Lett Mc forslag

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
madsl
Innlegg: 6
Registrert: 02 mar 2015, 18:42
Motorsykkelen din: På utkikk

Lett Mc forslag

Legg inn av madsl »

Hei!

I august skal jeg konfirmeres og har da bestemt meg for at jeg skal kjøpe lett mc men har problemer å finne ut hvilken jeg skal kjøpe.
Det jeg helst vil ha er en driftsikker sykkel som det er komfortabelt for både passasjer og fører. Får litt fart på seg og ikke minst ser bra ut.
Helst i 15-35k området.

Venter spent på gode forslag, MvH Mads.

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Lett Mc forslag

Legg inn av JK95 »

Hei, og velkommen! :vs

Hva lettmc angår bør du prøve, uansett hva folk sier og foreslår ;-) Selv hadde jeg en Hyosung Gt125 Comet, og stortrivdes. Ikke noen fartsmaskin, men den klarte norsk fartsgrense og litt til. Basert på Hyosungs 650, så den var størst av lettmc, og dermed ble den ikke seende ut som en moped ^^
KTM Duke er jo populær, samme med Yzf 125 og nå også MT-125. Se litt på finn.no, finn ut hva som appelerer til deg, og prøvesitt/kjør! Lykke til og velkommen igjen hit til MCsiden.no :prf

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Lett Mc forslag

Legg inn av freddy123 »

masse fine lettsykkler der ute. så spørsmålet er hva ønsker du deg ? typ crosser utseende, racing eller touring, cruiser ?
når det gjelder lett mc så er det 2 ulike motortyper og det er 2t og 4t , en 2t vil enkelt kunne yte omtrent dobbelt av effekten ved fjerning av en plombering :prf

mens 4t er heller vanskelig å trimme , men bruker mindre fuel og er mere driftsikker til gjengjeld :D

så begge har sine pluss og minus, iløpet av min lettsykkel periode eide jeg både rs125cc 2t og honda cbr 125 4t, begge 2 fine sykkler på hver sin måte, men aprilian ga meg mest kjøreglede.

så før jeg vil anbefale deg noe som helst så må jeg vite litt mere om hva du ønsker :D

madsl
Innlegg: 6
Registrert: 02 mar 2015, 18:42
Motorsykkelen din: På utkikk

Re: Lett Mc forslag

Legg inn av madsl »

freddy123 skrev:masse fine lettsykkler der ute. så spørsmålet er hva ønsker du deg ? typ crosser utseende, racing eller touring, cruiser ?
når det gjelder lett mc så er det 2 ulike motortyper og det er 2t og 4t , en 2t vil enkelt kunne yte omtrent dobbelt av effekten ved fjerning av en plombering :prf

mens 4t er heller vanskelig å trimme , men bruker mindre fuel og er mere driftsikker til gjengjeld :D

så begge har sine pluss og minus, iløpet av min lettsykkel periode eide jeg både rs125cc 2t og honda cbr 125 4t, begge 2 fine sykkler på hver sin måte, men aprilian ga meg mest kjøreglede.

så før jeg vil anbefale deg noe som helst så må jeg vite litt mere om hva du ønsker :D
Takk for den varme velkomsten :)

Jo angående takter så er jeg mest interessert i en 4 takters på grunn av drivstoffsøkonomien og driftsikkerheten men er også åpen for 2t så lenge den er innenfor i pris :)

Brukeravatar
Jona88
Innlegg: 256
Registrert: 25 jan 2015, 16:54
Motorsykkelen din: Yamaha MT07
Sted: Horten

Re: Lett Mc forslag

Legg inn av Jona88 »

Min første lett-mc var en 2005 Yamaha DT125RE. Var veldig fornøyd med denne, høy og behagelig sittestilling, bredt og mykt sete, driftsikker og lite vedlikehold på tross av at det var en 2 takter. :D

madsl
Innlegg: 6
Registrert: 02 mar 2015, 18:42
Motorsykkelen din: På utkikk

Re: Lett Mc forslag

Legg inn av madsl »

Har sett litt på Honda CBR 125 og Yamaha YZF R125, noen som har noe formeninger om disse?

