Miniskilt på MC

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Miniskilt på MC

Legg inn av thewiz »

Hei.

Mulig dette er skrevet / tatt opp tidligere, men jeg lurer på om noen her har miniskilt på sin MC?

Jeg vurderer å kjøpe et slikt, men hva er eventuelt konsekvensene når man blir stoppet? Det er jo ikke dokumentforfalsk hvis skiltnummeret er riktig?

Hvis noen her kan litt om skilt og reglene er det bare å spytte ut.

Tenker på disse:

Bilde

Dykkeren
Innlegg: 94
Registrert: 30 okt 2011, 17:36
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GS LC/Husqvarna 701 E

Re: Miniskilt på MC

Legg inn av Dykkeren »


Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Miniskilt på MC

Legg inn av gorbys »

Nokon spekulerer i at det er lov om man har med seg det originale skiltet. Men eg tviler, men det er nå uansett ikkje dumt, da kan ein berre montere det originale å kjøre videre :-P

Orion
Innlegg: 753
Registrert: 14 feb 2014, 18:52
Motorsykkelen din: Aprilia SR50R
Sted: Oslo

Re: Miniskilt på MC

Legg inn av Orion »

Jobba ilag med en som kjørte med miniskilt. Han hadde det originale skiltet montert under setet forstod jeg, så dersom han ble stoppa henviste han bare til det. Da ville han kun bli bøtlagt for feil montering av skilt, og ikke for feil størrelse. Iallefall slik jeg forstod det.

Link til lovdata (fant ikke ut av det selv):

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... %C2%A739-6" onclick="window.open(this.href);return false;

hammern
Innlegg: 14
Registrert: 25 feb 2015, 16:18
Motorsykkelen din: BMW F650 1994
Sted: Tromsø

Re: Miniskilt på MC

Legg inn av hammern »

tror det er tryggest å beholde orginale skilter, har lest om folk som har fått en saftig bot.. :-k
2013-2014 Yamaha Ybr 125 2006
2014- Ktm Duke 125 2011

Bilde

If you ride like there's no tomorrow, there won't be

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Miniskilt på MC

Legg inn av TBI81 »

Dokumentforfalskning kunne det bli før i alle fall ...

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Miniskilt på MC

Legg inn av RuneMC »

Her er også en tidligere artikkel. Legg merke til det som står om ekstra streng straff om en blir tatt flere ggr for dette.
Det er nok da dokumentfalsk-regelen sitter løst.
http://www.mc24.no/article.php?articleID=389" onclick="window.open(this.href);return false;

Ellers er det faktisk noen biler registrert før 2008 som kunne få tildelt miniskilt og de får lov til å fortsette med det. (Det skal da stå anført i vognkortet).
Så blir du grønn av misunnelse fordi en Porsche Cayenne kan ha miniskilt bak, men ikke du, så betyr det at Porschen er registrert 2008 eller tidligere. :knegg
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Daniel_hoy
Innlegg: 32
Registrert: 29 aug 2014, 20:06
Motorsykkelen din: Husaberg FS650

Re: Miniskilt på MC

Legg inn av Daniel_hoy »

Viktig å huske at vinkelen på skiltet ikke skal være under 30 grader.
Det er påbudt med hvitt skiltlys og det skal være refleks.

§ 39-7.Plassering av kjennemerke på to- eller trehjuls motorvogn

1. Kjennemerke skal være synlig i et område avgrenset av 4 plan gjennom kjennemerkets 4 sidekanter. Disse plan skal sideveis og utover danne en vinkel på minst 30° med bilens lengdeakse. Det øverste plan skal danne en vinkel på minst 30° oppover, målt i forhold til horisontalplanet, og det nederste plan må være horisontalt eller danne en vinkel nedover.

§ 28-7.Lysutstyr som to- og trehjulede motorvogner med bredde ikke over 130 cm skal ha (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-2)

REFLEKS
6. To- og trehjuls motorvogn skal ha minst en rød refleksanordning bak.
6.1 Refleksanordningene skal tilfredsstille kravene i § 28-6 nr. 7.1. Dersom det brukes én refleksanordning, skal kravene i dette nr. oppfylles. Dersom det brukes to eller flere refleksanordninger, skal kravene i § 28-6 nr. 7 oppfylles.
Dersom det brukes en refleksanordning, skal kravene i dette nr. oppfylles. Dersom det brukes to eller flere refledsanordninger, skal kravene i § 28-5 nr. 7 oppfylles.
6.2 Refleksen fra refleksanordningen skal være synlig innenfor en vertikalvinkel fra minst 15° over til minst 15° under horisontalplanet gjennom refleksanordningens sentrum, og innenfor en horisontalvinkel på minst minst 30° til hver side, målt fra vertikalplanet gjennom refleksanordningens sentrum som er parallelt med kjøretøyets lengde akse
6.3 Refleksanordningen skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den reflekterende flaten er 40 cm eller mer, men høy den fra vegbanen til øverste kant av den reflekterende flaten skal være mindre enn 90 cm. Målene skal tas når kjøretøyet er ubelastet.
6.4 Refleksanordningen skal være plassert slik at avstanden fra den reflekterende flates ytterkant til kjøretøyets ytterste kant er like stor til begge sider.
6.5 Refleksanordningene skal være slik montert at den lysreflekterende flaten står vertikalt og vinkelrett på kjøretøyets lengdeakse. Når det er nødvendig på grunn av kjøretøyets kontruksjon, tillates dog et avvik på ±5° i så vel horisontal som vertikal dreiningsretning.
6.6 Refleksanordningen skal ha enkel og regelmessig form. De må dog ikke være trekantet.

LYS FOR KJENNEMERKE
7. To- og trehjuls motorvogn skal ha lykt(er) bak som gir hvitt lys for kjennemerke.
7.1 Lykten(e) skal tilfredsstille kravene i § 28-6 nr. 8.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Miniskilt på MC

Legg inn av Kawagutten »

Det er flere som er avskiltet pga for lite og feil plasert skilt her i Tønsberg så lenge det ikke står i vognkortet at det er lovlig størrelse så kan en bli avskiltet.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Bikerfred
Innlegg: 1
Registrert: 11 aug 2015, 00:20
Motorsykkelen din: 1984 Sunrise Police 80, 1340ccm

Re: Miniskilt på MC

Legg inn av Bikerfred »

Thewiz: Hvor kjøper du skiltene du har i alle de størrelsene? Ønsker selv miniskilt på min, og likte de to minste størrelsene.

Er jo så utrolig stygt med skilt som leveres ut i dag med flagg hvor ingenting er sentrert.

Monstr
Innlegg: 342
Registrert: 25 feb 2015, 12:46
Motorsykkelen din: Samme som alltid

Re: Miniskilt på MC

Legg inn av Monstr »

Dokfalskrelgene kommer til anvendelse fordi et skilt ikke er noe du eier, men som du låner av staten, og som kun kan utstedes av staten. Det vil kort og greit si at med en gang du bestiller et skilt fra et annet sted enn en trafikkstasjon, får du da forfalsket et dokument, og bruker du det er dette en åpenbar forfalskning av et offentlig dokument.

Dette gjelder ikke for veteranbiler og motorsykler som er over 30 år. Da kan du benytte skilt som tilfredsstiller kravene fra den gang kjøretøyet var nytt. I og med at trafikkstasjonen ikke får laget slike skilt lenger, så har man derfor lov å bestille på skiltfabrikken, Lator osv.

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Miniskilt på MC

Legg inn av The Cowboy »

Det er noen tåpelige regler man skal følge til tider gitt.. Så lenge skiltet er synlig, og lesbart, så bør det jo ikke være noe stress om det måler mindre enn orginale.. At onkel sliter med lesevner får være demmes sak.. Burde heller investere i betjenter som har synet i orden da!!

Greit nok at lyd kan være plagsomt.. Men man burde no kunne ha opp mot 100dB syns jeg.. Det skal høres at du kommer! Selv om jeg merker at enkelte (vel, de fleste) bilister kjører i svime og uten hørsel uansett da.. :sk?
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Miniskilt på MC

Legg inn av kjellv »

Om vi synes regler er tåpelige eller ikke gjør nok ikke noen forskjell. Det er som regel mange grunner til at regler er som de er.
Jeg synes ikke det er vanskelig å forstå at et skilt er laget etter en bestemt mal, slik at alle på et øyeblikk ser om skiltet er "ekte". Det kan jo heller ikke være slik at om noen skulle få kjøretøyet sitt avskiltet så kunne man bestille nye skilter på egenhånd og påskilte igjen.

