Svakhet i toppen på moderne motorsykkelmotorer?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Svakhet i toppen på moderne motorsykkelmotorer?

Legg inn av Jompa »

Måtte bare finne ut litt mere om Guzzi 8v -motorene, så jeg har brukt litt tid på å google og snoke rundt på div fora.
Og det er skrevet mange sider om emnet.
Det ser ut som problemet har forekommet i større og mindre grad på alle utgavene av 8v-motorene, siden den først kom.
Og erfaringene med oppfølginga fra importørene rundt omkring i verden er i stor grad negative.
Akkurat det kan vel skyldes at fabrikken har prøvd å ligge lavt i terrenget ?
Skal ikke se bort ifra at de som har positive erfaringer ikke synes at dette er noe å lage støy om.

Hele konstruksjonen er ganske interresant, med sideliggende kamaksel, støtstenger og vippearmer.
Hvorfor MG har valgt denne løsningen framfor overliggende kam har jeg ingen formening om, men det blir ganske mye mere "rakkel" enn de fleste andre
ventil-løsninger. Inkl BMWs 4-ventiltopper.

Utifra bilder og innlegg kan det se ut som om loben og støtstanga (tappet) ikke har manglet smøring. Da skulle det vært riper på loben.
Man kan jo tenke seg at den loben som ligger nærmet eksosventilene er mere utatt pga varmen.
Varmen ledes jo "rett gjennom veggen" til boringa der støtstanga ligger. Men blant alle de bildene jeg så på nettet, var det nesten ingen med blåfarge på delene.

Omtrent alle hadde "pittings", små groper i kammene og i bunnen av " tappeten" ,husker ikke det norske ordet.
Uansett den delen som ligger mellom kammen og støtstanga.
Det tyder på feil herding, for hardt og sprøtt eller rett og slett for dårlig materiale.
Ingen hemmelighet at alle produsenter prøver å gjøre delene så billige som mulig å produsere. Kan nevne Triumphs knekte ventilstammer som ett eksempel.
Og iflg alle moderne kvalitetsfilosofier er kvalitet oppfyllelse av minstekrav.

Her er et par bilder av BMWs og Guzzis 4-ventiltopper.

bmw-hp2-sport-boxer-engine-section-view.jpg
CentauroseethroughengineSmall_zps5028bdb8.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Svakhet i toppen på moderne motorsykkelmotorer?

Legg inn av AJ »

Jompa skrev:
Her er et par bilder av BMWs og Guzzis 4-ventiltopper.

bmw-hp2-sport-boxer-engine-section-view.jpg
CentauroseethroughengineSmall_zps5028bdb8.jpg
Dette er ikke den samme fireventileren som sitter i Stelvio:

http://www.southbayriders.com/forums/threads/21315/" onclick="window.open(this.href);return false;

Centauro motoren som er avbildet ble laget i årene 1997 til 2000. Ikke helt ulikt den nye 8 ventileren som kom i 2007 eller 2008, men altså ikke samme motoren.
Uansett er det ikke særlig oppløftende at slik slitasje skjer selv om man ikke kan utelukke at slikt kan forekomme med den kjørelengden Stelvio'en tross alt har tilbakelagt under ulike kjøreforhold.
Mener å huske at jeg har lest at flere sykler har avdekket alvorlige og mindre alvorlige skader og svakheter i bladet Motorrad der de har demontert syklene etter 50K kjørte km.
Når det gjelder Guzzi 8V (Sport, Griso, Norge, Stelvio) har jeg ikke hørt om andre tilfeller enn min her i landet. Vet at omaas har en maken sykkel som har gått ihvert 10K lenger enn min uten samem problem.
Kan være grunn til å tro at jeg har vært spesielt uheldig...
Men med ny topp blir sykkelen som ny igjen :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Svakhet i toppen på moderne motorsykkelmotorer?

Legg inn av Jompa »

Ja, jeg skulle egentlig skrive at det ikke er en Stelvio-topp.
Stelvioen har vel kamkjeder også, ikke reimer som den på bildet ?
Men prinsippet for ventilmekanismen er det samme.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

ZZR-Erling

Re: Svakhet i toppen på moderne motorsykkelmotorer?

