Moped

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Moped

Legg inn av Rune75 »

Med effektanlegg blir di motorene der nærmest uten effekt under 7000 omdr.

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Moped

Legg inn av bm »

Da er nytt sylindersett bestilt fra MC Deler: http://mcdeler.no/moped_scooter.asp?C=B ... MCD-518916" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Moped

Legg inn av bm »

Delene mottatt i dag, imponerende rask levering fra MCDeler.no :-)
Lokket poden vekk fra pc'n for å mekke.
Vasket alle flater med aceton, brukt mye olje ved montering av stempelringer, montert stempel i sylinder før det ble satt på blokken. Montert kryssbolt osv..
Koblet til kjølesystem. fylt opp med ny 50/50 blanding med kjølevæske. Koblet vekk bensintank, tømt forgasser.
Laget ekstern tank med fet oljeblanding. Startet opp, mye røyk. Koblet fra oljeslange og sjekket at der kommer olje støtvis - ok. Koblet til oljeslange igjen, kjørte en stund med fet oljeblanding fra ekstern tank, ville være sikker på at oljepumpen leverte.. Strammet wire til oljepumpe.
Sjekket kjølesystem, tilsynelatende ok..
Resultat så langt. Starter lettere, må bruke choke litt lengre, men som rune75 sier, turtall må til for å løse sykkelen og for å få drag. Så langt ser det bra ut. Prøvekjøring når været tillater det :thumleft

Edit: Sylinder som kom var sort, ikke grå som originalt, ingen merking, så jeg la denne i lasergraveringsmaskinen og graverte inn 49 CC på begge sider :lol
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Moped

Legg inn av Rune75 »

Har du sjekket dysestr ? Det er viktig.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Moped

Legg inn av Kawagutten »

Elolz skrev:Dere er flinke! :thumleft Får håpe prøvekjøringen blir en suksess. :-)

Han må være obs på at politiet pleier å ha en kontroll eller to i året på skolene der nede, der de kommer med rulle og sjekker at mopedene ikke går over 45km/t. Får noen tusen i bot, avskilting og utsatt førerkort etter det jeg har hørt. Mange jeg gikk på skole med ble tatt, en del slapp unna med å installere en skjult politiknapp som senket effekten, og slo denne på når de parkerte. :knegg
Den knappen bør skjules godt for de begynner å bli kjent med sånne nå og evnt. avmonteres før visning hvis det trengs.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Moped

Legg inn av Rune75 »

Det er ganske lett å høre at en sånn "politiknapp" er aktivert.

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Moped

Legg inn av KawaJens »

Det var lettere før i tiden. Då fikk vi til og med skryt av lensmannen for å ha åpna eksosen for å rense ut driten....var det vi sa når han pekte på sveisen på røret :moi:

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Moped

Legg inn av bm »

Denne "politiknappen", hvordan kobles den ?
Eksisterte ikke slikt i min moped tid .....
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Moped

Legg inn av bm »

Rune75 skrev:
Dysestr sjekker du ved å skru av bunnkarret på forgasseren og leser av på dysa hvilken str det er. Tzr med effektanlegg skal ha 120-125 dyse.

Sjekket dysesettet som fulgte sykkelen, mangler en 130 dyse, ligger en brukt 120 dyse der i stedet.
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Moped

Legg inn av freddy123 »

Hadde vegvesenet komme med den stygge rulla si og sagt til meg at jeg måtte opp på der så hadde jeg vært kjapp og koblet vekk tennpluggen eller lignende så den ikke hadde startet. Men jeg hadde ikke dette problemet da jeg tok lettlappen og kjørte 28hk uplombert lettsykkel istedenfor.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Moped

Legg inn av Rune75 »

bm skrev:
Rune75 skrev:
Dysestr sjekker du ved å skru av bunnkarret på forgasseren og leser av på dysa hvilken str det er. Tzr med effektanlegg skal ha 120-125 dyse.

Sjekket dysesettet som fulgte sykkelen, mangler en 130 dyse, ligger en brukt 120 dyse der i stedet.

Det er jo ingen garanti for at 130dysa står i forgasseren selv om den mangler i dysesettet. For liten dyse er garantert varmskjæring.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Moped

Legg inn av Rune75 »

bm skrev:Denne "politiknappen", hvordan kobles den ?
Eksisterte ikke slikt i min moped tid .....

Den henter signal fra pickupen på svinghjulet (den som sender signal til tenningsboksen for hver omdr motoren gjør (stempel på topp)). Det er to innstillingsmuligheter på politiknappen. Du kan stille inn hvilket turtall tenningen skal kutte på, f.eks 7500 omdr og det er en innstilling for å forskyve tenningen (seinere) sånn at motoren mister mye kraft. Men som nevnt tidligere vil det høres ganske greit på motoren hvis man har litt peiling på små 2takts motorer.

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Moped

Legg inn av bm »

Har jeg forstått dette rett ?
Turtallsperren fjernes for å endre fortenningen, ergo høyere turtall og svakere motor ved lavere turtall ?
Googlet litt og ser at der beskrives å borre et hull i CDI boksen, dette virker for meg som om det er umulig/vanskelig å tilbakestille, eller?.
Har så pass teknisk kompetanse at å lage noe lurt er ikke noe big deal, må bare skjønne prinsippet.... :-k

Dette ligner litt på CB100 der vi modifiserte fjærene på sentrifugalregulatoren for å få høyere turtall :-)
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Moped

Legg inn av Rune75 »

bm skrev:Har jeg forstått dette rett ?
Turtallsperren fjernes for å endre fortenningen, ergo høyere turtall og svakere motor ved lavere turtall ?
Googlet litt og ser at der beskrives å borre et hull i CDI boksen, dette virker for meg som om det er umulig/vanskelig å tilbakestille, eller?.
Har så pass teknisk kompetanse at å lage noe lurt er ikke noe big deal, må bare skjønne prinsippet.... :-k

Dette ligner litt på CB100 der vi modifiserte fjærene på sentrifugalregulatoren for å få høyere turtall :-)

Mener du turtallsperren som er originalt på mopeden ? Den går kun på turtall, ikke noe forskyvning av tenningstidspunktet. Hvilket turtall sperrer motoren på nå ? Originalt skal Tzr sperre på 8000 omdr. På noen modeller, blant annet Tzr, må du borre et hull i cdi'en for å fjerne turtallsperra. Det blir selvsagt permanent.

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Moped

Legg inn av bm »

Kjenner ikke til hvordan denne moppen er moddet, lite info fra forrige eier.
Turtallet gikk lett i rødt med gammel sylinder, nå gjør den ikke det så lett,testet kun ved rusing. Eksosen ryker finere, ubrent olje, spytter ikke olje lenger. Ellers oppfører den seg som før, høyt turtall for å løse den, høyt turtall ved kjøring.
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Svar