Engangsavgift på mc ned 30%

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Supradog
Innlegg: 100
Registrert: 28 jan 2014, 09:10
Motorsykkelen din: 16 VFR800, 94 Honda NX250. 88 Tenere. 88 kawa GT550

Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av Supradog »

Sakset rett fra kilden.
Endringer i engangsavgiften for 2015
Engangsavgiften er høy og utgjør en stor andel av
prisen på nye motorsykler og snøscootere. Regjeringen
foreslår derfor en vesentlig reduksjon av
engangsavgiften på motorsykler og snøscootere.
Dersom reduksjonene blir for store, kan det imidlertid
skape for store fall i prisene på brukte motorsykler
og snøscootere, og påfølgende problemer
for forhandlere av brukte kjøretøy på kort
sikt. Avgiftssatsene foreslås derfor redusert med i
gjennomsnitt 30 pst. reelt i 2015. Det gir en
avgiftslettelse på om lag 15 000 kroner for en gjennomsnittlig
motorsykkel og om lag 7 500 kroner
for en gjennomsnittlig snøscooter.

Det foreslås at noen satser reduseres mer enn
andre. Motoreffekt kan manipuleres etter registrering
uten at det meldes inn til avgiftsmyndighetene.
For å gjøre slike endringer mindre lønnsomt
foreslås det at satsene for motoreffekt for både
motorsykler og snøscootere halveres. Stykkavgiften
for motorsykler reduseres med 30 pst. reelt,
mens satsene for slagvolum reduseres med 17 pst.
Satsene for slagvolum for snøscootere reduseres
med 30 pst. reelt, mens satsene for vekt reduseres
med 17 pst.
Det ser jo bra ut, kommer sikkert oppdatert kalkulator på tollvesenet sine sider etterhvert.

Moffa
Innlegg: 169
Registrert: 05 okt 2013, 14:18
Motorsykkelen din: BMW R1200RT

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av Moffa »

Supradog skrev:
Det ser jo bra ut, kommer sikkert oppdatert kalkulator på tollvesenet sine sider etterhvert.
Høres forlokkende ut for oss MC-ister :thumleft
Tror ellers at oppdatert kalkulator først kommer når dette er vedtatt av stortinget? :P :p
_______________________________________________________________
Just because God gave you a mouth doesn't mean that you must constantly use it.
Sometimes you have to connect your tongue to your brain before talking!!

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av Tysnes »

Moffa skrev:
Supradog skrev:
Det ser jo bra ut, kommer sikkert oppdatert kalkulator på tollvesenet sine sider etterhvert.
Høres forlokkende ut for oss MC-ister :thumleft
Tror ellers at oppdatert kalkulator først kommer når dette er vedtatt av stortinget? :P :p
Nå skal vel både Krf og Venstre, være med for å få flertall. Da vil eg tro det blir noen forandringer. Men det er jo lov å håpe :-)

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av omaas »

Da bør man vell vente til våren med nykjøp?
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av Zadnez »

Det bør du vel uansett? :scratch
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av Bringisen »

Store deler av dette forsvinner sikkert på veien frem til oss forbrukere uansett.....
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Salt kjeks
Innlegg: 17
Registrert: 02 sep 2014, 17:20
Motorsykkelen din: Nei

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av Salt kjeks »

Jeg ser ingen grunn til at denne gevinsten vil gå andre steder enn til forbrukerne. Det er heldigvis konkurranse forhandlerne imellom, og så lenge konkurransesituasjonen forblir uendret, vil nok avansen deres være tilnærmet det samme. Kanskje gir det heller økt salg, som gjør at forhandlerne kan klare seg med en noe lavere avanse (flere sykler å fordele faste utgifter på). Uansett konkurrerer de jo delvis med bruktimport også. Dette vil nok biddra til fornying av motorsykkelparken i landet. At den gamle vil få litt lavere verdi på bruktmarkedet gjør ingenting når man får enda mer rabatt på en nyere :-) (med mindre man vil nedgradere til en eldre og rimeligere sykkel - men det er vel de færreste som bytter sykkel fordi den gamle plutselig har blitt for ny?)

Dette kan også bidra positivt til mc-sikkerheten, når gamle slitere byttes ut med mer moderne sykler med ABS-bremser og bedre kjøreegenskaper.

I tillegg er grensen for momsfri netthandel foreslått økt til 500 kr, som også hjelper mc-budsjettet for alle som bestiller mindre deler og tilbehør fra utlandet.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av LordShaft »

En R6 vil gå ned ca 20.000,- i avgifter ved ny kjøp :D Dette er jo gode nyheter for de av oss som kjøper ofte ny sykkel!

