Hvordan reagerer du på bilsnikere?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
pappan
Innlegg: 47
Registrert: 08 aug 2013, 00:34
Motorsykkelen din: BMW F650GS
Sted: Oslo

Hvordan reagerer du på bilsnikere?

Legg inn av pappan »

Som MC fører anser jeg at det er godkjent å "snike".
I oslo er det mange 4feltsveier, hvorpå det ene feltet svinger av, eller ender opp i ett kollektivfelt. Personlig ligger jeg selvsagt i feltet hvor det er minst trafikk og på den måten sniker jeg ofte forbi trafikken. Ofte er det også bilførere som benytter seg av samme "triks". Det er som regel ikke ulovlig, men det er ett ganske skittent sniketriks etter boka mi. Den opprinnelige fila går tregt, og "snikefila" mi, går også saktere, for de de må bremse ned og snike seg inn i riktig fil etterhvert. Ofte oppstår det også ganske farlige situasjoner, fordi de må kaste seg inn i en fil hvor folk stort sett ikke er villig til å slippe inn.

På MC'en ser man jo veldig mange av disse. Hva gjør du? Hytter du med neven? Banner og rister på hodet? Eller bare kjører rundt og driter i det? (vi sniker jo selv)
I Bilen, er du en av de? Eller stenger du av så de ikke kommer inn. Eller åpner du alltid for folk som blinker seg inn?

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Hvordan reagerer du på bilsnikere?

Legg inn av Tommas »

I følge politiet er det riktig måte å gjøre det på, begge filer skal og kan utnyttes.
Men jeg synes det er utrolig irriterende når folk gjør det ;-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22946
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan reagerer du på bilsnikere?

Legg inn av Bjerknez »

Det kommer egentlig veldig ann på for min del.

Som bilist så pleier jeg som regel og slippe inn hvis dem blinker. Altså hvis jeg føler dem oppfører seg pent. Hvis dem tar det som en selvfølge at dem skal inn og oppfører seg litt mer aggressivt, så sitter det ikke langt inne å være litt "vanskelig".

Motorsyklister krever jo ikke den samme plassen og dem klarer seg stort sett selv uten at vi bilister må gi dem plass, så motorsyklister har egentlig aldri irritert meg som bilist.

Egentlig er jeg ganske rundt i kantene og ikke spesielt hissig av meg i trafikken, men oppfører en annen bilist seg som et rasshøl og forventer at jeg slipper frem, så kan jeg rett som det er få horn i panna. Så det kommer egentlig veldig ann på situasjonen, og kanskje også dagshumøret den dagen?

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Hvordan reagerer du på bilsnikere?

Legg inn av Zadnez »

i følge hvilket politi da? ikke de jeg har snakket med... i følge veitrafikkloven skal du ikke være til hinder for annen trafikk... og det er du jo om du sperrer for å komme deg inn

§ 5: «Enhver skal være oppmerksom på offentlig trafikkskilt, signal og oppmerking og skal rette seg etter de forbud og påbud som gis på denne måte.-«
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Hvordan reagerer du på bilsnikere?

Legg inn av Tommas »

Neida, jeg leste nok litt fort. Trodde det var fletting til et felt.

Var nettopp noen solide oppslag i avisene om dette, men finner ikke linken nå.
Var i forbindelse med en aktuell trafikkhendelse hvor politiet presiserte at folks "rettferdighetsoppfattelse" ikke helt matchet gjeldende lover og regler.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Hvordan reagerer du på bilsnikere?

Legg inn av cevillan »

Dette skyldes i stor grad dårlig trafikkplanlegging. Når et felt går over til å være kollektivfelt, bør det være fletting i forkant av dette. Nå løses dette med at man må krysse en stiplet linje, altså har man vikeplikt. Dette medfører at vi får kilometerlange køer og et nesten helt tomt felt som ingen tør å bruke, fordi ingen slipper deg inn før kollektivfeltet. Og den stakkars turisten eller strilen som har forvillet seg inn i Bergenstrafikken og bare følger skiltene, ikke lokale jungellover han ikke kjenner til, sitter hjelpeløst fanget i en fil ingen vil slippe ham ut av.

Da kan man diskutere hvem som er til hinder for annen trafikk. Mitt tips er veimyndighetene...

Jeg er motstander av tomme filer, så jeg benytter meg skamløst av de smutthull som fins, samtidig som jeg prøver å fremstå som minst mulig douchebag. Man kan glemme å klemme seg inn foran den stressa håndtverkeren som ligger 24 cm bak forankjørende bil. Da sikter jeg meg inn foran fyren i telefon som er ukonsentrert og har 4 billengder foran seg.

