Scala Rider G9X

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Jaran
Innlegg: 49
Registrert: 25 feb 2015, 18:31
Motorsykkelen din: Z800E
Sted: Bekkestua, Bærum

Scala Rider G9X

Legg inn av Jaran »

Heisann! Driver og lurer på om jeg skal gå til innkjøp av en Scala Rider G9X, og har derfor noen spørsmål.

- Er Scala Rider G9X det beste av slikt utstyr til hjelmen?
- Er G9X den nyeste modellen?
- Hvordan er det å ta av og på hjelmen med dette systemet satt inn?
- Har en Shoei GT-Air hjelm og har sett at de har SHO-1 modellen som er for shoei hjelmer, men ser at den ikke passer uten ubehag for GT-Air. Har noen prøvd denne kombinasjonen?

Takk for all hjelp jeg kan få :thumleft

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Scala Rider G9X

Legg inn av DrGreve »

Såvidt jeg vet så er det Cardo som lager til Shoei også, så kvaliteten er det ikke noen forskjell på. Du kan velge om du vil ha noe integrert i hjelmen (Shoei) eller en dings hengende på utsiden. Fordelen med G9X er at du kan bytte ut høytalere til noe med bedre lyd, Koss Porta Pro for eks. I følge Bjerknes er pluggen lik på begge høytalersettene..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Jaran
Innlegg: 49
Registrert: 25 feb 2015, 18:31
Motorsykkelen din: Z800E
Sted: Bekkestua, Bærum

Re: Scala Rider G9X

Legg inn av Jaran »

DrGreve skrev:Såvidt jeg vet så er det Cardo som lager til Shoei også, så kvaliteten er det ikke noen forskjell på. Du kan velge om du vil ha noe integrert i hjelmen (Shoei) eller en dings hengende på utsiden. Fordelen med G9X er at du kan bytte ut høytalere til noe med bedre lyd, Koss Porta Pro for eks. I følge Bjerknes er pluggen lik på begge høytalersettene..
Japp, har fått med meg at jeg kan bytte høytalerene. Har noen koss hodetelefoner liggende jeg kan bytte ut med. Den integrerte versjonen til Shoei hjelmene er ikke laget for GT-Air, men at den passer, men ikke perfekt. Derfor meldt en del ubehag når man tar hjelmen av og på. Lurer på hvor stort ubehag dette er snakk om :-k

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Scala Rider G9X

Legg inn av E-strom »

Ulempe:
Med G9x'en montert så blir den laveste punkt på hjelmen, så nå ligger Schubert'n og vugger på interkommen når jeg legger den i fra meg på noe flatt...

Men ellers er jeg godt fornøyd :prf
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Dykkeren
Innlegg: 94
Registrert: 30 okt 2011, 17:36
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GS LC/Husqvarna 701 E

Re: Scala Rider G9X

Legg inn av Dykkeren »

Brukte tidligere Scalarider G9(før det igjen var det G4), når jeg byttet ifjor gikk jeg for Sena 20 S. Har ikke angret siden. Mye letter volumkontroll, hurtigere oppkobling mellom settene osv.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Scala Rider G9X

Legg inn av KåreDump »

Beklager at jeg kupper tråden litt.

Har bestillt G9x, primært tenkt brukt til øvelseskjøring med dattra mi, men ser jo at det kanskje kan komme til nytt på andre områder også.

Er det noen av dere som har erfaring med hvordan det funker med Spotify på iPhone vi blåtann mot G9x?
Kan man hoppe i spillelister etc, fra G9x?
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22947
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Scala Rider G9X

Legg inn av Bjerknez »

KåreDump skrev:Beklager at jeg kupper tråden litt.

Har bestillt G9x, primært tenkt brukt til øvelseskjøring med dattra mi, men ser jo at det kanskje kan komme til nytt på andre områder også.

Er det noen av dere som har erfaring med hvordan det funker med Spotify på iPhone vi blåtann mot G9x?
Kan man hoppe i spillelister etc, fra G9x?
G9x fungerer utmerket med blåtann og Spotify med iPhone :thumleft

Om man kan hoppe mellom spillelister er jeg usikker på... :-k

Brukeravatar
Jaran
Innlegg: 49
Registrert: 25 feb 2015, 18:31
Motorsykkelen din: Z800E
Sted: Bekkestua, Bærum

Re: Scala Rider G9X

Legg inn av Jaran »

Bjerknez skrev:
KåreDump skrev:Beklager at jeg kupper tråden litt.

Har bestillt G9x, primært tenkt brukt til øvelseskjøring med dattra mi, men ser jo at det kanskje kan komme til nytt på andre områder også.

Er det noen av dere som har erfaring med hvordan det funker med Spotify på iPhone vi blåtann mot G9x?
Kan man hoppe i spillelister etc, fra G9x?
G9x fungerer utmerket med blåtann og Spotify med iPhone :thumleft

Om man kan hoppe mellom spillelister er jeg usikker på... :-k
Da ble det scala rider g9x. Funker bra på musikk, "music on" og "music off". Må få satt meg inn i alt, for å skru musikken av og på er det eneste jeg vet hvordan funker nå :-k

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Scala Rider G9X

Legg inn av KåreDump »

Opplevde en merkelig feil på mitt sett:

Både jeg og kjærringa har samme telefon (iPhone 5s), men det var kul umulig å få VOX til å funke på min G9x med iPhone tilkoblet.
Ikke fikk jeg besvart telefon, ikke skifta låt eller noe annet vettugt....