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av Voodoodoo »

Ved import betaler en jo en %sats av engangsavgiften så nyere sykler vil falle kraftig i pris ved import.
Dette er gull for alle andre enn de som skal selge og ikke kjøpe ny sykkel samt de som akkurat har tegnet kontrakt.
Hadde jeg handlet ny nå....Bjerknez... Hadde jeg sørget for at forhandler ikke betalte avgift før etter nyttår...
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av thewiz »

Dette virker jo veldig bra spør du meg.

Dette burde jo også senke bruktprisene endel, passer veldig bra for meg som skal kjøpe nyere sykkel neste år.

En R1 koster jo ca 220 000 ny i dag. Med endringene blir engangsavgiften på nesten 110 000 endret til 77 000, noe som går at sykkelen burde koste 187 000.

Stemmer ikke dette? Sånn ca selvfølgelig.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6960
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av kjellv »

Salt kjeks skrev:Jeg ser ingen grunn til at denne gevinsten vil gå andre steder enn til forbrukerne. Det er heldigvis konkurranse forhandlerne imellom, og så lenge konkurransesituasjonen forblir uendret, vil nok avansen deres være tilnærmet det samme. Kanskje gir det heller økt salg, som gjør at forhandlerne kan klare seg med en noe lavere avanse (flere sykler å fordele faste utgifter på). Uansett konkurrerer de jo delvis med bruktimport også. Dette vil nok biddra til fornying av motorsykkelparken i landet. At den gamle vil få litt lavere verdi på bruktmarkedet gjør ingenting når man får enda mer rabatt på en nyere :-) (med mindre man vil nedgradere til en eldre og rimeligere sykkel - men det er vel de færreste som bytter sykkel fordi den gamle plutselig har blitt for ny?)

Dette kan også bidra positivt til mc-sikkerheten, når gamle slitere byttes ut med mer moderne sykler med ABS-bremser og bedre kjøreegenskaper.

I tillegg er grensen for momsfri netthandel foreslått økt til 500 kr, som også hjelper mc-budsjettet for alle som bestiller mindre deler og tilbehør fra utlandet.
Som Yamahaforhandler kan jeg love dere at det ikke er stort vi forhandlere kan gjøre med prisen på nye sykler. Den er fastsatt av importør, og offentliggjort på importørens hjemmesider, f.eks slik som her for R1http://www.yamaha-motor.eu/no/produkter ... zf-r1.aspx. Forhandlerens andel av denne summen dekker ikke så mye mer enn kapitalkostnadene. I tillegg til denne summen kommer klargjøringskostnader/regomkostninger og vrakpant. Det er så knappe marginer at om jeg selger en sykkel til en litt rabattert pris så må jeg nesten stå på kveldstid og klargjøre den uten betaling... Det har jeg faktisk flere ganger gjort! Men vær helt trygg, vi driver ikke som dagligvarebransjen. Ved fjorårets landbruksoppgjør skulle matvareprisene ned. Det skjedde ikke, dagligvarebransjen tok dette mellomlegget selv. Det skjer ikke i bil og MC-bransjen.
Men, ...for meg privat faller plutselig prisen på TDMen med 10-15000 :-k

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6960
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av kjellv »

Voodoodoo skrev:Ved import betaler en jo en %sats av engangsavgiften så nyere sykler vil falle kraftig i pris ved import.
Dette er gull for alle andre enn de som skal selge og ikke kjøpe ny sykkel samt de som akkurat har tegnet kontrakt.
Hadde jeg handlet ny nå....Bjerknez... Hadde jeg sørget for at forhandler ikke betalte avgift før etter nyttår...
Helt klart Bjerknez bør ta seg en tur, prøve og reforhandle avtalen. Det blir nok ikke så enkelt som å vente med registreringsdato, dette får også følger for prisen på innbyttesykkel. Slik sett er det ikke sikkert at mellomlegget blir så mye annerledes.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av LordShaft »

Så det du mener er at importøren vil justere opp prisene når engangsavgiften blir lavere?

Sony Z2

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6960
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av kjellv »

LordShaft skrev:Så det du mener er at importøren vil justere opp prisene når engangsavgiften blir lavere?

Sony Z2
Nei, det kan jeg ikke tenke meg.
Konkurransesituasjonen importørene mellom er så pass skarp at dette er nok helt utelukket.
Her vil nok hver eneste krone i gave fra Siv komme oss som kjøpere av nye sykler til gode!

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av DrGreve »

kjellv skrev:
LordShaft skrev:Så det du mener er at importøren vil justere opp prisene når engangsavgiften blir lavere?

Sony Z2
Nei, det kan jeg ikke tenke meg.
Konkurransesituasjonen importørene mellom er så pass skarp at dette er nok helt utelukket.
Her vil nok hver eneste krone i gave fra Siv komme oss som kjøpere av nye sykler til gode!
Vil dette påvirke summen for de som vil bruktimportere?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Svar