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Hvordan reagerer du på bilsnikere?

Legg inn av jongsanim »

Ta f.eks tunnelen fra Ring 3 til E18, der har du 2 felt hvor de splittes. Den ene går mot Drammen, den andre mor Fornebu. Der er det alltid noen som ligger i venstre felt (mor Fornebu) og presser seg inn til høyre (Drammen) når de nærmer seg splitten.

Tilsvarende på E18 ut fra Operatunnelen hvor 1 fil går mot Mosseveien, den andre går tilbake til rundkjøringsystemet utenfor.

I begge tilfeller er det alltid bilister som legger seg i "feil" fil for å presse seg inn etterpå... Det resulterer i at de som ligger i riktig og samme fil som vedkommende blir blokkert, samtidig som at han "dytter" køen en bil lengre bakover.

Jeg hater disse folka og ligger på hornet i både bil og på MC.. På MC gjør jeg det samme som dem, men jeg blokkerer ingenting og passerer køen videre fremover..

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hvordan reagerer du på bilsnikere?

Legg inn av SuperMorten »

jongsanim skrev:Ta f.eks tunnelen fra Ring 3 til E18, der har du 2 felt hvor de splittes. Den ene går mot Drammen, den andre mot Fornebu. Der er det alltid noen som ligger i venstre felt (mor Fornebu) og presser seg inn til høyre (Drammen) når de nærmer seg splitten.
Når jeg ligger i kø der med bil, ligger jeg så tett på han foran, at det ikke er mulig å komme inn foran meg. Det er det mange andre som gjør også.
Opplevde en "festlig" situasjon, der en bil ikke har sluppet inn til høyre, og har havnet så langt frem i venstrefil at han er nødt til å stoppe for å vente på en luke.. en sånn fyr i en Audi av noe slag.. Jeg lå 100 meter lengre bak og lo. For der kommer det en politibil med blålys og skal til Fornebu, og han i Audien blokkerte veien, og ble nødt til å ta omveien via Fornebu :prop: :lol
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22946
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan reagerer du på bilsnikere?

Legg inn av Bjerknez »

Det med sniking oppleves nok kanskje som mer effektivt enn det egentlig er. Vinner man egentlig så mye tid på og snike? Stort sett er man på vei til jobb, og så sant man ikke er for sent ute (noe man lett kan fikse ved å dra litt tidligere) så er det vel få som lengter såpass på jobb at det er om å gjøre og presse seg frem?

Er man på ferie/famileturer så velger man jo bare å kjøre når det er minst trafikk hvis man virkelig hater mye trafikk?

Jeg står daglig i kø (de dagene jeg kjører bil) på vei hjem fra jobb og så klart vil man raskest mulig hjem, men her kan jo vi her inne ofte velge sykkelen. Havner man allikevel i kø, så har jeg erfart at man tjener svært lite/ingenting på og snike seg frem. Vi snakker ofte bare om noen få minutter. Er det egentlig vært det?

Jeg tror det er med sniking som med høy fart. Når man kjører fort så klarer ikke hjernen og oppfatte alt som skjer og følelsen av fart er derfor stor. Da føler man også at man vinner mye tid med å kjøre for fort, men sannheten er at man vinner svært liten tid. Hvor viktig er egentlig de få sekundene/minuttene man sparer?

En eldre kar kom bort til meg nå i sommer etter at jeg hadde kjørt forbi han like før Otta (Statoil) og liret av seg følgende setning:
"Var ikke mye tid du sparte på den forbikjøringen der..." Det er forsåvidt helt riktig. Vi kjørte vel nærmest inn på Statoil på likt med noen sekunders mellomrom. Men saken var at jeg kjørte ikke forbi fordi jeg skulle spare tid, men fordi jeg synes det er morsomt å dra på litt til tider. Når jeg fortalte han det, ved siden av at vi motorsyklister uten problemer kan kjøre kjapt forbi og at det ofte virker mer dramatisk enn det egentlig er så smilte han litt og praten gikk videre over en kaffekopp og motorsykkel var nok hovedteamet.

Så jeg har full forståelse for dem som kjører forbi samt sniker fordi dem synes det er gøy/spennende etc. men mye tid sparer vi ikke. Vertfall ikke så mye tid at jeg gidder og legge så mye vekt på akkurat det.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hvordan reagerer du på bilsnikere?

Legg inn av jhn »

SuperMorten skrev:
jongsanim skrev:Ta f.eks tunnelen fra Ring 3 til E18, der har du 2 felt hvor de splittes. Den ene går mot Drammen, den andre mot Fornebu. Der er det alltid noen som ligger i venstre felt (mor Fornebu) og presser seg inn til høyre (Drammen) når de nærmer seg splitten.
Når jeg ligger i kø der med bil, ligger jeg så tett på han foran, at det ikke er mulig å komme inn foran meg. Det er det mange andre som gjør også.
Opplevde en "festlig" situasjon, der en bil ikke har sluppet inn til høyre, og har havnet så langt frem i venstrefil at han er nødt til å stoppe for å vente på en luke.. en sånn fyr i en Audi av noe slag.. Jeg lå 100 meter lengre bak og lo. For der kommer det en politibil med blålys og skal til Fornebu, og han i Audien blokkerte veien, og ble nødt til å ta omveien via Fornebu :prop: :lol
:lol :orefk trollpeis

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Hvordan reagerer du på bilsnikere?

Legg inn av Kawagutten »

Hei har glatt spart over en halv time på 3km fordi jeg har kjørt mc og kunnet snike meg gjennom køene her i Vestfold mange ganger og blant annet spart over 10minutter fra kanalbrua til dag og natt stasjon(SHELL) i Tønsberg og sånn jeg ser det er det bare å spare tid i en stresset hverdag.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22946
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan reagerer du på bilsnikere?

Legg inn av Bjerknez »

Kawagutten skrev:Hei har glatt spart over en halv time på 3km fordi jeg har kjørt mc og kunnet snike meg gjennom køene her i Vestfold mange ganger og blant annet spart over 10minutter fra kanalbrua til dag og natt stasjon(SHELL) i Tønsberg og sånn jeg ser det er det bare å spare tid i en stresset hverdag.
Men her snakker vi vel om hvis man kjører bil?

Jeg er klar over at man kan spare en del tid hvis man kjører MC og dessuten så er det allment godtatt (mer eller mindre) og "snike" med en MC.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Hvordan reagerer du på bilsnikere?

Legg inn av Kawagutten »

Bjerknez skrev:
Kawagutten skrev:Hei har glatt spart over en halv time på 3km fordi jeg har kjørt mc og kunnet snike meg gjennom køene her i Vestfold mange ganger og blant annet spart over 10minutter fra kanalbrua til dag og natt stasjon(SHELL) i Tønsberg og sånn jeg ser det er det bare å spare tid i en stresset hverdag.
Men her snakker vi vel om hvis man kjører bil?

Jeg er klar over at man kan spare en del tid hvis man kjører MC og dessuten så er det allment godtatt (mer eller mindre) og "snike" med en MC.
Da er du på feil forum når du snakker om bil :vs
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22946
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan reagerer du på bilsnikere?

Legg inn av Bjerknez »

Kawagutten skrev:
Bjerknez skrev:
Kawagutten skrev:Hei har glatt spart over en halv time på 3km fordi jeg har kjørt mc og kunnet snike meg gjennom køene her i Vestfold mange ganger og blant annet spart over 10minutter fra kanalbrua til dag og natt stasjon(SHELL) i Tønsberg og sånn jeg ser det er det bare å spare tid i en stresset hverdag.
Men her snakker vi vel om hvis man kjører bil?

Jeg er klar over at man kan spare en del tid hvis man kjører MC og dessuten så er det allment godtatt (mer eller mindre) og "snike" med en MC.
Da er du på feil forum når du snakker om bil :vs
Er vel TS som nevner dette i første innlegg...?

Er vel heller du som befinner deg i feil tråd kanskje? :lol

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Hvordan reagerer du på bilsnikere?

Legg inn av Kawagutten »

Bjerknez skrev:
Kawagutten skrev:
Bjerknez skrev:
Kawagutten skrev:Hei har glatt spart over en halv time på 3km fordi jeg har kjørt mc og kunnet snike meg gjennom køene her i Vestfold mange ganger og blant annet spart over 10minutter fra kanalbrua til dag og natt stasjon(SHELL) i Tønsberg og sånn jeg ser det er det bare å spare tid i en stresset hverdag.
Men her snakker vi vel om hvis man kjører bil?

Jeg er klar over at man kan spare en del tid hvis man kjører MC og dessuten så er det allment godtatt (mer eller mindre) og "snike" med en MC.
Da er du på feil forum når du snakker om bil :vs
Er vel TS som nevner dette i første innlegg...?

Er vel heller du som befinner deg i feil tråd kanskje? :lol
var ment som en spøk da og da får jeg finne på noe annet,
som å kjøre fra deg med automat hehe
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Svar