Svakhet i toppen på moderne motorsykkelmotorer?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37831
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Svakhet i toppen på moderne motorsykkelmotorer?

Legg inn av AJ »

Jeg var klar over at flere Stelvio-eiere har hatt problemet, men trodde at det var løst på 2012 modellene.
Det viste det seg at det ikke var...

Bakgrunn:
De første Stelvio'ene viste seg å ha kamakslinger med for myk legering slik at ventilløsteløsningen med "flat tappets" som slet ned kammene rimelig kjapt. Noe som først til unormal økning av ventilklaringene og økt klapring og støy fra toppen på sylinderne.
Etter flere mer eller mindre vellykkede oppdateringer kamakslene, gikk Guzzi over til "roller tappets" løsningen som både skal gi betydelig mindre slitasje og støy.

Byttet fra "flat tappets" til "roller tappets" i mars og april 2012:
http://wildguzzi.com/forum/index.php?to ... #msg916937" onclick="window.open(this.href);return false;

Ved nærmere sjekk viser det seg at Stelvio'en min antakelig er en av de aller siste med "flat tappets" motor - AC012543 -, produsert 14.3.2012 iflg. den lokale Guzzi-mekanikeren. Dvs. to dager etter at fabrikken har oppgitt at de har gått over til "roller tappets"...
Dette kom for dagen tidligere denne uka da Guzzi-mekanikeren tok kontakt og opplyste om at motoren støyet mer enn normalt. Ved nærmere sjekk viste det seg at ventilklaringen var påfallende mye ut av justering (for mye klaring).
Og en demontering av toppen viser tydelig kamakselslitasje... og kraftig slitasje på det som må være disse "flat tappets"'ene.

Svakhet oppdaget...
Med andre har jeg en Stelvio med en svakhet i toppen som meget sannsynlig ville ført til motorhavari om dette ikke hadde blitt oppdaget i tide.
Etter at mekanikeren tok kontakt og nevnte problemet (og ba meg samtidig ikke få panikk... ;-) ), kom jeg på at jeg reagerte litt på motorslyden mens Stelvio'en gikk på tomgang før jeg kjørte den på vinterlagringa. Men tenkte at dette var vel antakelig ikke helt uvanlig i det kjølige været som det var den dagen.
Det viste seg altså å være en alvorlig svakhet, som heldigvis ble oppdaget i tide. Uten at motoren er blitt skadet på noen måte, noe den ganske sikkert ville blitt om slitasjen ikke hadde blitt oppdaget.

Garanti
En tlf. fra Guzzi-mekanikeren til importøren og jeg fikk bekreftet at toppen byttes til "roller tappets" på garantien uten noen form for kostnad for meg.
Flott med en årvåken mekaniker som tar de grepene som er nødvendig med en gang. Det er jeg veldig fornøyd med.
At Guzzi ikke har greid å fikse denne svakheten i løpet av en tiden de har brukt 8V motoren er jeg ikke fullt så fornøyd med... :sk?

Vet at Triumph Tiger Explorer har slitt med et lignende problem i toppen på sine motorer.
Mulig også andre merker og modeller har gjort det samme.
I så fall kan de med slike erfaringer dele disse i denne tråden.


Om det er hyppig forekomst av slike svakheter og feil, hva er i så fall årsakene?

Her et par bilder fra slitasjen på Stelvio'en.
Begge fotoene tatt av mekanikeren på verkstedet:

Bilde

Bilde
Ikke "flat", men "curved tappet" iflg. mekanikeren... :knegg

Med nye topp blir Stelvio'en som ny igjen :thumleft .
Så da kan det hende jeg lar være å selge den?
Vi får se...
Om det blir salg så får i hvert fall ny eier en sykkel i tipp-topp stand :prf
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Svakhet i toppen på moderne motorsykkelmotorer?

Legg inn av Rune75 »

Ser du skriver topp/toppen som om det bare er 1 topp. Du får vel 2 (begge) nye topper ?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37831
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Svakhet i toppen på moderne motorsykkelmotorer?