Legg inn av ZZR-Erling »

Vedr akkurat det AJ stiller spm om i overskriften, ser det ikke ut til å være noen svakhet i K-serien til BMW. Da tenker jeg på rekkefirern på tvers som kom i 2005. Ser på ulike BMW-forum at flere går godt over 100 000km før en shims eller to må skiftes. Det synes jeg er en god indikator på kvalitet, for vi snakker om noen få tidels milimeter slitasje på en del som er svært hyppig "under press" fra kamloben.
Her ser vi K1200S:

Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Svakhet i toppen på moderne motorsykkelmotorer?

Legg inn av jhn »

AJ skrev: ... ...
Uansett er det ikke særlig oppløftende at slik slitasje skjer selv om man ikke kan utelukke at slikt kan forekomme med den kjørelengden Stelvio'en tross alt har tilbakelagt under ulike kjøreforhold.
... ...
Jeg stusser alltid når jeg leser slike ting du skriver her, man leser jo lignende uttalelser rundt omkring andre steder også ... hvor langt har Stelvioen egentlig gått? 30-40-50.000 km? ... og under ulike forhold? Du har vel hovedsakelig kjørt i oppholdsvær og i temperaturer mellom +10 og +30*C, jeg mener man uten tvil skal kunne forvente at en motor tåler såpass variasjon i været.
Jeg synes det høres merkelig ut å forklare dette problemet med kjørelengde og varierende kjøreforhold
Det er vel ingen gode grunner til å forvente mindre av en mc-motor enn en hvilken som helst annen forbrenningsmotor ... eller er det det?

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1301
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Svakhet i toppen på moderne motorsykkelmotorer?

Legg inn av biker7 »

jhn skrev:
AJ skrev: ... ...
Uansett er det ikke særlig oppløftende at slik slitasje skjer selv om man ikke kan utelukke at slikt kan forekomme med den kjørelengden Stelvio'en tross alt har tilbakelagt under ulike kjøreforhold.
... ...
Jeg stusser alltid når jeg leser slike ting du skriver her, man leser jo lignende uttalelser rundt omkring andre steder også ... hvor langt har Stelvioen egentlig gått? 30-40-50.000 km? ... og under ulike forhold? Du har vel hovedsakelig kjørt i oppholdsvær og i temperaturer mellom +10 og +30*C, jeg mener man uten tvil skal kunne forvente at en motor tåler såpass variasjon i været.
Jeg synes det høres merkelig ut å forklare dette problemet med kjørelengde og varierende kjøreforhold
Det er vel ingen gode grunner til å forvente mindre av en mc-motor enn en hvilken som helst annen forbrenningsmotor ... eller er det det?
Tenker litt det samme.. En moderne mc-motor bør vel ihvertfall gå +/- 100000km uten større problemer ved normalt bruk, hvis godt vedlikeholdt (regelmessig olje/filterskift, ventilsjekk og annen nødvendig service). Til og med min 1989mod Honda endunker tusler greit enda motormessig ved ca 80000km, brukt imellom +30grader og minus20 grader (foruten litt olje-svetting jeg ikke bryr meg om).
Så klart man vil kunne oppleve problemer på en "mandags-sykkel", men bør vel ikke være vanlige motor-feil på nesten nye sykler. I så fall bør man stille spørsmålstegn ved kvaliteten kanskje.. :-k :-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

ZZR-Erling

Re: Svakhet i toppen på moderne motorsykkelmotorer?

Legg inn av ZZR-Erling »

Enig med forrige, men plusser på til 250 000, ihvertfall.

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1301
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Svakhet i toppen på moderne motorsykkelmotorer?

Legg inn av biker7 »

ZZR-Erling skrev:Enig med forrige, men plusser på til 250 000, ihvertfall.
Njaa... Vil tro det er litt slitasje-forskjeller på feks. en "veps" som R6 og en zzr1400 . Trukke vi får se så mange R6 med 250K på telleren.. :roll
Sist redigert av biker7 den 17 nov 2014, 18:53, redigert 1 gang totalt.
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Svakhet i toppen på moderne motorsykkelmotorer?

Legg inn av jhn »

ZZR-Erling skrev:Enig med forrige, men plusser på til 250 000, ihvertfall.
Ja, minst ... eller deromkring

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Svakhet i toppen på moderne motorsykkelmotorer?