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Miniskilt på MC

Legg inn av The Cowboy »

kjellv skrev:Om vi synes regler er tåpelige eller ikke gjør nok ikke noen forskjell. Det er som regel mange grunner til at regler er som de er.
Jeg synes ikke det er vanskelig å forstå at et skilt er laget etter en bestemt mal, slik at alle på et øyeblikk ser om skiltet er "ekte". Det kan jo heller ikke være slik at om noen skulle få kjøretøyet sitt avskiltet så kunne man bestille nye skilter på egenhånd og påskilte igjen.
Jeg får vel presisere litt, jeg mente ikke det skulle være fritt frem og bestille fra hvem du ville.. Mente at det skulle være mulig å få bestilt via trafikkstasjon, slik at de både fikk inn de gamle, og utleverte de nye, og på den måten hadde kontrollen på det!

Slik sett hadde det ikke hvert dokumentforfalskning..

Minner meg dog på en tidligere sjef jeg hadde! Måtte ha kopier av vognkortet til alle hengerene, slik at det kunne ligge en kopi i hver bil (byttet ofte hengere om hverandre, alt etter som hva som var ledig).. Jeg står og snakker med ene befrakteren, og sier "er det ikke bedre å ta de med til trafikkstasjon, og be de gjøre det, og få en stempel fra da? Så blir det i det minste lovlig??" (Jeg trodde det i det minste var en mulighet på den tiden..)
Da sier befrakteren (og begynner å murre litt), at det ER ikke lov å ta kopier av vognkortet!!

MENS han står og sier dette, står sjefen vår 3 meter bak han, og kopierer for harde livet!!

Jeg ser bare dumt på befrakteren, peker på sjefen, han snur seg, sier ikke noe.. Snur seg til meg igjen og sier "ja og? Det der er vel greit.. Men det er ikke lov å ta kopier av vognkortet!!"

Bare snudde meg og gikk ut.. :lol :lol

Sorry avsporingen, men følte man trengte en liten latter!! :)
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Miniskilt på MC

Legg inn av kjellv »

The Cowboy skrev:
kjellv skrev:Om vi synes regler er tåpelige eller ikke gjør nok ikke noen forskjell. Det er som regel mange grunner til at regler er som de er.
Jeg synes ikke det er vanskelig å forstå at et skilt er laget etter en bestemt mal, slik at alle på et øyeblikk ser om skiltet er "ekte". Det kan jo heller ikke være slik at om noen skulle få kjøretøyet sitt avskiltet så kunne man bestille nye skilter på egenhånd og påskilte igjen.
Jeg får vel presisere litt, jeg mente ikke det skulle være fritt frem og bestille fra hvem du ville.. Mente at det skulle være mulig å få bestilt via trafikkstasjon, slik at de både fikk inn de gamle, og utleverte de nye, og på den måten hadde kontrollen på det!

Slik sett hadde det ikke hvert dokumentforfalskning..

Minner meg dog på en tidligere sjef jeg hadde! Måtte ha kopier av vognkortet til alle hengerene, slik at det kunne ligge en kopi i hver bil (byttet ofte hengere om hverandre, alt etter som hva som var ledig).. Jeg står og snakker med ene befrakteren, og sier "er det ikke bedre å ta de med til trafikkstasjon, og be de gjøre det, og få en stempel fra da? Så blir det i det minste lovlig??" (Jeg trodde det i det minste var en mulighet på den tiden..)
Da sier befrakteren (og begynner å murre litt), at det ER ikke lov å ta kopier av vognkortet!!

MENS han står og sier dette, står sjefen vår 3 meter bak han, og kopierer for harde livet!!

Jeg ser bare dumt på befrakteren, peker på sjefen, han snur seg, sier ikke noe.. Snur seg til meg igjen og sier "ja og? Det der er vel greit.. Men det er ikke lov å ta kopier av vognkortet!!"

Bare snudde meg og gikk ut.. :lol :lol

Sorry avsporingen, men følte man trengte en liten latter!! :)
:lol :lol Da er det jo greit. Ingen tvil om hvem som har tatt på seg ansvaret for å betale bøtene da!

Svar