Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Yamazero
Innlegg: 29
Registrert: 12 jun 2012, 22:42
Motorsykkelen din: -

Re: Klasse A

Legg inn av Yamazero »

kjellv skrev:
Yamazero skrev:
kjellv skrev:Dette tror jeg er veldig avhengig av om du har førerkort fra før, og hvor mye trafikkerfaring du har. Må du lære alt fra starten av kan det bli mange timer. Har du f.eks kjørt bil i 10-15 år sitter gjerne trafikkregler og trafikkforståelsen i ryggraden, og du trenger ikke trene på så mye annet enn det som er spesielt for MC.
Selv hadde jeg tre timer utenom de obligatoriske kursene som alle må ha da jeg kjørte opp på A i 2012. Totalkostnaden for meg ble drøyt 22000, og det tok ca en mnd fra første kjøretime til oppkjøring.
Hei kjellv, takk for svar!

Jeg har B lappen ( hatt det i 14 år, og dessuten har jeg kompetansebevis for utrykningsfører).
Dette ligger godt an til oppkjøring fort og gæli :thumleft
Hehe, jeg syntes bare det var ikke så enkelt kjøre mc i fjor sommer ( ihvertfall når jeg prøvde de ulike ferdighetsprøvene). Jeg redd at jeg må betale en del for mange timer med kjøreskole. Jeg håper og tro at jeg skal klare dette i løpet av sommer hvis eg starter med en gang i mai :thumleft

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6957
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av kjellv »

Har du allerede kjøpt sykkel?
Jeg gjorde det tidlig, og trente kjøregårdsøvelser på egenhånd. Brukte tomme colabokser i stedet for kjegler. Jeg vil tro dette sparte meg for noen kjøretimer!

Yamazero
Innlegg: 29
Registrert: 12 jun 2012, 22:42
Motorsykkelen din: -

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av Yamazero »

Nei jeg har nok ikke det. Men hvordan er reglene rundt det å trene alene?

PoseFant
Innlegg: 49
Registrert: 17 jun 2015, 13:39
Motorsykkelen din: Harley Davidson
Sted: Vestfold

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av PoseFant »

Det kommer en endring nå som gjør at du slipper å vente i mange timer etter at du har kjørt motorsykkel i kjeglene til du skal kjøre ute på veien.

Yamazero
Innlegg: 29
Registrert: 12 jun 2012, 22:42
Motorsykkelen din: -

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av Yamazero »

Men det jeg lurte på egentlig er hvordan er reglene når man ønsker å trene alene på fritiden mens man holder på med lappen? Kan jeg for eks låne en mc av en bekjent, og ta den med til en lukket parkeringsplass/bane og kjøre? Får jeg problemer med politiet hvis jeg blir stoppet?..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av Bjerknez »

Yamazero skrev:Men det jeg lurte på egentlig er hvordan er reglene når man ønsker å trene alene på fritiden mens man holder på med lappen? Kan jeg for eks låne en mc av en bekjent, og ta den med til en lukket parkeringsplass/bane og kjøre? Får jeg problemer med politiet hvis jeg blir stoppet?..
Du kan øvekjøre med egen sykkel hvis en annen med mc lappen følger etter deg på motorsykkel. Kravet er at han som øvekjører med deg skal ha hatt lappen sammenhengende i over 5 år samt være over 25 år gammel. Dere skal også ha gul vest begge to med "L" på ryggen i tillegg til komunikasjon mellom dere. Her kan telefon med handsfree brukes.

Du kan gjerne også øvekjøre på lukket bane, men det krever at du er innen synsvidden til en MC fører som oppfyller kravene ovenfor. Dog tror jeg ikek det er påbudt med komunikasjon når du skal kjølre rundt på en åpen plass hvor lærer hele tiden kan se deg.

Yamazero
Innlegg: 29
Registrert: 12 jun 2012, 22:42
Motorsykkelen din: -

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av Yamazero »

Så i teorien kan jeg be en som har mc lappen (hatt lappen sammenhengende i over 5 år samt være over 25 år gammel) å bli med på en lukket bane, og låne motorsykkelen sin? Mens vedkommende står på siden og følger med?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av Bjerknez »

Yamazero skrev:Så i teorien kan jeg be en som har mc lappen (hatt lappen sammenhengende i over 5 år samt være over 25 år gammel) å bli med på en lukket bane, og låne motorsykkelen sin? Mens vedkommende står på siden og følger med?
Jepp. Er fullt lovlig det :thumleft


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av Bjerknez »

Men jeg mener du må ha en obligatorisk time på kjøreskolen før du kan øvekjøre? Litt usikker på dette. Uansett så synes jeg du bør ta ett par grunnleggende timer på kjøreskolen før du begynner å øvekjøre på egenhånd. Hvis dette er helt nytt for deg så kan det fort gå galt. JEG ville vertfall aldri lånt bort min sykkel til noen som ikke har kjørt motorsykkel før over hodet. Værsågod å kjør liksom.

