteform da det er lettere og påføre mer nøyaktig.
Det er mye artig man får kjøpt innen elektronikk fiksing. Men desverre må man ofte ty til AliExpress for å få det man vil ha.
Også trenger du som nevnt multimeter(e). Der er nok jeg og Fredrik litt uenige om hva som er best for hobbybrukeren, så den diskusjonen gidder jeg ikke flere ganger, haha.
Men sannheten er at etterhvert som du begynner å skal måle batterikretser og måling av strømforbruk og spenninger i kretser rundt mikrokontrollere etc. så ønsker du et multimeter med ålreit oppløsning. Høy oppløsning. Multimetere trenger du gjerne minst to av mener jeg. For ofte når du driver med elektronikk vil di gjerne overvåke inngangsspenning og utgangsspenning samtisig, samt kanskje strømforbruket. Jeg har mer enn en gang hatt nytte av tre multimetere samtidig.
Bakdelen med multimetere er at dem er utrolig treige. Skal du måle signaler så vil et multimeter ikke klare og vise deg dette som regel. Da må du ha et osciloscop. Et verktøy jeg aldri trodde jeg trengte til hobbybruk, men som har vært svært nyttig i enkelte tillfeller.
Jeg kan ta et eksempel. Jeg skulle lage en krets som hindret overspenning til mikrokontroller når jeg koblet en mikrokontroller som krevde 3.3V til et bilbatteri. Da brukte jeg en såkalt TVS diode som hindrer dette og jeg kunne faktisk se at det funket via et osciloscop. For spenningen og ikke minst overspenningen fra et bilbatteri ville regelreett kokt en voltregulator på et hundredels sekund.
Det er noe med det når man ser at dette fungerer i praksis før man lodder sammen noe.
---------
Lær deg å bruke EasyEDA. Et gratis og formidabelt verktøy hvis du skal lage koblingsskjemaer og kretskort. Programmet er direkte koblet til EasyEDA som produserer kretskort av koblingsskjema du lager. Det er heller ikke dyrt. Faktisk ganske rimelig. Det er en begrensning på rundt 10x10cm. I størrelse, men dette holder i bøtter og spann for de fleste hobbyprosjekter.
Her er et av prosjektene som jeg hadde:
https://bjerknez.no/problemer-med-at-ba ... gen-13815/
Et annet prosjekt jeg hadde var å montere ledlys på en gammel snøfreser ved hjelp av et vanlig drillbatteri hvor jeg minterte et adapter til dette på freseren. Selvsagt var målet og bruke elektroniske brytere til dette ved hjelp av mikrokontrollere. Just for fun. Men prosjektet er enda ikke påbegynt.
Er det fordi et multimeter er «tregt» at du har oscilloscope? Et gammeldags viserinstrument er bedre om det er årsaken.
Lå i postkassa i dag og kjennes og ser bra ut.AJ skrev: 25 des 2025, 16:41 Da har tatt sjansen på å benytte meg av dette tilbudet på vanntette kjørehansker fra italienske Suomy:
https://rebelxion.com/products/waterpro ... cle-gloves
Alltid en sjanse å ta så man får bare vente å se hva som dukker opp...![]()