Hva har du kjøpt i dag?

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
Toalmar
Motorsykkelen din: .

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av Toalmar »

Ikke kjøpt i dag, men for en liten tid siden ble dette "DIY loddesettet" med en forsendelse fra Temu.
I dag har jeg loddet dette sammen, dessverre så har jeg ikke noen strømkilde som jeg kan plugge inn her på hytta så testingen må bli senere.

Blir nok noen flere slike lodde prosjekter etter hvert :D :D
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

Hmmm DIP Switch, motstander, lysdioder og antaglig en lavvolts kontakt :-k
Spenningsdeler? Noe du skal bruke på solcelleannlegg @Toalmar ?

Toalmar

Legg inn av Toalmar »

Gammelsmurfen skrev: 22 des 2025, 22:58 Hmmm DIP Switch, motstander, lysdioder og antaglig en lavvolts kontakt :-k
Nei dette var bare ett lite enkelt DIY sett som man lodder alle delene sammen for så og se at det du har gjort virker.
Her lyser lysdiodene i forskjellig styrke fra sterkt til lavt såfremt man har loddet motstandene i rett rekkefølge :thumleft

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

Toalmar skrev: 23 des 2025, 01:21
Gammelsmurfen skrev: 22 des 2025, 22:58 Hmmm DIP Switch, motstander, lysdioder og antaglig en lavvolts kontakt :-k
Nei dette var bare ett lite enkelt DIY sett som man lodder alle delene sammen for så og se at det du har gjort virker.
Her lyser lysdiodene i forskjellig styrke fra sterkt til lavt såfremt man har loddet motstandene i rett rekkefølge :thumleft
Ok, du hadde nok likt Josty Kit fra 70 og 80 tallet, byggesett i forskjellige størrelser og ting man også kunne bruke til noe.
De hadde mye sånt på Oslo Hobbysenter som lå i Herslebs gate i Oslo. De solgte mye komponenter og saker over disk man sliter med å finne i dag i små kvanta. AE-boka (Anvent Elektronikk) en tykk "bibel" på rundt 600 sider (tror jeg), med både prosjekter og lærdom.
Jeg digget de greiene fra allerede 10-års alderen :D

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Fulgte det ikke med fluxmiddel?

Det er et absolutt must når man lodder mener jeg. Å ja, jeg har loddet en del i mitt liv. Mer enn dem fleste vil jeg påstå. Både lektronikk og kopperrør.

Nå er det vel Arduino neste?
På det nivået du er nå så vil en arduino og eller mikrokontrollere generelt være en artig greie. Så kan du begynne å lage dine egne snkle kretser som faktisk er ganske nyttige. Enkle voltregulatorer beregnet for ting som ikke trekker mye strøm er superenkle å lage. Man får egne bittesmå komponenter som fikser den biffen også kan du avansere ut fra det med led dioder som lyser etc.

Det er ekstremt mye artig du kan lage selv som faktisk ser ganske proft ut også med bare noen timer på Youtube og med litt selvlæring og feiling.

Kjøp deg et sett med komponenter som er vanlige å bruke i de fleste kretser. Dioder, motstander, kondensatorer og diverse voltregulatorer. Dette handler du fra ALiExpress og det koster så og si ingenting.

Men hold deg unna SMD komponenter i starten. Disse kan være vriene og lodde for en nybegynner. Skal du prøve deg så start med 1206 komponenter som er dem største. Du trenger heller ikke noe mindre enn dette til hobbybruk. Så sant ikke målet er og absolutt lage noe som er så lite som mulig. Her er teknikk like viktig som størrelse på komponenter vedrørende størrelse på kretskort/sluttprodukt. :)

Toalmar

Legg inn av Toalmar »

Bjerknez skrev: 23 des 2025, 09:03 Fulgte det ikke med fluxmiddel?

Det er et absolutt must når man lodder mener jeg. Å ja, jeg har loddet en del i mitt liv. Mer enn dem fleste vil jeg påstå. Både lektronikk og kopperrør.

Nå er det vel Arduino neste?
På det nivået du er nå så vil en arduino og eller mikrokontrollere generelt være en artig greie. Så kan du begynne å lage dine egne snkle kretser som faktisk er ganske nyttige. Enkle voltregulatorer beregnet for ting som ikke trekker mye strøm er superenkle å lage. Man får egne bittesmå komponenter som fikser den biffen også kan du avansere ut fra det med led dioder som lyser etc.

Det er ekstremt mye artig du kan lage selv som faktisk ser ganske proft ut også med bare noen timer på Youtube og med litt selvlæring og feiling.

