Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
DelRey83
Innlegg: 65
Registrert: 26 jan 2015, 21:08
Motorsykkelen din: Suzuki SV650 SA -07
Sted: Bergen

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av DelRey83 »

Toven skrev:
DelRey83 skrev:Men det er vel ikke lovlig å kjøre forbi på høyre side..? I tilfelle det skulle være en sivil man tilfeldigvis kjører forbi.. :-) :[-X
En her på forumet som fikk 5200 (tror jeg) i smekk for forbikjøring på høyre, så jeg dropper den :P :p
Hehe,nettopp! Litt kjedelig.. :knegg

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av Tobben84 »

DelRey83 skrev:
Toven skrev:
DelRey83 skrev:Men det er vel ikke lovlig å kjøre forbi på høyre side..? I tilfelle det skulle være en sivil man tilfeldigvis kjører forbi.. :-) :[-X
En her på forumet som fikk 5200 (tror jeg) i smekk for forbikjøring på høyre, så jeg dropper den :P :p
Hehe,nettopp! Litt kjedelig.. :knegg
Du vil vel neppe oppleve at en sivil poitibil forsøker å blokkere deg heller da.....

Brukeravatar
DelRey83
Innlegg: 65
Registrert: 26 jan 2015, 21:08
Motorsykkelen din: Suzuki SV650 SA -07
Sted: Bergen

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av DelRey83 »

Haha nei..du har et poeng der. Men for å kverulere litt så kunne jo bilen bak den du kjører forbi vært sivil :P :p

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2638
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av Olav K »

For en landsens herre som meg, er det smått utrolig å lese om lanesplitting som fenomen. Ikke at jeg har noe imot det, eller har noen formening om det i hele tatt..
Men her hvor jeg bor er det aldri noe som minner om kø... MC kjøring foregår stort sett på tomme veier, kun med sporadisk trafikk.
Husker jeg kjørte til Bergen og utover Sotra og Øygarden ifjord, men jeg holdt på å klikke, så snart det var en sving som innbyr til nedlegg, var det en bil forran meg som medførte at også den svingen måtte taes i lodd :sorry Takke meg til "gøy på landet" og frie veier :knegg
Kos dere med feltsplittingen, og god helg :-)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av Fjeldern »

Har til gode å kjøre i kø, eller andre steder hvor lanesplitting ville vært aktuelt, men jeg hadde nok ikke hatt noe problem med å gjøre det hvis sjansen er der.

Men når dere først var inne på det med at folk sperrer. Hvordan løser dere dette på motorveien, når bilen foran deg ligger i venstrefeltet, og ikke legger seg inn til høyre, som man skal gjøre (venstre feltet er jo et forbikjøringsfelt)?
Tuta på sykkelen er det ingen som reagerer på, og med lys som jeg kan ha på fullt midt på natta uten at noen blinker med lysa, så kan jeg ikke akkurat blunke på vedkommende heller?


Ekstrem lanesplitting:
[youtube]B4KqJYDwxsk[/youtube]

Brukeravatar
Ashland
Innlegg: 280
Registrert: 03 mar 2015, 14:45
Motorsykkelen din: .

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av Ashland »

Jeg har ikke hatt lappen på sykkel lenger enn siden i fjor sommer og forsatt har jeg hatt til gode å stå fast i kø, hatt behov av lanesplitting eller blitt blokkert på noen vis. Klart enn har sneket seg forbi en og annen bil inn mot ett kryss eller rundkjøring, noen fordeler er det med to hjul :knegg

Nå har ikke akkurat Østfold de mest trafikkerte veiene, hvor enn må lanesplitte for å komme seg frem heller...

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har skjeldent opplevd at bilister aktivt sperrer når man lane-splitter, men det hender. De fleste gangene i Tyskland, der det ikke er lov og noen tyskere ser det som sin plikt å hindre lovbrudd.

Ellers så gjør jeg det så ofte jeg kan og har behov. Det er jo en av grunnene til å kjøre mc.

I Istanbul tok 8km 2 timer selv med den mest intense lane-splittingen jeg noen gang har vært med på. Hadde vel vært der enda hvis jeg ikke hadde. :scratch
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Gulars
Innlegg: 51
Registrert: 07 mai 2014, 14:40
Motorsykkelen din: BMW R1200GS
Sted: Bergen

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av Gulars »

@Fjeldern. Bytt fløyte på sykkelen. Mange originale er en vits. Koster ikke mye heller. Du får en på ca 115dB fra Nippy Norman for 15 GBP.

@Olav K. Jeg ville selvsagt heller kjørt på "dine" veier, men man bor der man bor. Kjører man til og fra jobb i Bergen med mc så er lanesplitting og plassering fremst i lyskryss meget effektivt.
Kjør sikkert!

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av Fjeldern »

Gulars skrev:@Fjeldern. Bytt fløyte på sykkelen. Mange originale er en vits. Koster ikke mye heller. Du får en på ca 115dB fra Nippy Norman for 15 GBP.

@Olav K. Jeg ville selvsagt heller kjørt på "dine" veier, men man bor der man bor. Kjører man til og fra jobb i Bergen med mc så er lanesplitting og plassering fremst i lyskryss meget effektivt.
Kjører ikke så mye i Oslo, eller andre steder med to-felt at det gjør noe, og sykkelen blir byttet ut i løpet av året, men ellers hadde jeg nok kjøpt ei bedre tute. Så takker for tipset, blir vel så en gjør det på neste sykkel!

Toven

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av Toven »

Hadde vært litt kult med 120db tute :knegg

[video]https://www.youtube.com/watch?v=ktWFJKH0hbE[/video]

hammern
Innlegg: 14
Registrert: 25 feb 2015, 16:18
Motorsykkelen din: BMW F650 1994
Sted: Tromsø

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av hammern »

Toven skrev:Hadde vært litt kult med 120db tute :knegg

[video]https://www.youtube.com/watch?v=ktWFJKH0hbE[/video]
Haha, hadde vært artig å sette en støkk i en uoppmerksom bilist:D
Hadde ikke vært overaskende om dette var ulovlig i Norge.
2013-2014 Yamaha Ybr 125 2006
2014- Ktm Duke 125 2011

Bilde

If you ride like there's no tomorrow, there won't be

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av TBI81 »

Har liggende ei som påstår 142db, men den ble i største laget så fant aldri helt optimal plass for den.
Tenker den går på bilen en dag jeg har av frontfangeren ..
Bilde
Lov schmov ..

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av detvarvondtdet »

Lanesplitter til tider ved stillestående/gående kø.

Har dog aldri kjørt forbi noen på høyre side. Det er galskap i mine øyne. Vet selv som bilist at jeg aldri ville forventet at noen kom kjørende forbi meg på høyre side.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av TBI81 »

Kjører kun forbi på høyre side på de som aktivt sperrer..

Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Sted: Telemark

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av LoneRider »

Har noen kommet over en oversikt over hvilke land (i Europa) som tillater lane splitting?

Svar