KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5210
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Legg inn av dypen »

La merke til kontrollenheten på venstre styreholk … Instrumentpanelet kan det festes / låses i nattmodus?

BMW har navnet sammen med masse erfaring. Må prøves :) Min KTM er fortsatt en kanon sykkel :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 23 aug 2022, 17:45 Instrumentpanelet kan det festes / låses i nattmodus?
Det sjekket jeg ikke.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5210
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 23 aug 2022, 17:12
Men tror heller ikke denne blir noen reell BMW R1250 GS/A utfordrer.
Utfordrer til GS … nesten alle merker har sykler som vil være med å kjempe om disse brukerne / kjøperne. Noen er helt klart kapable, andre knuser BMW på pris men det hjelper ikke. Hva må til for å nå opp? Er det noen her inne som har kjørt GS og kjører konkurrenten nå.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Legg inn av Bjerknez »

I mitt hode (og dette er ren synsing) er 1290 SA best når det kommer til motorkraft og utseende av disse to. Jeg tror GSA vinner på alle andre områder. Rent teknisk hadde jeg stolt mer på BMW'en. Den fremstår som mer seriøs med tanke på hva den er laget for.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Legg inn av Olav K »

dypen skrev: 23 aug 2022, 19:17
AJ skrev: 23 aug 2022, 17:12
Men tror heller ikke denne blir noen reell BMW R1250 GS/A utfordrer.
Utfordrer til GS … nesten alle merker har sykler som vil være med å kjempe om disse brukerne / kjøperne. Noen er helt klart kapable, andre knuser BMW på pris men det hjelper ikke. Hva må til for å nå opp?
Ikke jeg, men en kamerat av meg, gikk fra KTM 1190 til GSA 1200 2018 mod, og så videre til 1290 SAR
Så hva i all verden feiler det fyren, tenkte jeg, og foreslo en gjennomgang av respetene hans....

Men han synes da KTM har mer "sjel", og den er lettere, og går bedre. og så har SARen 21" framhjul...

For å ta det siste først, 21"framhjul er en udiskutabel fordel når underlaget tøffer seg til.

At sykkelen har mer hk er ikke til å komme forbi.
Men BMWen har fokusert på dreiemoment og effekt i det området der vi bruker kreftene i det daglige. Gasspådrag i 4.gear fra 80 til 120km/t gir KTMen en sykkellengde forsprang.... fra 120 og videre opp vil jeg ikke snakke så mye om.
Men da viser "Ready to race" seg å stemme. Og vi er jo stadig vekk opp i 150kmt, eller mer, er vi ikke??? Eller?

"Sjel" er et ullent begrep om sykler, ofte brukt om sykler som er litt lunefulle og trenger endel tid i garasjen eller på merkeverksted. Noe som absolutt har vist seg å stemme med de tre KTMene angjeldene kameraten min har hatt (990-1190 og nå 1290)
I tillegg kler jo KTM div klistremerker og RedBull logoer bedre enn BMW. Viktig for enkelte.

Så greit oppsummert, kan vi si at det finnes flere alternativer til GS/GSA, dersom man klarer seg med nestbest.

Så hva ville jeg selv valgt dersom jeg ikke fikk velge GSA? Da tror jeg at jeg ville valgt en annen retning, og kikket på mindre sykler med vesentlig lavere vekt. Og kompensert med å bruke bil for å transportere sykkelen på transportetappene mellom vest og øst.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5210
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Legg inn av dypen »

En kompis av meg prøvekjørte en masse sykler før valget ble tatt og han er en erfaren motorsykkelist både på vei og på enduro. XR1200, AfricaTwin1000, 1200GS, 1190 SA, 1000XT, 1000XR ble prøvekjørt og valget ble 1200 Multistrada Enduro som også er en kjempe maskin.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 23 aug 2022, 23:03 I mitt hode (og dette er ren synsing) er 1290 SA best når det kommer til motorkraft og utseende av disse to. Jeg tror GSA vinner på alle andre områder. Rent teknisk hadde jeg stolt mer på BMW'en. Den fremstår som mer seriøs med tanke på hva den er laget for.
Jeg tenker på mange måter at dette blir litt slik at man kan beskrive en tur så finner folk stort sett frem til hvilken sykkel som passer best. Noen sykler passer best til korte turer, andre er perfekte til dagstur, noen til helgetur, andre til langtur over flere uker. Noen liker seg best i godt vær, andre gjør det godt i grått vær. Og den beste til asfalt er ikke den beste til grus, og den beste til grus sliter kanskje litt mer når terrenget nærmer seg offroad status.

Jeg har aldri kjørt noen av de nevnte syklene men jeg innbiller meg at Super Adventure kan være mer morro på dagstur. Samtidig så tror jeg nok at GS1250 er å foretrekke med passasjer og mye bagasje.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5210
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Legg inn av dypen »

Har hele tiden tenkt det er veldig mye og en del tilfeldigheter som påvirker valg av sykkel til de fleste. Kjellv her inne jobber jo hos Yamaha forhandler, hadde jeg jobbet der ville jeg også kjørt Yamaha. Valg av merke har noe med beliggenhet av forhandler / verksted for mange, hvordan du blir tatt imot hos en forhandler betyr mye for meg. Vente i dagevis på svar på mail eller bli ringt opp igjen er helt ut.

Vedrørende beliggenhet på forhandler burde jeg valgt Kawasaki, deretter BMW, det er heller ikke langt til nærmeste KTM forhandler som er Oslo.

Det at jeg kjører KTM er helt tilfeldig som var ett resultat av å måtte skaffe meg en sykkel raskt etter noen søkekriterier på finn ble det 1050 og da var jeg kommet innom dørene hos KTM som resulterte i ett gunstig mellomlegg på ny 1290 etter to sommre med 1050’n. Det ble SAS og ikke SAR siden jeg kjører ekstremt lite grus.