Kjøp deg et sett med komponenter som er vanlige å bruke i de fleste kretser. Dioder, motstander, kondensatorer og diverse voltregulatorer. Dette handler du fra ALiExpress og det koster så og si ingenting.

Men hold deg unna SMD komponenter i starten. Disse kan være vriene og lodde for en nybegynner. Skal du prøve deg så start med 1206 komponenter som er dem største. Du trenger heller ikke noe mindre enn dette til hobbybruk. Så sant ikke målet er og absolutt lage noe som er så lite som mulig. Her er teknikk like viktig som størrelse på komponenter vedrørende størrelse på kretskort/sluttprodukt. :)
Jepp, det var med en liten boks med fluxmiddel, men har nok ikke brukt det riktig.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Flix middel bør du bruke hele tiden når du lodder. Det "renser" og får loddingen til å flyte bedre, noe som er med på å gi bedre kontakt og forhindre korrosjon etc. det er stor forskjell på fluxmiddel. Amtech leverer bra fluxmiddel og er verdenskjent. Du får ikke kjøpt amtech på aliexpress (selv om det står det på pakkene) men du får kjøpt veldig bra Fluxmiddel på Aliexpress.

Jeg har kjøpt alt der av elektronikk og tilbehør.

Du vil også på sikt trenge en strømforsyner som gir strøm til prosjektene dine etc. da kan du teste med feks, 1-60 ish volt og forhindre for høyt strømforbruk etc.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Må legge til at på sikt vil du også ha en osciloscop. Dette brukes for å lese samt finne feil i signaler samt testing av kretser etc. ikke noe must i starten, men når du begynner å lære litt så svil du sette pris på det.

Så trenger du helt opplagt multimeter. Det MÅ du ha når du driver med elektronikk. Gjerne 2-3 stk. for å teste flere steder samtidig etc. litt vhengig av hva du skal måle etc, så er det ikke sikkert du vil røske med deg et fra billighylla på Biltema. Fluke er kongen på haugen. Vertfall pris essig og er mest beregnet for profesjonelt bruk. Legg pengene dine heller i et multimeter fra Brymen. Dem er minst like gode som Fluke til hobbybruk. Med det kan hende også disse er kraftig overkill til ditt bruk.

En ting er sikkert. Hvis dette er noe du interesserer deg for, så vil kravene øke i takt med tiden, så kanskje bør du kjøpe noe som er litt mer fremtidsrettet med en gang. Det kan du i såfall best svare på selv. Brymen får du dog ikke kjøpt fra AliExpress. Ikke Fluke heller. Selv om dem har noen billige Fluke multimetere der. Men brymen må bestilles fre utlandet.

Kjøp gjerne Brymen multimeteret som David fra EEVblog selger. (Søk på Youtube). Skal du ha Fluke så regn med å betale ut av nesa. Ikke verdt det spør du meg, til ditt bruk. Eller hobbybruk generelt.

Brukeravatar
Gammelbokser
Motorsykkelen din: Gammelboksere

Legg inn av Gammelbokser »

Toalmar skrev: 21 des 2025, 14:11 Ikke kjøpt i dag, men for en liten tid siden ble dette "DIY loddesettet" med en forsendelse fra Temu.

Blir nok noen flere slike lodde prosjekter etter hvert :D :D
Artig å sette sammen noe for så å se at det virker :-)

Det har nå blitt endel år siden jeg loddet sammen et slikt sett:
https://whadda.uk/Item/velleman-k2543-e ... nition-kit

- og det har fungert i like mange år på en av mine MC'er med stifter i tenningen :-)

ErikW
Motorsykkelen din: 2025 Triumph Tiger 900 Rally pro. Kawasaki Ninja 636

Legg inn av ErikW »

Montert på lille Triumph’n , motorbøyle øvre. Myke bagger og bagasjebrett
IMG_6381.jpeg
IMG_6380.jpeg
IMG_6379.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Takk for at du ikke satt på hardcase vesker. :)

En sykkel som dette kler de veskene du satt på der veldig bra :)

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 23 des 2025, 16:11 Flix middel bør du bruke hele tiden når du lodder. Det "renser" og får loddingen til å flyte bedre, noe som er med på å gi bedre kontakt og forhindre korrosjon etc. det er stor forskjell på fluxmiddel. Amtech leverer bra fluxmiddel og er verdenskjent. Du får ikke kjøpt amtech på aliexpress (selv om det står det på pakkene) men du får kjøpt veldig bra Fluxmiddel på Aliexpress.