Legg inn av AJ »

Rune75 skrev:Ser du skriver topp/toppen som om det bare er 1 topp. Du får vel 2 (begge) nye topper ?
Lik slitasje på begge sider på V2 motoren betyr ny kamaksel og "roller tappets" på begge, ja.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Svakhet i toppen på moderne motorsykkelmotorer?

Legg inn av PCP »

AJ skrev:
Vet at Triumph Tiger Explorer har slitt med et lignende problem i toppen på sine motorer.
Mulig også andre merker og modeller har gjort det samme.
I så fall kan de med slike erfaringer dele disse i denne tråden.


Om det er hyppig forekomst av slike svakheter og feil, hva er i så fall årsakene?
Årsakene kan vel både være mange og komplekse, og på en motor hvor man ikke har noen kontroll over temperaturen kombinert med at utslippskrav tilsier at man ikke bare kan hive inn mer bensin for kjøling, vil jeg tro utfordringen kan være ekstra stor.

Honda hadde jo store problemer med kammer og kamdriftsystemet på de tidlige V4 motorene i VF-serien, før de gikk over til tannhjulsdrevne kammer på VFR. Temaet med slitasje på kammer har blitt belyst noe i VF tråden til Dr.Greve. De lærde strides vel noe om hva som er årsak og virkning (hva som kom først av høna eller egget), men en link som ble postet er litt interessant når det gjelder mulig årsak nettopp til slitasje mellom kam og vippearm, som du har.
Link til artikkelen "Honda V4 Cams: What Really Happened " her http://www.motorcycleproject.com/motorc ... _what.html

Dette er riktignok gammelt og ikke "moderne motorer", så mest bare som et eksempel. På den annen side har jo ikke Stelvio en moderne motor... :lol :erte ;-)

Uansett var det jo flott at det ble funnet akkurat nå, og at blir oppgradert uten diskusjon er pluss i margen for Guzzi. Også får vi for fremtidige eieres del håpe "fixen" faktisk løser problemet, da det jo er økonomisk katastrofalt å oppleve slike feil den dagen man er utenfor garanti. :-)å

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37831
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Svakhet i toppen på moderne motorsykkelmotorer?

Legg inn av AJ »

PCP skrev:På den annen side har jo ikke Stelvio en moderne motor... :lol :erte ;-)
Joda, moderne i den forstand at den skiller seg en god del fra de eldre Guzzi-motorene uten overliggende kam og fire ventilers topp.
Ellers er jeg ikke uenig; V2 motoren til Guzzi er i utgangspunktet en motorkonstruksjon med røtter i syttitallet...

For øvrig har det vist seg at det ikke har oppstått samme feil på den oppgraderte "roller tappets" toppen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Svakhet i toppen på moderne motorsykkelmotorer?

Legg inn av Kawagutten »

Så flott det ordnet seg,den klapringen fra toppene var jo det eneste jeg ikke likte med Stelvioen så da er det kanskje en mulig sykkel i fremtiden :thumleft
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Dykkeren
Innlegg: 94
Registrert: 30 okt 2011, 17:36
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GS LC/Husqvarna 701 E

Re: Svakhet i toppen på moderne motorsykkelmotorer?

Legg inn av Dykkeren »

Er vel litt typisk for italienskproduserte sykler. Tydeligvis ingen recall, men vente til noen årvåkne mekanikere (bra) finner ut av det. Hva skjer da med de som kjører mindre pr år enn AJ ? De må vel ta dette på egen kappe når feilen oppstår.

Dette er faktisk en av grunnene til at jeg ikke har italiensk ! Kunne godt tenkt meg både Guzzi og Ducati, men av erfaring fra en helt annen bransje når det gjelder italienskprodusert, så holder jeg meg unna.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Svakhet i toppen på moderne motorsykkelmotorer?