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Lett Mc forslag

Legg inn av freddy123 »

jeg hadde honda cbr 125cc og honda er jo kjent for og ha god kvalitet noe den hadde :thumleft men sånn i ettertid så syntes jeg at yamaha sin yzf125cc er tøffere barskere ser litt mere tungsykkel ut, breiere dekk osv.

men jeg prøvekjørte en slik yamaha 125cc og fant ut at den ikke var noe for meg pga tanken sprer bena så langt ut også sitter fothvilerne så langt inn på sykkelen igjen, men prøvesitt begge og ta en titt på de, blir noe annet det en å se de på pc skjermen.

kvalitetsmessig så er begge gode sykkler så du gjør nokk ingen store feil uansett hvilken av de du måtte velge :D

madsl
Innlegg: 6
Registrert: 02 mar 2015, 18:42
Motorsykkelen din: På utkikk

Re: Lett Mc forslag

Legg inn av madsl »

Har også lurt litt på hva jeg skal gjøre når det er vinter, kan man eventuelt kjøpe piggdekk å sette på lettmc eller har det vært lurt å hatt en billig moped stående rundt for bruk på vintersesongen?

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Lett Mc forslag

Legg inn av jongsanim »

madsl skrev:Har også lurt litt på hva jeg skal gjøre når det er vinter, kan man eventuelt kjøpe piggdekk å sette på lettmc eller har det vært lurt å hatt en billig moped stående rundt for bruk på vintersesongen?
Jeg har en Honda MSX125 som jeg skal selge. Den har blitt brukt både sommer og vinter ;)

Har brukt piggfrie dekk så langt, men skal kjøre pigg på min større sykkel til neste sesong.

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Lett Mc forslag

Legg inn av freddy123 »

Skal du kjøre året rundt da går du for en cross lignende mc som du kan montere knastedekk på , så kan du eventuelt bare skru inn noen pigger i de hjula , jeg hadde kjøpt cross/supermotard ihvertfall , racing sykkel er totalt ubrukelig på vinteren pga sittestilling osv .

madsl
Innlegg: 6
Registrert: 02 mar 2015, 18:42
Motorsykkelen din: På utkikk

Re: Lett Mc forslag

Legg inn av madsl »

Hmm, Skulle helst hatt en sykkel som kan kjøres på vintertid.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Lett Mc forslag

Legg inn av Kawagutten »

madsl skrev:Hmm, Skulle helst hatt en sykkel som kan kjøres på vintertid.
va med en RS125 som passer til alle årstider hehehe
Bare ta alle servicer så går alt bra :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Lett Mc forslag

Legg inn av freddy123 »

Rs 125 er ubrukelig på vinteren :) blir helt feil å ligge over tanken å kjøre når det er is og glatt ute da er en supermotard/cross typ sykkel mye bedre egnet :)

Vinterdykkel så har man yamaha dt 125cc, Honda varadero 125cc , ktm 125cc , husqarna 125cc , derbi har en supermotard og det var de jeg kom på i denne omgang .

Toven

Re: Lett Mc forslag

Legg inn av Toven »

DT 125 er en knall morsom sykkel, en kompis hadde en slik og har den enda faktisk :P :p Trimma (fyfy) så går den som et uvær.

Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy
Innlegg: 137
Registrert: 28 jun 2013, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
Sted: Finnmark

Re: Lett Mc forslag

Legg inn av ThemotorsykkelGuy »

Hehe, kan ikke foreslå annet enn en veteran. Synes veteraner ser best ut og de er billige når det kommer til forsikring osv. Man må ofte skur på veteraner hvis man ikke vil bruke altfor mye penger på de. Sånn ellers så har jeg hørt at de nyere Yamaha DT'ene er ganske så gode.

Svar