Du vil også på sikt trenge en strømforsyner som gir strøm til prosjektene dine etc. da kan du teste med feks, 1-60 ish volt og forhindre for høyt strømforbruk etc.
Om det behøves flussmiddel eller ei beror helt på hvor god man er til å lodde, hva man lodder og hva slags type tinn man bruker. Jeg har aldri brukt ekstra flussmiddel til lodding av elektronikk. Det er flussmiddel i tinnet i utgangspunktet, og det blir mindre vasking etterpå.

Brukeravatar
FredrikE24

Legg inn av FredrikE24 »

Har satt sammen en drøss slike Velleman kit, begynte med det på barneskolen. Syklet til Elfa på Storo den gangen og kjøpte en del av gangen.
Siden det er jul, kan jeg anbefale Vellemann WSSA117.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 24 des 2025, 10:17
Bjerknez skrev: 23 des 2025, 16:11 Flix middel bør du bruke hele tiden når du lodder. Det "renser" og får loddingen til å flyte bedre, noe som er med på å gi bedre kontakt og forhindre korrosjon etc. det er stor forskjell på fluxmiddel. Amtech leverer bra fluxmiddel og er verdenskjent. Du får ikke kjøpt amtech på aliexpress (selv om det står det på pakkene) men du får kjøpt veldig bra Fluxmiddel på Aliexpress.

Om det behøves flussmiddel eller ei beror helt på hvor god man er til å lodde, hva man lodder og hva slags type tinn man bruker. Jeg har aldri brukt ekstra flussmiddel til lodding av elektronikk. Det er flussmiddel i tinnet i utgangspunktet, og det blir mindre vasking etterpå.
Fluxmiddel er ikke noe man påfører en fra før ren komponent til en ren loddeflate. Da er flussmiddel helt unødvendig. Skal man reparere elektronikk vil flussmiddel komme til god nytte. Som feks. Hvis man skal avlodde IC kretser eller andre komponenter. Generelt kan man si at flussmiddel er noe man burde ha innenfor rekkevidde når man driver med lodding.

Men skal man lodde pluss og minus til to kontaktpunkter annenhvert år, så trener man ikke det selvsagt.

Hvis du ser på diverse elektronikk reparasjonsvideoer på Youtube så ser de alle bruker flussmiddel. Men det er en typisk ting man ikke innser man trenger før man trenger det. Uansett koster det slikk og ingenting for flussmiddel fra AliExpress. Det jeg har brukt har vært veldig bra. Det samme gjelder loddetinnet.

Jeg jobbet i en elektronikkbedeift som reparerte elektronikk og i hovedsak telefon ladere. Jobbet med dette i 8 år. Under reparasjonsprosessen der ble det brukt flussmiddel hele tiden. Mest for å sikre at loddeoverflaten ble så ren som mulig og at loddetinnet fløt godt utover uten å bruke for mye varme.

Brukeravatar
FredrikE24

Legg inn av FredrikE24 »

Da har det sansynligvis vært blyfritt, og sannsynligvis overflatemontering.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 24 des 2025, 22:01 Da har det sansynligvis vært blyfritt, og sannsynligvis overflatemontering.
La oss ta et eksempel. Jeg er ganske sikker på at du forstår nytten av flussmiddel for det selges jo samt brukes av en grunn.

La oss si man driver med hobbyelektronik, man åpner gamle enheter for å enten reparere dem eller bytte komponenter og egenskapene etc. det er riktig at loddetinn i dag inneholder flussmiddel, å det er nok flussmiddel i loddetråden til at det funker på rene loddeflater. Men det som jeg har opplevd som veldig vanlig er loddepunkter som krakelerer eller har sprukket og dermed mistet kontakten. Disse loddepunktene er ofte veldig vanskelig og se med det blotte øye. Samtidig har jeg ofte opplevd loddepunkter som har rustet/korrodert. Da hjelper det mye med flussmiddel.

Du har sikkert hørt om Louis Rossman og eller mr. Carlssons lab, EEV-blog etc. dem bruker Flussmiddel hele tiden når dem skal fikse kretskort samt lodde på nye komponenter. Så at JEG trenger å overbevise andre om at flussmiddel er en god ting og ha når man lodder er nok uansett ikke veldig nødvendig.

Men man trenger ikke nødvendigvis flussmiddel når man skal diy lodde litt hjemme i garasjen 2 ganger i året. Skal man lodde SMD komponenter på kretskort etc. hjelper det mye og bruke flussmiddel. Ja, man må/bør "vaske" overflaten etterpå, men denne biten er ikke kritisk for hobbylodderen. Det er lett og rense dette etterpå uansett.

Absolutt alle som reparerer elektronikk bruker flussmiddel. Vertfall av de store jeg har sett på Youtube.