Men er det virkelig slik at sykkelkjøpere setter sine kriterier, bruksmønster, leser tester osv før valget tas for deretter oppsøke forhandler av gitte merke for kjøp.

Blir ikke veien litt til underveis også for valg av sykkel :-k Har du fortsatt den første sykkel’n du kjøpte?
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Legg inn av SilverSmurfer »

dypen skrev: 24 aug 2022, 16:45 Har hele tiden tenkt det er veldig mye og en del tilfeldigheter som påvirker valg av sykkel til de fleste. Kjellv her inne jobber jo hos Yamaha forhandler, hadde jeg jobbet der ville jeg også kjørt Yamaha. Valg av merke har noe med beliggenhet av forhandler / verksted for mange, hvordan du blir tatt imot hos en forhandler betyr mye for meg. Vente i dagevis på svar på mail eller bli ringt opp igjen er helt ut.
Uten tvil, jeg har kun Honda/Yamaha verksted tilgjengelig innenfor 3 timers (6 tur retur) grensen og da ser jeg jo ingen grunn til å velge noe annet enn det når det ene verkstedet er et som jeg er meget fornøyd med. Hvis man gjør det så skaper man jo kun unødvendige problemer for seg selv.

Men for riktig sykkel så kunne jeg jo ha vurdert å reise lengre.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Legg inn av AJ »

Vi er nok ganske heldige her på Østlandet, som bla. KTM eiere med forhandlere og verksteder i Oslo, Lillehammer, Drammen og Mysen.
Av andre merkeforhandlere er mitt nærmeste et kvarters kjøretur unna, som er er Honda, Moto Guzzi og Aprilia forhandler.
BMW, Yamaha, Triumph, Husqvarna, MV Agusta, Harley-Davidson (bruktforhandler med verksted lokalt og på Maura), Suzuki, Zero og Royal Enfield i Oslo, Voge på Maura og Kawasaki på Skedsmokorset. Indian i Mysen og Suzuki og Kawasaki på Gjøvik også, forresten.
Mao. ca. en times kjøring til de fleste.

Lenger ut på landet, for å si det slik, når det gjelder Ducati.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Legg inn av Bjerknez »

SilverSmurfer skrev: 24 aug 2022, 16:06
Bjerknez skrev: 23 aug 2022, 23:03 I mitt hode (og dette er ren synsing) er 1290 SA best når det kommer til motorkraft og utseende av disse to. Jeg tror GSA vinner på alle andre områder. Rent teknisk hadde jeg stolt mer på BMW'en. Den fremstår som mer seriøs med tanke på hva den er laget for.
Jeg tenker på mange måter at dette blir litt slik at man kan beskrive en tur så finner folk stort sett frem til hvilken sykkel som passer best. Noen sykler passer best til korte turer, andre er perfekte til dagstur, noen til helgetur, andre til langtur over flere uker. Noen liker seg best i godt vær, andre gjør det godt i grått vær. Og den beste til asfalt er ikke den beste til grus, og den beste til grus sliter kanskje litt mer når terrenget nærmer seg offroad status.

Jeg har aldri kjørt noen av de nevnte syklene men jeg innbiller meg at Super Adventure kan være mer morro på dagstur. Samtidig så tror jeg nok at GS1250 er å foretrekke med passasjer og mye bagasje.
Helt riktig.

Hadde noen tvunget meg til å kjlre jorden rundt på motorsykkel på en valgfri motorsykkel, så hadde jeg ganske sikkert valgt en GSA1250. Nesten uten tvil. Jeg tror dette er en mer seriøs sykkel.

Jeg hadde kappet av vindskjermen, men det er vel det. Samt kanskje kjlrt steder hvor ikke så mange så meg. Med en ofroader som dette er jo ikke det noen umulighet heller :knegg

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Legg inn av AJ »

Her et par som valgte KTM 1190 Adventure, som er så og si identisk med 1290 SA, på sin Round The World tur (RTW), i stedet for BMW...

Har kun sett denne ene av deres første videoer, så vet ikke hvordan erfaringen med KTM'en har vært senere på turen

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 24 aug 2022, 19:01 Hadde noen tvunget meg til å kjlre jorden rundt på motorsykkel på en valgfri motorsykkel, så hadde jeg ganske sikkert valgt en GSA1250. Nesten uten tvil. Jeg tror dette er en mer seriøs sykkel.
Tror faktisk jeg hadde valgt en CRF300Rally med oppgraderte dempere over GSA hvis jeg skulle kjøre jorden rundt. Vet ikke om du har sett Long Way Round men GS gjennom Mongolia så helt ekstremt skummelt ut.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg tror BMWen fenger mange, meg inkludert. Jeg tror ikke det er så mye mer enn det. BMW førerne er trofaste til merket og modell virker det som. Skifter man ut GSen, så skifter man bare til den nye modellen.
Hvorfor fenger den? Den er fordømt bra, det er ikke mer å si om det. Jeg tror ikke vi vil se noen utfordrer som klarer å overgå GSen.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Legg inn av AJ »

Mulig jeg har nevnt det før, men gjør det i så fall igjen;
Blir litt som med VW Golf, dette.
Veldig populær og en bestselger og en bil "alle" skal ha. Bra på det meste, men neppe best på alt.

Tyskerne er svært gode på dette, også med 1200/1250, nemlig å lage en modell som gradvis endres uten de store endringene hver gang modellen oppgraderes og som kjøperne stadig kommer tilbake til.

Gjelder, eller gjaldt nå som Golf er faset ut, og BMW R1200/1250 GS/A, som med de ulike Golf modellene.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar