Gaffelolje?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Gaffelolje?

Legg inn av SuperTenere »

Hei:) Jeg har handlet meg ny gaffeloje uten å sjekke spesifikasjoner først...;) Har da kjøpt 5WT mens boka anbefaler 10WT. Hvilken betydning har dette? Er det bare viskositeten som er anderledes, så jeg får enten hardere eller mykere gaffel...;)?

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Gaffelolje?

Legg inn av DrGreve »

Den vil bli hardere, spesielt før oljen får litt temperatur. Når den blir varm(ere) er forskjellene mindre. Det er uansett ikke å anbefale å bruke annen viskositet enn anbefalt, spesielt hvis du har noen form for ventilgjennomstrømming på returdemping og antidivefunksjon.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

ZZR-Erling

Re: Gaffelolje?

Legg inn av ZZR-Erling »

Næææ...den blir mykere med 5 kontra 10.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Gaffelolje?

Legg inn av DrGreve »

ZZR-Erling skrev:Næææ...den blir mykere med 5 kontra 10.
Enda viktigere å bruke rett viskositet :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Gaffelolje?

Legg inn av Anaxim »

5WT er tynnere enn 10WT. Dette betyr at du får mykere gaffel. Har dårlige erfaringer med å øke oljemengden i gafler ("steinfjæring"), så du bør nok forsøke å bytte den olja du har anskaffet, og så bruke helt riktig mengde olje.

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: Gaffelolje?

Legg inn av SuperTenere »

Vel, nå har jeg allerede skiftet;) Gafflene er av sykklen, og klarer ikke med "handmakt" å kjenne noen forskjell. Blir nok bare æ ha 5WT på når sesongen starter. Blir den får myk er det jo bare å slifte igjen, fort gjort;)

ZZR-Erling

Re: Gaffelolje?

Legg inn av ZZR-Erling »

Ikke "gafflene", gaffelen og gaffelbeina ;-)

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: Gaffelolje?

Legg inn av SuperTenere »

ZZR-Erling skrev:Ikke "gafflene", gaffelen og gaffelbeina ;-)
jaja...;-)

Svar