Brukeravatar
FredrikE24

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg er enig om man snakker om overflatemonterte komponenter, ellers er det etter mitt skjønn helt unødvendig med mindre man lodder blyfritt.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Jeg anbefaler at Toalmar uansett skaffer seg flussmiddel. Jeg ville kjøpt meg flussmiddel på sprøyte. Ikke disse boksene med flussmiddel i. Begge deler funker, men jeg synes nå uansett det fungerer bedre i sprøyteform da det er lettere og påføre mer nøyaktig.

Det er mye artig man får kjøpt innen elektronikk fiksing. Men desverre må man ofte ty til AliExpress for å få det man vil ha.

Også trenger du som nevnt multimeter(e). Der er nok jeg og Fredrik litt uenige om hva som er best for hobbybrukeren, så den diskusjonen gidder jeg ikke flere ganger, haha.

Men sannheten er at etterhvert som du begynner å skal måle batterikretser og måling av strømforbruk og spenninger i kretser rundt mikrokontrollere etc. så ønsker du et multimeter med ålreit oppløsning. Høy oppløsning. Multimetere trenger du gjerne minst to av mener jeg. For ofte når du driver med elektronikk vil di gjerne overvåke inngangsspenning og utgangsspenning samtisig, samt kanskje strømforbruket. Jeg har mer enn en gang hatt nytte av tre multimetere samtidig.

Bakdelen med multimetere er at dem er utrolig treige. Skal du måle signaler så vil et multimeter ikke klare og vise deg dette som regel. Da må du ha et osciloscop. Et verktøy jeg aldri trodde jeg trengte til hobbybruk, men som har vært svært nyttig i enkelte tillfeller.

Jeg kan ta et eksempel. Jeg skulle lage en krets som hindret overspenning til mikrokontroller når jeg koblet en mikrokontroller som krevde 3.3V til et bilbatteri. Da brukte jeg en såkalt TVS diode som hindrer dette og jeg kunne faktisk se at det funket via et osciloscop. For spenningen og ikke minst overspenningen fra et bilbatteri ville regelreett kokt en voltregulator på et hundredels sekund.

Det er noe med det når man ser at dette fungerer i praksis før man lodder sammen noe.

---------

Lær deg å bruke EasyEDA. Et gratis og formidabelt verktøy hvis du skal lage koblingsskjemaer og kretskort. Programmet er direkte koblet til EasyEDA som produserer kretskort av koblingsskjema du lager. Det er heller ikke dyrt. Faktisk ganske rimelig. Det er en begrensning på rundt 10x10cm. I størrelse, men dette holder i bøtter og spann for de fleste hobbyprosjekter.

Her er et av prosjektene som jeg hadde:
https://bjerknez.no/problemer-med-at-ba ... gen-13815/

Et annet prosjekt jeg hadde var å montere ledlys på en gammel snøfreser ved hjelp av et vanlig drillbatteri hvor jeg minterte et adapter til dette på freseren. Selvsagt var målet og bruke elektroniske brytere til dette ved hjelp av mikrokontrollere. Just for fun. Men prosjektet er enda ikke påbegynt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Da har tatt sjansen på å benytte meg av dette tilbudet på vanntette kjørehansker fra italienske Suomy:

https://rebelxion.com/products/waterpro ... cle-gloves
ww1.png
Alltid en sjanse å ta så man får bare vente å se hva som dukker opp... :8-[

'

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Så billige hansker har jeg aldri hatt. De ser jo litt jalla ut, men kan jo bære bra. For den prisen så er det verdt å ta sjansen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
FredrikE24

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 25 des 2025, 09:48 Jeg anbefaler at Toalmar uansett skaffer seg flussmiddel. Jeg ville kjøpt meg flussmiddel på sprøyte. Ikke disse boksene med flussmiddel i. Begge deler funker, men jeg synes nå uansett det fungerer bedre i sprøyteform da det er lettere og påføre mer nøyaktig.

Det er mye artig man får kjøpt innen elektronikk fiksing. Men desverre må man ofte ty til AliExpress for å få det man vil ha.

Også trenger du som nevnt multimeter(e). Der er nok jeg og Fredrik litt uenige om hva som er best for hobbybrukeren, så den diskusjonen gidder jeg ikke flere ganger, haha.

Men sannheten er at etterhvert som du begynner å skal måle batterikretser og måling av strømforbruk og spenninger i kretser rundt mikrokontrollere etc. så ønsker du et multimeter med ålreit oppløsning. Høy oppløsning. Multimetere trenger du gjerne minst to av mener jeg. For ofte når du driver med elektronikk vil di gjerne overvåke inngangsspenning og utgangsspenning samtisig, samt kanskje strømforbruket. Jeg har mer enn en gang hatt nytte av tre multimetere samtidig.

Bakdelen med multimetere er at dem er utrolig treige. Skal du måle signaler så vil et multimeter ikke klare og vise deg dette som regel. Da må du ha et osciloscop. Et verktøy jeg aldri trodde jeg trengte til hobbybruk, men som har vært svært nyttig i enkelte tillfeller.

Jeg kan ta et eksempel. Jeg skulle lage en krets som hindret overspenning til mikrokontroller når jeg koblet en mikrokontroller som krevde 3.3V til et bilbatteri. Da brukte jeg en såkalt TVS diode som hindrer dette og jeg kunne faktisk se at det funket via et osciloscop. For spenningen og ikke minst overspenningen fra et bilbatteri ville regelreett kokt en voltregulator på et hundredels sekund.

Det er noe med det når man ser at dette fungerer i praksis før man lodder sammen noe.

---------

Lær deg å bruke EasyEDA. Et gratis og formidabelt verktøy hvis du skal lage koblingsskjemaer og kretskort. Programmet er direkte koblet til EasyEDA som produserer kretskort av koblingsskjema du lager. Det er heller ikke dyrt. Faktisk ganske rimelig. Det er en begrensning på rundt 10x10cm. I størrelse, men dette holder i bøtter og spann for de fleste hobbyprosjekter.

Et annet prosjekt jeg hadde var å montere ledlys på en gammel snøfreser ved hjelp av et vanlig drillbatteri hvor jeg minterte et adapter til dette på freseren. Selvsagt var målet og bruke elektroniske brytere til dette ved hjelp av mikrokontrollere. Just for fun. Men prosjektet er enda ikke påbegynt.
Man trenger jo ikke massevis av utstyr bare for å lodde noen hullmonterte komponenter på et kretskort. Om man driver elektronikk-verksted så er det imidlertid noe annet.

Er det fordi et multimeter er «tregt» at du har oscilloscope? Et gammeldags viserinstrument er bedre om det er årsaken.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 25 des 2025, 19:31
Bjerknez skrev: 25 des 2025, 09:48 Jeg anbefaler at Toalmar uansett skaffer seg flussmiddel. Jeg ville kjøpt meg flussmiddel på sprøyte. Ikke disse boksene med flussmiddel i. Begge deler funker, men jeg synes nå uansett det fungerer bedre i sprøyteform da det er lettere og påføre mer nøyaktig.

---------

Man trenger jo ikke massevis av utstyr bare for å lodde noen hullmonterte komponenter på et kretskort. Om man driver elektronikk-verksted så er det imidlertid noe annet.

Er det fordi et multimeter er «tregt» at du har oscilloscope? Et gammeldags viserinstrument er bedre om det er årsaken.
Nei, man trenger ikke mye utstyr. Men en hobby har en tendens til å utvikle seg å da finner man fort ut at man kanskje er tjent med mer utstyr.

Ikke bare fordi det er tregt, men fordi man ofte vil se et mønster i signalene. Det blir vanskelig å lese med et analogt viserinstrument. Derimot er et analogt viserinstrument også kjekt og ha noen ganger. Jeg har ikke dette, men kunne godt tenkt meg et, mest for morroskyld.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

AJ skrev: 25 des 2025, 16:41 Da har tatt sjansen på å benytte meg av dette tilbudet på vanntette kjørehansker fra italienske Suomy:

https://rebelxion.com/products/waterpro ... cle-gloves

Bilde

Alltid en sjanse å ta så man får bare vente å se hva som dukker opp... :8-[
Lå i postkassa i dag og kjennes og ser bra ut.
Og ser helt klart ut til å være verd prisen:
20260108_160843.jpg

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Bestilt i forgårs og levert i postkassa i dag tidlig, Sonett flekkfjerner; ypperlig til å fjerne flekker på bla. kjøreklær, MCsalen osv.
Egnet og effektiv på så godt som alle flater:
sonett.jpg
Billig og, etter min erfaring fra før, drøy i bruk.

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Har vært uten printer i lengre tid men av og til er behovet der, ble ny printer / scanner i dag som funker utrolig bra (trådløst) fra iPhone, iPad og Windows pc :thumleft Lite viste jeg at «Dexter» var super interessert i printere og spesielt der papiret kommer ut :D

https://www.nettavisen.no/shoppingtips/ ... 95-1029452

https://www.power.no/data-og-tilbehoer/ ... p-2067841/
IMG_0730.jpeg
IMG_0728.jpeg
dypen :thumleft "Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Svar