Legg inn av L-NA »

Nå er det mulig at Guzzi har endret intervaller for ventiljustering på nyere modeller av V8 motorene, men jeg ser at intervall for ventil justering for 2008 mod, som jeg har, er 10 000km. Noe som strengt tatt betyr at risikoen for havari er minimal, og event slitasje bør kunne oppdages før det går så langt. Men nå må jeg jo si på det bilde som vises der så ser det farlig dårlig ut. Min sykkel har nå gått ca 8000 km siden forrige ventil justering, og jeg skal ha den på service igjen nå i vinter, vil nok be om at de da gir kammene kanskje en liten ekstra oppmerksomhet ja.... :-k

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37831
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Svakhet i toppen på moderne motorsykkelmotorer?

Legg inn av AJ »

L-NA skrev:Nå er det mulig at Guzzi har endret intervaller for ventiljustering på nyere modeller av V8 motorene, men jeg ser at intervall for ventil justering for 2008 mod, som jeg har, er 10 000km. Noe som strengt tatt betyr at risikoen for havari er minimal, og event slitasje bør kunne oppdages før det går så langt. Men nå må jeg jo si på det bilde som vises der så ser det farlig dårlig ut. Min sykkel har nå gått ca 8000 km siden forrige ventil justering, og jeg skal ha den på service igjen nå i vinter, vil nok be om at de da gir kammene kanskje en liten ekstra oppmerksomhet ja.... :-k
Intervallet er fortsatt 10000 km.
Stelvio'en min har hatt ventilklaring innafor marginene helt fram til oppdagelsen nå nylig. Da var avstanden (klaringen) økt betraktelig og var, iflg. mekanikeren, utenfor maksgensen.
Og da er det fare på ferde. Noe bildene helt klart viser...

Det som er noe spesielt med dette problemet er at det ikke avtegner seg noe klart og konsistent bilde av hvilke sykler som rammes.
På forumet WildGuzzi opplyses det om ingen tilsvarende tilfeller i Australia, mens det har vært flere tilfeller i England. "Ekspertene" er noe uenig om hvorfor det er slik, men vær, klima og temp.forskjeller forklares av mange som en av grunnene.
Variert vær med mye regn og større temp.forskjeller i England enn Australia med mer stabilt og varmt klima, forklares som en mulig årsak. Dette fordi store variasjoner kan føre til kondens i toppen på Guzzi-motoren som direkte påvirker kam og "flat tappet" flatene på en måte som gir grobunn for manglende smøring og dermed slitasje.
Det påstås også av enkelte at Stelvio har for god kjøling under enkelte forhold som. feks. kjøring i kjølig regn og lave temperaturer for øvrig, som gjør at motortoppen ikke får god nok smøreeffekt av oljen.
Men ikke spør meg om detaljer rundt dette siden jeg ikke har teknisk kompetanse og kunnskap til å svare...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Svakhet i toppen på moderne motorsykkelmotorer?

Legg inn av PCP »

AJ skrev:
PCP skrev:På den annen side har jo ikke Stelvio en moderne motor... :lol :erte ;-)
Joda, moderne i den forstand at den skiller seg en god del fra de eldre Guzzi-motorene uten overliggende kam og fire ventilers topp.
Ellers er jeg ikke uenig; V2 motoren til Guzzi er i utgangspunktet en motorkonstruksjon med røtter i syttitallet...
Ja, alt er jo relativt og det var også en snev av sarkasme i det jeg skrev. Litt gammeldags er etter mitt syn dessuten ikke bare en ulempe, feks er ventiljustering svært mye greiere med skrue, og du slipper også potensielle problemer med vannpumpe, termostat, kjølevifter, etc.

Jeg tenkte først og fremst på dette med manglende kontroll over temperatur, og hvis du tok en titt på artikkelen jeg linket til, så er en annen likhet med de gamle Honda V4-motorene at bare en kam-knast åpner 2 stk ventiler, noe som jo gir mye høyere belastning mellom kam og vippearm/tappet enn på motorer som har en kam-knast pr ventil, som er mer vanlig i dag.

