Forutinntatt om MC, ble positivt eller negativt overrasket

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37883
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Forutinntatt om MC, ble positivt eller negativt overrasket

Legg inn av AJ »

En tråd om det å være en smule forutinntatt når det gjelder ulike motorsykkelmodeller.
Vi har vel alle en mening og oppfatning på foran.
Spørsmålet er om disse forutinntatte holdningene bekreftes eller avkreftes, forsterkes eller svekkes, når sykkelen prøves.
Ja, det kan til og med hende at man blir skikkelig positivt overrasket eller får en real nedtur.

Begynner med denne saken, en testkjøres opplevelse av Moto Guzzi Norge, 2014 mod.

Og husk; dette er ikke en tråd som skal om denne modellen, men om den/de syklene du har prøvd (også Norge modellen, selvfølgelig, om du har prøvd denne...) og som har overrasket positivet eller negativt i forhold til de oppfatningen og hva du trodde om syklene på forhånd.

Her er MG Norge saken:

http://www.ridermagazine.com/road-tests ... eview.htm/" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Forutinntatt om MC, ble positivt eller negativt overrask

Legg inn av Flanker »

Den sykkelen som har overrasket meg mest er Yamaha XT1200Z Super Tenere. Testet den i 2013, forventer et beist av en sykkel... Stor, vanskelig å håndtere og tung. Den veier tross alt drøyt 260kg. I tillegg forventet jeg kjedelig motor, ut fra hva tester fortalte.

Sannheten var en svært lett håndterlig sykkel, med et svært lavt tyngdepunkt. Jeg måtte spørre selger om vekta på 260+ faktisk var riktig, så lett føltes den. Stort beist var den heller ikke, tvert i mot opplevde jeg den som svært smal og fant ergonomien utmerket. Vel ute på veien syntes jeg ikke motoren var kjedelig, men hadde pulver i massevis. Skal sies at jeg da kjørte V-Strom 650, så kanskje hadde jeg syntes noe annet i dag. Uansett er dette en sykkel jeg mener mange undervurderer, og den står høyt på lista mi den dagen jeg byttet ut BMWen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forutinntatt om MC, ble positivt eller negativt overrask

Legg inn av Bjerknez »

Jeg kan ikke gjøre annet enn å dra fram den første prøveturen min Med 2014 Kawasaki J300 Scooter (Tror det var 2014 modellen).

Helt i førsten før jeg satt meg på en scooter for første gang tenkte jeg at dette kom til å bli en litt negativ og rar opplevelse. Jeg tenkte at målet mitt var å lete etter de positive tingene med en slik scooter.

Sannheten var at jeg etter flere turer både på motorvei og i tett bytrafikk samt køkjøring ikke klarte og resonere meg frem til noe som helst positivt med denne scooteren. Dette er sterke ord og jeg har sagt det før, men for meg var dette en helt poengløs opplevelse. Jeg sitter den dag i dag (flere uker etter) og leter etter vertfall EN positiv side, men jeg klarer rett og slett ikke å finen noe positivt.

Grunnen til at jeg ikke liker scooter:

1. Automat fjerner all glede ved køkjøring. Forsinkelsen som oppstår fra man vrir på rulla til det faktisk skjer noe ødelegger hele balansen og det blir mye rykk og napp. Akkurat som med automat i bil, men sistnevnte har den fordelen at den har fire hjul...
2. Sittekomforten var ganske dårlig. Man sitter veldig rett opp og ned med styret alt for nærme kroppen. Man har så klart heller ingen mulighet for å strekke beina fremover eller dytte rumpa bakover da det er en stor forhøyning i salen som forhindrer dette. Man er derfor fastlåst i en litt merkelig sittestilling.
3. Vindskjermen fungerte som et vindfang og skapte en enorm turbulens i hastigheter over 100km/t på motorvei.
4. Selv om det bare er en "scooter 300cc" så er den like stor eller større enn andre sykler og den virker klumpete.
5. Displayet virket utdatert og jeg følte jeg stirret på dash'en til en Golf fra 90-tallet.
6. Små hjul gjorde at jeg merket humpene i veien veldig godt.
7. Ikke engang lyden i sykkelen var noe å rope hurra for. Hørtes ut som en gammal VW Boble med en banan i eksos stussen.
8. Motormessig var det heller ikke den store overraskelsen i positiv grad. Ved siden av treig respons fra automatkassen så dro det ikke særlig imponerende i det hele tatt. jeg holdt følge med vanlig trafikk opp til motorvei hastigheter og det er vel det. Hadde forventet LITT mer av en 300cc.