Legg inn av Relax »

biker7 skrev:
jhn skrev:
AJ skrev: ... ...
Uansett er det ikke særlig oppløftende at slik slitasje skjer selv om man ikke kan utelukke at slikt kan forekomme med den kjørelengden Stelvio'en tross alt har tilbakelagt under ulike kjøreforhold.
... ...
Jeg stusser alltid når jeg leser slike ting du skriver her, man leser jo lignende uttalelser rundt omkring andre steder også ... hvor langt har Stelvioen egentlig gått? 30-40-50.000 km? ... og under ulike forhold? Du har vel hovedsakelig kjørt i oppholdsvær og i temperaturer mellom +10 og +30*C, jeg mener man uten tvil skal kunne forvente at en motor tåler såpass variasjon i været.
Jeg synes det høres merkelig ut å forklare dette problemet med kjørelengde og varierende kjøreforhold
Det er vel ingen gode grunner til å forvente mindre av en mc-motor enn en hvilken som helst annen forbrenningsmotor ... eller er det det?
Tenker litt det samme.. En moderne mc-motor bør vel ihvertfall gå +/- 100000km uten større problemer ved normalt bruk, hvis godt vedlikeholdt (regelmessig olje/filterskift, ventilsjekk og annen nødvendig service). Til og med min 1989mod Honda endunker tusler greit enda motormessig ved ca 80000km, brukt imellom +30grader og minus20 grader (foruten litt olje-svetting jeg ikke bryr meg om).
Så klart man vil kunne oppleve problemer på en "mandags-sykkel", men bør vel ikke være vanlige motor-feil på nesten nye sykler. I så fall bør man stille spørsmålstegn ved kvaliteten kanskje.. :-k :-)

tenker litt det samme , at moderne sykler bør holde langt bedre når de får foreskrevet vedlikehold.. I tillegg er sykler kjørt i Norge (vanligvis) pent kjørt i forhold det de skal være konstruert for!? Vi rusler rundt i 50-60-80 km/ t , mens i Italia ....eller nede i europa, med langt mer motorveien osv og høyere temperaturer regner jeg med at motoren får langt tøffere bruk, og det er det den skal være konstruert for! Timevis i 30 C i 150 km/ t, det er den den skulle være bygget for å tåle!

Men, kvalitet kan være så mangt,,, Noen sykler og biler kan gå 200-300 000 km med bare å bytte olje og filter ,,,vel,,nesten... mens andre må inn for diverse service for flere titusener av kroner i samme periode. Hva er kvalitet?
"Do the right thing"

Brukeravatar
guzzi Trøndelag
Innlegg: 41
Registrert: 19 jul 2012, 23:48
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio NTX 2015 mod.
Sted: Røra, Inderøy kommune

Re: Svakhet i toppen på moderne motorsykkelmotorer?

Legg inn av guzzi Trøndelag »

Relax skrev:
biker7 skrev:
jhn skrev:
AJ skrev: ... ...
Uansett er det ikke særlig oppløftende at slik slitasje skjer selv om man ikke kan utelukke at slikt kan forekomme med den kjørelengden Stelvio'en tross alt har tilbakelagt under ulike kjøreforhold.
... ...
Jeg stusser alltid når jeg leser slike ting du skriver her, man leser jo lignende uttalelser rundt omkring andre steder også ... hvor langt har Stelvioen egentlig gått? 30-40-50.000 km? ... og under ulike forhold? Du har vel hovedsakelig kjørt i oppholdsvær og i temperaturer mellom +10 og +30*C, jeg mener man uten tvil skal kunne forvente at en motor tåler såpass variasjon i været.
Jeg synes det høres merkelig ut å forklare dette problemet med kjørelengde og varierende kjøreforhold
Det er vel ingen gode grunner til å forvente mindre av en mc-motor enn en hvilken som helst annen forbrenningsmotor ... eller er det det?
Tenker litt det samme.. En moderne mc-motor bør vel ihvertfall gå +/- 100000km uten større problemer ved normalt bruk, hvis godt vedlikeholdt (regelmessig olje/filterskift, ventilsjekk og annen nødvendig service). Til og med min 1989mod Honda endunker tusler greit enda motormessig ved ca 80000km, brukt imellom +30grader og minus20 grader (foruten litt olje-svetting jeg ikke bryr meg om).
Så klart man vil kunne oppleve problemer på en "mandags-sykkel", men bør vel ikke være vanlige motor-feil på nesten nye sykler. I så fall bør man stille spørsmålstegn ved kvaliteten kanskje.. :-k :-)