Ellers var det interessante teorier du nevnte i siste innlegg. Dersom det er noe i disse, så er det vel også nærliggende å tro at bruksmønsteret også vil kunne påvirke hvem som rammes en god del. Er jo veldig forskjellig, alt fra rene "tur-folk" som meg selv, som sjelden eller aldri kjører mindre enn 20 mil når sykkelen først blir startet, til de som sjelden rekker å få oljen driftsvarm til jobb, butikk, ol. Og selvfølgelig alt i mellom ytterpunktene som både kjører kort og langt.

Men du kjører jo mye, både turer og annet ettersom jeg har forstått. Har du inntrykk av at de andre med samme problem har kommet ca like langt på telleren?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37831
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Svakhet i toppen på moderne motorsykkelmotorer?

Legg inn av AJ »

PCP skrev: Men du kjører jo mye, både turer og annet ettersom jeg har forstått. Har du inntrykk av at de andre med samme problem har kommet ca like langt på telleren?
Inntrykket er at de fleste andre med samme problem ikke har kjørt like langt. Men om denne kjøringen har vært "småkjøring" med det resultatet at oljetemperaturen ikke kommer opp på optimalt smørenivå, vet jeg ikke.

For øvrig enig i at det er en utfordring å holde jevn og stabil temperatur i en olje- og luftkjølte motorer uten samme temp.regulering som en væskekjølt motor.
Men de gamle støtstangsmotorene fra Guzzi har, så vidt jeg vet, ikke hatt samme problem. I disse motorene er jo kontaktflatene mot kammene godt beskyttet i motorens "indre" hvor sannsynligheten for kondens er svært liten og hvor temperaturen ikke har samme svingningene som rett under topplokket.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Svakhet i toppen på moderne motorsykkelmotorer?

Legg inn av DrGreve »

Det største problemet med den patenten Honda hadde med VF-serien var at på grunn av det var en vippearm som betjente 2 ventiler. Ved justering måtte man være særdeles nøyaktig siden det alltid vil være slarke i vippearmens aksel. Man måtte være påpasselig og justere begge justeringsskruene likt siden den ene skruen påvirker den andre. Også oljetilførselen var mangelfull på de første modellene, men nye, større oljerør ble byttet på garantien.

Jeg kjøper ikke teorien om at klimatiske forhold skulle gi noe utslag mellom for eksempel Australia og England. Sørkysten av Australia er jo ikke kjent for å være en tropisk sone. Her tror jeg kjøremønster har mer å si. Korte turer i rått vær vil ikke være nok til å fordampe eventuell kondens. Ikke vet jeg heller om Moto Guzzi sentralt bestemmer hvilke oljer hver enkelt importør anbefaler. Ikke for å dra igang en oljetråd, men noen oljer tåler mer juling før oljestrukturen kollapser og dette er jo spesielt viktig i kontaktflaten mellom kam og løfter. Lab-tester viser at esterbaserte oljer tåler mer.
Det jeg er forundret over er at noen kan gjøre en slik produksjonsblunder i disse dager. Jeg vil sterkt anta at tabben Honda gjorde med VF-serien mellom 1981 og 1985 i dag er pensum for alle mc-ingeniører/designere :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

ZZR-Erling

Re: Svakhet i toppen på moderne motorsykkelmotorer?

Legg inn av ZZR-Erling »

Den ene loben ser jo bra ut...hmmm...et oljeproblem? Hvor mange lober var defekte?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37831
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Svakhet i toppen på moderne motorsykkelmotorer?

Legg inn av AJ »

ZZR-Erling skrev:Den ene loben ser jo bra ut...hmmm...et oljeproblem? Hvor mange lober var defekte?
Likt på begge sider iflg. mekanikeren...

Men må få legge til at når dette først skjedde så ble det kjapt avklart at det er en sak som går på garantien, uten noen form for kostnad for meg. Og det må jeg si jeg er veldig godt fornøyd med :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Svakhet i toppen på moderne motorsykkelmotorer?

Legg inn av omaas »

Har ikke hatt noe ekstra støy fra ventilene, men det virker som om det er greit med en liten ekstra sjekk på ventilene når jeg skal ta service i vinter.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Svar