Så... nei takk! :-)å

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Forutinntatt om MC, ble positivt eller negativt overrask

Legg inn av Kawagutten »

Hadde tidligere veldig lyst til teste Yamaha XT1200Z jeg også men når jeg endelig fikk teste den virket den veldig tam og med lite comfor ang sittestilling.Var kanskje derfor jeg ble så veldig positivt overasket over Stelvio når jeg prøvde den rett etterpå.Den dro mye bedre og der satt jeg mye bedre også.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Forutinntatt om MC, ble positivt eller negativt overrask

Legg inn av Jompa »

Yamaha Dragstar 1100 var en gedigen nedtur.
Hadde forestilt meg at man satt godt, at V2ern hadde bunndrag og at sykkelen ellers skulle være lettkjørt.
Alt for bredt styre, ble sittende med krum rygg, dørkplater istedetfor fothvilere så man måtte løfte foten for å geare.
Og verst av alt var den rykkete gangen på lave turtall og at sykkelen ikke var retningsstabil.

Positiv overraskelse: Triumph Tiger Explorer.
Fikk prøve en i sommer og ble positivt overrasket over hvor lettkjlørt "traktoren" var.
Den ramla nesten for langt ned i svingene, og bak den lille vindkjermen var det bortimot vindstille.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Forutinntatt om MC, ble positivt eller negativt overrask

Legg inn av gsx750_80 »

AJ skrev:En tråd om det å være en smule forutinntatt når det gjelder ulike motorsykkelmodeller.
Vi har vel alle en mening og oppfatning på foran.
Spørsmålet er om disse forutinntatte holdningene bekreftes eller avkreftes, forsterkes eller svekkes, når sykkelen prøves.
Ja, det kan til og med hende at man blir skikkelig positivt overrasket eller får en real nedtur.

Begynner med denne saken, en testkjøres opplevelse av Moto Guzzi Norge, 2014 mod.

Og husk; dette er ikke en tråd som skal handle om denne modellen, men om den/de syklene du har prøvd (også Norge modellen, selvfølgelig, om du har prøvd denne...) og som har overrasket positivet eller negativt i forhold til de oppfatningen og hva du trodde om syklene på forhånd.

Her er MG Norge saken:

http://www.ridermagazine.com/road-tests ... eview.htm/" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde
Den første tunge sykkelen jeg hadde var en Honda CB 1100 F. Når jeg senere anskaffet
en Kawa ZX 11, med bortimot 40 hk mer, ble jeg overrasket over at Kawasaki'en ikke
føltes raskere enn den gjorde, fra 0 til feks 180 - 200 km/t.
Jeg ble også overrasket når jeg kjente hvor mye tregere GSX 1100, med 101 hk, kjentes
i forhold til Hondaen.
Kawasaki Ninja 300 var også kun et ørlite hakk sprekere enn 250 Ninja, til tross for
en på papiret vesentlig sterkere motor.
ZZr 1400 hadde et brutalt drag, men virket som et tungt beist jeg ikke ville ha orket å
slite med til daglig.
Harley Fatboy kjentes ut som en lastebil. Svær, svak akselerasjon..
En Moto Guzzi 850, med noen og seksti hk på papiret, gikk som bare rakkern.
190 med to på, på ganske kort tid. Moto Guzzien er den som kanskje overrasket
mest av alle, med mye mer futt enn hva antall hk skulle tilsi.
Ellers er noen sykler helt utrolig stygge, og det er overraskende at noen i det hele tatt
vil kjøre de. Honda 650 Deauville er ett eksempel.
Nyere Honda Valkyrie Rune er også dritstygg, og ser ut som en krysning mellom vannpumpe og
klosettbørste. BMW scarver 650 likner heller ikke grisen. ;-)

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Forutinntatt om MC, ble positivt eller negativt overrask

Legg inn av detvarvondtdet »

Første overaskelsen fikk jeg første gang jeg skulle prøve noe større en 50ccm. Jeg var 16 år å fikk låne en FJ1100. Jeg holdt på å dra begge skuldrene ut av ledd ved første akselerasjon. Et brutalt møte med "tungsykkelverden" for en ivrig 16 åring.

En annen overaskelse var hvor utrolig morsom Duke 690 var å kjøre, og hvor bra ergonomien passet min kropp.

Brukeravatar
Kjelvis
Innlegg: 76
Registrert: 16 nov 2010, 11:20
Motorsykkelen din: Honda Deauville

Re: Forutinntatt om MC, ble positivt eller negativt overrask

Legg inn av Kjelvis »

gsx750_80 skrev:
AJ skrev:En tråd om det å være en smule forutinntatt når det gjelder ulike motorsykkelmodeller.
Vi har vel alle en mening og oppfatning på foran.
Spørsmålet er om disse forutinntatte holdningene bekreftes eller avkreftes, forsterkes eller svekkes, når sykkelen prøves.
Ja, det kan til og med hende at man blir skikkelig positivt overrasket eller får en real nedtur.

Begynner med denne saken, en testkjøres opplevelse av Moto Guzzi Norge, 2014 mod.

Og husk; dette er ikke en tråd som skal handle om denne modellen, men om den/de syklene du har prøvd (også Norge modellen, selvfølgelig, om du har prøvd denne...) og som har overrasket positivet eller negativt i forhold til de oppfatningen og hva du trodde om syklene på forhånd.

Her er MG Norge saken:

http://www.ridermagazine.com/road-tests ... eview.htm/" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde
Den første tunge sykkelen jeg hadde var en Honda CB 1100 F. Når jeg senere anskaffet
en Kawa ZX 11, med bortimot 40 hk mer, ble jeg overrasket over at Kawasaki'en ikke
føltes raskere enn den gjorde, fra 0 til feks 180 - 200 km/t.
Jeg ble også overrasket når jeg kjente hvor mye tregere GSX 1100, med 101 hk, kjentes
i forhold til Hondaen.
Kawasaki Ninja 300 var også kun et ørlite hakk sprekere enn 250 Ninja, til tross for
en på papiret vesentlig sterkere motor.
ZZr 1400 hadde et brutalt drag, men virket som et tungt beist jeg ikke ville ha orket å
slite med til daglig.
Harley Fatboy kjentes ut som en lastebil. Svær, svak akselerasjon..
En Moto Guzzi 850, med noen og seksti hk på papiret, gikk som bare rakkern.
190 med to på, på ganske kort tid. Moto Guzzien er den som kanskje overrasket
mest av alle, med mye mer futt enn hva antall hk skulle tilsi.
Ellers er noen sykler helt utrolig stygge, og det er overraskende at noen i det hele tatt
vil kjøre de. Honda 650 Deauville er ett eksempel.
Nyere Honda Valkyrie Rune er også dritstygg, og ser ut som en krysning mellom vannpumpe og
klosettbørste. BMW scarver 650 likner heller ikke grisen. ;-)


Etter prøvekjøring likte jeg en Deauville 700 så godt at jeg endte opp med å kjøpe en. Og jeg har i mange år kun kjørt cruiser. Hondaen er en perfekt flerbrukssykkel. Like god på vei til jobb som på langtur. Og ikke er den stygg heller :thumleft . Men smaken er jo som baken.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forutinntatt om MC, ble positivt eller negativt overrask

Legg inn av Bjerknez »

Uten at svaret mitt skal virke flåsete, så er det kun en sykkel jeg har kjørt som min magefølelse ikke stemte helt, og det var prøvekjøringen av en Yamaha R6. Jeg var 100% sikker på at dette skulle bli en vond opplevelse med tanke på sittestilling. Nærmest umulig for min del. Men jeg satt faktisk overraskende bra. Ikke optimalt, men langt bedre enn jeg hadde ventet.

Motoren var faktisk litt slappere enn forventet, og det samme gjaldt bremser etc. Jeg trodde en rendyrket R-sykkel skulle virke mer presis.

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Forutinntatt om MC, ble positivt eller negativt overrask

Legg inn av Reodor Felgen »

R6 er dritkul. Hvis man har Grandiosa som favorittmat blir det vanskelig å verdsette en blodig indrefilet...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forutinntatt om MC, ble positivt eller negativt overrask

Legg inn av Bjerknez »

Reodor Felgen skrev:R6 er dritkul. Hvis man har Grandiosa som favorittmat blir det vanskelig å verdsette en blodig indrefilet...
Smak og behag. :thumleft

Svar