tenker litt det samme , at moderne sykler bør holde langt bedre når de får foreskrevet vedlikehold.. I tillegg er sykler kjørt i Norge (vanligvis) pent kjørt i forhold det de skal være konstruert for!? Vi rusler rundt i 50-60-80 km/ t , mens i Italia ....eller nede i europa, med langt mer motorveien osv og høyere temperaturer regner jeg med at motoren får langt tøffere bruk, og det er det den skal være konstruert for! Timevis i 30 C i 150 km/ t, det er den den skulle være bygget for å tåle!

Men, kvalitet kan være så mangt,,, Noen sykler og biler kan gå 200-300 000 km med bare å bytte olje og filter ,,,vel,,nesten... mens andre må inn for diverse service for flere titusener av kroner i samme periode. Hva er kvalitet?
I dette tilfellet på Stelvio og andre Guzzi'er med samme motor så er det en produksjonsfeil på en serie kammer og tappets (for dårlig legering) det er tre produksjoner en med roller tappes, her er det ingen problemer og to produksjoner med flat tappets og her har den ene produksjonen feil på legeringen. De som får for stor ventilklaring og slitasje på kam og tappets for skiftet til ny produkson med rollertappets.
Jeg ser ikke det stor problemet med dette så lenge Importør og fabrikant ordner opp og det ser det ut som de gjør her. :-)
Min Stelvio er sjekket for skader på kam og tappets nå i november, her var alt i orden, ingen slitasje.
2015 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
2015 Moto Guzzi Norge GT 8V 1200
1977 Moto Guzzi 850 T3 California

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Svakhet i toppen på moderne motorsykkelmotorer?

Legg inn av AJ »

guzzi Trøndelag skrev: Jeg ser ikke det stor problemet med dette så lenge Importør og fabrikant ordner opp og det ser det ut som de gjør her. :-)
Min Stelvio er sjekket for skader på kam og tappets nå i november, her var alt i orden, ingen slitasje.
:thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Svakhet i toppen på moderne motorsykkelmotorer?

Legg inn av jhn »

AJ skrev:
guzzi Trøndelag skrev: Jeg ser ikke det stor problemet med dette så lenge Importør og fabrikant ordner opp og det ser det ut som de gjør her. :-)
Min Stelvio er sjekket for skader på kam og tappets nå i november, her var alt i orden, ingen slitasje.
:thumleft
Nei, det gjør ikke jeg heller. Og det er jo flott at det går så glatt ... og en selvfølge. :prf Produksjonsfeil kan oppstå overalt.
Jeg bare stusser over at noen mener at man med en motor som har gått laangt under 100.000 km i stabile værforhold langs gode veier og fått eminent vedlikehold og service i hele sitt 2 årige liv, nærmest kunne forvente et havari
:scratch

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Svakhet i toppen på moderne motorsykkelmotorer?

Legg inn av Relax »

AJ skrev:
At Guzzi ikke har greid å fikse denne svakheten i løpet av en tiden de har brukt 8V motoren er jeg ikke fullt så fornøyd med... :sk?
Plutselig gled tråden over fra kvalitet på topper til service fra lokal forhandler.. :eh

Det var setningen over jeg reagerte på da jeg kritiserte produsenten litt :)
Hvis de har visst om svakheten , hvorfor tok de ikke affære , og særlig om det kunne føre til motorhavari.
At de ,når det er oppdaget av din mekaniker, dekker alt på garranti er fint , men det er de pinadø nødt til.
Det er det de gjør ut over dette som avgjør om det er "god service". De burde ha innkalt sykkelen før og fikset dette da de visste om den åpenbare svakheten. DET hadde vært bra service!
Hadde du fått havari på din vei nedover til Europa , så er det stor sjanse for at turen ble spolert, din tid, din ferie, på noe de burde ha fikset før, siden de visste.
jmho.
"Do the right thing"

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Svakhet i toppen på moderne motorsykkelmotorer?