Viste seg at jeg hadde installert Cardo-appen som lar deg konfigurere intercomen fra telefon mens kjerringa ikke hadde den.
Avisntallerte den appen, re-starta telefonen min og vips så fungerte alt som det skulle!!

Det vil si jeg fikk en melding om at jeg ikke hadde appen installert når jeg kobla telefonen opp mot intercom'en igjen.
Men ellers funka alt!

Snedig...
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

VRT72
Innlegg: 8
Registrert: 13 mai 2015, 01:58
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300 2002

Re: Scala Rider G9X

Legg inn av VRT72 »

Jeg hadde Interphone 5 tidligere, byttet pga at venner jeg kjører mest sammen med hadde Scala G9x. Så jeg kjøpte det samme for at det skulle være enklere å kommunisere. Angrer ikke på det, Scala har overlegen støydemping synes jeg. Interphone var litt enklere å bruke, like god som Scala på det meste bortsett fra det med støydemping. Til mitt bruk er Scala best.
Monteringsmuligheter er bra på begge to :D

Brukeravatar
Shawn91
Innlegg: 106
Registrert: 28 mai 2013, 19:08
Motorsykkelen din: Yamaha FZS600 Fazer 1999
Sted: Holmestrand

Re: Scala Rider G9X

Legg inn av Shawn91 »

VRT72 skrev:Jeg hadde Interphone 5 tidligere, byttet pga at venner jeg kjører mest sammen med hadde Scala G9x. Så jeg kjøpte det samme for at det skulle være enklere å kommunisere. Angrer ikke på det, Scala har overlegen støydemping synes jeg. Interphone var litt enklere å bruke, like god som Scala på det meste bortsett fra det med støydemping. Til mitt bruk er Scala best.
Monteringsmuligheter er bra på begge to :D
Interphone F5 du hadde? Denne har jo Anycom som gjør at du kan koble deg til alle andre merker... Kanskje du ikke hadde trengt å kjøpe ny..
Shiny side up...

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Scala Rider G9X

Legg inn av poulet_cavalier »

Shawn91 skrev:
VRT72 skrev:Jeg hadde Interphone 5 tidligere, byttet pga at venner jeg kjører mest sammen med hadde Scala G9x. Så jeg kjøpte det samme for at det skulle være enklere å kommunisere. Angrer ikke på det, Scala har overlegen støydemping synes jeg. Interphone var litt enklere å bruke, like god som Scala på det meste bortsett fra det med støydemping. Til mitt bruk er Scala best.
Monteringsmuligheter er bra på begge to :D
Interphone F5 du hadde? Denne har jo Anycom som gjør at du kan koble deg til alle andre merker... Kanskje du ikke hadde trengt å kjøpe ny..
Både Interphone og Sena påstår at de kan pares med andre systemer. Det er en sannhet med modifikasjoner. De kan ikke pares som intercom, men de kan late som om de er telefoner. I praksis betyr det kun en til en intercom, og dessuten må den andre slette telefon paringen sin. Det er det ikke mange som gidder.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Trgncrlsn
Innlegg: 1
Registrert: 26 mai 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Triumph speedmaster '04

Re: Scala Rider G9X

Legg inn av Trgncrlsn »

Så sena 20 s er bedre enn scala?
De ser jo rimelig like ut på specs, hva er mest utbredt?
Er det andre leverandører med samme range?
Jeg hadde med en dansk kompis med på tur til Rjukan, også rotet jeg han vekk i noen bakgater inni Notodden, og da var det veldig greit å ha skikkelig range på intercommen...
(Da hadde jeg lånt g9 scala av en kompis)

Nå vil jeg kjøpe egen, så i likhet med trådstarter lurer jeg på hva som er "best"...?

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Scala Rider G9X

Legg inn av ATWindsor »

DrGreve skrev:Såvidt jeg vet så er det Cardo som lager til Shoei også, så kvaliteten er det ikke noen forskjell på. Du kan velge om du vil ha noe integrert i hjelmen (Shoei) eller en dings hengende på utsiden. Fordelen med G9X er at du kan bytte ut høytalere til noe med bedre lyd, Koss Porta Pro for eks. I følge Bjerknes er pluggen lik på begge høytalersettene..
Så ulempen er at det er ræva lyd? Kan jo ikke være så forbanna imponerende om porta-pro gir vesentlig bedre lyd? EN helt grei hodetelefon i sin klasse (dvs 300 spenn)

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Scala Rider G9X

Legg inn av vim »

Har G9X og byttet høyttalerne med Koss sett jeg hadde liggende. Funker fint nok, men det er såpass støy i Shoei Neotec hjelmen, at det er på grensen at jeg kan høre hva folk sier i en telefonsamtale på motorvei.
Bruker jeg ørepropper er det passe høy musikk på fult volum, men telefonsamtale kan man da bare glemme å høre noe.

Svar