Yamazero
Innlegg: 29
Registrert: 12 jun 2012, 22:42
Motorsykkelen din: -

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av Yamazero »

Bjerknez skrev:Men jeg mener du må ha en obligatorisk time på kjøreskolen før du kan øvekjøre? Litt usikker på dette. Uansett så synes jeg du bør ta ett par grunnleggende timer på kjøreskolen før du begynner å øvekjøre på egenhånd. Hvis dette er helt nytt for deg så kan det fort gå galt. JEG ville vertfall aldri lånt bort min sykkel til noen som ikke har kjørt motorsykkel før over hodet. Værsågod å kjør liksom.
Nei er du gal;) Jeg kommer nok til å spørre når jeg føler meg tryggere. Som sagt så hadde jeg 8 timer i fjor sommer ( noe som er ganske lite), husker ikke alt heller..

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6957
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av kjellv »

Jeg eide sykkelen selv, og hadde ingen tilskuere mens jeg drev kjeglekjøring på egenhånd. Det er ikke lov nei, det vet jeg. Men noen sjanser må man vel få lov å ta :redface Jeg vet nok også at ingen ville lånt bort sykkelen sin til meg til dette formålet. Jeg hadde heller ikke gjort det vet jeg nå. Men det er derfor jeg spurte Yamazero om han har kjøpt seg sykkel. (ser at det står Suzuki på profilen hans).

Yamazero
Innlegg: 29
Registrert: 12 jun 2012, 22:42
Motorsykkelen din: -

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av Yamazero »

Beklager så ikke at det stod " Suzuki", den er nå slettet!. Jaja kan bli noe spennende tid fremover når jeg starter igjen med lappen ;D

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6957
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av kjellv »

Yamazero skrev:Beklager så ikke at det stod " Suzuki", den er nå slettet!. Jaja kan bli noe spennende tid fremover når jeg starter igjen med lappen ;D
Da er jeg spent på hvor lenge det er til det står Yamaha der Yamazero :crazy:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av Bjerknez »

Yamazero skrev:
Bjerknez skrev:Men jeg mener du må ha en obligatorisk time på kjøreskolen før du kan øvekjøre? Litt usikker på dette. Uansett så synes jeg du bør ta ett par grunnleggende timer på kjøreskolen før du begynner å øvekjøre på egenhånd. Hvis dette er helt nytt for deg så kan det fort gå galt. JEG ville vertfall aldri lånt bort min sykkel til noen som ikke har kjørt motorsykkel før over hodet. Værsågod å kjør liksom.
Nei er du gal;) Jeg kommer nok til å spørre når jeg føler meg tryggere. Som sagt så hadde jeg 8 timer i fjor sommer ( noe som er ganske lite), husker ikke alt heller..
Alternativet er at du kjøper deg en brukt sykkel selv som det ikke er så farlig med til formålet. Da kan dere jo kjøre til krampa tar dere :thumleft
Hadde du 8 timer i fjor så bør du kanskje ha det grunnleggende for å kunne øvekjøre. Det viktigste er å holde det ved like og kjøre litt hele tiden. Det ikke uten grunn at de fleste MC ulykkene skjer under "vårslippet". Bilister er ikke blitt vant til oss ennå og selv så er vi nok litt rustne etter noen måneder med vinterdvale. Det er en dårlig kombinasjon.. desverre.

Det beste er å ikke starte med de største utfluktene med aktiv kjøring så fort snøen har smeltet, men å ta det litt pent i starten. Kjør noen lange rolige turer på egenhånd slik at du unngår "gruppepress" og kos deg. Så kan du heller slå deg med på villmannsturer når asfalten er skikkelig varm, bilistene er blitt mer vant til oss og man selv er litt varmere i trøya.

Et søk på "motorsykkel accidents" på Youtube kan være sundt og får en fort ned på jorda igjen. Men ikke se de værste videoene. Der er det stort sett idiotkjøring som er grunnen og vil sannsynlig bare skremme deg fra å kjøre sykkel. De fleste av oss kjører vel ikke direkte idiot, men kjører man motorsykkel så kommer man ikke utenom det faktum at man til tider får en liten tourettes med høyrehånden :redface

Svar