Legg inn av AJ »

Var noe upresist formulert av meg, dette.
Moto Guzzi har gjort endringer på de delene i toppen som det er snakk om og som førte til forbedringer. Og det hele startet med en recall på de første modellene, så vidt jeg kjenner til. Endringene som er gjort har skjedd i to eller tre omganger, men det finnes altså åpenbart fortsatt deler som viser seg å ha svakheter. Som på Stelvio'en min.
Når det er nevnt skal det også nevnes at jeg enda har til gode å lese om en en 1200 8V Guzzimotor som har havarert på tur pga. av kamakselslitasjen. Det betyr trolig at slitasjen kommer til et visst punkt og holder seg der til sykkelen kommer på verksted for ny ventiljustering. Da oppdager man at ventilåpningen er såpass mye utenfor maksgrensen at man straks kan fastslå at noe er feil. Og justererer man da ventilene uten å gjøre noe med slitasjen er det grunn til å tro at slitasjen fortsetter til ventilene er blitt såpass feiljustert igjen at slitasjen reduseres og kanskje opphører i denne tilstanden (redusert trykk/press på kammen/loben og dermed redusert slitasje?).
Understreker at dette er min teori, basert på det jeg har skrevet ovenfor og at jeg aldri har hørt om eller lest om noen tilfeller av motorhavari på disse motorene under kjøring.

Jeg kan for øvrig vanskelig vite hvor lenge jeg har kjørt med denne slitasjen på Stelvio'en min. Kan fort har vært noen tusen km, for alt jeg vet.
Merket ingen forskjell på hvordan motoren oppførte seg med tanke på akselerasjon, trekkraft, vibrasjoner, ujevn gange eller andre ting som kunne være signaler på at noe var galt. Eneste var denne økningen i ventiltikkingen ved oppstart og til motoren var driftsvarm. Men den tenkte jeg ikke særlig mye over annet enn at jeg lurte på om lyden kunne ha sammenheng med oppstart i kaldt høstvær (fra ca. 0 til 5-6 varmegrader).

Eneste jeg stusset litt på utover ventiltikkingen, som jeg altså ikke problematiserte noe over, var en viss økning i bensinforbruket de siste 2-3000 kilometrene før jeg kjørte sykkelen på vinterlagring. Tenkte også at dette hadde sammenheng med kjøring i kjølig være. Men en mer sannsynlig årsak kan være økt ventilklaring pga. av slitasjen og dermed økt bensinforbruk.
Noe også andre Stelvio eiere med samme problem har rapportert om.

Men fortsatt ja; jeg er ikke fornøyd med at ikke Moto Guzzi har lykkes å luke ut alle feilkildene i sine forsøk med å få endelig bukt med svakheten i toppen på 8V motoren.
Ser ut til at endret design fra flat tappets til roller tappets var løsningen. Ingen rapporterte feil på roller tappets motorene.
Motoren på Stelvio'en min får erstattet flat tappet designet med denne løsningen.
Og det er jeg selvfølgelig for nøyd med.
Relax skrev:
AJ skrev:
At Guzzi ikke har greid å fikse denne svakheten i løpet av en tiden de har brukt 8V motoren er jeg ikke fullt så fornøyd med... :sk?
Plutselig gled tråden over fra kvalitet på topper til service fra lokal forhandler.. :eh

Det var setningen over jeg reagerte på da jeg kritiserte produsenten litt :)
Hvis de har visst om svakheten , hvorfor tok de ikke affære , og særlig om det kunne føre til motorhavari.
At de ,når det er oppdaget av din mekaniker, dekker alt på garranti er fint , men det er de pinadø nødt til.
Det er det de gjør ut over dette som avgjør om det er "god service". De burde ha innkalt sykkelen før og fikset dette da de visste om den åpenbare svakheten. DET hadde vært bra service!
Hadde du fått havari på din vei nedover til Europa , så er det stor sjanse for at turen ble spolert, din tid, din ferie, på noe de burde ha fikset før, siden de visste.
jmho.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar